recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Andre video-optagere
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - God VJ-grundpakke
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

God VJ-grundpakke

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Nebelong Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 30-Juni-2005
Status: Offline
Point: 111
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nebelong Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: God VJ-grundpakke
    Sendt: 23-Marts-2018 kl. 12:16
Hej!

Jeg har fået til opgave at undersøge markedet for en god (mindre) VJ-grundpakke, der indeholder kamera, lys, lyd, stativ, SD-kort, prompter, redigeringsprogram og muligvis andet lir som slider etc.

Derfor kunne jeg godt tænke mig at bringe jeres ekspertise i spil og se jeres bud på sådan en pakke.

Udstyret skal bruges til:

- At lave VJ-opgaver for en større virksomhed
- Primært filme medarbejdere på kontorer
- Besøg på fabrikker og den slags kan dog også forekomme
- Enkelte 'run and gun'-situationer kan også opstå

Krav til kameraet:

- 4K (også gerne i slow motion)
- God stabilisering
- Flotte billeder
- God dybdeskarphed
- Mulighed for min. to eksterne mikrofoner

Samlet budget er jeg usikker på, men et forsigtigt bud vil være mellem 10.000 - 50.000 kroner.

Jeg ser frem til at se jeres bud på en god grundpakke.
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Marts-2018 kl. 12:52
OK - nu står VJ i mine øjne for videojockey - Og det er noget fra det oprindelige MTV tid. - Nok næppe det du i virkeligheden efterspørger. MEN Kig på Youtube omkring videobloggere (også kaldet youtubere) - Deres setups er generelt ganske fremragende.

Peter Mckinnon er fotograf og laver en videoblog, han har lavet en masse omkring hvad han bruger af udstyr.

Kamera kan du bruge næsten hvad som helst. Panasonic, Sony a7, Canon 's highend micro fourthirds er generelt rigtige gode, men kig på dpreview.com i deres guides. - hvad angår mikrofoner, så er det et komplet no go. - der skal i have en rigtig optager, samt mikrofoner. https://www.4sound.dk/studie/recordere/zoom-h4n-pro er et rigtigt godt sted at starte.

Det er en gigantisk liste af mulige produkter du beder om. Jeg vil næsten sige at eftersom du er så tosset at spørge herinde om noget der skal bruges til virksomhedsbrug, så vil jeg også være lidt rigtig fræk og sige, det nok i virkeligheden kan betale sig at købe sig til den service hos et lille firma. Der er rent faktisk rigtigt mange der lever af at lave den her slags, og er hamrende gode til det (modsat jer som ikke har nogen som helst erfaring i noget af det her! Ellers ville i ikke spørge på recordere). Samtidig er de heller ikke fuldkommen ublu i priserne. Der er mange 1-mands virksomheder, som allerede har udstyret, og den tid og de penge i skal investere for at få det her til at virke - Det vil nok i sidste ende være dyrere end at få et lille firma til at lave det for jer.
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Marts-2018 kl. 16:59

Hej.

Jeg kiggede meget på et rigtigt 4K 50 fps videokamera sidste år. Jeg kiggede meget på Panasonic GH5, men det er kendt for at autofocus ikke virker ret godt. Så jeg forsatte med at kigge og så et Black Magic Design URSA Mini 4,6K. Det er i en helt anden klasse. Det hører til i den klasse hvor man altid bruger manual focus.

De findes i 3 udgaver. 4K, 4,6K eller Pro.

Jeg har set en Dansk pris på 35.900 DKK for 4,6K.

Og her er et link til Resellers. Vælg Denmark for de Danske:



Det leveres uden optik, men hvis man vælger udgaven med EF mount, kan Foto Linser der passer til Canons EF mount bruges.

Det bruger ikke SD-kort, men der er plads til to C-Fast kort. Jeg syntes dog bedre om Blackmagic URSA Mini SSD Recorder der Monteres bag på kameraet og giver mulighed for at optage direkte på SSD Diske. Jeg tror dog, at det i øjeblikket kun findes til Pro modellen. Udgaven til 4,6K skulle komme senere.


Kameraet kan enten strømforsynes fra den medfølgende strømforsyning eller man kan bag på kamereat/SSD recorderen montere en Battery Mount så at det kan strømforsynes fra de Prof Batteripakker man ønsker.


Og så til det aller bedste. Black Magic Design har et Video redigerings program som findes i to udgaver. Det ene er gratis og det andet kaldet studio koster 300 USD. Men Studie versionen følger normalt gratis med hvis man køber et kamere. Her er et link til download af den gratis version:


Og her er et link til manualen:


Her er link til deres andre Downloads og Manualer


Men ellers findes der mange Instruktions Videor på YouTube.

Jeg vil foreslå jer at aftale en demostration hos en forhandler.

Hilsen Carsten.



Redigeret af csell - 23-Marts-2018 kl. 17:35
Til top
Nebelong Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 30-Juni-2005
Status: Offline
Point: 111
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nebelong Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Marts-2018 kl. 17:44
Tak for input.

Black Magic Design URSA Mini 4,6K er et stykke over den prisramme, vi forestiller os at bruge på et godt kamera. Derimod har jeg scoutet lidt og spurgt forhandlere, så jeg har snævret feltet lidt ind. Hvad siger I til det følgende setup?

Kamera:

CANON XF400 eller SONY PXW-X70

Lyd:

Microport: Sennheiser AVX eller Sennheiser 112PG3
Shotgun: Sennheiser MKE600 eller Røde NTG2

Lys:

Hovedlys: 1 stk. Aputure LS1C
Sekundær: 2 stk. Aputure 672
Eller: APUTURE LED KIT 3x HR 672-CCC

Teleprompter:

Datavideo TP-300

Dertil kommer stativ, SD-kort, ekstra batteri, vindhætter, headset, sliders og evt. andet lir.

Hvad siger I til det? Giver det mening? Findes der andre (bedre) alternativer inden for budget?


Redigeret af Nebelong - 23-Marts-2018 kl. 17:45
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Marts-2018 kl. 20:24
Oprindeligt skrevet af Nebelong Nebelong skrev:


Kamera:

CANON XF400 eller SONY PXW-X70

Hej.

Jeg kender ingen af dem. Men jeg vil gerne opfordre dig til at søge efter anmeldelser (Review) på nettet.
Og må jeg være nysgerrig. Hvad tænker i på af Video Redigerings Software?

Hilsen Carsten.
Til top
longjohn2 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-November-2009
Status: Offline
Point: 989
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér longjohn2 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Marts-2018 kl. 20:59
Oprindeligt skrevet af claus_jac claus_jac skrev:

OK - nu står VJ i mine øjne for videojockey - Og det er noget fra det oprindelige MTV tid. - Nok næppe det du i virkeligheden efterspørger. 

VJ = Video Journalist 
Til top
Nebelong Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 30-Juni-2005
Status: Offline
Point: 111
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nebelong Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Marts-2018 kl. 22:13
Oprindeligt skrevet af csell csell skrev:

Oprindeligt skrevet af Nebelong Nebelong skrev:


Kamera:

CANON XF400 eller SONY PXW-X70

Hej.

Jeg kender ingen af dem. Men jeg vil gerne opfordre dig til at søge efter anmeldelser (Review) på nettet.
Og må jeg være nysgerrig. Hvad tænker i på af Video Redigerings Software?

Hilsen Carsten.


Jeg har skam søgt efter anmeldelser, men det kan (sommetider) være en jungle at finde rundt i.

Nogen med erfaringer med Panasonic HC-X1? Det har fået ret gode anmeldelser: http://www.trustedreviews.com/reviews/panasonic-hc-x1e

Tidligere har jeg redigeret i Avid Media Composer, men kigger mere og mere i retning af Davinci Resolve Studio.


Redigeret af Nebelong - 23-Marts-2018 kl. 23:06
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Marts-2018 kl. 23:08
Oprindeligt skrevet af Nebelong Nebelong skrev:


Jeg har skam søgt efter anmeldelser, men det kan (sommetider) være en jungle at finde rundt i.

Nogen med erfaringer med Panasonic HC-X1? Den har fået ret gode anmeldelser: http://www.trustedreviews.com/reviews/panasonic-hc-x1e

Tidligere har jeg redigeret i Avid Media Composer, men kigger mere og mere i retning af Davinci Resolve Studio.

Hej.

Jeg brugte 2 min på at checke Reviews, her er de links jeg fandt:



Og





I det øverste 2 stjernet review står ' this is XAVC-long GOP, and nothing can read this codec.'

Jeg ved ikke hvad status er, men jeg mener at jeg inden for det sidste år har læst om problemer med at læse dette på Black Magic DaVinci Forum.

Hilsen Carsten.


Redigeret af csell - 23-Marts-2018 kl. 23:14
Til top
Nebelong Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 30-Juni-2005
Status: Offline
Point: 111
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nebelong Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Marts-2018 kl. 15:58
Tak, jeg havde overset det med XAVC og Davinci Resolve Studio. Det kan omgås med en konvertering, men når man betaler så mange penge, skal det bare spille med det samme, synes jeg.

Jeg tænker at gå med Panasonic HC-X1. Den har fået gode anmeldelser, passer godt til opgaven, skyder i 4K til en fair pris og kræver ikke konvertering af optagelserne for at redigere dem i Davinci Resolve Studio.

Så nu fokuserer jeg på lys, lyd og stativer - jeg vender tilbage med nogle bud på dette.


Redigeret af Nebelong - 24-Marts-2018 kl. 16:01
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Marts-2018 kl. 14:48


Hej.

I dette BHPhoto link, står i et af de 12 Review om Viewfinder fiasco by Gary. De syntes jeg at du bør læse:


Hos Amazon.com står om 'The downside is the LCD. Flakey unit.'


Jeg ved ikke om AG-UX180 bruger samme LCD som HC-X1, men her står

'the AG-UX180 and HC-X1 are nearly identical. The only difference is that
the UX180 has BNC HD-SDI and timecode connectors, and the HC-X1 has neither of those'


Og som jeg kan se, koster de i Danmark det samme.


Men efter jeg har sovet på det vil jeg foreslå dig at kigge på Panasonic GH5. Det er bedre på alle punkter:

Større CCD: 3/4 versus 1"

Op til 400 Mbps

4:2:2 i 10-bit

Noget biligere


Og der er kommet en ny Firmware med Improved auto focus performance, som jeg dog ville undersøge før køb:


Jeg ved godt at nogle af formaterne er i LongGOP, men der er også mange som ikke er. Og hvis der skulle være nogle kollegaer der skulle være uheldige at vælge LongGOP, kender du en løsning.

Hilsen Carsten.


Redigeret af csell - 25-Marts-2018 kl. 15:47
Til top
Nebelong Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 30-Juni-2005
Status: Offline
Point: 111
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nebelong Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Marts-2018 kl. 18:03
Tak for et fyldigt og konstruktivt svar, Carsten!

Ja, jeg havde godt læst om viewfinderen på HC-X1. Men problemet er bare, at jeg ikke har fundet noget bedre alternativ endnu. Og DSLR ønsker jeg ikke at hoppe ud i. Jeg er godt klar over, at billedkvaliteten er på et HELT andet niveau, men batteritiden er også lavere og lydens preamp skulle også generelt være dårligere end på et videokamera. 

Jeg havde også kigget på AG-UX180, men fandt et review tidligere, der sagde dette:

It doesn’t differ that much from the Panasonic HC-XI. There should be outstanding differences between models, especially from the same maker. This doesn’t seem to be the case with the UX-180 and the HC-X1. It’s not particularly good news either for this model with the latter costing less.

Prisen er som du siger meget tæt på hinanden, men der er dog en besparelse på næsten 2.000 kroner ved at købe HC-X1. Og det med viewfinderen er da et ret generelt problem, er det ikke?

Bedste hilsner,
Brian


Redigeret af Nebelong - 25-Marts-2018 kl. 18:04
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3285
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Marts-2018 kl. 18:58
Jeg skal selv ud og se på et nyt video kamera, det skal primært bruges til B-Roll optagelser i 4K UHD. Det er klart at ergonomi/størrelse - pris og ikke mindst kvalitet  er med indenover. 
Jeg skal ud og låne et Canon GX10 da det umiddelbart er det billigste som kan køre 4K UHD 50/60fps. 

Mindre end 50fps. dutter bare ikke mere i min optik, og jeg kan umiddelbart ikke finde noget tilsvarende som er billigere.
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu