recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Gode råd søges af førstegangskøber
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketGode råd søges af førstegangskøber

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Kriisp Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 11-Marts-2007
Status: Offline
Point: 4
Direkte link til dette indlæg Emne: Gode råd søges af førstegangskøber
    Sendt: 11-Marts-2007 kl. 12:03

Hej med jer

Jeg er ny på stedet. Jeg kom forbi for første gang i går aftes, da jeg surfede nettet for forskellige tips omkring fladskærme.

Jeg står overfor mit første køb af et fladskærms-tv, og jeg må indrømme, at jeg synes, det er en jungle derude. Jeg har prøvet at sætte mig ind i de forskellige specifikationer vel vidende, at tv'et skal ses i aktion - derfor har jeg også været ude at se et par mulige emner i "virkeligheden". Yderligere skal det bemærkes, at jeg ikke har den store tekniske indsigt, så jeg skal muligvis have nogle informationer "skåret ud i pap".

Dilemma Jeg er meget i tvivl om, hvad jeg "har brug for". På den ene side vil jeg gerne fremtidssikre i den grad, det er muligt (selvom jeg godt er klar over, at det er umuligt). På den anden side overvejer jeg, om jeg skal droppe tanken om full hd i første omgang, da jeg hverken har HD-DVD, BluRay eller konsoler, der kan levere det. Jeg har heller ikke planer om at anskaffe mig sådanne i nær fremtid. Tankerne går altså på, om jeg skal "nøjes" med at købe et tv, der kan levere det, jeg har brug for i øjeblikket, og så købe et nyt tv når jeg har tanker om at anskaffe mig HD-DVD eller BluRay, og når tv-signalerne bliver bedre.

Behov Tv'et skal hovedsageligt bruges til at se fjernsynsprogrammer (jeg bor i Aalborg, og Stofa leverer signalet). Jeg ser meget fodbold og andet sport, så det skal kunne levere et godt billede, selvom "det går stærkt". Altså ingen slæberier. Derudover ser jeg en del dvd film, men det er meget vigtigt for mig, at tv'et kan "levere varen", når det kommer til fodboldkampe mm. (jf. ovenstående). Jeg ved ikke, om jeg skal købe et tv, hvor der er indbygget en digital tuner (?)

Jeg hældte til LCD (er blevet i tvivl bl.a. efter læsning herinde) og har derfor indtil videre set en del på Sonys 40W2000. Jeg har bl.a. været i en tur omkring hi-fi klubben, hvor sælgeren, jeg talte med, vurderede at Sharps (kan det passe, at det var en X-model?) ville være et bedre køb. Dette Sharp leverede dog en mager indsats, da den skulle vise min medbragte test-dvd indeholdende udvalgte tv-klip af bl.a. en håndboldkamp optaget hjemme på dvd-optageren - jeg var i hvert fald ikke imponeret. Jeg har endvidere læst anmeldelsen af 40W2000 på det norske site, som der linkes til andetsteds på denne side, og der nævnes et "efterslæb", selv når kildesignalet er digitalt  Hvorom alting er, så er plasma-skærme inde i overvejelserne også.

Jeg vil meget gerne høre nogle bud fra jer på hvilke skærme, der kan opfylde mine behov, ud fra det jeg har nævnt ovenfor, vel vidende at jeg skal se skærmene "i virkeligheden" selv og at den endelige beslutning er min egen.

Jeg håber, at der er nogen af jer, (som utvivlsomt ved langt mere på området end jeg gør) der vil bruge lidt tid på at guide mig igennem junglen - i hvert fald noget af den.

Venlige hilsner

Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Point: 40543
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Marts-2007 kl. 12:14

God kvalitet, HD, flot billede også med Analoge signaler, overkommelig pris, så er det Panasonic PV60 modellerne, hvis du skal købe nu. Hvis du venter kort tid, så kommer de nye Pana modeller med et forbedret panel, og stadig til overkommelig pris. Bedste køb til pengene alt taget i betragtning.

Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
Sandal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-November-2006
Sted: Denmark
Point: 2585
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Marts-2007 kl. 14:22

Når du skal bruge skærmen til tv og dvd, samt specielt til sport, så kan der ikke være meget tvivl om at du skal have en plasmaskærm (tiltrods for de ulemper teknologien har).

Plasma har den bedste opdateringshastighed og du vil derfor ikke opleve efterslæb. Endvidere er plasma bedre til at gengive farverne korrekt, specielt ved gengivelsen af sort er den LCD overlegen.

Men plasma har også nogle ulemper (ligesom LCD). Der har været talt meget om problemet med burn-in (dele af billedet bliver hængende efter længere tids lyspåvirkning) og dette er bestemt også et problem, men hvis man indkører skærmen korrekt til at starte med og benytter de rigtige indstilliger, så er problemet ikke særlig stort (jeg skal nok guide dig, hvis du beslutter dig for en plasmaskærm).

Kan forstå at forhandlerne har givet dig den opfattelse, at man skal have en skærm med Full-HD, for overhovedet at kunne se HD, hvilket er løgn. Der er ingen problemer i at se HD materiale på de fleste fladskærm, de skal blot have minimum 720 (linjer) pixel horisontalt, hvilket næsten alle skærme har.

Det du skal kigge efter, er hvordan billedet fremstår, altså hvordan farverne er gengivet (er de naturlige?). Når du har kabeltv er der ingen grund til at købe en skærm med digital tuner (DVB-T), eftersom at du kan modtage alle dine kanaler digitalt gennem kabelnettet.

Prøv at kig på Panasonic (der kommer nye modeller i næste uge) og Pioneer, der laver de bedste plasmaskærme på markedet.

"Det er pudsigt, at der med de relativt få ord, der findes i sproget, kan siges så meget sludder." - Robert Storm Petersen.
Til top
spawn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-November-2005
Point: 6822
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Marts-2007 kl. 15:20

Jeg kan kun tilslutte mig de gode svar der er givet allerede.

Med dit forbrugsmønster nu og i den nærmeste fremtid, er der ingen tvivl om at det bedste køb vil være en plasma skærm, evt. et af de nye panasonic PV70 plasmaer der kommer meget snart.

Der er intet i din behovs beskrivelse der specifikt peger på hverken LCD eller Full HD, men snarere på de fordele der er ved et plasma. Det er fordele som bedre kontrast, bedre gråtoneskala, mere naturlige farver, bedre betragtningsvinkler og mindre efterslæb.

LCD er mere interessant hvis du påtænker at tilslutte PC eller andre kilder med meget statiske billeder eller ofte sætter din afspiller på pause og glemmer den. Og Full HD er for så vidt "kun" interessant hvis du hovedsagligt påtænker at tilslutte Full HD kilder som blue-ray og hd-dvd eller htpc. Og selv her skal man stadig være opmærksom på at andre faktorer som de ovenfor nævnte har større effekt på den samlede billedkvalitet - Full HD opløsning er kun en lille del af det samlede billede.

I og med du har kabel tv har du ikke umiddelbart brug for indbygget dvb-t tuner. Digital kabel tv hedder dvb-c og leveres med en ekstern boks  - dog kan det måske være en fordel for gensalgsværdien hvis du skal sælge om et par år eller 3 at der er indbygget dvb-t så hvis ikke der er voldsom forskel i nyprisen på en skærm med og en uden, ville jeg alligevel vælge modellen med dvb-t tuner indbygget.

Redigeret af spawn - 11-Marts-2007 kl. 15:27
Philips 65OLED705/12 - ATV4K
Til top
Kriisp Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Marts-2007 kl. 07:06

I skal have mange tak for de gode, oplysende og pædagogiske svar. Det sætter jeg stor pris på. Jeg vil prøve at se en Panasonic PX70 i aktion - det virker til at kunne være en mulighed.

(jeg skal nok guide dig, hvis du beslutter dig for en plasmaskærm)

Det tilbud vil jeg meget gerne benytte mig af :)

Til top
lrev på jobbet Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 05-Maj-2006
Point: 2051
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Marts-2007 kl. 09:27

Hej!

Også enighed herfra-det er plasma du skal have til dine behov.Jeg kan tilmed berette for dig at vi selv ser MEGET sport(konen er nærmest afhængig af Håndbold i tv)-og det klarer vores Pioneer plasma 507xd PERFEKT.Den er super fed-og totalt fri for fejl.

lrev

Pioneer 507XD,M.audio,proAc,Arcam Solo Mini,A.Gallo Adiva,mps sub,XTZ sub.etc.
Til top
Sandal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-November-2006
Point: 2585
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Marts-2007 kl. 11:24
Oprindeligt skrevet af Kriisp Kriisp skrev:

(jeg skal nok guide dig, hvis du beslutter dig for en plasmaskærm)

Det tilbud vil jeg meget gerne benytte mig af :)

Du sender mig bare en personlig besked, så skal jeg nok hjælpe til

Redigeret af Sandal - 12-Marts-2007 kl. 11:25
"Det er pudsigt, at der med de relativt få ord, der findes i sproget, kan siges så meget sludder." - Robert Storm Petersen.
Til top
nextgeneration Se dropdown menu
Pause fra forummet
Pause fra forummet

Oprettet: 16-September-2006
Point: 1052
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Marts-2007 kl. 11:43
Du skal lige være opmærksom på at der er to modeller 60 og 600 , i 2007 hedder de 70 og 700.

600 og 700 har extra lyd 2 x 31W hvor 60 og 70 har normal TV dåselyd , så hvis du ikke har eksternt anlæg er det absolut værd at checke de to modeller mht lyd.

Hertil kommer at de nye panaer også skulle komme med en særlig model der har antirefleks behandlet frontglas der skulle give reflekser på niveau med LCD.

Redigeret af nextgeneration - 12-Marts-2007 kl. 11:44
Panasonic 50PX600E Plasma TV
Til top
troelsit Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 07-Marts-2006
Point: 910
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Marts-2007 kl. 15:53

Jeg ville uden tvivl gå efter Panasonics nye Plasma-serie PX70 som kommer på markedet om kort tid.

Det vil du med garanti ikke fortryde - uanet set hvad de siger i HIFI-klubben

Redigeret af troelsit - 12-Marts-2007 kl. 15:54
Panasonic 42PX60EN
Pioneer DV-530
Squeezebox V3
Minipods
Bass-station
Til top
Ullum Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-Juli-2006
Point: 1004
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Marts-2007 kl. 15:56

Oprindeligt skrevet af nextgeneration nextgeneration skrev:

600 og 700 har extra lyd 2 x 31W hvor 60 og 70 har normal TV dåselyd.

Og 600 og 700 har så ekstra dåselyd

Til top
Kriisp Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Marts-2007 kl. 19:30

Så fik jeg bestilt tv. Valget faldt på et Panasonic TH-42PX70 så Sandal - du kan godt forberede dig på at komme på arbejde :)

Tv'et skulle være hjemme til mig på tirsdag.

Til top
troelsit Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 07-Marts-2006
Point: 910
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Marts-2007 kl. 20:08
Tillykke Kriisp!

Det var et rigtig godt valg
Panasonic 42PX60EN
Pioneer DV-530