recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Netværk
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Telmore og remote desktop connection
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketTelmore og remote desktop connection

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
MLS Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 09-Maj-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 126
Direkte link til dette indlæg Emne: Telmore og remote desktop connection
    Sendt: 18-Juni-2011 kl. 18:23
Jeg har mobilt bredbånd hos Telmore.
 
Nu vil jeg opsætte en server i mit sommerhus og styre den via min bredbåndsforbindelse.
 
Modem'et er af typen Huawei E180.
Routeren er en EdiMax 3G 6200n 3G router.
Serveren er en Windows 7 Pro maskine.
 
Systemet virker fint udadgående til internettet.
 
Jeg har oprettet en host på dyndns, så jeg kan omsætte det dynamiske IP-nummer til et de facto statisk. Denne administration klarer routeren.
 
Jeg kan fint få Windows' remote desktop connection til at virke på LAN-siden, så serveren er altså tilgængelig.
 
Men jeg kan ikke få det til at virke, når jeg forsøger at koble op udefra.
 
Jeg har forsøgt at følge alle gode tutorials fra dyndns mht. at åbne porte og forward'e, frakoble firewall osv.
 
Det fremgår, at det kan hænde, at det i virkeligheden er IP-provideren, som blokerer.
Er der nogen, der ved, om det er tilfældet, for så kan jeg jo stå på hovedet, uden at det kommer til at virke.
 
Jeg skriver med kundeservice hos Telmore om mit problem, men indtil videre kan den flinke medarbejder ikke en gang forstå, hvad det handler om, så vi er et stykke fra en løsning. 
 
Måske er der herinde nogle erfarne folk, som i mellemtiden hurtigt kan give svar og løsningsforslag?
 
/ML 
 
 
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Status: Offline
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juni-2011 kl. 01:06
Det er meget tænkeligt at Telmore kører NAT eller at Telmore på anden måde blokerer indgående forbindelser (firewall). At kører en server på mobilt bredbånd er ikke normalt.

Mit Oister mobilt bredbånd giver mig ganske vist en offentlig IP adresse, men en traceroute går via et par private IP adresser (10.x.x.x), og IP adressen kan ikke tilgås udefra (jeg har prøvet at opsætte en webserver for at teste).

Du er nok nødt til at initiere forbindelserne fra mobilt bredbånd maskinen. Reverse SSH via Putty kunne være en mulighed, for eksempel til din router hvis den kører OpenWrt el.lign. eller til din NAS (eller noget helt tredje, men du skal bruge en always-on maskine med en SSH server).


Redigeret af JesperLund - 19-Juni-2011 kl. 01:09
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
db89 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-December-2008
Sted: Fredericia, DK
Status: Offline
Point: 1758
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juni-2011 kl. 01:47
Hvad med at bruge TeamViewer ellers? Har et par gange brugt det til at lave "fjern support" for min farmor og farfar, fordelen er at du bare skal have id'et for teamviewer på den anden computer og så behøver man ellers ikke bekymre sig om ip-adresser osv. De har også en app til iPhone og Android så du den vej igennem også kan bruge fjernskrivebord
Til top
MLS Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 09-Maj-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 126
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juni-2011 kl. 13:19
Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

At kører en server på mobilt bredbånd er ikke normalt.
Nej men det er en relativt billig løsning, når det er til rådighed og tillægsbehovet er en simpel fjernovervågning.

Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Du er nok nødt til at initiere forbindelserne fra mobilt bredbånd maskinen. Reverse SSH via Putty kunne være en mulighed, for eksempel til din router hvis den kører OpenWrt el.lign. eller til din NAS (eller noget helt tredje, men du skal bruge en always-on maskine med en SSH server).
 
Brugbart vil altså være: Klienten PuTTY på sommerhussiden. Og eksempelvis serveren WinSSHD på min always-on Windows Home Server på helårsbeboelsen?
 
Men jeg har ikke helt forstået, hvordan det fungerer, og hvordan det skal betjenes for at tjene mit formål.
Kan du forklare nærmere eller give mig en god reference?
 
/ML
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Status: Offline
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juni-2011 kl. 13:58
Oprindeligt skrevet af ML ML skrev:


Brugbart vil altså være: Klienten PuTTY på sommerhussiden. Og eksempelvis serveren WinSSHD på min always-on Windows Home Server på helårsbeboelsen?
 
Ja. Jeg kender ikke WinSSHD men jeg forudsætter at der er samme funktionalitet som i OpenSSH.

Oprindeligt skrevet af ML ML skrev:


Men jeg har ikke helt forstået, hvordan det fungerer, og hvordan det skal betjenes for at tjene mit formål.
Kan du forklare nærmere eller give mig en god reference?

De centrale ord er "reverse SSH" (til at komme gennem NAT) og "SSH port forwarding" (få en port på fjerne maskine til at svare til en port på din lokale maskine).

Det ser ud til at være beskrevet her.
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
MLS Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 09-Maj-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 126
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Juni-2011 kl. 16:36
Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Det ser ud til at være beskrevet her.
 
Tak for det, Jesper. Med lidt ekstra støtte i andre referencer har jeg fået det til at køre med WinSSHD på en af mine hjemmenetværksklienter.
 
Jeg har ikke helt styr på, hvordan det skal sættes op for at køre med WinSSHD på min Windows Home Server og adgang fra andre klienter i hjemmenetværket. Din reference er mere Linux-orienteret, så det kan ikke umiddelbart overføres, men princippet er jo beskrevet.
 
Hvis du har en mere Windows-orienteret reference til SSH-klient/server/klient-opsætningerne, så ville det lette mit videre arbejde en del.
 
Men du skal under alle omstændigheder have tak for hjælpen.
 
/ML
 
PS: Telmore har stadig ikke bekvemmet sig til at give mig ordentlige svar....
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu