recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Giver dyre kabler bedre digitale signaler
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketGiver dyre kabler bedre digitale signaler

Besvar Besvar
Afstemningsspørgsmål: Giver dyre kabler bedre digitale signaler
Svarmulighed Stemmer Afstemningsresultat
7 [46.67%]
8 [53.33%]
Dette emne er lukket; der kan ikke stemmes

Forfatter
Besked
kbh4 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 20-Oktober-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 721
Direkte link til dette indlæg Emne: Giver dyre kabler bedre digitale signaler
    Sendt: 01-November-2007 kl. 08:32
Hej,

Jeg har tit undret mig over det store prisspænd der er at finde på diverse 'interconnect' kabler. Jeg kan godt se at kvaliteten på kablet har stor betydning på analoge signaler, men hvad med digitale signaler (HDMI, S/PDIF, osv)??

Min logik siger mig at det er ligemeget om der er lidt støj på et digitalt signal, bare modtageren kan genkende ALLE 0'er og 1-taller 100% uden fejl.

Men hvorfor kan man så købe 2 meters HDMI-kabler til 1.000,- kr.? Kan et 'billigt' kabel til 100,- kr. ikke overføre signalet uden bitfejl? Laves de dyre kabler kun fordi der er nogen der køber dem, eller har jeg overset noget?!?

-Kent

Til top
ZackGem Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-Marts-2006
Point: 842
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-November-2007 kl. 08:45

Der kan være ret stor forskel på hvor nemt signalet falder helt ud.

Jeg skiftede mine alm HDMI-kabler til nogle lidt dyre. Og med det forsvandt de problemer jeg før havde oplevet. Nemlig at billedet pludslig blev stærk pixeleret, eller helt forsvandt. Altså noget der kunne tyde på dårlig forbindelse.

Så på det punkt kan der være klart forskel. Men at give 1000kr for et HDMI-kabel virker umidelbart ret fanatisk. Det kan derimod måske godt være et godt køb, at give 200kr frem for 100kr. Da de helt billige ikke altid har nær så god kontakt/forbindelse.

Snakker vi meget lange kabler, er der muligvis en fordel i de dyre kabler. Som gør at signalet "dæmpes" mindre, og derved kan trækkes længere. Men det skal jeg ikke kunne sige. Tror der er meget "religion" i det.

Til top
ashdk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 10-Oktober-2006
Point: 688
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-November-2007 kl. 08:54

Oprindeligt skrevet af kbh4 kbh4 skrev:

Hej,

Jeg har tit undret mig over det store prisspænd der er at finde på diverse 'interconnect' kabler. Jeg kan godt se at kvaliteten på kablet har stor betydning på analoge signaler, men hvad med digitale signaler (HDMI, S/PDIF, osv)??

Min logik siger mig at det er ligemeget om der er lidt støj på et digitalt signal, bare modtageren kan genkende ALLE 0'er og 1-taller 100% uden fejl.

Men hvorfor kan man så købe 2 meters HDMI-kabler til 1.000,- kr.? Kan et 'billigt' kabel til 100,- kr. ikke overføre signalet uden bitfejl? Laves de dyre kabler kun fordi der er nogen der køber dem, eller har jeg overset noget?!?

-Kent

ja en bit er en bit, men hvis kablet er for dårligt, så kan det ske at den bit ikke kan genkendes som et 0 eller 1, derfor vil den blive droppet. Der er jo en masse unden forstående faktore der også spiller ind, typisk har man lidt en "fuglerede" af kabler bag sit udstyr, alle strømførende kabler afgiver en form for elektromagnetisk støj, som kan påvirke og ødelægge signalet i et dårligt kabel. Imens et godt kabel vil være skærmet bedre for dette. Det kan sammenlignes med netværks kabler. Der er 8 tråde i et netværks kabel, 4 af dem bruges til data (2 hver vej ved full duplex). Trådene er snoet på en meget bestemt måde for at de laver hvad man kalder en cancelation effect. for at de ved at cancel hinanden ud og bliver bedre skærmet for denne støj udefra. Dette er især nødvendigt ved højere hastigheder, som gigabit.

Så ja et dyrere kabel kan være pengene værd, især over lidt længere afstande som der også er nævnt.

Til top
Kief Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 25-Marts-2006
Sted: København
Point: 2323
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-November-2007 kl. 09:04

Ren teoretisk så burde der ikke være forskel på digitale kabler da der ikke burde kunne være et tab, men der er desværre langt fra teorien og så til virkeligheden.

Jeg vil give overstående ret i at det ikke kan betale sig at købe et 1000 kr HDMI til en 500kr's dvd, men omvendt kan det ikke betale sig at købe et 20kr HDMI til en 5000 kr's dvd.

Brud din sunde fornuft. Hvad end vi snakker billede, stereolyd eller andet, så køb kabler for cirka 10% af systemets pris. Det er en god fingerregel at have...

Men ja der er forskel. Nogen kan/vælger at se/høre den, andre gør ik.

Mvh.

Casper
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu