recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Grafikkort til under 500 kr?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketGrafikkort til under 500 kr?

Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Besked
simonselmer Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 03-November-2008
Status: Offline
Point: 144
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juni-2011 kl. 10:52
Kim, det lyder godt. Jeg har en Yamaha 2700 mener jeg. Den var da okay dyr syntes jeg da jeg købte den for 2 år siden, men nu ser jeg i nogle specs jeg lige fandt på nettet står der den "kun" har hdmi 1.2a. Er det nok til at få ordentlig lyd fra htpc til receiver istedet for at bruge optisk? Eller giver det mig en udfordring?

Jeg troede faktisk ikke det kunne blive bedre en optisk? Syntes nogen har sagt det engang.

Grunden til jeg var skeptisk med at lave signalet gå gennem receiveren er at jeg altid har haft princippet at for hvad gang man knækker et signal, så forringes det en smule. Men det er nok en gammel indstilling jeg har fra de analoge dage :)

Til top
MCenterFreak Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-Februar-2005
Sted: Denmark
Point: 5446
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juni-2011 kl. 11:46
HDMI er bedst til lyd, i forhold til Toslink (optisk og Coax), idet båndbredden på optisk er begrænset, således at der ikke kan sendes HD lydformater igennem Toslink
Der er ingen kvalitetsforingelse når man kører digitalt, sålænge der ikke foregår nogen kompression. Hvis du f.eks. tager en cd og kopierer den, tager en kopi af kopien osv. f.eks. 1000 gange, så vil den sidste kopi være identisk med originalen, forudsat selvfølgelig at udstyret er i orden
DVBViewer klient/Server, LG Ultra HD TV 65", Digital Devices DVB-S2, 4 tunere IHC Net og Control, som magisk tænder og slukker alt
P.S. Hvis jeg har mest grej når jeg dør, så har jeg vundet!-)
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juni-2011 kl. 12:40
Oprindeligt skrevet af simonselmer simonselmer skrev:

Kim, det lyder godt. Jeg har en Yamaha 2700 mener jeg. Den var da okay dyr syntes jeg da jeg købte den for 2 år siden, men nu ser jeg i nogle specs jeg lige fandt på nettet står der den "kun" har hdmi 1.2a. Er det nok til at få ordentlig lyd fra htpc til receiver istedet for at bruge optisk? Eller giver det mig en udfordring?

Der er ingen lydmæssige problemer med HDMI1.2a, mig bekendt. Dog mener jeg ikke du kan dekode DTS-HD og Dolby True HD. Men det kan din receiver sandsynligvis ikke alligevel, så indtil den skiftes, så hedder det PCM, hvilket ikke nødvendigvis er dårligere.

Grunden til jeg var skeptisk med at lave signalet gå gennem receiveren er at jeg altid har haft princippet at for hvad gang man knækker et signal, så forringes det en smule. Men det er nok en gammel indstilling jeg har fra de analoge dage :)

Forstår godt du kan være skeptisk. Men denne gang er det heldigvis ikke korrekt Wink
Til top
Platin medlem
Platin medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juni-2011 kl. 12:42
Oprindeligt skrevet af MCenterFreak MCenterFreak skrev:

Hvis du f.eks. tager en cd og kopierer den, tager en kopi af kopien osv. f.eks. 1000 gange, så vil den sidste kopi være identisk med originalen, forudsat selvfølgelig at udstyret er i orden

Et rigtigt uheldigt eksempel, selvom jeg godt forstår meningen. For lige præcis dette, det kan gøres med Toslink (optisk) LOL
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juni-2011 kl. 12:49
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Et rigtigt uheldigt eksempel, selvom jeg godt forstår meningen. For lige præcis dette, det kan gøres med Toslink (optisk) LOL
Bortset fra at man ikke kan HD lyd med Toslink, det kræver HDMI
DVBViewer klient/Server, LG Ultra HD TV 65", Digital Devices DVB-S2, 4 tunere IHC Net og Control, som magisk tænder og slukker alt
Til top
Platin medlem
Platin medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juni-2011 kl. 12:57

Du har heller ikke HD lyd på en CD.. Det var ligesom det der var pointen Wink
Til top
azrael Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 08-Maj-2006
Sted: Tilst
Point: 1698
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juni-2011 kl. 13:16

HDMI er bedst til lyd, i forhold til Toslink (optisk og Coax), idet båndbredden på optisk er begrænset, således at der ikke kan sendes HD lydformater igennem Toslink
<SNIP>

Det med. at HDMI skulle være bedre til lyd end optisk (TOSLINK) eller koaksial digital forbindelse (S/PDIF) er nu en sandhed med modifikationer. Forbindelsen har såmænd nok båndbredde til at overføre de nødvendige informationer. "Problemet" er snarere, at S/PDIF ikke er kopibeskyttet på samme måde som HDMI. Du skal jo huske på, at vi alle er pirater, der kun vil stjæle fra de arme medieselskaber...
"This calls for a delicate blend of psychology and extreme violence" - Homer Simpson
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juni-2011 kl. 13:27

Du har heller ikke HD lyd på en CD.. Det var ligesom det der var pointen Wink
Nu var der faktisk 2 spørgsmål:
"Jeg troede faktisk ikke det kunne blive bedre en optisk? Syntes nogen har sagt det engang."
Hvortil jeg svarer at HDMI er at foretrække, da man kun med HDMI har mulighed for HD lyd
og
"Grunden til jeg var skeptisk med at lave signalet gå gennem receiveren er at jeg altid har haft princippet at for hvad gang man knækker et signal, så forringes det en smule."
Hvortil jeg benytter CDen som et eksempel på at digital kopiering er tabsløst, hvis udført uden komprimering
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juni-2011 kl. 14:00
Oprindeligt skrevet af azrael azrael skrev:

<SNIP>

Det med. at HDMI skulle være bedre til lyd end optisk (TOSLINK) eller koaksial digital forbindelse (S/PDIF) er nu en sandhed med modifikationer. Forbindelsen har såmænd nok båndbredde til at overføre de nødvendige informationer. "Problemet" er snarere, at S/PDIF ikke er kopibeskyttet på samme måde som HDMI. Du skal jo huske på, at vi alle er pirater, der kun vil stjæle fra de arme medieselskaber...
Man burde måske retteligt have omtalt det som det det hedder S/PDIF, som er protokollen/specifikationen, opfundet af Sony og Philips. Kablet man bruger, f.eks. Toslink, som er optisk, kan i terorien overføre langet mere end nødvendigt, men som jeg har forstået det, så er det protokollen og specifikationen på hardwaren i de to ender, der sætter begrænsningen mht. båndbredde. Nu ved jeg godt at man ikke skal tro på alt hvad man læser, men jeg vælger nu at tro på Wikipedia der i denne sammenhæng skriver:
Audio signalDigital audio bitstream. Originally limited to 48 kHz at 20 bits. Extended to support all modern formats, except Dolby Digital Plus, TrueHD, and DTS HD audio streams.
Til top
simonselmer Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 03-November-2008
Point: 144
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juni-2011 kl. 19:15
Hmmm, jeg bliver lidt bekymret når du siger den måske ikke kan decode HD lyd. Mest fordi da jeg købte fik jeg at vide at den var forberedt på HD lyd på bl.a. bluray tror jeg han sagde. Så den var godt fremtids sikret fik jeg at vide.

Jeg har fundet denne side med specs
http://usa.yamaha.com/products/audio-visual/av-receivers-amps/rx/rx-v2700_black__u/?mode=model

Men jeg vil gerne vide hvis nogen ved om det at min receiver kun har hdmi 1.2a giver mig et problem?
Til top
azrael Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 08-Maj-2006
Sted: Tilst
Point: 1698
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juni-2011 kl. 19:24
Når jeg kigger på din receiver på Yamaha Hifis site, så ser det desværre ikke ud til, at den kan klare HD lyd. Hverken DTS HD eller Dolby TrueHD er listet. Men du skrev vist også at det var en fhv. gammel model.

EDIT: Jeg kan se, at du skriver du købte den for 2 år siden. Købte du den brugt? For modellen kom vist på gaden for 5 år siden. Kan for øvrigt se, at mens receiveren ikke selv kan decode HD lyd, så har den åbenbart ingen problemer med at modtage HD lyd i PCM format, der er decoded i afspilleren.

Redigeret af azrael - 14-Juni-2011 kl. 19:32
"This calls for a delicate blend of psychology and extreme violence" - Homer Simpson
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juni-2011 kl. 19:28

Hmmm, jeg bliver lidt bekymret når du siger den måske ikke kan decode HD lyd. Mest fordi da jeg købte fik jeg at vide at den var forberedt på HD lyd på bl.a. bluray tror jeg han sagde. Så den var godt fremtids sikret fik jeg at vide.

Jeg har fundet denne side med specs
http://usa.yamaha.com/products/audio-visual/av-receivers-amps/rx/rx-v2700_black__u/?mode=model

Men jeg vil gerne vide hvis nogen ved om det at min receiver kun har hdmi 1.2a giver mig et problem?
Ved ikke om det var mig du svarede, men hvis det er det, så har jeg ikke sagt den ikke kan HD lyd. Jeg skriver bare at man ikke kan brug S/PDIF til dette.
Men hvis du kikker på skemaet her fra Wiki, så kan du ikke:
HDMI version1.01.11.2
1.2a
1.31.3a
1.3b
1.3b1
1.3c
1.4
1.4a
sRGBYesYesYesYesYesYes
YCbCrYesYesYesYesYesYes
8 channel LPCM, 192 kHz, 24 bit audio capabilityYesYesYesYesYesYes
Blu-ray Disc and HD DVD video and audio at full resolution[F]YesYesYesYesYesYes
Consumer Electronic Control (CEC)[G]YesYesYesYesYesYes
DVD-Audio supportNoYesYesYesYesYes
Super Audio CD (DSD) support[H]NoNoYesYesYesYes
Deep ColorNoNoNoYesYesYes
xvYCCNoNoNoYesYesYes
Auto lip-syncNoNoNoYesYesYes
Dolby TrueHD bitstream capableNoNoNoYesYesYes
DTS-HD Master Audio bitstream capableNoNoNoYesYesYes
Updated list of CEC commandsNoNoNoYesYesYes
Ethernet channelNoNoNoNoNoYes
Audio return channel (ARC)NoNoNoNoNoYes
4K × 2K Resolution Support[114]NoNoNoNoNoYes
3D over HDMI[J][113]NoNoNoNoYesYes
Til top

Besvar Besvar Side  <123>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu