recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Tablets og telefoner > Apple udstyr
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - iPad til skolelærer? Erfaringer efterlyses.
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketiPad til skolelærer? Erfaringer efterlyses.

 Besvar Besvar Side  <1 345
Forfatter
Besked
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-August-2011 kl. 21:34
hold nu op der er godt nok mange underlige fordomme her . lad mig prøve at klarificere et par stykker af dem.

1. office 2011 til mac er fuldt ud på højde med 2010 win med nogle få undtagelser. jeg savner nogle personlige funktioner under integration med exchange i outlook, der gør det lidt svært at arbejde sammen med og dele information med kolleger på win-platformen.
2. jo apple har i den grad gjort deres indtog i uddannelsesverdenen, men det er primært de studerende som har æblemaskiner. der er stadig en meget større andel af win-baserede maskiner på de danske universiteter i administrationerne og fastansatte forskere. (au, ku, aau etc)
3. Autocad er native på mac osx i dag - no problems what so ever der. men ja - der er nogle statistikprogrammer som er win-only og der er man nødt til at enten køre VM eller dualboot.
4. prisen i anskaffelse for en ævlemaskine er måske høj - men den er faktisk ikke så meget højere når man rent faktisk går den i bedene spec for spec. Derimod er der en MARKANT lavere supportpris da de fleste klarer problemerne selv på grund af enkelheden i deres interfacedesign. og jo den spiller fint sammen med et AD, exchange og andre sjove MS-tjenester på serverfronten. Det såkaldte Skoleintra er baseret på noget forfærdlige kode i backend og især i frontend, her kan der opstå problemer - blandt andet fordi det vist nok bruger rigtig java og ikke bare kan køre som javascripting (dårlig for ipad der ikke kan køre det så). Til frontend er det ganske enkelt oldnordisk teknologi i dag og ALT for langsomt. (men indrømmet jeg er ikke lærer og det er lang tid siden jeg har set på det så det kan selvfølgelig være ændret)

Jeg vil som en del andre sige at en ipad IKKE vil være "dagligdagsmaskinen" hvor man sidder og laver alt på. ene og alene på grund af opløsningen af skærmen. der vil jeg så afgjort vælge enten en macbook air som i 13" udgaven er en helt fantastisk ting. instant on og batteri til at kunne klare en hel arbejdsdag uden problemer på en opladning er ganske enkelt genial - desuden er de nye så kraftfulde med performance at den i dag kan køre særdeles krævende programmer uden nogen som helst problemer.(11,6" ville jeg ikke selv vælge, men det er nu mest fordi jeg godt kan lide den 1440x900 der er på den nye 13" :-) jeg bruger i dag en 15" mbp (late 2008) på arbejde i et miljø med masser af Microsoft produkter og det klarer de altså fint.

Men ja - der kommer helt sikkert produkter som vil lege med på air'ens boldgade blandt andet lenovo's x1 thinkpad som kommer nu her. men den er faktisk ikke meget billigere med lignende specs.

PS. et alternativ til ipad kunne være en plade med win7. - Fujitsu's nye Q550 plade kommer med win7 og der er faktisk mulighed for wireless overførsel af billede til eksempelvis en projektor - så det ville kunne bruges af eleverne hvis de lige skal vise et eller andet på en digital tavle. Men win7 er altså en liiiiiiilllle smule slow på dem. til gengæld kan man godt køre en fuld office 2010 på den eller andre ting - den er dog ikke totalt overpowered på CPU-fronten så man skal i hvert fald lige tænke sig en smule om. Men den ser ud til at kunne blive et interessant bekendtskab.


Redigeret af claus_jac - 03-August-2011 kl. 21:41
Til top
Pejsen Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 30-April-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 64
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-August-2011 kl. 00:21
Hej Claus

Jeg forstår ikke du oplever problemer med Exchange vedr. MAc Office 2011, jeg synes netop det var noget at det funktionalitet som Microsoft bragte tilbage? Men der er måske noget manglende kompatibilitet med gamle Exchange server versioner?!

Jeg synes foreslaget om en Lenovo X1 thinkpad er det helt rigtige. Det var den retning jeg ville gå. Så undgår man at skulle køre dual-boot fordi man mangler nogle bestemte programmer.
;-)
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9325
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-August-2011 kl. 08:14
Oprindeligt skrevet af mkt mkt skrev:

@Simon R: Jeg ved ikke hvilke universiteter du snakker om, men på de tekniske linjer tvivler jeg stærkt på det er tilfældet. MATLAB, Autocad, Revit og what not der nu bliver undervist i kører bare ikke godt på en Mac. Jeg var til en forelæsning der der gik med at fanboyforelæseren prøvede at få autocad til at fungerer på en Mac gennem dual boot. Det lykkedes ikke.
  Big smile
Det siger vel mere om underviseren at han ikke kunne få det til at fungere på en Windows maskine.

Men det er da interessant at se hvordan mange store software udviklere er begyndt at supportere OSX, med produkter som MATLAB og Autocad. Ved dog ikke lige hvad jeg skulle bruge disse programmer til.
Til top
mkt Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 13-Marts-2011
Status: Offline
Point: 248
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-August-2011 kl. 11:38
Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

Det siger vel mere om underviseren at han ikke kunne få det til at fungere på en Windows maskine.

Men det er da interessant at se hvordan mange store software udviklere er begyndt at supportere OSX, med produkter som MATLAB og Autocad. Ved dog ikke lige hvad jeg skulle bruge disse programmer til.


Ja det kan du have ret i. Det fantastiske var dog at han forelæsningen før havde siddet og pralet af hvor meget tid han sparede hver dag ved at han havde skiftet til Mac.

Det vel en logisk udvikling for langt de fleste softwareproducenter at tilpasse sig kundebasen. Flere og flere bruger Apple produkter og vil man sælge software må man vel sørge for at nå ud til flest mulige kunder.
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-August-2011 kl. 14:31
@pejsen - problemet er hvis man eksempelvis skal flagge mails i en fælles mailboks. (arbejder sammen med flere hvor der tages arbejdsopgaver fra mailboks) hverken kategorier eller flag kan ses på win-baserede maskiner, hvis de er lavet på 2011, eller omvendt. Men ja ellers er der en temmelig god exchange understøttelse. - nu er det bare lige noget jeg bruger ekstremt meget og det virker så ikke! :-) 
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 345
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu