recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - ÆGTE HDR
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

ÆGTE HDR

Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 23900
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hother Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Juli-2016 kl. 14:05
Oprindeligt skrevet af Flash! Flash! skrev:

Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Der er vel ikke nogen grund til at man ikke skulle have glæde af HDR på et mindre tv. Det er da i hvert fald en hel del mere relevant end 4k.
Jo, men nu er jeg på mit 3. 4K TV. Mit første var et 58 tommer, det næste var et 55 tommer - og 55 tommer var, hvor fjollet det end må lyde, 4K mæssigt en tilbagegang. Derfor overgangen til et 65 tommer, som var en skøn forbedring.

Men til trådstarter, stort pøj pøj med dit projektSmile

Du svarer ikke på mit indlæg. Det bliver fremført i tråden at HDR ikke er relevant på et lille tv. Det kan jeg ikke se nogen grund til at det skulle være tilfældet. Højere lokal lysstyrke og kontrast samt større farvepalette er også en forbedring på en lille skærm, hvor 4k pixels nok er en tvivlsom forbedring før vi kommer op i nogle ordentlige størrelser.

Jeg så nu ikke dit indlæg som et spørgsmål, men som din konstatering. Jeg fortalte så om mine oplevelser.

Mig bekendt findes der ikke HDR TV alene - uden 4K. Så vidt  jeg er bekendt er HDR et "Lag" som tilføres f.eks. en 4K BDSmile
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
Flash! Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 03-Februar-2016
Point: 444
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Flash! Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Juli-2016 kl. 14:36

Der er vel ikke nogen grund til at man ikke skulle have glæde af HDR på et mindre tv. Det er da i hvert fald en hel del mere relevant end 4k.
Jo, men nu er jeg på mit 3. 4K TV. Mit første var et 58 tommer, det næste var et 55 tommer - og 55 tommer var, hvor fjollet det end må lyde, 4K mæssigt en tilbagegang. Derfor overgangen til et 65 tommer, som var en skøn forbedring.

Men til trådstarter, stort pøj pøj med dit projektSmile

Du svarer ikke på mit indlæg. Det bliver fremført i tråden at HDR ikke er relevant på et lille tv. Det kan jeg ikke se nogen grund til at det skulle være tilfældet. Højere lokal lysstyrke og kontrast samt større farvepalette er også en forbedring på en lille skærm, hvor 4k pixels nok er en tvivlsom forbedring før vi kommer op i nogle ordentlige størrelser.

Jeg så nu ikke dit indlæg som et spørgsmål, men som din konstatering. Jeg fortalte så om mine oplevelser.

Mig bekendt findes der ikke HDR TV alene - uden 4K. Så vidt  jeg er bekendt er HDR et "Lag" som tilføres f.eks. en 4K BDSmile

Det var ikke et spørgsmål. Det var en kommentar til påstanden om at HDR ikke har nogen værdi medmindre det er på en stor skærm. Kommentaren var til Kurt400 og du valgte skrive om noget andet end det du citerede.
Uanset om HDR kun kommer til at eksistere som et lag på 4k eller om vi senere får HDR at se på 2k indhold ændrer det ikke ved det jeg skrev før, at HDR stadig er relevant på mindre skærme.
Til top
PerW Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 20-Marts-2008
Point: 4119
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér PerW Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Juli-2016 kl. 15:59
Jeg har lige købt nyt TV til soveværelset og det blev et 43" med 4K.

Men den afstand vi har til TV'et knap 2,3 m, så kan jeg se forskel HD og 4K udsendeser.

Så hvornår 4K giver mening er lige så høj grad et spørgsmål om afstanden til TV'et.
Til top
Flick Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 05-December-2008
Point: 245
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Flick Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Juli-2016 kl. 11:19

Selvom det kun fandtes til 4K, så gør HDR da stadig en kæmpe forskel på små skærme, det ændrer ingenting.
Men det gør det ikke, HDR er tilfældigvis bare en standard der kom næsten samtidig med 4K, det virker fint i 720p, 1080p og hvad opløsning man nu vil se det i.
Når jeg siger næsten, så burde du da have opdaget at der er masser som har haft købt et 4K TV som ikke har HDR, netop fordi 4K kom lidt før HDR.

Og det bliver skam allerede også leveret af Netflix, der kan du streame HDR content i fx 1080p.
Netflix: Vi anbefaler en internethastighed på mindst 25 megabit i sekundet for at streame titler, der er tilgængelige i HDR i UltraHD 4K-opløsning. Hvis din internetforbindelses hastighed er lavere, kan du stadig få glæde af HDR ved lavere opløsninger som f.eks. 1080p. Se vores artikel Anbefalinger for internetforbindelseshastighed for at få flere oplysninger.
Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Point: 23900
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hother Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Juli-2016 kl. 11:53
Oprindeligt skrevet af Flick Flick skrev:

Selvom det kun fandtes til 4K, så gør HDR da stadig en kæmpe forskel på små skærme, det ændrer ingenting.
Men det gør det ikke, HDR er tilfældigvis bare en standard der kom næsten samtidig med 4K, det virker fint i 720p, 1080p og hvad opløsning man nu vil se det i.
Når jeg siger næsten, så burde du da have opdaget at der er masser som har haft købt et 4K TV som ikke har HDR, netop fordi 4K kom lidt før HDR.

Og det bliver skam allerede også leveret af Netflix, der kan du streame HDR content i fx 1080p.
Netflix: Vi anbefaler en internethastighed på mindst 25 megabit i sekundet for at streame titler, der er tilgængelige i HDR i UltraHD 4K-opløsning. Hvis din internetforbindelses hastighed er lavere, kan du stadig få glæde af HDR ved lavere opløsninger som f.eks. 1080p. Se vores artikel Anbefalinger for internetforbindelseshastighed for at få flere oplysninger.
Nej, den var jeg ikke klar over omkring HDR og 1080P. For mig er HDR relateret til 4K,måske fordi UHD Alliance inkluderede HDR i deres Premium Standard. Jeg må så erkende at jeg har svært ved at forestille mig hvorledes HDR tager sig ud på et 1080P TV med tanke på de specifikkationer man ellers ridser op for HDR.  

Omkring Netflix er jeg altid på ukendt område da jeg ikke benytter Netflix.Smile

Redigeret af Hother - 10-Juli-2016 kl. 12:24
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Point: 8682
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lunddal Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Juli-2016 kl. 20:03
HDR vil tage sig fint ud. Det handler om farverum, lysstyrke m.m. og ikke størrelsen på pixels.
Til top
bentpetersson Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 17-November-2013
Point: 2437
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bentpetersson Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juli-2016 kl. 10:17
Ok. Det får mig til at spørge om pixelstørrelsen iøvrigt altid er proportional med størrelsen af en Tvskærm eller om pixels altid har samme dimension.

Jeg har jo tidligere lavet en tråd omkring TV størrelse og afstand til tv mv..
Meningen var at påvise, at det bedre kan betale sig at købe et bedre tv/skæm med færre tommer og så rykke tættere på, end et dårligere tv med flere tommer og derved øge afstanden til apparatet.

Redigeret af bentpetersson - 11-Juli-2016 kl. 10:18
Med venlig hilsen
bentpetersson

Til top
Torben Rasmussen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Flatpanels.dk

Oprettet: 06-Februar-2007
Sted: København
Point: 4378
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Torben Rasmussen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juli-2016 kl. 10:42
Pixelstørrelsen skalerer naturligvis med TV'et. Hvordan ville du ellers fremstille et 4K TV i 75" og et i 55" med samme antal punkter?

Oprindeligt skrevet af hansie hansie skrev:

DX900 og de nye OLED opfylder kravene til HDR

Resten kan gå i en eller anden form for HDR mode og sikkert gøre til OK.

Du tænker vel næsten på "UHD Premium" logoet? Der er flere skærme, som er i stand til at spytte den rette mængde lys ud til i princippet at kunne få logoet, men producenten har så bare ikke klistret det på. Sony XD93 og XD94 er sådanne eksempler. Det samme gælder Samsungs topmodeller. UHD Premium er bare ikke en garant for den fulde oplevelse, da det primært handler om maksimal lysstyrke og ikke om hvordan skærmen ellers klarer sig når der er fuldt blus på lyset.

Dette emne erindrer jeg som om vi allerede har tæsket en del rundt i før? Bent har i hvert fald haft en længere tråd om emnet herinde.

Redigeret af Torben Rasmussen - 11-Juli-2016 kl. 10:43
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet
Til top
bentpetersson Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 17-November-2013
Point: 2437
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bentpetersson Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juli-2016 kl. 12:41
Ja, det var god tråd, som jeg lærte en del af. Vulkantråden kalder jeg den for mig selv - på grund af vulkanudbrudene. 😮

http://forum.recordere.dk/er-mit-tv-klar-til-hdr-og-uhd-afspillere_topic146537_post1479069.html?KW=Hdr#1479069
Med venlig hilsen
bentpetersson

Til top

Besvar Besvar Side  <12

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu