recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Grafikkort til under 500 kr?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketGrafikkort til under 500 kr?

Besvar Besvar Side  <123
Forfatter
Besked
simonselmer Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 03-November-2008
Status: Offline
Point: 144
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juni-2011 kl. 20:46
Jeg købte den som demo hos tapeconnection for 2 år siden, da det var en udgående model. Jeg mener bestemt han sagde at den kunne tage HD lydformater, så det irritere mig selvfølgelig hvis det ikke er rigtigt.
Men hvor stort er problemer egentlig? Hvis jeg f.eks. har en mkv film der er rippet fra en bluray, er der så DTS HD lyd på den? Og hvis der er og min receiver ikke kan decode det, vil den så slet ikke spytte noget ud, eller vil den blot decode det som var det DTS?
Bare så jeg ved hvor meget på spanden jeg er. Jeg er jo ikke stødt ind i nogen problemer endnu.

Jeg fandt også oversigten på wiki, men jeg er ikke nok inde i tingene til at vurdere om det hdmi 1.2a ikke kan, vil give mig problemer eller ej.
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juni-2011 kl. 21:04
Oprindeligt skrevet af azrael azrael skrev:

Oprindeligt skrevet af MCenterFreak MCenterFreak skrev:

HDMI er bedst til lyd, i forhold til Toslink (optisk og Coax), idet båndbredden på optisk er begrænset, således at der ikke kan sendes HD lydformater igennem Toslink
<SNIP>

Det med. at HDMI skulle være bedre til lyd end optisk (TOSLINK) eller koaksial digital forbindelse (S/PDIF) er nu en sandhed med modifikationer. Forbindelsen har såmænd nok båndbredde til at overføre de nødvendige informationer. "Problemet" er snarere, at S/PDIF ikke er kopibeskyttet på samme måde som HDMI. Du skal jo huske på, at vi alle er pirater, der kun vil stjæle fra de arme medieselskaber...

Det ændre da ikke ved, at HDMI har større båndbrede og derfor potitienlt bedre kvalitete, uanset om vi så stjæler med arme og ben. 
Til top
Platin medlem
Platin medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juni-2011 kl. 21:08

Man burde måske retteligt have omtalt det som det det hedder S/PDIF, som er protokollen/specifikationen, opfundet af Sony og Philips. Kablet man bruger, f.eks. Toslink, som er optisk, kan i terorien overføre langet mere end nødvendigt, men som jeg har forstået det, så er det protokollen og specifikationen på hardwaren i de to ender, der sætter begrænsningen mht. båndbredde.

Om man kalder det sp/dif eller toslink er i den her henseende ret ligegyldigt. Det er to ord for samme, for du får ikke nogen hverken toslink eller sp/dif med mere båndbrede, når det bruges som audio.

Det er korrekt at det er et optisk kabel, og begrebet optisk dækker over en teoretisk langt større mulighed. Men i relation til debatten, som jeg af een eller anden årsag synes er mest relevant, der er det audio signaler vi snakker om, og i denne forbindelse enten toslink eller sp/dif, som igen er det samme.

Til top
Platin medlem
Platin medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juni-2011 kl. 21:14
Oprindeligt skrevet af simonselmer simonselmer skrev:

Jeg købte den som demo hos tapeconnection for 2 år siden, da det var en udgående model. Jeg mener bestemt han sagde at den kunne tage HD lydformater, så det irritere mig selvfølgelig hvis det ikke er rigtigt.
Men hvor stort er problemer egentlig? Hvis jeg f.eks. har en mkv film der er rippet fra en bluray, er der så DTS HD lyd på den? Og hvis der er og min receiver ikke kan decode det, vil den så slet ikke spytte noget ud, eller vil den blot decode det som var det DTS?
Bare så jeg ved hvor meget på spanden jeg er. Jeg er jo ikke stødt ind i nogen problemer endnu.

Jeg fandt også oversigten på wiki, men jeg er ikke nok inde i tingene til at vurdere om det hdmi 1.2a ikke kan, vil give mig problemer eller ej.

Lad være med at tænk så meget over det. Den kan garanteret modtage det som PCM, og så har du ikke mistet noget. Det er straks værre hvis det er antallet af kanaler du mangler, eksempelvis 5.1 kontra 71.
Min gamle Yamaha receiver RX-V661 er en 7.1 receiver, og modtager 7.1 kanaler PCM fra PS3 uden problemer. Hvis jeg afspiller en BD med 7.1 DTS-HD eller Dolby True HD, så omkoder PS3éren signalet og sender det til min receiver via PCM 7.1 kanaler. Og kvaliteten er praktisk talt det samme. 

Jeg har godtnok skiftet receiver fornyligt, men det var primært fordi jeg manglede HDMI indgange på min Yamaha, som kun har 2 HDMI in. Min nye Onkyo NR609 kan modtage DTS-HD og Dolby TrueHD. Dvs. nu behøver min PS3ér ikke længere omkode signalet. Men det som jeg hører, det lyder ret ens, uanset om det er det ene eller det andet.

Til top
azrael Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 08-Maj-2006
Sted: Tilst
Point: 1698
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juni-2011 kl. 21:21
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Man burde måske retteligt have omtalt det som det det hedder S/PDIF, som er protokollen/specifikationen, opfundet af Sony og Philips. Kablet man bruger, f.eks. Toslink, som er optisk, kan i terorien overføre langet mere end nødvendigt, men som jeg har forstået det, så er det protokollen og specifikationen på hardwaren i de to ender, der sætter begrænsningen mht. båndbredde.

Om man kalder det sp/dif eller toslink er i den her henseende ret ligegyldigt. Det er to ord for samme, for du får ikke nogen hverken toslink eller sp/dif med mere båndbrede, når det bruges som audio.

Det er korrekt at det er et optisk kabel, og begrebet optisk dækker over en teoretisk langt større mulighed. Men i relation til debatten, som jeg af een eller anden årsag synes er mest relevant, der er det audio signaler vi snakker om, og i denne forbindelse enten toslink eller sp/dif, som igen er det samme.

TOSLINK og S/PDIF er to vidt forskellige ting. Førstnævnte betegner en kabel- og stiktype. Sidstnævnte betegner en overførselsprotokol. Mht. min kommentar omkr. HDMI vs. S/PDIF vedr. HD audio, så gik den på, at den manglende understøttelse for HD Audio via S/PDIF ikke skyldes tekniske begrænsninger, men snarere fordi protokollen ikke understøtter passende kryptering. Hvilket man selvfølgelig også kan udlægge som en teknisk begrænsning, hvis man vil.

Og ja, HDMI har umiddelbart større båndbredde, men det er ikke grunden til at kun HDMI kan overføre HD audio. Det skyldes snarere, at HDMI implementerer HDCP.

Anyway, jeg synes vi er ved at komme lidt off-topic nu.
"This calls for a delicate blend of psychology and extreme violence" - Homer Simpson
Til top
simonselmer Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 03-November-2008
Point: 144
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juni-2011 kl. 21:21
OK, så er jeg mere rolig.

Mister jeg noget i billedkvalitet i at overfører med hdmi 1.2a istedet for højere? Jeg kan se der er en forskel i farvedybden (bit). Det der deep color som der står på wiki oversigten. Men igen, sikkert ikke noget at bekymre sig om.

Jeg har bare ikke kørt med hdmi før, så ville blive ret irriteret hvis der er noget jeg ikke har taget højde for nu når jeg åbenbart har en device der køre noget æld gammelt hdmi version.
Til top
MCenterFreak Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-Februar-2005
Sted: Denmark
Point: 5446
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Juni-2011 kl. 00:24
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Fatter ikke en brik af hvad du skriver!
Tror jeg har beskrevet det korrekt, og at det ikke behøver yderligere uddybning
DVBViewer klient/Server, LG Ultra HD TV 65", Digital Devices DVB-S2, 4 tunere IHC Net og Control, som magisk tænder og slukker alt
P.S. Hvis jeg har mest grej når jeg dør, så har jeg vundet!-)
Til top
MCenterFreak Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-Februar-2005
Sted: Denmark
Point: 5446
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Juni-2011 kl. 00:54

TOSLINK og S/PDIF er to vidt forskellige ting. Førstnævnte betegner en kabel- og stiktype. Sidstnævnte betegner en overførselsprotokol.
Ja det er jo for fanden osse det jeg skriver!!! Så kan vi ikke snart stoppe det flueknepperi
DVBViewer klient/Server, LG Ultra HD TV 65", Digital Devices DVB-S2, 4 tunere IHC Net og Control, som magisk tænder og slukker alt
P.S. Hvis jeg har mest grej når jeg dør, så har jeg vundet!-)
Til top
azrael Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Juni-2011 kl. 11:52

TOSLINK og S/PDIF er to vidt forskellige ting. Førstnævnte betegner en kabel- og stiktype. Sidstnævnte betegner en overførselsprotokol.
Ja det er jo for fanden osse det jeg skriver!!! Så kan vi ikke snart stoppe det flueknepperi
Som du måske bemærkede var mit svar heller ikke til dig, men til Kandersen. Ingen grund til at hidse sig op...
"This calls for a delicate blend of psychology and extreme violence" - Homer Simpson
Til top
azrael Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Juni-2011 kl. 21:51
Ville blot lige trække mit forslag om et nVidia GT520 kort tilbage efter at have læst en rimelig interessant og grundig test af grafikkort, der er målrettet mod HTPC, over på Anandtech.com.
Til top

Besvar Besvar Side  <123

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu