recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - God plasma skærm?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketGod plasma skærm?

Besvar Besvar Side  <1 234
Forfatter
Besked
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
recordere.dk teamet

Oprettet: 19-Januar-2007
Sted: Århus
Status: Offline
Point: 5990
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Maj-2007 kl. 10:03
Oprindeligt skrevet af lrev på jobbet lrev på jobbet skrev:

hej!

Hvis det virkeligt er så "enkelt" at forbedre billedet v.h.a en kalibrering,hvorfor i alverden leverer man så ikke et tv til eks.vis 25k OPTIMALT fra fabrikken af?

Er det for meget forlangt?...Eller er det bare mig som "blander tingene sammen"?

lrev

Fordi de på fabrikken ikke kender dine input, de er jo lisså forskellige som der er tvkanaler i verden.. og dvd afspillere for den sags skyld.... også ender de op med en eller anden salgsmæssig standard indstilling som de tror står sig godt i butikken... men de burde jo netop sætte alle deres ingienører til at lave en salgsindstilling... også en god gennemsnitsindstilling.... 

Men problemet er vel også at skærmene ændrer performance især indenfor de første måske op til 50 timers drift... og det er jo også en variabel som man skal tage højde for 

Redigeret af rhsin - 31-Maj-2007 kl. 10:07
Mvh

René
Til top
lrev på jobbet Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 05-Maj-2006
Sted: Denmark
Point: 2051
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Maj-2007 kl. 10:08

Hej!

Sådan en kal..-betyder det indstilling af samtlige tv kanalpladser-og samtlige indgange?

lrev

Pioneer 507XD,M.audio,proAc,Arcam Solo Mini,A.Gallo Adiva,mps sub,XTZ sub.etc.
Til top
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
recordere.dk teamet

Oprettet: 19-Januar-2007
Sted: Århus
Point: 5990
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Maj-2007 kl. 10:33

Hej!

Sådan en kal..-betyder det indstilling af samtlige tv kanalpladser-og samtlige indgange?

lrev

ja hvis du vil betale for alle kanaler... og det kan nok ikke svare sig.. men typisk bliver den kalibreret på de indput signaler du har.. dvs på din dvd indgang.. spil indgang .. analog tuner og digital tuner og for både den analoge og digitale vil man nok typisk lave en grundindstilling som man bruger, men den kan man evt selv bruge som master til hvis man selv vil lave en individuel indstilling af en analog kanal alene... det har jeg dog ikke selv gidet, da jeg har været tilfreds med den grundindstilling jeg fik lavet..  

Mvh

René
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Point: 12452
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Maj-2007 kl. 10:45
Oprindeligt skrevet af Puma Puma skrev:

Jeg har fuld respekt for at der kan opnåes visse forbedringer ifm. kalibering / system optimering af store hjemmebiograf anlæg i 100.000 klassen, men et 37 tommer TV som jeg er ejer af til under 10.000 kr. vil måske være lidt overdrevet, at lade sende bud efter kaliberingsmanden

Det er udelukkende uvidenhed der er baggrund for udtalelser som denne.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Maj-2007 kl. 11:06

Hvis det virkeligt er så "enkelt" at forbedre billedet v.h.a en kalibrering,hvorfor i alverden leverer man så ikke et tv til eks.vis 25k OPTIMALT fra fabrikken af?

Der er flere grunde til det. Det mest normale argument er at tv'ene fra fabrikken justeres så de kan sælges, ikke så de nøgternt betragtet har den bedste billedkvalitet. TV'ene vurderes i butikkerne ikke under tilsvarende forhold som du skal bruge tv'et i, derfor sælger det bedre at fange din interesse i butikken, end at levere en god kvalitet derhjemme. Det gælder desværre også apparater i den helt tunge ende.

Så kunne man argumentere for at man kunne lave en "butiks-indstilling" og en "hjemme-indstilling", og det opfordrer ISF faktisk også til at gøre. Problemet i dét, er først og fremmest at det er langt sværere at ramme lige præcist det korrekte, end at ramme en indstilling i nogenlunde cirka bestemt område, som er dét man normalt gør. Der er typisk udsving på i hvert fald +/- 5%, og ofte +/- 10%, fra apparat til apparat. Hvis man skulle gøre dette mere præcist, skulle hvert eneste tv kalibreres individuelt fra fabrikken, med væsentligt bedre præcision end man gør nu. Det er simpelthen for tidskrævende, i forhold til at langt de fleste kunder aldrig vil opdage det, og derfor er det en investering der ikke tjener sig hjem i sidste ende. Og selv HVIS man gjorde det, så ville der stadig være en masse variabler at tage højde for - afspiller, signalkvalitet, rummet, hvordan ændrer tv'et sig i indkøringsperioden osv, og i nogle tilfælde også den enkelte kundes præferencer på visse områder. Eksempelvis støjreduktion, er et punkt hvor der ikke er nogen facitliste. Har du et godt signal bør det undgås, men i nogle tilfælde er der så meget støj i signalet så ulemperne ved støjreduktion er at foretrække fremfor at kigge på støjen.

Kort sagt, så er det mere lønsomt set over en bred kam for producenten, at de relativt få der interesserer sig for et korrekt billede får det gjort hjemme i stuen, mens de der ikke interesserer sig for det, heller ikke betaler for det. Hvis dét betyder at producentens konkurrence-evne er bedre, så kan det sagtens tænkes at de 2500,- du giver ekstra for at få det gjort i stuen, er sparet ved at tv'et er billigere pga. større salg.

Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Maj-2007 kl. 11:21

Jeg har fuld respekt for at der kan opnåes visse forbedringer ifm. kalibering / system optimering af store hjemmebiograf anlæg i 100.000 klassen, men et 37 tommer TV som jeg er ejer af til under 10.000 kr. vil måske være lidt overdrevet, at lade sende bud efter kaliberingsmanden

Det synes jeg (mærkeligt nok... ) er en helt forkert betragtning. Tværtimod, vil jeg næsten sige: Meget af dét du betaler for ved det dyre udstyr, er at komme tættere på standarderne. Ved at kalibrere det billige udstyr, kan du "indhente" noget af dén forskel der er til det dyrere udstyr. Som regel er forskellen nøgternt set mindre på det dyre udstyr end på det billige - omvendt, så udgør merprisen også en mindre procentdel af investeringen, og man vil samtidig oftest være dét mere kræsen, som gør at man har glæde af det alligevel. Det er ikke så meget et spørgsmål om hvad udstyret koster, men om hvor gode muligheder for justering man har. Hvis du har et 100.000,-s TV der ikke giver mulighed for gråskala-justering (de findes!), så vil en kalibrering være groft sagt spild af penge, fordi apparatet ikke giver mig mulighed for at justere de ting der bør justeres. Omvendt, så har man Toshiba LCD'erne, der er blandt de tv uanset pris, der har BEDST mulighed for kalibrering. Derfor vil der på Toshiba'erne være langt STØRRE forskel ved at lade tv'et kalibrere.

Den anden primære faktor er dig selv! Hvis du enten bare generelt er ligeglad med billedkvalitet, og bare skal kunne se hvad der foregår, eller hvis du har en anden holdning til billedkvalitet end at ville se billederne som de er, så er det ikke sikkert at du får glæde af en kalibrering. Der FINDES folk der synes deres TV bliver kedeligt at kigge på hvis græs ligner græs. Eller, hvis det vigtigste for dig er at kontrasten er god, og du har købt et tv der har en dårlig kontrast, så kan jeg ikke justere mig til at gøre dig tilfreds. Jeg kan kun justere inden for de rammer tv'et leverer.

Iøvrigt, så tilbyder jeg en fast gentleman-service der hedder at hvis jeg ikke kan mønstre en mærkbar forbedring på dit tv, så betaler du ikke - så det er risikofrit at gøre forsøget.

Som jeg har nævnt i vistnok en anden tråd, så mener jeg ikke kalibrering skal ses som en mulighed for opgradering. Det skal ses som det helt grundlæggende: Hvis man er seriøs omkring at opnå det bedst mulige billede, så _starter_ man med at definere at det bedst mulige billede ikke kan opnås uden en kalibrering. Derefter kigger man så på hvilke tv der kan kalibreres til den bedste billedkvalitet, inden for den prisramme man så har til rådighed.

Jeg har endvidere også den mening at den største bidragsyder til dårlig billedkvalitet skal findes i den "billedkvalitet" som vi køber for vores licenskroner, hvilket jeg har fået bekræftet ved skift til digital tv som trods alt er et lille skridt i retningen af støjfri "billedkvalitet".

Det er sådan set rigtigt nok, men bare fordi det ikke er perfekt i forvejen, er der vel ingen grund til at gøre det ringere?

Hvorfor må jeg ikke spille på fodbold-landsholdet? De vinder jo ikke VM alligevel?

Ovenstående siller måske også lidt spørgsmåltegn til alt den hysteri som findes på TV marked i øjeblikket med hensyn til HD Ready og opløsning eller hvad

Der er absolut meget hysteri på tv-markedet. Du nævner selv opløsning - i praksis har tv'ets grundlæggende kvalitet, og ikke mindst justeringen af det, meget mere at sige end opløsning.

Til top

Besvar Besvar Side  <1 234

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu