|
|
Besvar ![]() |
Side <123> |
Forfatter | |
Ken_T ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 14-April-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1757 |
![]() |
Ja, man skal satse på blu-ray, ikke tage HD-DVD, som MCenterFreak siger. Det var ellers udmærket, men det har haft sin tid, dødt faktisk. Man kan sende tilbage og købe blu-ray drev i stedet, eventuelt.
Der er et andet grafikkort du skulle overveje, det er helt nyt, det hedder HD 3450. Du kan ikke lide DVI til HDMI converter, men det har dette kort desværre. Men den rigtige converter fører har lyden med ud på HDMI. Kortet har indbygget lyd, DTS og dolby digital 5.1, så der skal ikke trækkes ledninger. Det har hardwareunderstøttelse, selv for H264. Det koster 250.- kr ca. + converter (ikke alle kan bruges) Det kan også købes med converter til vist nok 315 kr. (bemærk tilbehør!) LINK Hvis der er plads på bagsiden af en HTPC til et converterstik er der jo ikke noget problem med det, noget andet er naturligvis hvis det ikke er tilfældet. Redigeret af Ken_T - 31-Marts-2008 kl. 06:54 |
|
![]() |
|
agger ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 03-Maj-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1222 |
![]() |
hej ken-t hvad mener du med en converter stik .betyder det at man kan gøre et eller andet ,så man også får lyd med ud selv om man kører dvi fra pc ?????. hilsen agger |
|
![]() |
|
Ken_T ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 14-April-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1757 |
![]() |
Ja, ved ikke rigtig hvad der sker af og til det blev helt ulæseligt sorry, sikker på der stod noget begavet ![]() Redigeret af Ken_T - 31-Marts-2008 kl. 14:41 |
|
![]() |
|
MCenterFreak ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 09-Februar-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 5446 |
![]() |
Ken_T En ommer |
|
DVBViewer klient/Server, LG Ultra HD TV 65", Digital Devices DVB-S2, 4 tunere IHC Net og Control, som magisk tænder og slukker alt
P.S. Hvis jeg har mest grej når jeg dør, så har jeg vundet!-) |
|
![]() |
|
nfspower ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 18-April-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 283 |
![]() |
Enhver ved hvad der står der ![]() |
|
Jeg er ikke kommet længere end ideen til et HTPC !
|
|
![]() |
|
MCenterFreak ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 09-Februar-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 5446 |
![]() |
Ka være jeg ska ha pudset brillerne
![]() |
|
DVBViewer klient/Server, LG Ultra HD TV 65", Digital Devices DVB-S2, 4 tunere IHC Net og Control, som magisk tænder og slukker alt
P.S. Hvis jeg har mest grej når jeg dør, så har jeg vundet!-) |
|
![]() |
|
the old guy ![]() Bruger ![]() ![]() Oprettet: 28-Januar-2007 Status: Offline Point: 106 |
![]() |
KEN_T : Det kort du linker til er jo pci-e 2,0 det tror jeg ikke er kombatibelt med mit bundkort. Lyder ellers fornuftigt hvis man kan sløjfe lyden med ud gennem dvi til hdmi men har ikke hørt det før. Det giver jo lidt flere muligheder hvis det gælder alle gfx kort ??? BTW.. Hd dvd drevet var bestilt til 148,00 så beholder det bare Redigeret af the old guy - 31-Marts-2008 kl. 14:14 |
|
![]() |
|
![]() |
Jeg har forstået det sådan at du har PCI-E x16 på dit bundkort. Og PCI-e 2.0 er tilbagekompatibel med PCI-e 1.0 og 1.1. Et hvilket som helst PCI-e x16
kort kan køre i en hvilken som helst PCI-e x16 port. Men hvis man har det rigtige bundkort kan man få glæde af den forøgede hastighed ved PCI-E 2.0. Der er også andre mindre forskelle.
Men man kan godt bruge et sådant kort selv om man kun har PCI-E 1.0 eller 1.1. Med hensyn til HDMI ud med lyd, er der nogle kort der har denne mulighed, det er både kort fra ATI og Nvidias GeForce. Det er nærmere HD 24 - HD 2600 fra ATI og Nvidia Geforce 84 -8600. Så er der også andre, de nye fra ATI, hvor man bla finder HD 3450. GeForce kortene forbindes internt via et lille kabel med lydkortet i computeren, mens ATI kortene har sin egen lydchip, der har DTS og Dolby digital 5.1. Det skal nok passe at der er undtagelser så det er op til den enkelte at undersøge nærmere. Der anvendes i virkeligheden på kortene et DVI stik der er anderledes en det almindelige, skønt det umiddelbart ser ens ud. Porten hedder faktisk DVI dual Link. Dvi dual link er ikke, som man måske kunne tro, et udtryk for 2 DVI porte eller udgange, men i stedet en betegnelse for et DVI stik med dobbelt båndbredde. Der er implementeret 2 TMDS transmittere i grafikprocessoren, således at båndbredden bliver 330 MHz, hvor DVI nøjes med en enkelt transmitter Den almindelige DVI-forbindelse har en relativt begrænset båndbredde og skærmbilledet er begrænset til 1920×1200. Der er imidlertid skærme med en opløsning der er endnu højere og her er det, at DVI dual Link kommer ind. Der er skærme med 2560x1600 og 2048x1536 punkter og de kan ikke benytte almindelig DVI. Et DVI stik til Dual Link, ser umiddelsbart ud som et almindeligt DVI-stik. Forskellen er, at det har 24 ben i modsætning til 18, som alle anvendes til digital overførsel. Man bruger i de fleste tilfælde en converter fra DVI til HDMI, men det er ikke alle der fungerer som de skal. Man må checke, så man er sikker. Køb et kort hvor converteren følger med, så er det ok. Og så skal man se efter om kortet har HDCP. Det har ATIs kort men ikke alle GeForce kort og det skal det have hvis man vil afvikle Blu-Ray fx. På Blu-Ray disk kan der være en beskyttelse kaldet BD+. Den skal afkodes i første række med et egnet program (Power DVD ultra) og derefter er der en yderligere beskyttelse kaldet HDCP som arbejder sammen med BD+. HDCP krypterer via en chip kaldet en crypto ROM, det signal der sendes fra et grafikkort til et "HD ready" TV, så det ikke kan tages ud undervejs, men kun forstås af et "hd ready" tv eller måske en monitor med samme funktion. Selvfølgelig er der jo AnyDVD. der nu skulle have knækket BD+. Og så er det måske ikke så nødvendig med HDCP. Men alligevel, bedre at være på den "rigtige" side og den sikre. Så der skal altså også være HDCP sammen med HDMI ud. Ok? ![]() Hvis jeg har lavet stavefejl eller andre ting af lignende art, er det helt tilladt at grine og føle sig lettere overlegen, men ellers skulle det være sådan Redigeret af Ken_T - 01-April-2008 kl. 06:05 |
|
![]() |
|
the old guy ![]() Bruger ![]() ![]() Oprettet: 28-Januar-2007 Status: Offline Point: 106 |
![]() |
KEN_T : Mange tak for en udførlig forklaring. Du har faktisk samlet alt det "need to know" jeg havde brug for.( Og sikkert også andre noob`s som mig)
![]() |
|
![]() |
|
![]() |
Ok, selv tak. Tænkte nok der var noget du kunne bruge af det hele. Det er altså også lidt omfattende faktisk, hvis man først begynder. Jeg har nok haft mere brug for at vide noget om det hele, end så mange andre. |
|
![]() |
|
![]() |
KEN_T : Lige et ? mere..... Det Hd 3450 kort du linker til er det et du kender og ved hvordan det er med støj ?? Det ser umiddelbart ellers ud til at være fint med medfølgende adapter. BTW. Har læst din HTPC guide. Nice done |
|
![]() |
|
mylle ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 08-Juli-2004 Sted: Hjallerup, DK Status: Offline Point: 1299 |
![]() |
Agger: JA, det er et rigtigt hdmi stik. ikke noget med dvi. der er iøvrigt også en vga udgang på kortet.
Jacob |
|
![]() |
Besvar ![]() |
Side <123> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |