Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
Bruger slettet
--
Oprettet: 31-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1200
|
Emne: Har Blu-ray en fremtid? Sendt: 05-August-2009 kl. 12:24 |
Efter at have holdt mig væk fra HD sålænge krigen rasede, begyndte jeg for et par måneder siden for alvor at købe de hellige højopløste skiver, der skulle udgøre fremtidens storslåede filmoplevelse, men det har i sandhed været en noget blandet oplevelse.
Først så er der den med den laaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaange ventetid på at filmen skal få sig taget sammen til at starte op og netop ventetiden, uanset hvad der er årsag til den, er det største minus ved Blu-ray, men ok, folk der ser film har selvfølgelig i forvejen så lidt at give sig til, at man godt kan gøre ventetiden lidt længere i fremtiden. Så er godt råd, vent med at lave kaffen til det øjeblik du putter skiven i maskinen og tror at du skal til at se filmen, for efter det punkt bliver der rigeligt af tid til at lave kaffe og gå på toilet. Nogle film har dog first play, hvilket betyder du at du lige skal tage tiden et par gangen før du kan optimere dit tidsforbrug før filmens start, men så får du også set din dyrt indkøbte film et par gange den første uge. Du kan evt. lave et excel ark med opstartstider, på den måde er Blu-ray med at inkorporere computeren lidt mere i din hjemmebiograf og dit liv.
Så er der den med det storslåede billede og den gigantiske plads på Blu-ray discs. En af de første film jeg fik var No Reservations, en udgivelse fra Warner brødrenes hjemmevideo og der var en god effekt, hold da op billedet var flot og så var stilen lagt for fremtidens format, så jeg gik i krig med at købe de titler jeg bare skal have i skabet og der var naturligvis Die Hard 1+2 og der røg jeg i et hul. Billedet var måske større (1080 mod 576) men jeg kunne ligeså godt sidde og se på mine DVD udgaver af samme film, hvor var det storslåede? Netop de 2 film og så manglede wow effekten, øv! Independence day dumpede ind af døren og den var endnu mere nedslående end Die hard 1+2, der var ikke den 4 minutter længere version og ingen ekstra materiale og så begyndte mønsteret at tegne sig. Fox var nok mere interesseret i at udgive disse storslåede skiver i, først den ene version, så den anden version, så den tredje version, ...... osv. Men det er selvfølgelig også en måde at tjene penge på.
Warner brødrenes hjemmevideo og Paramount virker til at være gode garanter for den store (forventede) oplevelse da jeg, efter at have set Paycheck igår, igen blev overbevist om, hvorfor det er at jeg har Blu-ray og gerne giver et par kroner ekstra for skiverne og til Fox's forsvar skal jeg da lige sige, at Speed er en kæmpe oplevelse på blu-ray, så de har da formået at levere en oplevelse, én enkelt gang.
Hvis nogen tror at bare fordi det er Blu-ray, så er oplevelsen sikret, så kan de godt tro om igen, der er SÅ stor forskel på kvalitetsoplevelsen af de enkelte film og der er færrest med den store wow effekt, samtidig så er ventetiden på filmens opstart ganske enkelt grotesk lang, hvilket jeg tvivler stærkt på at familien Danmark vil acceptere, så blu-ray ender jo nok med at blive endnu et nicheprodukt i stil med Laserdisc, der bare venter på at der skal komme noget nyt.
|
 |
Bruger udmeldt 43
--
Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
|
Sendt: 05-August-2009 kl. 13:24 |
Orw for en sarkasme!
Synes nu der er langt imellem de dårlige oplevelser ved blu-ray. Opstartstider ja, de ku' godt være kortere. Men det er næsten mere irriterende når f.eks. Disney lige skal præsentere hele deres bagkatalog inden filmen.
Forskellen på kvaliten var der også på DVD. Så sådan er det nok uanset medie.
Har forresten hele Die Hard boxen på DVD, og den er fremragende. Eneste grund til at jeg vil ha' den på blå, er lyden som jo er det halve af oplevelsen.
|
 |
Startrek
--
Bruger stoppet på recordere.dk
Oprettet: 02-Marts-2008
Point: 5740
|
Sendt: 05-August-2009 kl. 14:07 |
Hvad negativ kan man sige om Blu-ray formate (ja nu er jeg i gang igen, er der sikke nogle der ville sige, men se det lige lidt humoristiske denne gang)  - Filmen koster en formue, selv på tilbud. - Fimen er så længe om at at starte op, at man helt har gleme hvilken film man lige har sat på. - Man skal starte helt forfra, hvis man har trykke på stop midt i filmen. - Der er ingen forskel på bilde hvis man har en 32" TV om det er en DVD film eller en Blu-ray film man se på. - Man skal ud og købe en rigtig HIGE-END surround anlæg, for at få glæde af de ny HD lyd formater. Og ikke kan sikke forsætte historien
|
 |
Hancock
Guld medlem
Oprettet: 25-Maj-2005
Sted: Valby
Point: 544
|
Sendt: 05-August-2009 kl. 14:21 |
Man kan jo spørge om optiske medier har den store fremtid. Er de ikke stille og roligt ved at blive overhalet indenom af solid state hukommelse, i form af flashram og andre teknikker. Hvorfor satse på en "stor" rund optisk disk der er følsom overfor snavs og ridser ? RAM priserne er efterhånden nede på et niveau hvor man lige så godt kan kigge den vej. Derfor tror jeg at Kim Jespersen har ret i at det er endnu et hop mod noget nyt og smart. Om det skal være RAM eller bare download direkte i afspilleren, det må tiden vise. Men jeg er temmelig sikker på at Blu-Ray ikke får samme lange levetid som DVD.
|
/Hancock Livet er bare for kort til interlaced TV og lorteøl
|
 |
Bruger slettet
--
|
Sendt: 05-August-2009 kl. 14:22 |
Kampus skrev:
Orw for en sarkasme!
Synes nu der er langt imellem de dårlige oplevelser ved blu-ray. Opstartstider ja, de ku' godt være kortere. Men det er næsten mere irriterende når f.eks. Disney lige skal præsentere hele deres bagkatalog inden filmen.
Har forresten hele Die Hard boxen på DVD, og den er fremragende. Eneste grund til at jeg vil ha' den på blå, er lyden som jo er det halve af oplevelsen. |
Selvom jeg godt ved at de folk der kan gøre noget ved loadtider mm., nok ikke læser med herinde, så kunne jeg ikke lade være med at lave dette lettere provokerende indlæg, mest af alt fordi jeg er sikker på at de mange "finesser" ved Blu-ray helt sikkert vil forhindre nogle i at adoptere det. Mine egne frustrationer er udløst af de store kvalitetsforskelle jeg oplever på de enkelte film og nu har jeg rundet de 60 titler, så jeg syntes jeg har nok til at kunne kritisere det lidt og der er bare nogle titler der virker som om de-skal-bare-udgives-på-BD-for-det-er-kvalitet. Ja det er kvalitet hvis der er gjort noget ud af det og netop dét syntes jeg mangler på Die hard og visse andre titler. Det skal så til deres forsvar siges, at Die hard er 2 must-have for mig og så forventer jeg at når jeg køber dem på Blu-ray at de lever fuldt ud op til samme høje kvalitet som eksempelvis Speed, der datomæssigt ligger tæt op ad dem. Selv Dirty Harry på BD som er fra 1971 er, i mine øjne, flottere end Die hard og en del andre titler og jeg vil heller ikke sige at jeg har deciderede dårlige oplevelser, jeg forventer bare en markant bedre oplevelse end jeg får fra en tilsvarende DVD. Men det med Disney er jeg helt enig i, jeg forstår heller ikke hvorfor jeg skal se en præsentation af Blu-ray, når nu jeg faktisk sidder og ser en film på Blu-ray. Prøver de på at ønske mig tillykke med at jeg har købt filmen på Blu-ray og liiiiige vil gøre mig opmærksom på at de har andre "interessante" titler, som måske lige er noget for mig? Der er også kommet flere af de ligegyldige tekstindledninger til filmen (de var der også på DVD). Den mest almindelige er nok " Du må ikke kopiere denne DVD/Blu-ray, hvis du alligevel gør det, skyder vi dig" Men nu skal vi også se på " Synspunkterne i denne film ............. bla. bla." Eller " De stunts der udføres i filmen er udført i kontrolleret miljø, så når vi saver nogen over, kan man altså dø af at forsøge det i virkeligheden" Og der findes flere og i fremtiden ser vi næsten med garanti også denne " Hvis du har sat denne film i og er under 15 år, så må du ikke se den og du bedes fjerne filmen fra afspilleren" Hvilket alle under 15 naturligvis vil rette sig efter. Loadtider, advarsler, tunge java menuer, ja det hele er meget sjovt, men jeg prøver altså på at komme til at se en film. Men naturligvis, for de fleste titlers vedkommende, så glemmer man de negative ting når filmen endeligt er i gang. De kunne også angive spilletiden for en film på BD til 90 minutter + 5 minutter, som så skulle være loadtiden eller en advarsel sammen med alle de andre advarsler. " Denne disc er en Blu-ray disc og tager laaaang tid at loade" Nogle discs har faktisk denne advarsel 
Redigeret af Kim Jespersen - 05-August-2009 kl. 14:31
|
 |
Shiva
Guld medlem
Oprettet: 27-Maj-2008
Point: 803
|
Sendt: 05-August-2009 kl. 14:36 |
YES!!!! Så er dommedagsprofeterne vågnet af sommerdøsen og svinger igen med format-koranen. Altid "fornøjelige" tråde 
Startrek skrev:
Hvad negativ kan man sige om Blu-ray formate (ja nu er jeg i gang igen, er der sikke nogle der ville sige, men se det lige lidt humoristiske denne gang) 
Du beder altså også selv om det. Det begynder at lugte af en fetich.
- Filmen koster en formue, selv på tilbud.
Sludder. Vi er nede i 10-11 EURO, 9£, 99-110 SEK og i det prisleje. Formatet har kun et par år på bagen. Kan ingen huske, hvad DVD-film kostede engang? ...OG premiere DVD-film står stadig til 150 dkr.
- Fimen er så længe om at at starte op, at man helt har gleme hvilken film man lige har sat på.
Det kaldes alzheimers. Ved ikke om medicinering hjælper ret meget, men prøv endelig.
- Man skal starte helt forfra, hvis man har trykke på stop midt i filmen.
Prøv den knap ved siden af med de to lodrette bjælker. Den virker hver gang!!!
- Der er ingen forskel på bilde hvis man har en 32" TV om det er en DVD film eller en Blu-ray film man se på.
Jo der er...den er bare ikke så stor som på en 40' og derover.
- Man skal ud og købe en rigtig HIGE-END surround anlæg, for at få glæde af de ny HD lyd formater.
Sludder igen. Min Onkyo reciever koster under 5K. Det er sgu ikke high-end priser.
Og ikke kan sikke forsætte historien 
Men please don't
|
Redigeret af Shiva - 05-August-2009 kl. 14:42
|
Nogle gange er det bedre at tie og blive anset som et fjols end at tale og dermed fjerne al tvivl.
|
 |
furious jt
Guld medlem
Oprettet: 23-Marts-2007
Point: 3730
|
Sendt: 05-August-2009 kl. 14:43 |
Shiva skrev:
Startrek skrev:
Hvad negativ kan man sige om Blu-ray formate (ja nu er jeg i gang igen, er der sikke nogle der ville sige, men se det lige lidt humoristiske denne gang) 
Du beder altså også selv om det. Det begynder at lugte af en fetich.
- Filmen koster en formue, selv på tilbud.
Sludder. Vi er nede i 10-11 EURO, 9£, 99-110 SEK og i det prisleje. Formatet har kun et par år på bagen. Kan ingen huske, hvad DVD-film kostede engang? ...OG premiere DVD-film står stadig til 150 dkr.
- Fimen er så længe om at at starte op, at man helt har gleme hvilken film man lige har sat på.
Det kaldes alzheimers. Ved ikke om medicinering hjælper ret meget, men prøv endelig.
- Man skal starte helt forfra, hvis man har trykke på stop midt i filmen.
Prøv den knap ved siden af med de to lodrette bjælker. Den virker hver gang!!!
- Der er ingen forskel på bilde hvis man har en 32" TV om det er en DVD film eller en Blu-ray film man se på.
Pointe???
- Man skal ud og købe en rigtig HIGE-END surround anlæg, for at få glæde af de ny HD lyd formater.
Sludder igen. Min Onkyo reciever koster under 5K. Det er sgu ikke high-end priser.
Og ikke kan sikke forsætte historien 
Men please don't
|
YES!!!! Så er dommedagsprofeterne vågnet af sommerdøsen og svinger igen med format-koranen. Altid fornøjelige tråde 
|
Jamen de skriver jo i en anden tråd at ps3 uddør allerede i 2016.. Så uddør bluray jo også. Hvad gør vi så.. Så snart man har købt noget så er det forældet..
COME ON!! Bluray er her nu og ingen ved hvor længe formatet holder ved. Det er bare at nyde det mens det er her. Kan man ikke leve med de dårlige tind ved formatet så må man sq holde sig til dvd. Jeg gider ikke streame film, vod og alt mulig andet i samme stil, så jeg er gammeldags og holder fast ved fysiske medier, og så må jeg tage det skrammel det medfører (lang loade tid osv)
Redigeret af furious jt - 05-August-2009 kl. 14:44
|
7.2.4 atmosbio Sony vpl-HW55 Diy 116" fastramme lærrede. Marantz av7702mkII - Marantz mm8077 og NAD M25 Oppo bdp-83 Regionsfri 5 stk. MK Sound 150mk2. 2 x Mksound X10 subs
|
 |
Bruger slettet
--
|
Sendt: 05-August-2009 kl. 14:50 |
Det er jo netop det med at der nok er for mange der holder sig fra det, under de forudsætningen der er i dag, der gør at Blu-ray får det svært hos den brede befolkning. Der er ingen tvivl om vi, herinde, er glade for det og lever med medaljens bagside.
Men dommedag vil jeg nu ikke helt kalde det, jeg tror ikke verden går under hvis Blu-ray gør det. Iøvrigt skulle jeg nok have lavet en skråstreg i overskriften "HD/blu-ray" da kvalitetsforskelle jo nok ikke har så meget med Blu-ray at gøre.
Om streaming eller flashhukommelse tager over, skal jeg ikke kunne sige, men jeg kan godt lide flash, da det ikke har ulemperne som ved optiske medier
|
 |
Naiera
Platin medlem
Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Point: 12430
|
Sendt: 05-August-2009 kl. 15:09 |
Kim Jespersen skrev:
Hvis nogen tror at bare fordi det er Blu-ray, så er oplevelsen sikret, så kan de godt tro om igen, (...)
|
Newsflash: Sådan var det også med dvd! Nogle firmaer sløser hele tiden og andre firmaer leverer temmeligt konsekvent udgivelser af høj kvalitet, mens stadig andre er lidt op og ned, som f.eks. Fox. Nogle af de bedste udgivelser jeg har er fra dem, men flere af mine lidt under middel udgivelser er også fra dem.
|
 |
kennethbrdk
Guld medlem
Oprettet: 20-August-2007
Point: 1194
|
Sendt: 05-August-2009 kl. 15:42 |
Kampus skrev:
Orw for en sarkasme!
Har forresten hele Die Hard boxen på DVD, og den er fremragende. Eneste grund til at jeg vil ha' den på blå, er lyden som jo er det halve af oplevelsen.
|
Jeg vil også fremhæve lyden min. lige så meget som billedet hvad angår bluray. Efter jeg har fået min oppo så er det ikke slemt med loadtider mere. Og ja der er forskel på kvaliteten af filmene på BÅDE dvd og bluray. Det er ikke kun forbeholdt bluray.
|
 |
xcardman
Guld medlem
Oprettet: 24-Marts-2005
Point: 8672
|
Sendt: 05-August-2009 kl. 16:08 |
hvad er alternativet kunne man sige. Hr og fru Danmark er der vel ikke nogen som påstår vil have endnu en boks stående. down er kvaliteten dårligere og vil sikkert være det i mange år frem. samt det vil blive langt dyre den vej, for så vil konkurrencen blive som tv pakker
vi har jo kun blu-ray til HD og god lyd. lyden alene er de 50 procent. men blu-ray bliver måske ikke så udbredt som dvd. Men det kan vi se om 10 år når blu-ray har været på markedet lige så længe som dvd.
Men det er vel 4-5 bruger på dette forrum som åbenbart vil have blu-ray til at dø. men ingen producenter er interesseret i en ny krig om formater. Det er kun Bill gates som ikke vil indrømme et nederlag.
den dag vi får et nye format er fordi opløsningen bliver langt højere end de 1920-1080P vi har i dag.
Flere af mine venners forældre har købt en blu-ray maskine, efter de skulle skifte deres dvdmaskine ud og begyndt at købe blu-ray i det små.
Optisk medie vil vi have i rigtig mange år frem, indtil alle har adgang til fiber og serverplads hos udbyderne bliver langt billigere end i dag.
så glem det og jeg bare nyde blu-ray ind til der kommer noget bedre og et oled tv frem for mit Pioneer.
Redigeret af xcardman - 05-August-2009 kl. 16:10
|
 |
Himan
Junior bruger
Oprettet: 24-Februar-2009
Point: 44
|
Sendt: 05-August-2009 kl. 16:10 |
Lange loadtider? Stram op! Prøv biografen og snak om "loadtid". Eller bare tiden det tager, at købe filmen på nettet og vente på den når frem - eller tiden i køen i Blockbuster.
Come on - en god oplevelse, kan vel godt undes et par minutters ventetid og ellers kan man vel planlægge sig ud af det.
Er der nogen der har valgt, at lade være med at se film pga. load-tiden?
|
 |