|
GPS til bjerget |
Besvar | Side 12> |
Forfatter | |||
'DLG'
Super bruger Oprettet: 09-September-2007 Status: Offline Point: 463 |
Emne: GPS til bjerget Sendt: 10-Juli-2009 kl. 21:43 |
||
Hejsa folkens. Jeg er helt helt grøn på dette område. Min søgen på en GPS kommer af nysgerrighed. Har været afsted på snowboard et par gange efterhånden, and it's all good.... Men er gået hen og er blevet nysgerrig efter at vide hvor hurtigt mig og the boys rent faktisk kan køre ned af bjerget (der er tit lidt konkurrence på farten da vi alle normalt kører på skateboard). Føler man kører rigtig hurtigt, hurtigere end de par a 40 man kan på skateboard ved nogle af bakkerne ved Horsens, men om det er 50, 60 eller noget andet ved jeg som sagt ikke. Men hvis jeg skal ha en GPS til dette ene formål hva skal jeg så kigge efter? Skal stortset bare kunne fortælle mig om topfart, gennemsnit og lign. Den behøver ikk alt muligt fancy som alm. bil GPS'er har. |
|||
Niarn om en Mustang GT:
Den ser jo bare ud som om den har lyst til at slå dig ihjel ikk? Det ligner bare en bil der har lyst til at flå hovedet af dig altså. |
|||
Zulu
Guld medlem Oprettet: 12-December-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 775 |
Sendt: 11-Juli-2009 kl. 00:09 | ||
Jeg har brugt det indbyggede GPS-program i min Nokia E66 til det samme.
Nokias SportsTracker program er også rigtigt godt til det, så kan du/ I også bagefter se hvor I har kørt, og hvor hurtigt I har kørt de forskellige tider. Jeg nåede selv op på nogle og 60 km/t på snowboard, en af mine venner på ski noget op på næsten 90 km/t... Så husk hjelmen og pas på de andre på pisterne! |
|||
nbu001
Guld medlem Oprettet: 25-August-2004 Sted: CPH, DK Status: Offline Point: 890 |
Sendt: 11-Juli-2009 kl. 01:00 | ||
Apple iPhone kan også bruges til det formål - v.h.a. en gratis eller meget billig app.
/Nils |
|||
|
|||
hyldig87
Super bruger Oprettet: 01-April-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 473 |
Sendt: 11-Juli-2009 kl. 01:22 | ||
Det bliver nok ikke så nemt. Du kører jo ikke vandret ned af et bjerg. Det går jo skråt nedad :)
Den fart en GPS vil give dig er rimelig ubrugelig da den kun tar højde for den din bevægelse vandret. Så skal i i hvert fald have lommeregneren frem bagefter og kende bjergets hældning eller vide hvor meget i har bevæget jer vandret & lodret. Ellers skal i have fat i en GPS der os måler din højde position, og den slags er sikkert ikke så billige..
Var det noget i havde taget højdre for? Hvis ikke har i satme kørt stærkt, når den rigtige fart blev udregnet. :P Redigeret af hyldig87 - 11-Juli-2009 kl. 01:33 |
|||
DanishBacon
Super bruger Oprettet: 23-Februar-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 457 |
Sendt: 11-Juli-2009 kl. 08:57 | ||
Jeg er vildt glad for min Garmin Forerunner 305. (har også puls-funktion samt pc-tilkobling). Men hvad med at købe en brugt gammel forerunner/foretrex - en af de mindre modeller f.eks. Foretrex 101.
De kan begge bæres på arm/håndled. Redigeret af DanishBacon - 11-Juli-2009 kl. 08:57 |
|||
LG OLED C8 65” | Marantz SR7010 | XTZ 99.36 | Nvidia Shield TV | Squeezebox
|
|||
Zulu
Guld medlem Oprettet: 12-December-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 775 |
Sendt: 11-Juli-2009 kl. 11:05 | ||
Alle GPS'er jeg har set regner i 3D. GPS-modtageren har jo kontakt til x antal satelitter (som regel 4-10 stk), så det er muligt for GPS-modtageren at regne dens 3D-position ud og dermed også regne længde og hastighed i 3D. |
|||
Allan Olesen
Guld medlem Oprettet: 08-Juli-2008 Status: Offline Point: 3249 |
Sendt: 11-Juli-2009 kl. 12:17 | ||
Er det noget, du ved?
Ordet "sikkert" fortæller mig, at jeg ikke behøver at spørge, om det er noget, du ved. Jeg ejer 3 forskellige GPS-modtagere. De kan alle måle højde. Eneste forskel på dem er, at de ikke alle kan kompensere for Jordens lokale afvigelser fra standard-ellipsoiden, og derfor har nogle af dem en afvigelse på ca. 40 meter i Nordeuropa. Da afvigelsen er stort set konstant, påvirker den ikke den relative højdeforskel mellem to positioner.
Lad os antage, at du har ret i, at lodret flytning ikke medregnes i den viste hastighed. Jeg tror stadig ikke, at du er klar over, hvor lille betydning hældningen har under de forhold, der her diskuteres. Ski med 90 km/h kræver nok en hældning på 10-20°. Ved 10° vil den reelle hastighed være 1,5% højere end den vandrette hastighed. Ved 20° vil den reelle hastighed være 6,4% højere end den vandrette hastighed. For at give en fornemmelse af tallene: Østrigs stejleste præparerede piste, Harakiri, har en hældning på ca. 38°, og den er ekstremt stejl i forhold til de pister, hvor man "kun" kan nå op på 90 km/h, hvis man peger spidserne nedad. Den er faktisk så stejl, at mange mennesker har store problemer med overhovedet at stå stille med kantede ski på tværs af pisten. Redigeret af Allan Olesen - 11-Juli-2009 kl. 12:26 |
|||
Lennon
Guld medlem Oprettet: 06-Januar-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4858 |
Sendt: 11-Juli-2009 kl. 15:09 | ||
Har faktisk lige prøvet GPS på windsurfer. En vindmæssig halvflad eftermiddag surfede jeg en strækning 51km, og havde en topfart på 50kmt . På ski har jeg målt 90kmt m sportstracker i Nokia tlf .Prøvede desværre kun et par ture, - før den lånte Nokia gik tør for strøm. |
|||
hyldig87
Super bruger Oprettet: 01-April-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 473 |
Sendt: 11-Juli-2009 kl. 18:04 | ||
Jeg må trække mine ord i mig igen, efter at have læst noget mere på det.
Var egentlig godt klar over det var muligt med GPS er teknologi at måle det, bare med en lidt større afvigelse ind i det vandrette plan. Jeg troede simpelthen ikke de fleste GPS'er tog det med i deres udregning af fart, og det kun var de der der er lavet specielt til bjergbestigere og folk der skal i vildmarken. Beklager, men godt der var noget der kunne rette mig, så blev jeg os selv klogere! |
|||
'DLG'
Sendt: 12-Juli-2009 kl. 10:27 | ||
Tak for svarene folkens. Foretrex 101 ser spændende ud. Havde selv lige luret på denne : GARMIN GPS eTrex H, da den vist opfylder mine krav og så er den lidt billigere.Men lyder rigtig godt med at de tager højde for højden. |
|||
Niarn om en Mustang GT:
Den ser jo bare ud som om den har lyst til at slå dig ihjel ikk? Det ligner bare en bil der har lyst til at flå hovedet af dig altså. |
|||
Allan Olesen
Guld medlem Oprettet: 08-Juli-2008 Status: Offline Point: 3249 |
Sendt: 12-Juli-2009 kl. 11:28 | ||
Hvis du kan nøjes med logging, evt. kombineret med simple statistikker undervejs på turen, kan du for et noget mindre beløb købe en GPS-logger. Nogle af dem har display med ca. de samme oplysninger, som du ville få på en cykelcomputer. Dvs. triptæller, aktuel hastighed, max. hastighed osv.
Jeg har selv en Mainnav GPS-logger med display, som jeg har givet omkring 400,- for på Ebay (ny). Den kan ud over logging og display overføre positionerne løbende til en smartphone via Bluetooth. Sidstnævnte kan bruges til navigation eller i vores tilfælde flervejs-tracking, så hele familien løbende kan følge hinandens indbyrdes positioner i skiterrænet. |
|||
'DLG'
Sendt: 12-Juli-2009 kl. 12:03 | ||
Det lyder da supersmart. Har du et hurtigt link?
|
|||
Niarn om en Mustang GT:
|||
Besvar | Side 12> |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |