recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Java og virus
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketJava og virus

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
MortenBby Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 13-December-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 779
Direkte link til dette indlæg Emne: Java og virus
    Sendt: 25-Februar-2006 kl. 16:04
Jeg ved dette måske er i udkanten af hvad vi beskæftiger os med i forummet, men alligevel:
Jeg installerede Java fra Sun for bl.a. at kunne bruge netbank, men lige siden er det haglet ind med virusagtige ting på min PC. De har navne som count .jar, byteVerify osv. og iflg min AVG antivirus fra Grisoft er de alle noget forårsaget af Java. Jeg bruger winXP med alle opdateringer og bruger næsten altid Firefox. Desuden har jeg en Sygate firewall men den griber ikke ind i dette.
Der er mange ting i PC-verdenen der kræver Java, så det må være et problem for alle de der har det installeret. Hvad gør I ved det?


Redigeret af MortenBby


Morten

LG 26LC2R - Sony RDR-HX710 - Sony DVP-NS718HB - Clint DC3 - Altec Lansing VS2221
Til top
A.Morup Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 05-Januar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 268
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Februar-2006 kl. 16:18

Hej Morten!

Jeg har selv Java, og jeg har slet ikke oplevet det som du beskriver...

Jeg vil umiddelbart tro, at du er kommet til at hente din Sun Java fra et spoof'et site - dvs. et site med en web-adresse som kunne lyde som Sun's (f.eks. sunjava.com -  prøv ikke!) og måske også ser grafisk ens ud, men som er en kopi, der kun er lavet for at få uskyldige mennesker til at downloade spyware. Sun's officielle site er http://www.java.com/

Alternativt, så fik du ikke opdateret din Java, da der for ca. 3 måneder siden blev fundet nogle huller, som kunne bruges til at installere spyware på PC'ere med Java. Du kan indstille Java til at hente opdateringer automatisk.

Først skal du dog have fjernet alt det, som er kommet ind på din maskine. Du kan få masser af hjælp på www.spywarefri.dk, der også har et meget velfungerende forum.

Indtil din maskine er fixet bør du absolut undgå at bruge Netbank eller oplyse Visa-informationer på din PC!!!

Held og lykke!
Anders

Til top
MortenBby Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 13-December-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 779
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Februar-2006 kl. 16:33
Hej Anders
Jeg har lige tjekket at jeg har min java fra java.com, så den burde være god nok. Og hvilke programmer skulle kunne fjerne virussen hvis ikke AVG kan - der er da rimelig estimeret.


Morten

LG 26LC2R - Sony RDR-HX710 - Sony DVP-NS718HB - Clint DC3 - Altec Lansing VS2221
Til top
folp Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-September-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1191
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Februar-2006 kl. 20:20

Har du prøvet AdAdware og Spybot, begge er gratis,og du finder dem gennem google,ellers link.

http://www.hardwareonline.dk/forside.asp

OG forresten din antivirus fjerner virus ,hvis det er spyware du har så brug de 2 jeg skriver om.



Redigeret af folp
MVH Frank Pedersen

Til top
A.Morup Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 05-Januar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 268
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Februar-2006 kl. 09:20

Hej Morten!

Der er virus og der er spyware - det er to forskellige ting!

Spyware er ondsindede programmer, der viser uønskede reklamer på din PC, snupper dine passwords, omdirigerer dine søgninger m.m. De fleste ved efterhånden at de skal passe på virus, men der er endnu mange, der ikke kender til spyware, selvom en gennemsnitlig PC ifølge en undersøgelse er inficeret med op til 30 spywareprogrammer. Virusscannere fjerner kun virus - for at fjerne spyware skal du bruge en spywarescanner.

For at identificere problemet, kan du starte med SpywareFri's gratis on-line scanner, som er god til at se, om der er et problem!

Når først der er spyware på maskinen kan det være rigtigt svært at fjerne igen! Du skal derfor køre det gratis program HijackThis fra SpywareFri og så poste log'en i deres forum, hvor du vil få hjælp. SpywareFri er et frivilligt foretagende, hvor 2-3 ret kompetente folk hjælper folk med at få fjernet Spyware - og de gør det ganske gratis. De vil dog efterfølgende gerne sælge dig deres egen sikkerhedspakke, som dog ikke koster så meget og som de yder en god support på - jeg vil da anbefale dig at overveje det, hvis du ender med at skulle trække på deres hjælp (det er dog ikke et krav for hjælp)! Ellers er en søgning i deres forum også en mulighed, ligesom de linker til det gratis program SpyBot, som kan beskytte din PC fremover...

Jeg håber at du vil bruge mine råd, for det er vigtigt at slippe af med det stads, inden det inficerer din PC yderligere...

Med venlig hilsen
Anders (som hjælper naboer, familie og bekendte af med spyware)

PS: Selvom Java er en kandidat, så kan spyware komme ind på din maskine på mange andre måde - f.eks. gennem download af "freeware" fra suspekte sites ligesom inficering er næsten garanteret hvis man kører fildelingsprogrammer eller warez. Endeligt er dårlig beskyttelse mod ActiveX og lignende "aktivt indhold" en direkte invitation til spyware...



Redigeret af A.Morup
Til top
MortenBby Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 13-December-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 779
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Februar-2006 kl. 10:16
Jeg er klar over at virus og spyware er 2 forskellige ting, men jeg mener at AVG antivirus sammen med Sygate firewall skulle forhindre alt skadeligt i at komme ind på min PC.
Jeg har dog nu fjernet Java og givet spørgsmålet videre til spywarefri (tak for tippet)


Morten

LG 26LC2R - Sony RDR-HX710 - Sony DVP-NS718HB - Clint DC3 - Altec Lansing VS2221
Til top
A.Morup Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 05-Januar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 268
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Februar-2006 kl. 12:27

Hej Morten!

AVG er et udemærket program (bruger det selv!), ligesom en firewall er et must, men disse to programmer forhindrer dig altså ikke i selv at installere programmer med indbygget spyware! Du skal også have noget anti-spyware eller også skal du være virkelig kritisk med hvad du installerer og/eller siger "ja" til, når du besøger hjemmesider! Hvis man f.eks. klikker på en video på en hjemmeisde, så kan det være at MediaPlayer siger at den skal hente et codec for at afspille filmen - kaldet efter et codec kan spoofes, således at der i stedet hentes spyware!

Jeg bruger selv den gratis SpyBot, men den er ikke 100% sikker.

Du behøver ikke at af-installere Java - godt nok øger det risikoen for spyware en lille smule, men hvis du henter det det rette sted (www.java.com) og indstiller det til at opdatere sig selv, så er der ingen grund til at fjerne det - med mindre du naturligvis aldrig bruger det til noget!

Jeg går naturligvis ud fra at du har en lovlig og 100% opdateret Windows? Ellers er du sikker på at få noget ind på maskinen før eller siden...

Du må da gerne fortælle, hvad "bæstet" hed, når nu du har fået svar fra Spywarefri!

Med venlig hilsen
Anders

Til top
MortenBby Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 13-December-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 779
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Marts-2006 kl. 14:48
Hej Anders
Jeg fik at vide at de ikke kunne gøre nogen skade i min java cache, men at det kunne fjernes ved at slette cashen inde fra kontrolpanelet. Desuden fik jeg et tip om freewareprogrammet "ccleaner" jeg måske vil installere.
Så - der har måske ikke været fare på færde  alligevel, man vil bare gerne vide sig sikker.Smile
Og ja, min windows XP er 100% lovlig og opdateret.Big smile



Morten

LG 26LC2R - Sony RDR-HX710 - Sony DVP-NS718HB - Clint DC3 - Altec Lansing VS2221
Til top
micbanand Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 23-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 13
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-April-2006 kl. 15:15

ved godt emnet er af ældre dato

men mener du ikke vcleaner fra avg?

og det program er genialt! husk at omdøbe den! kør den fra fejlsikret tilstand. og til sidst husk at slå gendannelsen fra.

hvis avg eller vcleaner ikke kan æde skidtet skal du bare fjerne dem manuelt!

Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu