recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Godt valg af denne fladskærm?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketGodt valg af denne fladskærm?

Besvar Besvar Side  <1 6789>
Forfatter
Besked
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Februar-2009
Status: Offline
Point: 2046
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Januar-2010 kl. 00:42
Oprindeligt skrevet af Andy1975 Andy1975 skrev:

TBC1 <--

Super info! Takker! Det var virkelig nyttigt at vide.

Den eneste ting som du lige må pensle lidt mere detaljeret ud for mig er det her...

"Ulemper: En ulempe ved Plasma teknologien er at man bruger on/off spænding i forbindelse med at danne en given mængde af plasma, og dermed en given mængde lys fra fosforet. Derfor kan billedet godt blive lidt mere "uroligt", med lidt for mange 'små myrer'/"støj"" (mest synligt i billedet på dårlige plasmaskærme omkring 50% lys/gråtone, hvis man f.eks bruger det som computer monitor)."

Takker...!
Wink

Jeg kan prøve at beskrive hvad det betyder i den praktiske implikation. Hvis det lyder mærkeligt eller ikke kan genkendes, så husk på at vi som oftest taler om marginaler så relativt små at folk almindeligvis slet ikke bliver opmærksomme på det, eller vil kunne se det fra normal seerafstand, og det som sagt slet ikke er synligt i forbindelse med ved video og filmmateriale hvis naturlige egenstøj overdøver det fuldstændigt på et godt apparat.

Men lad os antage at man tager en gråtoneskale som f.eks den her:

...Så ville man hvis man stikker snuden helt op i panelet kunne se en lille smule let "støj/uro" i de grå nuancer omkring midten, altså op omkring de 50% og mest omkring værdierne i midten, mens helt sort og helt hvidt står helt foruden denne lette "støj". Det er derfor LCD egner sig bedre som computermonitor i forbindelse med et stillestående skrivebordsmiljø som man sidder med snuden helt oppe i (men altså ikke i forbindelse med video/film materiale, heller ikke når det er fra en computer), da LCD er foruden disse "små kriblende myrer" omkring midten af gråtoneskalaen. Men LCD burde imho så være forblevet i skrivebordcomputerens domæne, da LCD i sig selv reelt egner sig så dårligt til video at der nødvendigvis skal billedkompromitterende trade-offs og lappeløsninger som f.eks. dynamisk kontrast til. Eftersom plasma fænomenet som sagt er så godt som usynlig i video og film materiale, og almindeligvis ikke ænses fra normal seerafsand, selv hvis det er et stillestående computerbillede, så slår et nyere plasma panel trods denne "svaghed" ved teknologien stadig alle LCD paneler stort i forbindelse med ukompromitteret dynamisk og nuanceret formidling af film og video materiele, på grund af Plasma panelets udnyttelse af selv emitterende fosfor, og dets langt langt større native dynamik område og kontrastniveau, som man med med et fornuftigt apperat med fordel roligt kan benytte uden brug af dynamisk kontrast. ...Håber dette giver en bedre ide om hvad fænomenet indebærer og hvad det ikke indebærer.

I øvrigt har jeg ikke selv hverken Plasma eller LCD tv, men benytter projektor til film og video.
(Jeg har dog en stor LCD computermonitor til min almindelige skrivebords-pc)

edit: Hvis man har en LCD monitor, og af vanvare skulle komme til at forbinde den med computeren via analogt VGA signal, i stedet for DVI, så vil man kunne opleve en større grad af, men dog tilsvarende form for "støj", ...blot i alle gråtonerne.

Mvh
TBC

Redigeret af TBC1 - 27-Januar-2010 kl. 00:52
Til top
Andy1975 Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 25-Januar-2010
Point: 41
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Januar-2010 kl. 01:18
Oprindeligt skrevet af Sigida Sigida skrev:

kan ikke finde det på deres hjemmeside mere men var der i sidste uge så håber da ikke de har sat prisen op igen. men ellers prøv at ring til deres callcenter imorgen og forhør dem :)

Okay, men hvilket callcenter? Hvad firma? Smile
Til top
Junior bruger
Junior bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Januar-2010 kl. 01:20
Oprindeligt skrevet af xcardman xcardman skrev:

Andy1975

hvad end du vælger, er det alså dejligt og se en som virkelig gør sit fodarbejde ordenligt.
dog synes jeg du skulle se en plasma med blu-ray og i lidt mørkere omgivelser, end hvad man finder i en butik. der er meget stor forskel på lysning i en stue og i en butik.

grunden til du finder led skærme bedre. De har fået et bedre billedekredsløb og derved gengiver et bedre billede. belysningen i sig har mindre at sige.

held og lykke med dit valg

Tak, tak. Jeg er også glad for alle de informationer og hjælpen jeg indtil nu har fået fra alle de flinke mennesker herinde. Smile

Jeg er som sagt ikke så interesseret i Blue-Ray. Jeg udelukker det ikke som en mulighed men jeg synes nu, at skærmen mere skal være for spilkonsoller, tv-kigning og måske at spille spil online og/eller offline på pc'en.

Jeg forstod ikke helt det omkring billedekredsløb. Hvad mener du med det?
Til top
Junior bruger
Junior bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Januar-2010 kl. 01:21
Oprindeligt skrevet af zemo zemo skrev:

Hvis du bor i nærheden af Århus kunne du prøve TapeConnection. De "slukker" gerne lyset, så plasmaerne kommer til sin ret. Skærmene er - om ikke kalibrerede - så i hvert fald rimeligt indstillede. Enig i at Panasonic i Elgiganten ser lidt "kedeligere" ud, i selskab med LCD'ernes opskruede farver/lysstyrke.

Tak for tippet men jeg bor i Nordjylland. Så kommer desværre ikke så meget på de kanter. Men hvis så skal jeg nok tage det op til overvejelse. Wink
Til top
Junior bruger
Junior bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Januar-2010 kl. 01:30
Oprindeligt skrevet af shduckman shduckman skrev:

Hej igen Andy

Godt du bliver lidt klogere på LCD og LED :-) Der er lige et par ting du skal være opmærksom på når du kigger på tv i butikkerne. Når de står og kører HD fra blu-ray, så er det det IKKE et digitalt signal, fordi det er besværligt at splitte et HDMI output ud på 40 skærme. Derfor kører de et component signal. Det er ganske vist i HD, men det er analogt, og det er splittet op og forstærket og gjort ved, så det giver ikke noget retvisende billede af hvordan en bluray vil se ud hjemme i din egen stue.

Og så skriver du at du har set DR2 HD i butikkerne. Det er der ikke rigtigt noget der hedder, det er enten DR HD eller DR2. Men jeg tror du mener DR HD, er det korrekt forstået?

Kunne også godt tænke mig at vide hvilket plasma tv de har vist dig. For et plasma bør have det bedste billede til hver en tid, hvis der altså er tale om en rimelig model. Der findes selvfølgelig også ringe plasma tv.

Ja, det hælper da på sagen. Smile

Jeg er ikke helt med på hvad du mente med det første af dit afsnit. Vi så på signalet som kom fra en Blu-Ray player der var direkte tilsluttet denne og en anden Samsung LED skærm. Der kørte ikke andet end de tre ting sammen og der blev vist trailere fra film osv. Måske du kan uddybe det lidt mere.

Mht. kanalerne så udtrykte jeg mig måske ikke præcise nok. Beklager. Det jeg mente var, at vi så DR2 som jo bliver sendt som i HD allerede nu her. Vi havde på Panasonic Plasma-tv'et også en kort overgang DR HD kanalen tændt men den var ikke ordentlig indstillet og det derfor kan det ikke rigtig tages med i bedømmelsen.

Jeg ved desværre ikke hvilket modelnummer det Panasonic Plasma-tv havde men jeg kan lige tjekke på det. Det eneste jeg husker er, at det vist nok var en 42" skærm. Det er såmænd alt. Men jeg prøver lige og se det igen engang i de næste dage og vender så tilbage.Wink
Til top
Junior bruger
Junior bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Januar-2010 kl. 01:36
Oprindeligt skrevet af TBC1 TBC1 skrev:

TBC1 <--

Super info! Takker! Det var virkelig nyttigt at vide.

Den eneste ting som du lige må pensle lidt mere detaljeret ud for mig er det her...

"Ulemper: En ulempe ved Plasma teknologien er at man bruger on/off spænding i forbindelse med at danne en given mængde af plasma, og dermed en given mængde lys fra fosforet. Derfor kan billedet godt blive lidt mere "uroligt", med lidt for mange 'små myrer'/"støj"" (mest synligt i billedet på dårlige plasmaskærme omkring 50% lys/gråtone, hvis man f.eks bruger det som computer monitor)."

Takker...!
Wink

Jeg kan prøve at beskrive hvad det betyder i den praktiske implikation. Hvis det lyder mærkeligt eller ikke kan genkendes, så husk på at vi som oftest taler om marginaler så relativt små at folk almindeligvis slet ikke bliver opmærksomme på det, eller vil kunne se det fra normal seerafstand, og det som sagt slet ikke er synligt i forbindelse med ved video og filmmateriale hvis naturlige egenstøj overdøver det fuldstændigt på et godt apparat.

Men lad os antage at man tager en gråtoneskale som f.eks den her:

...Så ville man hvis man stikker snuden helt op i panelet kunne se en lille smule let "støj/uro" i de grå nuancer omkring midten, altså op omkring de 50% og mest omkring værdierne i midten, mens helt sort og helt hvidt står helt foruden denne lette "støj". Det er derfor LCD egner sig bedre som computermonitor i forbindelse med et stillestående skrivebordsmiljø som man sidder med snuden helt oppe i (men altså ikke i forbindelse med video/film materiale, heller ikke når det er fra en computer), da LCD er foruden disse "små kriblende myrer" omkring midten af gråtoneskalaen. Men LCD burde imho så være forblevet i skrivebordcomputerens domæne, da LCD i sig selv reelt egner sig så dårligt til video at der nødvendigvis skal billedkompromitterende trade-offs og lappeløsninger som f.eks. dynamisk kontrast til. Eftersom plasma fænomenet som sagt er så godt som usynlig i video og film materiale, og almindeligvis ikke ænses fra normal seerafsand, selv hvis det er et stillestående computerbillede, så slår et nyere plasma panel trods denne "svaghed" ved teknologien stadig alle LCD paneler stort i forbindelse med ukompromitteret dynamisk og nuanceret formidling af film og video materiele, på grund af Plasma panelets udnyttelse af selv emitterende fosfor, og dets langt langt større native dynamik område og kontrastniveau, som man med med et fornuftigt apperat med fordel roligt kan benytte uden brug af dynamisk kontrast. ...Håber dette giver en bedre ide om hvad fænomenet indebærer og hvad det ikke indebærer.

I øvrigt har jeg ikke selv hverken Plasma eller LCD tv, men benytter projektor til film og video.
(Jeg har dog en stor LCD computermonitor til min almindelige skrivebords-pc)

edit: Hvis man har en LCD monitor, og af vanvare skulle komme til at forbinde den med computeren via analogt VGA signal, i stedet for DVI, så vil man kunne opleve en større grad af, men dog tilsvarende form for "støj", ...blot i alle gråtonerne.

Mvh
TBC

Hej igen TBC1,

og tak for forklaringen.

For det første vil jeg sige, at det ift. mine behov egentlig er så meget bedre med et LED/LCD fjernsyn da jeg som nævnt mest vil bruge det til almindelig tv-kigning, måske lidt som pc-skærm til spil og måske en dag til en spillekonsol. Men derudover skal det ikke være til den vilde biooplevelse eller noget i den stil.

Det jeg dog mest ville vide om var denne her del...

"En ulempe ved Plasma teknologien er at man bruger on/off spænding i forbindelse med at danne en given mængde af plasma"

Sorry men det kan være, at jeg ikke gjorde det klart nok før. Thumbs Up
Til top
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Februar-2009
Point: 2046
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Januar-2010 kl. 03:19

Det jeg dog mest ville vide om var denne her del...

"En ulempe ved Plasma teknologien er at man bruger on/off spænding i forbindelse med at danne en given mængde af plasma"

Sorry men det kan være, at jeg ikke gjorde det klart nok før. Thumbs Up

Ved at variere bredden af pulsen på den strøm man i serier af forskellige pulsbredder sender til hver subpixel flere tusinde af gange i sekundet, manipulerer/skaber man dermed intensiteten for hver enkelte subpixel (altså hhv. den røde, den grønne og den blå der til sammen udgør 1 samlet pixel). Ved at balance disse pulsbreddemodulationer til hver subpixel skaber man således alle pixlenes/skærmens lysniveauer og faver. Det er mange små variationer over tid (fra pixel til pixel) i denne fine balancegang af plasmaskærmens pixelniveauer man kan opleve som den fænomen jeg omtalte hvis man ser meget nøje efter, især på gråtonerne omkring 50% styrke.

Hvis det i stedet er udtrykket "danne en given mængde plasma" du tænker på, så husk på at plasma er en anden atomar/molekylær tilstandsform end "gas", som gasser kan antage. Når gas varmes op frigøres nogle af elektronerne fra atomerne, og gassen er dermed i plasmaform. Når der ikke tilføres strøm indeholder panelets små celler altså i realiteten ikke plasma, men gasser. Det er så når der "dannes plasma" at fosfor materialet i skærmen påvirkes og bliver selv-emitterende.

Da forsfor er så ekstremt reaktionsvilligt som det er, kan man således opnå den høje native dynamik med panelerne, og en forsfor belagt skærm kan også meget præcist formidle alle de farver man ønsker at opnå med et tv/videosystem (det udgør faktisk referencen for det). Derfor ser man stadig mange, både ældre, nyere og også helt nye teknologier, sigte efter at udnytte netop dette forhold (f.eks både Plasma, SED, og det nye LPD m.fl.). Det er netop også derfor kvalitets potentialet er så enormt stort og godt ved netop disse panelteknologier, ikke mindst i forhold til det dynamik insufficiente ikke-selv-emiterende LCD panel, men måske også i forhold OLED hvis man man til stadighed ender med at have svært ved at gøre noget ved henfaldstiden og farvebalancen på OLED. Men som selv-emiterende teknologi med et meget stort dynamik potentiale, HAR OLED virkeligt potentiale. Om det så også ender med at blive super-godt og en god Hi-Fi investering afhænger af om man med tiden får løst udfordringerne med henfald og farvebalance så man både har den høje native dynamik OG muligheden for de korrekte farvebalancer, som man har med de selv-emitterende panelteknologier baseret på lys emiterende fosfor. 

ps. Jeg kan således i øvrigt ikke give dig medhold i din konklusion angående hvilken skærm du vil kunne få størst udbytte af med de behov/det brug du beskriver. Men det væsentlige er vel at DU bliver tilfredsstillet af dit valg.

Redigeret af TBC1 - 27-Januar-2010 kl. 04:04
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Point: 4705
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Januar-2010 kl. 10:36
Oprindeligt skrevet af TBC1 TBC1 skrev:

...Så ville man hvis man stikker snuden helt op i panelet kunne se en lille smule let "støj/uro" i de grå nuancer omkring midten, altså op omkring de 50% og mest omkring værdierne i midten, mens helt sort og helt hvidt står helt foruden denne lette "støj". Det er derfor LCD egner sig bedre som computermonitor i forbindelse med et stillestående skrivebordsmiljø som man sidder med snuden helt oppe i (men altså ikke i forbindelse med video/film materiale, heller ikke når det er fra en computer), da LCD er foruden disse "små kriblende myrer" omkring midten af gråtoneskalaen.
Selvom grundmeningen er korrekt, så husk, at selv visse LCD paneler skaber farver vha. "dithering", ligesom plasma-teknologien gør det. Det kan også give anledning til uro i billedet, selvom den dog er langt mindre pga. LCD teknologiens sample-and-hold princip.

De fleste PC LCD monitors og størstedelen af små LCD-TV er baseret på den paneltype der hedder TN. TN paneltypen er en 6-bit teknologi, som skaber de resterende farver vha. avancerede dithering og en FRC (frame rate control) metode. TN paneltypen kan godt imitere de fleste farver, og afhængigt af den FRC metoden der anvendes, kan der også skabes samme farvemængde som med 8-bit paneler, men ofte vil 6-bit TN paneler have problemer med gengivelsen af de mørkeste gråtoner.

Der er også eksempler på LCD paneler af typen VA, der benytter 6-bit farvedybde og FRC. Ofte bemærkes det ikke af brugeren, men det bliver relevant i farvekritiske miljøer, som f.eks. grafikerstuer.

En af hovedgrundene til at LCD teknologien benytter 6-bit er af hensyn til responstiden. Responstiden på LCD paneler styres i høj grad af mængden af spænding der tilføres de flydende krystaller og i 6-bit TN paneler kan man dels tilføre højere spænding, dels bedre styre de overdrive og underdrive systemer, som hhv. "overskyder" og "underskyder" den gråtone man forsøger at ramme med henblik på at ramme den hurtigere (øge responstiden, sænke slør).

Det er rigtigt, at LCD per definition ikke burde have været brugt i video-materiale i den tilstand det fandtes i de første år. Teknologien har også stadig masser af ulemper, men mange af dem er trods alt forfinet efter skridtet. At det så ikke rigtig er kommet selve LCD panelerne i PC monitors til gode (ikke i fuldt omfang hvert fald) er selvfølgelig ærgerligt, men man kan jo også argumentere for, at plasma-teknologien aldrig skulle have været brugt til monitor, som den ellers bliver gjort i visse miljøer - blandt andet butiks- og præsentationsmiljøer.
Sandheden er dog, at den perfekte skærm (og derved skærmteknologi) både skal mestre monitor-opgaven og video-opgaven. Så på den måde ser jeg intet problem i, at der har været konvergens mellem de to. Det bringer OLED formentlig i orden, da den er en teknologi med et ufatteligt stort potentiale.
Til top
shduckman Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 26-Januar-2010
Sted: Danmark
Point: 3
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Januar-2010 kl. 12:26
Hej Andy.

DR2 sendes ikke i HD. Den sendes digitalt, men kun i SD (Standard Definition).

Hvis bluray afspilleren var sluttet direkte til tv'et, så skal jeg ikke kunne sige hvilken tilslutning butikken har brugt. Forhåbentlig HDMI. Jeg ved bare at når man i en butik ser 20-30 skærme stå og spille den samme Bluray film, så er det næsten altid én central afspiller, der får sit signal delt ud til alle skærmene. Og der bruger man normalt det analoge component signal, da det teknisk er meget nemmere at dele ud på flere skærme. Men det er altså et ringere signal, selv om det er i HD og fra en bluray.
Til top
mkirkelund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 18-Januar-2008
Sted: 2635 Ishøj
Point: 2358
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Januar-2010 kl. 12:31

Hej Andy.

Hvis bluray afspilleren var sluttet direkte til tv'et, så skal jeg ikke kunne sige hvilken tilslutning butikken har brugt. Forhåbentlig HDMI. Jeg ved bare at når man i en butik ser 20-30 skærme stå og spille den samme Bluray film, så er det næsten altid én central afspiller, der får sit signal delt ud til alle skærmene. Og der bruger man normalt det analoge component signal, da det teknisk er meget nemmere at dele ud på flere skærme. Men det er altså et ringere signal, selv om det er i HD og fra en bluray.

Da jeg var ansat i Merlin brugte vi HDMI splittere til alle vore TV.
Til top
Fnulder Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 28-September-2008
Point: 503
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Januar-2010 kl. 15:58

Hej Andy.

Den butik jeg kommer fra bruger vi nu også HDMI bokse. Så tror nu det er ret så forskelligt fra butik til butik
Til top
Sigida Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Branchemedlem

Oprettet: 19-August-2007
Sted: Denmark
Point: 2190
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Januar-2010 kl. 20:29
jamen elgigantens callcenter, de har ikke lokal numre til deres varehuse. burde du kunne finde på deres hjemmeside.
Vi bruger altså også hdmisplitter fra en youseeboks så kører vi deres hd kanaler.
Samsung 65HU7505

Pioneer VSX-LX50

SVS 5 satelite
SVS SB2000

JVC HD750

Sony PS4
Til top

Besvar Besvar Side  <1 6789>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu