recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Projektorer
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - ægte 4K Projektor
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

ægte 4K Projektor

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Willads Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 21-September-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 444
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Willads Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: ægte 4K Projektor
    Sendt: 25-November-2019 kl. 11:51
Hej

Overvejer at skifte min Epson TW-3200 ud med en 4K projektor, men det skal være ægte 4K tænker jeg.

Jeg synes der er mange der reklamerer med 4K men hvor det er pixel shift. Er der nogle der ved hvor man kan finde en liste eller lignende over de ægte 4K projektorer der er i øjeblikket så jeg kan få et overblik over hvor vi er henne rent prismæssigt.
Er der nogle der har erfaring med det der 4K pixel shift om det er noget værd eller...?
Pana:DP-UB424,Yamaha rx-a3070,Monacor STA-1000D, Epson:TW-7400,117" tab-tension,Earthquake højtalere:Fronter 2xTitan Tigris,Center 1xTitan Theia,Surround 4xAWS-602,loft 4xECS-8.0,subs 2xMinime P12v2
Til top
jake51 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 02-Januar-2005
Sted: Randers
Status: Offline
Point: 6071
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jake51 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-November-2019 kl. 15:30
De er dyre... så meget kan jeg sige med sikkerhed
Det er vist kun JVC og Sony, der har 4K-projektorer (ikke fake 4K)
Billigste Sony koster 40K, billigste JVC koster næsten 50K
Se av-connection.dk

Redigeret af jake51 - 25-November-2019 kl. 15:30
Vi started' ud med ingenting og har det meste tilbage
Mikael Simpson
Til top
Stereolab Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 27-Januar-2012
Status: Offline
Point: 797
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Stereolab Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-November-2019 kl. 17:27
Jeg har selv en native 4K Sony - og jeg må bare konstatere, at der er meget andet end opløsning, der skaber god billedekvalitet. Om det er 1080p eller 4k er altså ikke nat og dag. Afhængig af budget, så er der andet jeg ville kigge efter end 4k-opløsning hvis jeg var dig.
Til top
Willads Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 21-September-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 444
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Willads Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-November-2019 kl. 11:20
OK men er native 4K så ikke væsentligt bedre end alm. 1080 (hvis alle andre parametre er ens ?)
Pana:DP-UB424,Yamaha rx-a3070,Monacor STA-1000D, Epson:TW-7400,117" tab-tension,Earthquake højtalere:Fronter 2xTitan Tigris,Center 1xTitan Theia,Surround 4xAWS-602,loft 4xECS-8.0,subs 2xMinime P12v2
Til top
jake51 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 02-Januar-2005
Sted: Randers
Status: Offline
Point: 6071
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jake51 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-November-2019 kl. 12:42
Køb native 4K, hvis du har pengene
Ellers køb fake 4K, det kan se rigtigt godt ud (har selv JVC med fake 4K)

Redigeret af jake51 - 27-November-2019 kl. 12:43
Vi started' ud med ingenting og har det meste tilbage
Mikael Simpson
Til top
Willads Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 21-September-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 444
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Willads Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-November-2019 kl. 14:42
Hej Jake 51

Så du synes din fake 4K er bedre en 1080p ?
Pana:DP-UB424,Yamaha rx-a3070,Monacor STA-1000D, Epson:TW-7400,117" tab-tension,Earthquake højtalere:Fronter 2xTitan Tigris,Center 1xTitan Theia,Surround 4xAWS-602,loft 4xECS-8.0,subs 2xMinime P12v2
Til top
jake51 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 02-Januar-2005
Sted: Randers
Status: Offline
Point: 6071
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jake51 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-November-2019 kl. 15:00
UHD er klart bedre end Blu-ray
Vi started' ud med ingenting og har det meste tilbage
Mikael Simpson
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-November-2019 kl. 16:33
Oprindeligt skrevet af Willads Willads skrev:

Overvejer at skifte min Epson TW-3200 ud med en 4K projektor, men det skal være ægte 4K tænker jeg.

Så ville jeg nok vente lidt endnu ... de bliver formodentlig kun bedre og billigere.

Oprindeligt skrevet af Willads Willads skrev:

Er der nogle der har erfaring med det der 4K pixel shift om det er noget værd eller...?

Har jeg ret i, at du tror det er lidt noget ... "gejl"? Det er det nemlig ikke. Der er mange, som har sammenlignet ægte og uægte 4K, og egentlig ikke rigtigt kan se den store forskel. Eller i hvert fald, ikke 20.000,- forskel Smile  Prøv, om du ikke kan få mulighed for at se det i funktion med egne øjne, f.eks. en Epson TW7400/9400, eller de forrige modeller 7300/9300. Tror du vil blive overrasket ...

(Og nej, jeg tvivler skam ikke på, at native 4K er helt fantastisk ...)
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
BeoBrians Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 07-Marts-2019
Status: Offline
Point: 64
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér BeoBrians Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-November-2019 kl. 04:59
En ting er 4K opløsning, men de fleste projektorer laver det som kaldes Wobbling 4K.

Det betyder at 2-4 billedchip, laver dit 4K billede. 

Så mit skøn er at en rigtig god Pixelshift projektor, som JVC og VIVITEK er, gør det lige så godt, som en projektor med 4K wobbling teknologi.

Hvis du vil ægte 4K, er det en projektor med en enkelt 4K billedchip, men så er du også oppe i mere end en halv million for en projektor. Her vil jeg anbefale Digital Projection, så kan den også 4K DCI som er biograf formatet.
Til top
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Februar-2009
Status: Offline
Point: 1972
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér TBC1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-November-2019 kl. 05:22
Jeg har JVC N7 - Og med den nyeste dynamiske tonemapping firmware er 4K HDR blevet væsentligt bedre end 1080p SDR (før seneste firmware var det mere hit or miss) - faktisk primært pga HDR end lige de 4K, grundet HDR's større dynamik, bedre colorspace, bedre posterization og bedre shadow details - Ja dét vinder man altså også med HDR, selv om man som reglen kun hører ét parameter omtalt.

Mens OLED stadig vinder på dynamik, der ofte er det eneste parameter der omtales, så kan f.eks. colorspace og shadowdetails godt være bedre på en god projektor end selv på et OLED (Jeg har begge dele) - Så man kan sagtens få fantastiske HDR resultater med en god 4K Projektor. Man stal dog ofte op i et high-bitrate 4K [SDR eller HDR] Demo før 4K opløsningen sådan for alvor begynder at trække fra en 1080p BluRay. De fleste større film produceres jo trods alt fortsat i 1080p og opskaleres derefter til 4K containere til 4K BluRay og streaming, så det er kun sjældent eller i begrænset omfang at det lige er opløsningen der gør 4K HDR udgaven specifikt bedre. Det er som reglen den bedre båndbredde på 4K encodet sammen med den nævnte bedre dynamik, colorspace, posterization og shadow details der gør det for de fleste films vedkommende.

Redigeret af TBC1 - 28-November-2019 kl. 05:31
PC:7800X3D,RTX4090 GB-Gaming OC,32GB DDR5@6K-CL30,LG CX
Stue:JVC N7,StudioTek 130,Denon AVR4308,Bladelius Ymer,B&W 803D,SVS PB16-Ultra,DMR-UBC80,Shield 2019
Sovevær.:KD-65AF8,HTP-075,ATV4K
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4420
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-November-2019 kl. 09:27
Oprindeligt skrevet af BeoBrians BeoBrians skrev:

En ting er 4K opløsning, men de fleste projektorer laver det som kaldes Wobbling 4K.

Det betyder at 2-4 billedchip, laver dit 4K billede. 

Så mit skøn er at en rigtig god Pixelshift projektor, som JVC og VIVITEK er, gør det lige så godt, som en projektor med 4K wobbling teknologi.

Hvis du vil ægte 4K, er det en projektor med en enkelt 4K billedchip, men så er du også oppe i mere end en halv million for en projektor. Her vil jeg anbefale Digital Projection, så kan den også 4K DCI som er biograf formatet.
Er det ikke kun consumer DLP'er som laver wobbling? Jeg mener Sony's og JVC's (Som ikke er DLP) rent faktisk er ægte 4K.

Når det så er sagt har jeg selv en 4K DLP (som du kalder wobbling-tech) - og grundet DLP's naturlige skarphed finder jeg den mindst ligeså skarp som Sony og JVC 4k modellerne.

Jeg er på ingen måde billedekspert, så kan sagtens tage fejl ift. termerne.
Til top
BeoBrians Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 07-Marts-2019
Status: Offline
Point: 64
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér BeoBrians Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-November-2019 kl. 12:30
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Oprindeligt skrevet af BeoBrians BeoBrians skrev:

En ting er 4K opløsning, men de fleste projektorer laver det som kaldes Wobbling 4K.

Det betyder at 2-4 billedchip, laver dit 4K billede. 

Så mit skøn er at en rigtig god Pixelshift projektor, som JVC og VIVITEK er, gør det lige så godt, som en projektor med 4K wobbling teknologi.

Hvis du vil ægte 4K, er det en projektor med en enkelt 4K billedchip, men så er du også oppe i mere end en halv million for en projektor. Her vil jeg anbefale Digital Projection, så kan den også 4K DCI som er biograf formatet.
Er det ikke kun consumer DLP'er som laver wobbling? Jeg mener Sony's og JVC's (Som ikke er DLP) rent faktisk er ægte 4K.

Når det så er sagt har jeg selv en 4K DLP (som du kalder wobbling-tech) - og grundet DLP's naturlige skarphed finder jeg den mindst ligeså skarp som Sony og JVC 4k modellerne.

Jeg er på ingen måde billedekspert, så kan sagtens tage fejl ift. termerne.

Nope, det snyder mange, men det forklarer hvorfor der er 4K projektorer der koster spidsen, det er pga. prisen for single 4K chip.
Barcos 4ak er også ved wobbling. Ikke mange producenter skriver det, fordi det er upopulært, og ikke det kunder vil have. De vil have den ægte fulde 4K løsning, men det koster bare.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu