recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - God råd ønskes vedr. streamet musik og DALI 18
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

God råd ønskes vedr. streamet musik og DALI 18

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
pr0gm4m Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 08-August-2006
Status: Offline
Point: 12
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér pr0gm4m Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: God råd ønskes vedr. streamet musik og DALI 18
    Sendt: 07-August-2013 kl. 13:14
Lang indledning som baggrund, dernæst et par mere konkrete spørgsmål.

Konen og jeg har et par Dali 18 mk 2, som vi købte tilbage i '89 da jeg fyldte 21. De har i tidens løb spillet masser af rock, metal og ikke mindst progressiv-metal, samt ved familie sammenkomster Birthe Kjær og lignende unævnelige ting.

De er tilsluttet en aldrende Yamaha AX-592 forstærker og har de seneste mange år hovedsageligt fået streamet musikken via en Squeezebox Classic - så klassisk at der står SlimDevices på den Wink 

Nu har Apple imidlertid overtaget husstanden med iMac, iPhone, iPad, iTunes og Apple TV. Musikken streames nu hovedsageligt enten fra iMac eller fra Yousee Plays app til Apple TV, hvorfra det via HDMI ryger til TV og derfra analogt til forstærkeren. 

Uden at være speciel audiofil så kan det godt høres at det ikke er en optimal løsning rent lydkvalitetsmæssigt selvom det er fikst rent betjeningsmæssigt.

Desuden synes jeg at mit setup lyder under at der skal et rimeligt højt lydtryk til førend det svinger - hvilket ikke er godt da vi bor i lejlighed.

Spørgsmål.
  1. Ville køb af en DAC eksempelvis Musical Fidelity  V90, give en markant forbedring?
  2. Har læst at DALI 18'erne er vanskelige, så alternativet kunne også være køb af ny forstærker med indbygget DAC her har jeg kigget på Pioneer a-70, NAD C356BEE DAC og XTZ A-100 D3. Tror I at en af disse forstærkere ville gøre mig glad?
  3. Har også overvejet at stille DALI'erne væk (hvilket konen er imod Clap) og starte forfra i mit setup, med nogle mere indretningsvenlige væghøjtalere, men kan man overhovedet få samme bund i en væghøjtalere som vi er vant til i DALI'erne? 

Hvis I fik læst her ned til så håber jeg at i også har et par gode råd at dele med mig.
proud to be prog
Til top
Kolmogorov Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 24-November-2010
Point: 20
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kolmogorov Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-August-2013 kl. 16:28
Ang. Forstærker til streaming er jeg selv på nippet til at købe en Pro-ject stream dsa. :)
Two wrongs doesn't make a right, but three rights makes a left.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Point: 19650
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-August-2013 kl. 18:06
1 - en vis forbedring, men næppe det voldsomme.

2 - ja, en simpel løsning med kun en forstærker hvor alt er indbygget gør verden meget lettere og dig mere glad.

3 - er det i bund og grund Dali'erne du er utilfreds med rent lydmæssigt?

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
pr0gm4m Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér pr0gm4m Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-August-2013 kl. 14:03
@KlausDM
  1. Interessant. Så vil jeg skrotte den overvejelse
  2. Nogen der har et bud på hvilken af de tre forstærkere er at foretrække. Har ikke kunne finde ret mange test af Pioneer'en
  3. Det ved jeg ikke. Jeg har jo haft dem altid, og ser dem egentlig som en fast del af hjemmet. Men de er svære at have med at gøre rent indretningsmæssigt.
proud to be prog
Til top
frugtkompot Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 04-April-2008
Sted: Denmark
Point: 810
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér frugtkompot Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-August-2013 kl. 14:15
Du har ikke overvejet at skifte til andre gulvhøjtalere? En udskiftning behøver jo ikke at gå i retning af små vægmonterede højtalere.
Video: TV: Panasonic 50" G30, PS3, Apple TV & Nvidia Shield.
Audio: 3.1 - Front: Canton Reference 7.2. Schiit Asgard 2, Bifrost Uber. Effekt via Peachtree 220.
Til top
frugtkompot Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 04-April-2008
Sted: Denmark
Point: 810
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér frugtkompot Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-August-2013 kl. 14:18
Bortset fra det, så tillader jeg mig et bud på dine spørgsmål.

1. Dit kildemateriale er af meget lav kvalitet, hvis du spiller fra TDC Play. Du vil muligvis høre en forbedring, men det kan også give bagslag, hvis DAC'en afslører, at dit kildemateriale faktisk er af lav kvalitet.
2. Vær opmærksom på, at Pioneer A-70 ikke har en optisk indgang, som Apple TV bruger. XTZ'en er en god mulighed, men er en stor basse. 

Tror du skal overveje, om du trænger til nyt eller om det er vigtigere bare at få tilpasset, så betjeningen af det nuværende er simplere. Det skader ikke at tage en tur rundt i nærmeste storby og høre på nogle forskellige løsninger. Der er sket meget på 20 på nogle fronter og mindre på andre.
Video: TV: Panasonic 50" G30, PS3, Apple TV & Nvidia Shield.
Audio: 3.1 - Front: Canton Reference 7.2. Schiit Asgard 2, Bifrost Uber. Effekt via Peachtree 220.
Til top
Andersss Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 27-April-2011
Sted: Brønshøj
Point: 579
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Andersss Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-August-2013 kl. 14:52
Hvorfor ikke bare bruge den optiske udgang på Apple tv og fører det til en DAC (jeg bruger en lindy) og derfra ind i din forstærker. Nu har jeg ikke samme højttalere for enden af den optiske udgang og HDMI udgangen på mit Apple tv, men lydkvaliteten er ikke faldet af hvad jeg kan høre.
Til top
pr0gm4m Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér pr0gm4m Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-August-2013 kl. 12:00
@Frugtkompot (nice alias)

Her undersøger jeg en masse om det jeg overvejer at købe. Og jeg vidste udemærket at Pioneer A-70 ikke har optisk ind. MEN glemmer så at se på hvad der er i mit nuværende setup - Læs optisk ud og hdmi på Apple TV. 

Tak for den reminder.
proud to be prog
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu