recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Gør di smart hjem smart
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Gør di smart hjem smart

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
ladnra Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 26-August-2019
Sted: København
Status: Offline
Point: 8
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ladnra Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Gør di smart hjem smart
    Sendt: 10-Januar-2021 kl. 07:55
Hej

Jeg har længe gået og tænkt over alt det jeg har i mit hjem som de kalder smart things. Men hvor er det smarte?

Ja jeg har da fået noget smart op at køre, så som en hovedafbryder til alt lys ved hoveddøren, men i det store hele er de så, så smart som de giver sig ud for at være?

Bl.a. skal jeg prøve at efterligne mine mønstre i min hverdag og weekend, nat og dag i iconnecthue, homey eller hue appen, men det er jo svært at lave et mønster, for det gælder måske kun 90% af tiden.

Jeg har taco og der kan jeg se det smarte, at den ved min mobil er hjemme og derfor er jeg nok hjemme og der skrues ikke ned for varmen. Jeg skal ikke gøre noget, den tilpasser det selv så jeg aldrig opdager at jeg sparer på varmen.

Er der andre der har tænkt det samme og måske endda fundet ud af hvordan nødden knækkes? jeg vil gerne have at lejlighedens smart lys tilpasser sig mig og mit mønster og ikke omvendt. 
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3949
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Januar-2021 kl. 08:36
Altså. Hos os med hue. Har vi gjort det, at lyset tændes på læsning på dimmeren når solen Er stået op, og og solen er gået ned tændes lyset på afslapning på dimmeren. Da der er som reel lys nok. Og lige pt har vi en Google home, vores køkken alrum, så som vi bruge til æggeur og til at tænde lyset, hvis vi står med mad op til begg øre under madlavning.
Og så har en en godnat kommando der slukker på Google home der slukker alt lys i stueetagen, når vi går i seng. Vi har en nat pisse på vores dimmer ved trappen på førstesalen, der tænder lyset hele vejen til badeværelse, og slukker det hele igen, når man kommer op i seng igen.

Jeg har sågar lige pt en gammel Acer 700w tablet, jeg har lagt Android på, som en Main consol til hue, der står centralt i stueetagen, med alle vores rum.
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E
Til top
ladnra Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 26-August-2019
Sted: København
Status: Offline
Point: 8
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ladnra Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Januar-2021 kl. 08:47
Der er noget af det jeg kan se det smarte i. Nu er jeg ikke fortaler til at skulle tale til google for at få lys, men jeg forstår din pointe og ide med måden at bruge det på.

Jeg har Hue og hue trends. Jeg har købt dimmere og huekontakter lavet om til alm. fuga kontakter hos weblab3d, så de sidder som alm. kontakter. Sensorer, homey og så har jeg flic kontakter. Så jeg tror jeg har alt til at lave det "smart" jeg er bare ikke sikker på jeg endnu ved hvordan jeg ser smart lys bliver smart.

Jeg kan se ideen med din nat belysning, det giver mening hvis man skal på trapper o.s.v. om natten.

Så når jeg går ind på kontoret og der er behov for lys, så tændes det og når jeg går ud så slukker det. Har oplevet med sensor at når man arbejder, så fanger sensoren det ikke og slukker.

Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3949
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Januar-2021 kl. 09:10
Oprindeligt skrevet af ladnra ladnra skrev:

Der er noget af det jeg kan se det smarte i. Nu er jeg ikke fortaler til at skulle tale til google for at få lys, men jeg forstår din pointe og ide med måden at bruge det på.

Jeg har Hue og hue trends. Jeg har købt dimmere og huekontakter lavet om til alm. fuga kontakter hos weblab3d, så de sidder som alm. kontakter. Sensorer, homey og så har jeg flic kontakter. Så jeg tror jeg har alt til at lave det "smart" jeg er bare ikke sikker på jeg endnu ved hvordan jeg ser smart lys bliver smart.

Jeg kan se ideen med din nat belysning, det giver mening hvis man skal på trapper o.s.v. om natten.

Så når jeg går ind på kontoret og der er behov for lys, så tændes det og når jeg går ud så slukker det. Har oplevet med sensor at når man arbejder, så fanger sensoren det ikke og slukker.

det med sensoren er lidt svær. Da de kræver en inde på dit kontor der kun tænder lyset og en ude for dit kontor der slukker lyset.
Men så skal man sørger for at ikke et kæledyr, eller andet familiemedlem aktivere den der slukker lyset😜

Redigeret af T-Duck - 10-Januar-2021 kl. 09:38
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E
Til top
torbenan Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 12-Maj-2014
Sted: Kbh
Status: Offline
Point: 124
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér torbenan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Januar-2021 kl. 10:21
Jeg tror man skal indse, at der er grænser for, hvor langt man skal gå med automatiseringer. Eksempelvis så har vi en gang, hvor lyset tændes af bevægelses sensorer. Ved kraftigt solskin tændes lyset ikke, mellem kl. 05 og 24 med en effekt på ca. 50% og mellem kl. 24 og 05 med en effekt på ca 10%. Det fungerer fint, men hvis der skal støvsuges er det ikke tilfredstillende, da lyset så skal have en effekt på 100%. Vi har så en tablet hængende med en funktion, der deaktiverer bevægelsessensorerne og tænder lyset på 100%. 
Generelt har jeg opvgivet at automatiser lyset i opholdsrum, da aktivteterne her for forskellige. Ser du TV vil du gerne have en lyssætning, læser du en anden og spiller man kort en tredje. Det der gør det helt umuligt at automatisere er, når jeg ser TV og fruen strikker. Det har kun håndteres manuelt. På tabletten kan vi vælge mellem 5 scener, som håndterer 11 lamper med et enkelt tryk, men samtidig giver mulighed for at blænde op/ned for individuelle pærer.
Hos os definerer tyverialarmen om der er nogen hjemme, så når vi armerer alarmen ved sengetid, så slukkes lyset i hele huset. Alarmens status er naturligvis afgørende for at lamper tændes ved solnedgang, så det ser du som om at nogen er hjemme. Går alarmen blinker alt lys i huset.
Tabletten, der styrer lyset, bruges også til at aktiverer alarmen, til at overvåge temperaturer, og som fjernbetjening til TV, et par radioer, Spotify og AppleTv.
Når vi går ind på toiletterne så startes cirkulationspumpen, så vi har varmt vand på sekunder og ikke et minut som det to tidligere.

Håber det kan give lidt inspiration til et smart hjem.

Til top
LofterPalle Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 17-Marts-2020
Status: Offline
Point: 399
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér LofterPalle Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Januar-2021 kl. 11:10
Man skal også passe på med at sammenligne forskellige smarte løsninger. 
Der bliver talt om Hue, IHC og google home, og er tre forskellige ting metoder til smart hjem.

Ja, ting kan også blive for smarte så det ikke kan bruges, og svaret er vel at det er individuelt hvilket behov vi har i vores hjem. 
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9321
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lahan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Januar-2021 kl. 11:16
jeg er begyndt at bruge adaptive lighting i hue/HomeKit. Det virker ganske fint.
Til top
Prospect Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 12-December-2008
Sted: Ølstykke
Status: Offline
Point: 783
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Prospect Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Januar-2021 kl. 22:23
Oprindeligt skrevet af LofterPalle LofterPalle skrev:

Man skal også passe på med at sammenligne forskellige smarte løsninger. 

Øhh hvorfor?
Til top
ladnra Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 26-August-2019
Sted: København
Status: Offline
Point: 8
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ladnra Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Januar-2021 kl. 08:34
Og det er lige netop det som er min pointe her, hvor smart er smart light egentligt på stående fod. Jeg skal netop selv sætte det op til at passe til omgivelserne og så forsvinder det smarte. Vi menesker er netop utilregnelige og det er en del af ligningen. Hverdagen ændre sig og det skal lys og andre smartthings netop selv tilpasse sig efter.

Men tak for svaret :)
Til top
Blank Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 03-Oktober-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 446
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Blank Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Januar-2021 kl. 10:52
BaaaaaH
Til top
LofterPalle Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 17-Marts-2020
Status: Offline
Point: 399
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér LofterPalle Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Januar-2021 kl. 11:35
Ja, smart hjem kan også blive for smart til det ikke kan bruges.
Til top
ladnra Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 26-August-2019
Sted: København
Status: Offline
Point: 8
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ladnra Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Januar-2021 kl. 14:03
Ja jeg vil jo gerne have at det tilpasser sig min rytme, så jeg ikke tænker over det. Som jeg beskrev Tado har fat i det helt rigtige. Du bemærker ikke at der skrues ned for varmen, fordi det kun sker når du ikke er der, og den er tilbage igen når du kommer hjem.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu