recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - 3 Recivere. Hvad ville i vælge og hvorfor.
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukket3 Recivere. Hvad ville i vælge og hvorfor.

 Besvar Besvar Side  <1 131415
Forfatter
Besked
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Maj-2011 kl. 21:57
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:


Jeg sad lige og læste lidt på den der mrx-300 (tror jeg vistnok den hed). Jeg er ikke helt sikker på, at jeg blev ret meget klogere af det. Men jeg tror det er fordi jeg forbinder en EQ (Equalizer) med en traditionel Equalizer, hvor man juster lyden frekvensmæssigt (eller båndmæssigt) fra bas til diskant.


Jeg tror grundlæggende du skal lægge din opfattelse af EQ på hylden, for at det giver mening, ja. Der er meget stor forskel på at skrue lidt op for bassen fordi man synes der skal lidt fylde i, og så f.eks. at dæmpe et smalt område omkring en rum-resonans for at minimere rum-resonansens påvirkning.
Til top
Ghump Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 27-August-2010
Status: Offline
Point: 92
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Maj-2011 kl. 08:08
Det ER vel en parametrisk equalizer (blandt andet). Forskellen består vel i algoritmen der bestemmer hvilke frekvenser der skal justeres, og hvor meget? Det er trods alt ikke magi, vel Wink
 
Og så kan jeg læse at der også er forskel på hvordan folk bruger værktøjerne. Nogle har et behov for at se en uhyggeligt flad kurve på en skærm, for at kunne overbevise sig selv om at anlægget spiller godt. Andre bruger det kun til at fjerne problemer/resonanser med, ikke til at booste mangler etc etc.
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Maj-2011 kl. 14:33
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:


Jeg sad lige og læste lidt på den der mrx-300 (tror jeg vistnok den hed). Jeg er ikke helt sikker på, at jeg blev ret meget klogere af det. Men jeg tror det er fordi jeg forbinder en EQ (Equalizer) med en traditionel Equalizer, hvor man juster lyden frekvensmæssigt (eller båndmæssigt) fra bas til diskant.


Jeg tror grundlæggende du skal lægge din opfattelse af EQ på hylden, for at det giver mening, ja. Der er meget stor forskel på at skrue lidt op for bassen fordi man synes der skal lidt fylde i, og så f.eks. at dæmpe et smalt område omkring en rum-resonans for at minimere rum-resonansens påvirkning.
 
Yep, jeg er nok nødt til at æde den i mig, at jeg ganske enkelt er blevet for gammel. Har netop læst en længere artikel omkring det http://www.soundinstitute.com/article_detail.cfm/ID/110 
Faktisk rimelig spændende læsning.
 
 
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Maj-2011 kl. 14:34
Oprindeligt skrevet af Ghump Ghump skrev:

Det ER vel en parametrisk equalizer (blandt andet). Forskellen består vel i algoritmen der bestemmer hvilke frekvenser der skal justeres, og hvor meget? Det er trods alt ikke magi, vel Wink 
 
Resonans kan da godt kaldes for en slags magi, synes jeg. Det er ihvertfald ikke ligefrem synligt i den her henseende LOL
Til top
Kasper_J Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 30-Marts-2007
Status: Offline
Point: 2811
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Maj-2011 kl. 14:54
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

som jeg har set nogen nævne på eksempelvis Yamaha i form af Dolby ProLogic.
 


A hva? Dolby Prologic er en helt fastsat standard som DTS og Dolby digital.
Til top
dr gonzo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 28-April-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1316
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Maj-2011 kl. 16:35
Jeg har fuldt lidt med i denne tråd, da jeg selv stod overfor at skulle købe en ny receiver i sammen prisklasse. Jeg er endt op med at vælge Onkyo's nye TX-NR809, som jeg netop har bestilt billigt (7.789,-) hos AV connection. Valget faldt på denne, da en af min venner ejer sidste års model, og jeg synes den har en dejlig varm lyd, med god luft i diskanten, så jeg forventer at 809'eren lyder nogenlunde ligesådan. Samtidig mener jeg at der er rigtig mange gode features til prisen.

Jeg har i mange år haft  Pioneer, og er ret glad for deres rene, nærmest monitor-agtige lyd. Men jeg er på det seneste blevet lidt træt af den hårde diskant og vil gerne prøve noget nyt.

Desuden er det gode ved at købe over nettet jo, at jeg altid kan sende Onkyo'en tilbage, inden for 14 dage, hvis den ikke helt lever op til min forventninger.
Til top
Therien Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-September-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 1366
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Maj-2011 kl. 18:46
OP's tråd er vist stjålet
Anthem / oppo / SONY / Klipsch / JBL
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 131415
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu