recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Streaming media
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hakkende stream på LAN
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hakkende stream på LAN

Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
Besked
guldhammer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 16-Oktober-2010
Sted: Randers
Status: Offline
Point: 930
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér guldhammer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-September-2016 kl. 00:24
Oprindeligt skrevet af andefeldt andefeldt skrev:

Det tror jeg ikke - problemet var der ikke i det gamle hus, hvor vi havde de præcis samme computere, iPads og telefoner.

Jeg har nu fået genstartet serie-NAS og den fandt ingen fejl. Men jeg får stadig kun mellem 0.3 og 0.5 Mbps i download på 100 Mbit. Jeg kan pludselig heller ikke streame serier uden kæmpe problemer (ATV er jo kun 100 Mbit LAN forbindelser).

Hvad der lige foregår, har jeg overhovedet ingen ide om.

Havde du switchene med fra det gamle hus??
Så kunne jeg mistænke switchene for at være synderen
Er alle switch gigabit??
//Guldhammer
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér guldhammer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-September-2016 kl. 00:31

Så hvor pokker ligger problemet? Er det det kablede netværk mellem rummene? Eller er det min store 24 ports switch, der driller, når der presses store filer (over 2 GB) igennem?

Altså med min D-link 24 ports unmanaged gigabit switch
har jeg på et tidspunkt formået at afspille film fra 3 Boxee Boxe, og samtid kørte min hjemmeside
og samtidig spillede jeg over internet, og den klarede det som en mis.

Vær lige opmærksom på at kun Airport Extreme har gigabit ethernet port.

Redigeret af guldhammer - 10-September-2016 kl. 00:32
//Guldhammer
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér guldhammer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-September-2016 kl. 00:53
Men jeg vil først prøve med en anden gigabit switch, og dernæst evt med andre kabler.
//Guldhammer
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér guldhammer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-September-2016 kl. 15:27
Noget nyt??
//Guldhammer
Til top
andefeldt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 04-April-2006
Sted: Denmark
Point: 615
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér andefeldt Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-September-2016 kl. 17:25
Jeg fik hul igennem til min serie-NAS igen ved at genstarte min 16 ports switch (tror måske, jeg havde glemt at genstarte den sidst jeg ændrede på flow-control opsætningen).

Har dog ikke tid til at teste mere den næste tid, men jeg skal nok opdatere tråden :-)
Til top
Hancock Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 25-Maj-2005
Sted: Valby
Point: 544
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hancock Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-September-2016 kl. 18:17

Nu prøvede jeg lige at sætte min netkort til at køre 100 Mbit (full duplex) i stedet.

Det vil nok gå galt hvis din switch kører med auto speed/duplex negotiation.
I så fald vil den defaulte til 100Mbit/half duplex, som standarden foreskriver.

Måske nogen af dine problemer skyldes kollissions pga. manglende forhandlinger.
Så står den ene ende til full og den anden til half ved 100Mbit.
Det giver dårlig performance pga retransmissioner, og en UDP baseret stream vil hakke pga. pakketabet.

Bare en tanke.
/Hancock
Livet er bare for kort til interlaced TV og lorteøl
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér andefeldt Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-September-2016 kl. 21:32
Ok, så fik jeg undersøgt lidt mere. Jeg har kigget på forskellige netværksprotokoller og fundet at nfs  fungerer bedste. Derfor har jeg testet med udelukkende nfs herfra og kun 100 Mbit (både half og full duplex) fra min laptop (Mac Book Pro med Thunderbolt <-> Ethernet converter).

Når jeg kobler direkte i vægstik i stue, gæsteværelse, kontor eller soveværelse, så er forbindelsen til min serie-NAS meget stabil (half: 71/86 full: 72/92), mens den til min film-NAS er meget ustabil (især i download, men også i upload). Det samme er gældende, hvis jeg sætter min laptop direkte i min 16 ports switch i teknikrummet. Ok, det virker som om, der er problemer med min film-NAS.
Jeg har prøvet at skifte LAN kablet til min film-NAS, men det hjalp ikke.

MEN, så prøver jeg at sætte min laptop i 5 ports switchen (gigabit switch) i gæsteværelset eller 8 ports switchen (gigabit switch) i stuen, og så bliver forbindelsen til min film-NAS pludselig meget stabil (half: 90/76 full: 92/92). Forbindelsen til min serie-NAS er præcis som ved den "direkte" vej.

Så hvad er det lige, der går galt? Er der nogen, der kan gennemskue det? Skulle jeg måske slå flow-control fra på min 16 ports switch? Skal jeg slå Green Ethernet fra på min 16 ports switch?

Min 16 ports switch (unmanaged): http://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82E16817111030
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér andefeldt Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-September-2016 kl. 15:01
Jeg har nu prøvet at slå både Green Ethernet (EEE) og Flowcontrol fra på min 16 ports switch. EEE havde ingen effekt, men uden flowcontrol forsvandt download mere eller mindre (under 1 Mbps) på 100 Mbit (ingen problemer på gigabit) - jeg var koblet direkte i switchen med min laptop.

Switchen kører diagnostics-check, når den genstartes. Her checker den forbindelsen på de anvendte porte. Alle anvendte lyste grønt, så ingen kortslutninger.

Kører jeg en hastighedstest over WiFi, så er der ingen problemer (stabil forbindelse til både film-NAS og serie-NAS), når jeg benytter routeren, der er koblet i switchen i stuen (bridge mode), men er det routeren i teknikrummet der benyttes, så er forbindelsen igen meget ustabil (når jeg tester op mod min film-NAS). Når jeg tester op mod min serie-NAS, så er der ingen problemer (stabil forbindelse).

Jeg må nok konkludere, at der er et eller andet problem med min film-NAS og dens måde at håndtere 100 Mbit nettrafik på. Hvis det er kommet igennem 2 switche (8ports-->16ports-->film-NAS eller 5ports-->16ports-->film-NAS), så er der ingen problemer med 100 Mbit forbindelsen. Men kører man kun igennem 16 ports switchen, så er der problemer.

Hvad siger folk? Nogen ideer til løsninger?

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér andefeldt Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-September-2016 kl. 16:27
Jeg har lige prøvet at køre "ethtool eth0" på begge mine NAS for at se, om der skulle være nogle forskelle på de to. De ser umiddelbart ikke sådan ud (bortset fra at film-NAS bruger MII port i stedet for TP port - har det noget at sige?):

serie-NAS:
Settings for eth0:
Supported ports: [ TP ]
Supported link modes:   10baseT/Half 10baseT/Full
                            100baseT/Half 100baseT/Full
                            1000baseT/Full
Supports auto-negotiation: Yes
Speed: 1000Mb/s
Duplex: Full
Port: Twisted Pair
PHYAD: 0
Transceiver: externel
Auto-negotiation: on
Cannot get wake-on-lan settings: Operation not supported

film-NAS:
Settings for eth0:
Supported ports: [ TP MII ]
Supported link modes:   10baseT/Half 10baseT/Full
                            1000baseT/Half 1000baseT/Full
Supported pause frame use: Symmetric Receive-only
Supports auto-negotiation: Yes
Advertised link modes:  10baseT/Half 10baseT/Full
                            1000baseT/Half 1000baseT/Full
Advertised pause frame use: Symmetric Receive-only
Advertised auto-negotiation: Yes
Speed: 1000Mb/s
Duplex: Full
Port: MII
PHYAD: 0
Transceiver: external
Auto-negotiation: on
Current message level: 0x00000036 (54)
                   probe link ifdown ifup
Link detected: yes

Update:
Men prøver jeg at køre mii-tool på min film-NAS får jeg:
WDMyCloud:~# mii-tool
SIOCGMIIPHY on 'eth0' failed: Operation not supported
no MII interfaces found
WDMyCloud:~#

Der er altså et eller andet, der ikke helt kører som det skal.

Redigeret af andefeldt - 14-September-2016 kl. 16:37
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér andefeldt Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-September-2016 kl. 20:15
Ok, problemet bliver efterhånden lokaliseret.

Jeg har prøvet at sætte min film-NAS LAN til at køre 100 Mbit full duplex i stedet for 1000 Mbits. Jeg har forsøgt at slå auto negotiation fra, men det dræbte upload hastigheden fuldstændig. Så jeg prøvede med følgende på film-NAS via ssh:

ethtool -s eth0 duplex full speed 100 autoneg on

(standard ville være ethtool -s eth0 duplex full speed 1000 autoneg on).

Nu får jeg konstant på alle vægstik 92/92 på både 100 Mbit og Gigabit (film-NAS kan jo max køre 100 Mbit :-) ) via nfs. Det samme er gældende gennem alle switche og via WiFi lige ved siden af routeren.

Har jeg ret, når jeg tænker, at der er en software fejl i den firmware, der er på min film-NAS? Jeg har på et tidspunkt åbenbart fået slået auto update af firmware til, så det kan være, at der er problemer med den nuværende firmware.

Lige pt. må jeg så leve med, at min film-NAS kun kan køre 100 Mbit, indtil en bedre og mere holdbar løsning dukker op (hvis dette da er problemet :-) ).

P.S Det er kun nfs, der giver fornuftige resultater. smb og afp giver nogle virkelig dårlige målinger.

Redigeret af andefeldt - 14-September-2016 kl. 20:20
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér guldhammer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-September-2016 kl. 23:15
Hvilket mærke og model er din Film-NAS??
//Guldhammer
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér andefeldt Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-September-2016 kl. 09:22
Det er en WD My Cloud (3 TB), der pt. kører med firmware 4.x (den nyeste).
Til top

Besvar Besvar Side  <1234>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu