recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Min hjemmebiograf
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Gode Hi-Fi råd ved byg af hus?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketGode Hi-Fi råd ved byg af hus?

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Willer Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 23-Januar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 313
Direkte link til dette indlæg Emne: Gode Hi-Fi råd ved byg af hus?
    Sendt: 23-April-2007 kl. 16:21

Hej alle

Jeg er i øjeblikket i færd med at bygge nyt hus (med IHC) og prøver at gennemtænke alt omkring kabeltrækning så det hele kan gemmes væk i væggene og samtidig også være fleksibelt og fremtidssikret (så godt det nu kan lade sig gøre). Men der er sikkert et eller andet jeg overser, så derfor tænkte jeg om der er andre som har bygget hus eller renoveret, hvor de har skjult ledninger m.m. og om i kan give nogle gode råd med på vejen.

Her er kort hvad der er tænkt på indtil videre:

  • TV skal hænge på væggen og anlæg bliver placeret i en reol på væggen lidt under TVet. Der bliver ført en kanal omkring 5 x 10 cm på bagsiden af gasbetonmuren. Denne kanal vil komme ud bag TVet og bag reolen til anlægget. På den måde skal jeg ikke til at fræse en masse kabler ind i væggen som om nogle år måske skal skiftes grundet nye stiktyper o.s.v.
  • Der føres 4 netværksstik samt Radio, TV og Sattelit antennestik til Hi-Hi reolen. Vi kan ikke få kabelTV så det bliver enten Parabol, TDC IP TV eller sansynligvis IP TV fra Dansk Bredbånd da vi håber på at blive koblet til DONG Energy's Fibernet.
  • Der bliver ført Phono kabel fra reolen til der hvor den aktive subwoofer skal placeres.
  • Der bliver ført højttalerkabler til front og bag højttalere. Kabel til centerhøjttaler kommer til at ligge i den store bakke da denn skal sidde i umiddelbart nærhed af TVet eller stå på reolen.
  • Der bliver lavet tomrør ud til vores overdækkede terrasse så der senere kan placeres et sæt ekstra højttalere der ude.
  • Huset er på 173 kvm. Der placeres 12 dobbelte netværksstik og 7 tv/radio/sattelit antennestik rundt omkring i huset (værelser, soveværelse, kontor, alrum, stue og badeværelse). Vi har valgt ikke at bruge IHC Net.
  • Der bliver oprettet et teknikskab hvor alle netværksstik og antennestik vil være samlet.
  • Der bliver også trukket højttalerkabler til front og baghøjttalere i kontoret. Dette er 14 kvm og vil derfor godt kunne benyttes som en lille hjemmebio som alternativ til stuen (WAF begrænser udfoldelserne i stuen).

 

Jeg overvejer at placere en Xbox 360 og bruge den som Vista Mediacenter Extender. Selve Mediacenter "serveren" kan så endten være i teknikskabet, på loftet eller stå i kontoret.

Skal også bruge en reol hvor alle ledninger og anlæg kan være skjult i - overvejer Click, lækkert, men prisen er godt nok også derefter.

Kort om anlægget:

  • JVC RX-D701 AV Receiver
  • JVC DR-MH300S Harddisk- og DVD optager
  • Anthony Gallo Acoustics A'diva TI Højttalere (5 stk.)
  • Anthony Gallo Acoustics MPS 150 aktiv subwoofer
  • 42" Medion Plasma (som skiftes ud til noget bedre senere på året når huset er færdigt)

Håber på at få en masse gode input inden maleren om nogle uger skal i gang med hans del af arbejdet.

Til top
Tarkin Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen
Avatar
recordere.dk teamet

Oprettet: 08-August-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 939
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-April-2007 kl. 16:57

Det lyder til at du har gennemtænkt det rimeligt grundigt. Jeg bor selv i et nyere hus med IHC, men har ikke selv haft indflydelse på huset, da jeg er ejer nr. 2. Der er desværre ikke tænkt særligt meget over kabelkanaler m.v. hvilket irriterer mig lidt, specielt når man skal trække fx satellitkablet en omvej på over 10 meter. Så jeg forstår udmærket godt, at du gør dig grundige overvejelser. Det burde alle gøre, der laver nyt hus.

NB. Hvis jeg en dag bygger nyt hus, vil jeg lave en "kunstig væg" der hvor bredskærmstv'et skal hænge, så anlæg, højttalere m.v. kan gemmes ind i denne + evt. skabsplads til opbevaring af music, film og bøger m.m.

/Tarkin

Til top
Hapsdog Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 29-Maj-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 318
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-April-2007 kl. 17:20

Hvis det skal være rigtig godt, kan en direkte jord måske være på sin plads.

Men ellers synes jeg (fra mine egne huse) at ingenting er statisk. Min kone ynder at rokere om fra tid til anden. Måske fjernsynet og anlægget skal være et helt andet sted. Derfor synes jeg man skal planlægge for hele huset.

mvh

Til top
Willer Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 23-Januar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 313
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-April-2007 kl. 10:31

Jeg er så heldig at min kæreste helst ser at tingene står de samme steder. TVet/anlægget i vores nuværende hus har kun været flyttet én gang. Der blev det flyttet 2 meter på den samme væg så et gulvpanel til skjulte ledninger klarede den sag.

Stuens opbygning gør at der efter vores indretningssmag kun er ét sted hvor TVet reelt kan hænge og heldigvis er vi ret enige om dette. Så derfor tror jeg ikke placeringen af TVet er noget der blvier ændret på.

Grundplan over huset og lidt billeder m.m. kan ses her: www.roasvej.dk. Planen er at TVet skal hænge på den sydlige væg i stuen mellem pejseindsatsen og glaspartiet og så skal sofa stå op mod den modsatte væg.

En kunstig væg vil ikke rigtig kunne lade sig gøre da den vil tage for meget plads ind i stuen. Vi kunne godt have tænkt os at stuen havde været omkring en meter bredere, men økonomien sagde stop før vi gjorde desværre. Men derfor vil jeg lave en stor kanal fra anlægget til fjernsynet, det er næsten lige så fleksibelt som en kunstig væg. Højttalerne tror jeg ikke der skal ændres på når først de er oppe og hænge. I vores nuværende hus har de i hvertfald hængt det samme sted i alle årene uden problemer.

Vores største ønske ville være at anlægget egentlig ikke var i stuen, men i kontoret. Men da der er loft til kip er det noget af en udfordring at få lavet en fleksibel tomrørsløsning mellem TVet og kontoret som ikke vil få 90 graders knæk.

Til top
brian.rikke Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 12-September-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-April-2007 kl. 10:58

Jeg er lige flyttet i nyt hus, dog ikke med IHC. Jeg har placeret receiver og harddiskoptager i vores teknikskab, og styrer det via et forskudt infrarødt øje. Jeg har så 8 tomrørs installationer til brug for højtalere og fjernsyn mv. Jeg besluttede på forhånd hvor fjernsynet skulle side på væggen og placerede så 2 tomrør bagved + antennestik + stikkontakt. Jeg vil anbefale at du får lavet dine tomrør så store som muligt. Jeg har fået små tomrør, og det har været lidt knebent med plads i rørene. Man kan åbenbart få tomrør i forskellige størrelser, så det er bare at få tomrørene så store som muligt.

Held og lykke med projektet.



Redigeret af brian.rikke - 24-April-2007 kl. 10:59
Til top
Leopold Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 15-Juni-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 48
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Maj-2007 kl. 14:48
Jeg er også igang med nybyggeri og har også gjort mig mange tanker om placering af lyd og billede.

Jeg vil basere lyd distributionen på et NAS placeret i teknikrum. Det har så trådløs forbindelse til centralt placerede enheder, såsom Teac WAP-5000, tilkoblet aktive højtalere, så jeg på den måde kan streame radio og MP3.

I stuen vil jeg indbygge 3 surround højtalere i loft og væg. Fronthøjtalerne bliver mine nuværende gulvhøjtalere. Alt sammen skjult så godt som muligt, med klap for de tomrør som er ubenyttede.
Se evt. mere her

Held og lykke med projektet.
Til top
Willer Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 23-Januar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 313
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Maj-2007 kl. 22:58

Hej Leopold

Tak for dit input og held og lykke med byggeriet.

Den Teac WAP-5000 ser rimelig smart ud - den har jeg ikke set før. Hvad er prisen på en sådan og hvor får man fat i den?

Hvorfor har du lige valgt Teac'en fremfor nogle af de andre alternativer på markedet?

Hvilke aktive højttalere har du valgt? In-wall?

Lige nu er jeg kommet frem til at jeg trækker 2 eller 3 sæt højttalerkabel i stuen. Højttalernes placering er forudbestemt, men det er anlæggets ikke. På den måde kan jeg vælge de to mest oplagte placeringer i stuen og en i kontoret og føre højttalerkabler der til. Så vil vi kunne flytte anlægget mellem de tre placeringer uden at skulle fræse væggene op igen. Ser på det sådan, at det er nu jeg har muligheden for at gøre det. Samtidig vil jeg også få trukket noget tomrør mellem TVet placering og så de placeringer der er til anlægget.

Jeg er meget i tvivl omkring lyd til de andre rum (alrum, terrasse, soveværelse, værelser, kontor og badeværelse). Enten bliver det noget multirumsløsning a la Russound eller også måske noget i stil med den Teac der eller et af de andre alternativer - Sonos ser også rigtig smart ud eller måske en par squeezebox. Mulighederne er mange.

Jeg tror Vista Media Center og Xbox 360 som extender kommer til at vente på sig. Umiddelbart virker det som om Xboxen støjer for meget.

Vi har nu valgt at droppe de gammeldags antennestik og gået over til at lave 17 dobbelte IHC-Net (Cat6) stik i stedet. Vi sætter dog ikke noget IHC-net udstyr i teknikskabet, men så er muligheden der. Krydser fingre for at vi snart bliver tilbudt Fibernet fra DONG Energy, så vi kan tage TV via Dansk Bredbånd. Vi har allerede fået lagt tomtøret ind til huset, så nu venter vi på at de skal lave kampagne på det i området.

Selvom meget er wireless i dag, er der stadig mange ting som med fordel kan trækkes over netværkskabel. HDMI og Component video f.eks. Det kommer også snart i wireless, men jeg kan nu bedst lide at der er tråd i mellem tingene. Ringerklokker, telefoner, mobiltelefoner og alarmer m.m. er allerede trådløst så der bliver rift om frekvenserne.

Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 15691
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Maj-2007 kl. 23:22

Oprindeligt skrevet af Wilsky Wilsky skrev:

Den Teac WAP-5000 ser rimelig smart ud - den har jeg ikke set før. Hvad er prisen på en sådan og hvor får man fat i den?

Jeg ved ikke om den er kommet herhjemme, men den koster ca. 2200 kr+porto i Tyskland.

http://www.technikdirekt.de/main/en/147980/-/Article.html?

  /Lars

Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
Leopold Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 15-Juni-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 48
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Maj-2007 kl. 09:17
Jeg har hentet inspiration ovre i "Distribution i hjemmet" forumet. Der er mange gode diskussioner. Det er et område hvor der sker en rivende udviking i øjeblikket.

Jeg regner med at mit setup skal udbygges i etaper. Først skal der prioriteres hjemmebif med indkøb af receiver, center ht, 3 stk. bag ht in-wall og evt. sub. Baghøjtalerne og center bliver højest sandsynligt B&W, for at matche min front højtalere. En god fladskærm er også sandsynligt.
Jeg trækker tomrør til baghøjtalerne. Front og center kommer til at stå tæt på fjernsyn og receiver, så der ved jeg ikke endnu om det bliver nødvendigt med tomrør.

Dernæst skal jeg have gjort det muligt at sende først og fremmest musik rundt til en receiver i køkken/alrum og en i badeværelse. Jeg har dog ikke lagt mig fast på en løsning endnu andet end at det skal baseres på et NAS. Det kunne da også være fedt at kunne streame film, billeder og andet på et tidspunkt.

HTPC regner jeg også med at skal have bygget. Det ligger dog længere ude i fremtiden. Indtil videre er jeg tilfreds med min LG recorder. Vi afventer også at Energi Midt fiber bliver til rådighed på vores adresse og indtil da er der ingen fjernsyn. Internet håber vi at kunne trække trådløst indtil fiber er etableret, men det er uvidst om det kan tilbydes i vores område, når vi skal flytte ind. Krydser fingre for hvordan skal jeg kunne undvære internet


Ang. trådet vs. trådløs internet så mener jeg at med den udviklling vi ser på det trådløse område, så er der reelt ikke brug for en trådet løsning i vores hus, . Men jeg vil da lige checke med elektrikeren, om hvad det koster i kabler at føre ethernet med rundt, når han nu er igang. Der er jo også stadig lidt forvirring om der er sundedsmæssige problemer forbundet med trådløs internet transmissioner. Især hvad angår børn.
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu