recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Gode højtalere til TV/computer
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketGode højtalere til TV/computer

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Lisbeth Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 14-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9
Direkte link til dette indlæg Emne: Gode højtalere til TV/computer
    Sendt: 14-Marts-2008 kl. 14:32

Jeg har forsøgt at få svar på følgende i både computer og radio/TV butikker, men ingen har åbenbart forstand på begge dele, og ingen steder kan man høre begge dele, så man kan sammenligne.

Sagen er, at vi har vores fladskærm forbundet til vores computer, og ser derfor TV via Media Center. Vores computer er forsynet med et 7.1 lydkort, som har 4 minijack-stik ud til
1. Højtaler front
2. Højtaler, back surround
3. Højtaler, center/subwoofer
4. Side surround

Vi vil gerne have et godt surround-system (min. 5.1). Det skal allermest bruges til ganske almindelig TV-kigning via You See, hvor vi ser både nyhedsprogrammer og film. En sjælden gang ser vi en DVD, eller hører netradio/musik. Vi spiller sjældent særlig højt, men det sker. Det er vigtigst for os, at f.eks. tale på film er klar og nem at høre.

Vores TV-stue er lille ca. 3,85 m * 4,85 m, og der er en åben "port" i den korte side ind til spisestuen i højre side (altså når man sidder i sofaen og kikker mod TVét). Vi har derfor fået at vide, at det helst skal være et ægte surround system.

Vi har tidligere haft vores TV koblet sammen med vores - gamle, men gode - stereo højtalere fra Bose, men det flyttes ind i spisestuen nu, men vi er altså vant til en god lyd fra TVét.

Vi mangler derfor nu et godt system med nogle små højtalere, der kan hænge på væggen. Vi har kikket noget på BOSE ACOUSTIMASS-6 højttalersystem, men så skal der en receiver og nogle omformerkabler til (og recieveren må af hensyn til hylden på TV-bordet ikke være højere end 11,5 cm), så derfor står det hele i godt 10.000 kroner.

Hvis vi modsat kikker på det dyreste PC-højtalersæt, vi kan finde, så koster det under kr. 4.000. Det er beregnet til at koble til TV, og det hedder Crerative GigaWorks S750 (7.1 system). Logitech laver i øvrigt et 5.1 system til under 3.000, men det er altså også det dyreste, jeg har kunnet finde.

Og så kommer spørgsmålet: Kan man sammenligne et "dyrt" PC-højtaler system med et "billigt" Hi-fi system? Eller sagt på en anden måde, hvad får vi mest glæde af til vores brug? Er højtalersystemt med receiveren merprisen værd, og har det nogle andre ulemper (igen til vores brug)?

Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Marts-2008 kl. 15:54
Tror I vil blive mest tilfredse med Bose Ac 6 til en ca pris på 7000. Dertil skal regnes med min 4000 til surround reciever. Kriteriet med højden bliver svært fordi godtnok er apparater meget slim nu til dags, men de producerer altså stadig så meget varme at der skal være min et par fingres afstand til luft over og ved siden.
Til top
Lisbeth Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 14-Marts-2008
Sted: Denmark
Point: 9
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Marts-2008 kl. 16:17

Tak for det. "Frygtede" lidt det svar , men omvendt skal det også være i orden.

Er i øvrigt blevet anbefalet denne reciver: Panasonic SA-XR59. Der er lidt luft ovenover (0,8 cm!) og masser til begge sider, og også bagud. Men den koster også næsten 4.000, eller det PC-højtalersystemt koster alene. Bose er på vej med et decideret PC-højtalersystem, men det kommer til at koste fra 20.000 og op, og det er for meget. "Sjovt" der ikke er nogen, der laver en god løsning til måske ca. 8.000, hvor man tager udgangspunkt i, at man f.eks. allerede har DVD-afspiller i computeren, en fjernbetjening til Media Centret osv.

Men hvad tror du omkring Panasonic SA-XR59. Er det er rimelig løsning, også med hensyn til luft?

Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Marts-2008 kl. 16:55

Det tør jeg næsten ikke udtale mig om. Min erfaring med Panasonic recievere er ikke eksisterende. Men når man ser på kvaliteten af deres fladskærme, ville jeg ikke være bange for at prøve deres recievere. En googlen fortalte mig at den er fuldt bestykket med de in/output man kan forvente hvis der ikke skal sættes Bluray video til.

Ville selv sørge for en mulighed for retur hvis ikke det er noget - gælder self også højttalerne.

Mener slet ikke det er klogt med så lidt luft over da varme stiger opad. Kan skade både reciever og møbel.

Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu