recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hakken i billedet (plasma vs. LCD)
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHakken i billedet (plasma vs. LCD)

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Flubber Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 30-August-2009
Status: Offline
Point: 161
Direkte link til dette indlæg Emne: Hakken i billedet (plasma vs. LCD)
    Sendt: 04-September-2009 kl. 21:35
Hej

Nu er det ikke for at starte endnu en kamp for/imod plasma og LCD. Men jeg har lige pt. et Panasonic V10 som jeg egentlig er ganske okay tilfreds med. Bortset fra, at jeg synes billedet hakker en del mere (både alm. tv, HD TV, DVD og Blu-ray) end et Philips LCD jeg har prøvet (kan ikke lige huske hvilket, men også et 100 Hz). Så mit spørgsmål er: Er LCD bedre til panoreringer end plasma er? Altså får man et mere glidende billede med LCD frem for plasma? Grunden til at jeg spørger er, at jeg synes for ofte at min V10'er hakker i billedet og bliver (i mine øjne temmelig) uklart.

Og for lige at gøre det helt klart: I denne sammenhæng er jeg komplet ligeglad med hvordan de forskellige teknologier viser farver, og om nogle er bedre end andre til dette. Jeg er kun interesseret i hvor gode de er til panoreringer.

Hvis det for resten gør nogen forskel er mit TV opdateret med nyeste software og kører på THX-profilen. Derudover har jeg ikke pillet ved nogle indstillinger.

På forhånd tak for svar
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Juni-2004
Sted: Denmark
Point: 6694
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-September-2009 kl. 22:04
Det er fordi du kører på THX profilen, at du synes det hakker. Der er alt kunstigt nemlig slået fra.

Prøv Intelligent Frame Creation eller 24p Smoth Film - side 31 i pdf-manualen. Men det er slået fra i THX.

Venlig hilsen
KB
Til top
Lennon Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-Januar-2005
Point: 4858
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-September-2009 kl. 22:15

Som udgangspunkt bør ingen af teknologierne hakke v panoreringer, hvis de ellers har implementeret ægte 24p. Men der har jo netop været problemer m 24p på PanaV10 i nogle tidlige produktionsserier. Lyder dog lidt underligt at du har problemet m nyeste software . . . 

Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-September-2009 kl. 22:33
Det var G10 der havde problemer i starten, ikke V10.
Venlig hilsen
KB
Til top
hopgreve Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Juni-2007
Sted: Greve
Point: 6288
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-September-2009 kl. 22:35

Spændende tråd , @Lennon , nej der har ikke været problemer med V10 , det var med bla G10...Kan det være fordi at netop den philips du har set er med en form for IFC?....

MVH

TCL 65C855 | Pioneer VSX832 | TP TUBE 500/200/160 | PANASONIC BD220 | ATV4K
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-September-2009 kl. 22:38
Intelligent Frame Creation bryder jeg mig ikke om, da jeg synes det giver nogle kunstige kanter på figurerne i billedet.
Men det giver et roligt billede.
Bare ikke i THX profilen, man skal vælge en hvilken som helst anden profil.

Venlig hilsen
KB
Til top
Flubber Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-September-2009 kl. 22:49
Så jeres forslag går altså på, at jeg skal vælge en anden profil end THX-profilen (og dermed slå IFC til) og se om det hjælper?

Jeg er for resten kommet i tanke om hvilket Philips det var. Det er et 42PFL7674H.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-September-2009 kl. 22:53

Det vil jeg ikke anbefale , da jeg synes at billedet bliver for " digitalt " kunstigt at se på....

MVH

Til top
Flubber Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-September-2009 kl. 23:41
Nåh.. Jeg har lige prøvet at lige lidt med "24p Smooth film" (har kun prøvet med Blu-ray og ikke tv-signaler) og jeg må sige at jeg synes det er både godt og skidt. Det gode er, at panoreringer er meget mere flydende (jaaaahhh!!), MEN som nogle af jer siger - billedet bliver knapt så naturligt. Så tror jeg lige skal lege lidt med nogle indstillinger de næste par dage og se hvad jeg bedst kan lide.

Som hopgreve foreslår gætter jeg på at Philipsen havde IFC slået til. Den der "digitale effekt" der kom af at slå 24p smooth film til var der så vidt jeg husker også på Philipsen. Så det er nok derfor billedet var mere "smooth".
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-September-2009 kl. 23:50

Hej Flubber , ja det bliver mere flydende , men jeg vil ikke anbefale at man bruger det.....Nu har dit V10 jo netop THX funktionen , og det er netop et fremskridt ift alt det kunstige billedbehandling som vi bliver præsenteret for af div producenter , incl Panasonic....

MVH  

Til top
xcardman Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Marts-2005
Point: 8672
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-September-2009 kl. 08:36

Årsagen er meget simpel, nemlig kunstige billedbehandling. Det gælder både plasma og lcd.
jeg har en purefunktion på mit tv, hvor alt kunstige billedbehandling bliver slået fra. Det gøre den også med THX slået til.
det giver en naturlig hakken på 24p materiale og nogen tv udsendelser er også rigtig dårlige til panoreringer.
som du kan hører de fleste skriver vi bryder os ikke om kunstige billedbehandling. billedet virker meget unaturligt.
En skærm skal ikke lave om på billede, men gengive det materiale man har som det nu engang er sendt. 

Jeg synes plasma bedre fordi den har en hurtigere respons tid i selve panelet. hvorimod lcd har rigtig mange billedbehandlingssystemer til at forbedre det.
Men om man har et lcd eller plasma tv skal alle disse ting slås fra.

det piner mig hvergang man siger reklamer for 480hz HD kunstige billedbehandling(som skal forbedre HD) Intelligent Frame Creation på en v10.

spild af ressourcer, man skal lave et godt panel fra starten. Men det sælger ikke som Intelligent Frame Creation og 200hz på et lcd.

prøv og se en nyere dvd serie eller en låne en, frem for at se den i tv. Så tør jeg med 99 procent du ingen problemer har.

for et eksempel har jeg købt serien de 4400, havde kun et par afsnt på tv3. Tv3 havde ødelagt billede totalt. Har aldrig set et så godt billede fra en serie før på dvd. panoreringer er 100 perfekt.

ægte 24p på blu-ray kan hakke en smule i panoreringerne.

Min konklusion:
Det er det materiale som du ser som hakker og ikke dit tv som der er noget galt med. 

Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu