|
Ægte biograflyd |
Besvar ![]() |
Forfatter | |
dr gonzo ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 28-April-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1320 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 13-November-2013 kl. 22:36 |
Jeg skal snart i gang med at bygge en rigtig hjemmebio, med lydisolering, projector rum til alt udstyr, osv. osv. Men jeg er i tvivl om hvad for nogle højtalere jeg skal vælge. Jeg vil gerne ha' en lyd der minder om den man kan høre i de bedste biografsale. En lyd der er lidt hård og kontant i det, i forhold til det man kan finde til hjemmebrug. Jeg har igennem tiden hørt rigtig mange setups og selv haft en del, men end ikke B&W's Diamond-serie, kommer i nærheden af den lyd jeg er ude efter. Jeg ved godt at mange high end setups reelt set har en bedre lyd, men de har bare ikke den lyd jeg er ude efter.
Det setup jeg har hørt, som har været tættest på, var hos en af min venner, som er dj, han har et par aktive monitor højtalere og lyden sendes direkte fra en analog udgang ind i hans mixer og videre til højtalerne og det lyder faktisk meget tæt på bio-lyd, dog i stereo. Så mit spørgsmål er om der er nogen af jer der kender til nogle højtalere jeg bør tjekke ud? |
|
![]() |
|
db89 ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 10-December-2008 Sted: Fredericia, DK Status: Offline Point: 1758 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Prøv at se på dem Jonas_h har. Han har en tråd med sin bio, den hedder noget med bamsefars.... Han har JBL højttalere af samme modelserie som bruges i biografer.
|
|
Hold jer fra simplyelectronics.net
|
|
![]() |
|
dpny ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 23-Juli-2013 Status: Offline Point: 570 |
Først vil jeg da sige at du nok bør skrive lidt om hvad dit budget er og hvor mange m2 du skal fylde med lyd. Dernæst kunne det det være meget interessant at hør hvad det er for nogle højttalere din ven har. Det kunne måske give en generel retning på hvad det er du er ude efter. Det er vel heller ikke noget i vejen for at du kunne have samme type højttalere i en surround opstilling?
|
|
![]() |
|
dr gonzo ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 28-April-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1320 |
Rummets størrelse kender jeg ikke endnu, da vi leder efter det perfekte hus... men skal ha et rum på mindst 20m2 + projecter-rum. Budget hmmm. Helst ikke over 100k for 5 højtalere. De højtalere min ven har, er som jeg skrev, musik monitorer, det er den slags som kan monteres på et stativ og bruges til mindre musikarrangementer, og jeg forventer noget der lyder lidt bedre end dem.
EDIT: Jeg får desværre timeout når jeg prøver at søge på Bamsefar. Redigeret af dr gonzo - 14-November-2013 kl. 01:26 |
|
![]() |
|
Rolias ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 31-Juli-2008 Sted: København V Status: Offline Point: 473 |
Underligt, hvad hvis du prøver dette direkte link?
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=119336&title=bamsefars-bio-94-surround-136-scope Redigeret af Rolias - 14-November-2013 kl. 03:48 |
|
LG OLED55B6V | Marantz 5012 | SONY UBPX-700 | 2 x Dali Oberon 7, 1 x Dali Oberon Vokal, 2 x Dali Oberon OnWall, 2 x Cambridge Audio Minx Min 12, Jamo Sub 210
|
|
![]() |
|
Stereolab ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 27-Januar-2012 Status: Offline Point: 797 |
Med det du søger skal du kigge på højttalere som JBL ScreenArray 4722, JBL Synthesis SAM2, QSC SC-2150, Procella Audio P8, for at nævne nogle få. Rummet skal ikke kun være lydisoleret, men også i høj grad akustikbehandlet, hvis du vil have lyd der bare er tilnærmelsesvis det du oplever i en god biograf. :)
|
|
![]() |
|
dpny ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 23-Juli-2013 Status: Offline Point: 570 |
Med et budget i den størrelse kunne du måske godt prøvet at undersøge hvad der findes af professionelle højttalere som er beregnet til mindre/små rum. Uden at det er noget jeg selv kan anbefale eller i øvrigt ved hvad den konkrete pris er så ved jeg da at der findes løsninger til screening rooms og studier fra bla. QSC, Meyer sound, Alcons, JBL og andre.
F.eks. |
|
![]() |
Besvar ![]() |
|
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |