|
|
Besvar ![]() |
Side <12 |
Forfatter | |||
hedberg ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 19-April-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2911 |
![]() |
||
Det der billeder du linker til ligner da et lokalt C: drev ? |
|||
Med venlig hilsen,
Thomas |
|||
![]() |
|||
SirJMD ![]() Junior bruger ![]() Oprettet: 19-August-2008 Status: Offline Point: 25 |
![]() |
||
Ja, men det er altså kørt over nettet :)
Men se bare min score med de samme indstillinger (hvilke jeg vil mene er forkerte, da total lenght er lavere end den mængde RAM der er på controlleren!): ![]() |
|||
![]() |
|||
claus_jac ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 06-August-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 5570 |
![]() |
||
ja ja. jeg ved godt den sikkert har været her, men man kan godt se hvad mange spindler gør for performance! :-) http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=1045086 (og der er selvfølgelig meget store forskel i performance alt efter controller.)
(at der er nogen med for meget tid og penge til at lave den slags er en helt anden sag! :) ) @ hedberg - den sidste - var det også over netværk? jeg mener. 160mb/s over en 1gbit forbindelse!!! eller bare målt på diskene? PS Har du prøvet at tweake ram på controlleren? hvis den bare skal lave read for det meste har du så prøvet at lave en 75/25 read/write ? (bare for at se hvad den giver :-) ) |
|||
![]() |
|||
SirJMD ![]() Junior bruger ![]() Oprettet: 19-August-2008 Status: Offline Point: 25 |
![]() |
||
claus_jac -> Ja, det er server-klasse :) Har også selv lidt server hardware stående, men sådan noget larmer og bruger en del strøm.
Mht. netværkshastighed.. Du skal ikke regne med at kunne nå op på mere end 80% udnyttelse, og det er med gode kabler osv. Så en 1GBit vil teoretisk være 100MB/s (hvis 8 bit = 1 byte). Og det kræver alligevel rimeligt udstyr at nå den hastighed. Der skal ikke meget til før det svækkes en del. |
|||
![]() |
|||
hedberg ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 19-April-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2911 |
![]() |
||
Puha.. og jeg syntes jeg havde meget storage kapacitet herhjemme.. Min installation er jo den rene joke sammenlignet med hans.
Det setup de snakker om med et et Norco RPC-4020 4U kabinet med plads til 20 diske til ~300$ er absolut spiseligt økonomisk. Man behøver jo ikke specielt meget CPU kraft som denne tråd vidner om. VIA's CPU'erne er jo notorisk langsomme, men leverer alligevel rigeligt ydelse til at fylde en 1GB forbindelse. Controlleren han anbefaler Areca 1280-ML 24 Port PCI-E SATAII Raid Controller er lidt pebret, men ikke meget mere end min 16 ports Promise controller. Tilgengæld er det rigtigt lækkert hvis controlleren rent faktisk kan lave powerdown af diske der ikke er i brug. Det kan potentielt spare rigtigt meget strøm på min latterligt høje strøm regning. Diskene koster selvf, det er jo det fede ved disse systemer - Man kan udvide efterhånden som behovet opstår. Så man kan starte med 4 diske eller hvad der nu er nødvendigt og så smide en ekstra i efter behov - Det gjorde jeg selv. Tilgengæld er man ikke begrænset af de små NAS kabinetter. Jeg sidder og bliver helt lun i maven over denne løsning.. Synd der ikke er nogle danske forhandlere af nogle af produkterne. Specielt controlleren ville jeg rigtigt gerne se nærmere på.
Mine var da "kun" omkring 100MB/s over netværket. Lokalt på maskinen kører læsning med 350MB/s. Jeg er ikke stødt på et sted jeg kunne tune den slags og jeg tvivler på at jeg rigtigt ville få noget ud af det alligevel da jeg ser 1GB interfacet som flaskehalsen.
|
|||
Med venlig hilsen,
Thomas |
|||
![]() |
|||
![]() |
||
hedberg -> Kør lige en test med de indstillinger jeg har brugt. Jeg vil mene at det er forkert at køre med så små pakker, når raid controlleren har langt mere hukommelse end det.
Som du kan se, så smadrer min op på 170MB/s over en 1GBit - hvilket jo ikke kan lade sig gøre. Men jeg synes at en NAS med 20+ diske er lige i overkanten til hjemmebrug :) Har det fint med 4 diske i raid 5. Når så der kommer større diske, så laver jeg en ny raid 5, overfører fra den gamle til den nye, sælger de gamle diske. Derved kan jeg hele tiden udvide, uden at skulle købe ny hardware (andet end diskene). |
|||
![]() |
|||
claus_jac ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 06-August-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 5570 |
![]() |
||
som gutten skriver så er årsagen til det store lager en samling på 3K film i hd kvalitet og DVD, sammen med en hulens masse HD TV optagelser. Vi er jo desværre ikke nået helt på det niveau endnu, så der går nok lige et par år før det sker.
@Hedberg. Det er faktisk muligt at tweake read/write cache på enterprise controllere. Noget de har pillet ret meget ved i vmware's forum, efter vmbench blev frigivet. Men cpu på controller og mængden af ram er ret afgørende for performance. på de nye HP P600 skulle der sidde en 1,2GHz cpu til at styre det og i den før omtalte Areca sidder der en 800mhz - lidt sjovt at tænke på at med et atom/via board på 1,6ghz kan man sætte en controller på med næsten lige så høj clock. Hvad angår diske så kan RSC-8E-2 på www.deltaco.dk måske stille de fleste tilfredse, men jeg kan sagtens nøjes med et lille sff kabinet og ST-1042SAS (også fra deltaco) Det er mere end fint til en lille server og passer i et 5,25" slot |
|||
![]() |
|||
SLETTET_20120103 ![]() -- ![]() Oprettet: 14-Oktober-2007 Sted: Odense Status: Offline Point: 6191 |
![]() |
||
Kan man bygge en NAS til 1-2 diske (første omgang kun én enkelt) som ikke koster det helt sindssyg vilde? - altså, kan man lave en nas som konkurrerer med Qnap TS-109 og 209 og tilsvarende fra Synology?
|
|||
![]() |
|||
Business101 ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 16-Februar-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 423 |
![]() |
||
ja sagtens,
du tager bare et Intel Desktop Board D201GLY2 board til 450 en hdd og et gammelt kabinet og du er kørende. så skal du bare have installeret WHS eller linux hvis det skal være billigt. |
|||
Panasonic TH-42PX70EA, Onkyo TX-SR605, KEF KHT5005.1
KEF KHT2005.2 Dreambox dm500-s, Popcorn Hour Windows Home Server SB3 og Squeezebox Duet |
|||
![]() |
|||
SLETTET_20120103 ![]() -- ![]() Oprettet: 14-Oktober-2007 Sted: Odense Status: Offline Point: 6191 |
![]() |
||
Tak for hjælpen, men:
Hvad nu hvis jeg gerne vil have at boardet ikke sluger ret meget strøm? - folk snakker jo om 40-60 Watt med en del harddiske - dette bruger tilsyneladende omkring de 35-40 stykker alene ![]() Og hvilket kabinet vil du anbefale? - jeg har nemlig ikke disse ting i forvejen |
|||
![]() |
|||
JesperLund ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 21-Januar-2006 Sted: Darknet Status: Offline Point: 8022 |
![]() |
||
Du mener vel: Linux hvis det skal være billigt og godt. ![]() |
|||
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
|
|||
![]() |
Besvar ![]() |
Side <12 |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |