recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Grafikkort til htpc og spil
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketGrafikkort til htpc og spil

Besvar Besvar Side  <1 234
Forfatter
Besked
Pizzabager Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen

Oprettet: 08-Januar-2007
Status: Offline
Point: 1964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-April-2008 kl. 12:33
Oprindeligt skrevet af ChrisJJ ChrisJJ skrev:

Oprindeligt skrevet af Pizzabager Pizzabager skrev:

Oprindeligt skrevet af ChrisJJ ChrisJJ skrev:

Følger lige lidt med her. I en anden tråd jeg oprettede mht CPU faldt snakken også på grafikkort. Her forstod jeg på Nagash at det nu var 8800GTS kortet med 512 mb ram man skulle gå efter.

tråden er her. http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=38229& KW=ChrisJJ

Nu skriver du (Ken_T) så det stik modsatte, at der er 8800GT kortet der er hurtigst og det man bør købe. Så er det at lille jeg bliver lidt forvirret. Hvem af jeg har ret

Lidt forvirrene skal det være..

8800GTS fås i både den nye og den gamle version(ved ikke hvorfor Nvidia valgte at lave et nyt kort som også hed 8800GTS)

den gamle version er på 320 og 640 mb ram, den nye er på 512 og 1024 mb ram..

rækken over hvad det er hurtigst/kraftigst er (de svageste først.

8800gts 320/640mb ram

8800GT

8800GTS 512/1024 mb ram..

Jeg har set 8800gt passivt kølet, både gainward og sparkle, laver dem.. og det lyder som det bedste bud, det skal siges at det kort kan spille alt der er på marked nu...

Det vil sige at GT kortet kan klare alt på markedet nu og hvis man investerer i GTS (512 mb) kortet fremtidssikre man sig eller hvad? 

man kan ikke fremtids sikre sig med grafikkort, det går alt for hurtigt.. men et 8800GT burde kunne klare det hele et par år frem i tiden, det kommer naturligvis an på hvilken opløsning du vil spille i..

En anden ting du skal være opmærksom på er at med et passivt kølet grafikkort skal du have nogen gode store kabinetblæsere, for det udvikler meget varme i kabinettet når du spiller..

Redigeret af Pizzabager - 04-April-2008 kl. 12:39
Til top
jeje Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Januar-2008
Sted: Denmark
Point: 568
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-April-2008 kl. 15:54
Oprindeligt skrevet af tosa tosa skrev:

Nu i er inde på nVidias nye kort, er der så nogen af jer der ved, om de kan outputte lossless lydformaterne??

Jeg kan se, at Inno3D har et bundkort der kan klare opgaven nu (<SPAN ="NavigationLink style78">SL73UM- HDMI) i det nederste link: her. Men hvis man eventuelt fik sig sådan et bundkort, ville man så kunne bruge det til HD lyd og billede ud, mens man har et ekstra grafikkort til processering af spil (onboard grafikkort ser ikke ud til at være det bedste til nyere spil)?</SPAN>

I ASUS beskrivelse af deres 9600GT-kort står, at for at overføre lyd, skal det forbindes til S/PDIF på et lydkort. Jeg er ikke ekspert på området, men S/PDIF er vist ret begrænset, så det kan nok ikke overføre det, du kalder lossless lydformat. Jeg har ikke fundet noget om 8800GT eller 9800.

Der skulle komme et lydkort til maj/juni tror jeg, som kan tilføje lyden til et HDMI-signal. Man overfører HDMI-signalet fra grafikkortet til lydkortet og får så et nyt HDMI-signal med både billed og lyd. Desværre kan jeg ikke huske, hvilket format lyden var i, og jeg kan heller ikke huske, hvor jeg har læst det, men det nok været her på recordere.dk.

Det med at lade onboard grafikchippen klare HD-afspilning og et ekstra grafikkort klare spil kan nok lade sig gøre med et bundkort med den ny 780G grafikchip og et AMD/ATI grafikkort fra 3000-serien. Måske virker det ikke endnu, fordi driverne ikke er klar, men de bliver vel fikset. Skærmen skal være forbundet til bundkortet hele tiden, og softwaren bruger kun grafikkortet til 3D-grafik, ellers sættes det i low power. Jeg ved ikke om et bundkort med nvidias ny 8200/8300 chip kan gøre det samme.
Til top
tosa Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 11-Juli-2007
Point: 887
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-April-2008 kl. 03:44

OK, jeg vil vente på det lydkort du nævner, eller nye grafikkort med ordentlig lydchip, eller ordentlig bundkort med mulighed for god grafik processering (til både spil og HD billede) og lyd processering/output (mindst 24-bit / 96 kHz - da det er krævet for at kunne sende lossless lyd ud).

Jeg har søgt det længe, og har egentlig også overvejet en egentlig BD afspiller, men jeg mener det vil være mere ideelt at have den i min computer - dog skal jeg sq have lyden med, da det er mindst 50% af den forbedring der er på BD i forhold til DVD (selvfølgelig kun hvis man har et surround anlæg der kan afspille formaterne).

Til top
jeje Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-April-2008 kl. 04:28
Så fandt jeg en omtale af HDMI-lydkortet.
I januar forventede firmaet at frigive kortet i 2. kvartal.
Til top
jeje Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-April-2008 kl. 14:36
Det kort, som jeg har omtalt som et HDMI-lydkort, er faktisk ikke et lydkort. Det er et udvidelseskort til et lydkort fra samme firma. Lyddata bliver overført mellem de to kort via et 20 bens stik. Det er beskrevet her.

Edit: link fikset

Redigeret af jeje - 05-April-2008 kl. 14:39
Til top
tosa Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-April-2008 kl. 21:09

OK, så der er muligheder i fremtiden, men så man skal altså både købe et  Auzen X-Fi Prelude lydkort og det ekstra Auzen X-Tension HDMI 1.3.

Jeg kan ikke lige se hvad extension kortet giver ud over HDMI og muligheden for at dekode lossless lyd i selve lydkortet.

Jeg kunne forestille mig, at det bliver en dyr løsning, da Auzen X-Fi Prelude i forvejen er et af de dyreste lydkort til hjemmebrug der er, og extension kortet kan da heller ikke blive billigt.

Men der er altså både muligheder på nuværende tidspunkt (ved brug af bundkortet) og fremtidige løsninger, som gør brug af lydkort inkl. extension kort.
Nu håber jeg så bare, at nVidia og ATI snart får øjnene (eller måske nærmere ørerne) op for lossless lyd i deres grafikkort, da jeg tror det vil være den optimale løsning, hvis man selv har en surround receiver der kan dekode lyden. Især hvis man også vil bruge grafikkortet til en computer der også skal spilles på.

Til top
Ken_T Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-April-2006
Point: 1757
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-April-2008 kl. 08:20
Man kan jo have et selvstændigt lydkort, der via de analoge udgange kan overføre det lydformat man ønsker sig. Det skal selvfølgelig have en kvalitet der kan accepteres på de analoge udgange. Men det er nok også kort der har.

Det kræver at forstærkeren har analoge indgange for denne metode.

Det kunne jo være at den forstærker  man har, er forsynet med særlig gode digital til analoge kredsløb (fx DAC), men det er nok ikke altid, at de findes bedre end de der kan være på et lydkort til PC.

Lyden der kommer fra  en blu-ray plade er jo forbundet med software afvikling og behandling, uanset hvilket format der er tale om og sendes derefter til lydkortet, enten gennem lydkortet digitalt eller behandles via de analoge kredsløb til de analoge  udgange.  Og selv om et bestemt lydkort altså ikke kan sende hvad som helst videre digitalt, kan det godt lade sig gøre over de analoge udgange.

Ærlig talt skal man da være ret kritisk hvis man ikke kan acceptere de analoge udgange på gode lydkort, det kan virkelig være godt.  Det er noget andet med lyden  fra et bundkort, det er rigtig. Den analoge lydbehandling er sjældent rigtig god af flere grunde (billig DAC fx), men mange syntes måske det er ok og at det lyder godt.  Men sammenligner man med et godt lydkort, kan man desværre stadig høre en væsenlig forskel ved et godt anlæg.  Men man kan jo ikke forlange et lydkort til 1000kr på et bundkort til 650 kr, kan man?

Der må jo også være lydkort der kan sende hvad som helst videre digitalt? Nogen der ved det? Det må der jo være. S/PDIF er desværre ikke i stand til så meget. For lav båndbredde. Højest DTS eller Dolby digital 5.1. Men det kræver måske HDMI ved digital.

Ja, det er lidt flere kabler uanset løsning, sandt nok, men man må lide for skønheden, eller hvad?

Til top
tosa Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-April-2008 kl. 12:52

Ja, i dag er det kun HDMI der kan sende lossless lyd digitalt.

Og den løsning du der nævner synes jeg ikke er særlig praktisk. 6 kabler mellem min receiver og PC (de står i 2 seperate rum, og kablerne går igennem vægen) i stedet for 1 er noget upraktisk. Og derudover er jeg usikker på om min receiver kan tage 6 (jeg bruger et 5.1 setup) analoge signaler ind.

Derfor mener jeg absolut HDMI med både billede og lyd er det optimale.

Til top

Besvar Besvar Side  <1 234

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu