recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Blu-ray afspillere
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Har Blu-ray en fremtid?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHar Blu-ray en fremtid?

Besvar Besvar Side  <1 9101112>
Forfatter
Besked
t-h-k Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 24-Juni-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 47
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-August-2009 kl. 21:21
Oprindeligt skrevet af Zola25 Zola25 skrev:

Oprindeligt skrevet af Startrek Startrek skrev:

Man kan vel også sige at Hr. og Fru Danmark slet, slet ikke har brug for
Blu-ray og for dem er DVD mere end riglig, lige som deres musik komme
fra Mp3.

Og med en 32" fladskærm, er det lidt spild af penge at hoppe på Blu-ray.

SACD er jo også end hos musik tosser som Blu-ray nok også gør for film
tosser.

Det er da en mærkelig holdning synes jeg - Nu er Blu Ray jo ikke ensbetydende med HD, men det giver nu engang mulighed for, at distribuere HD på en fornuftig måde så vi sætter alle lighedstegn imellem de to. Jeg synes din holdning giver udtryk for, at fremskridtet skal bremses for, at gøre din opfattelse af Hr. og Fru Danmark tilfreds - for de kan sandelig ikke overlades til den slags umulige beslutninger - Blu Ray er da slet ikke død eller unødvendig! - Det er den eneste fornuftige måde, at handle HD-Materiale på idag og man behøver sådan set kun, at anskaffe sig en Blu Ray afspiller (som man kan få for ganske få penge efterhånden) for, at være med på vognen. Det er en ret beskeden udgift for at deltage i festen.

Man behøver jo ikke, at tage det helt store spring på én gang hvis ikke man går op i den slags (som Hr og Fru Danmark antages ikke, at gøre), og anskaffe sig en ny surround receiver, et 7.1 anlæg osv osv men de selvsamme mennesker har da efterhånden skiftet deres 32" ud med 42" eller mere (Det skal HR. Danmark nok sørge for ) så rigigt mange har da forudsætningen for at komme igang - Hr og Fru Danmark har brug for teknisk udvikling akkurat som os andre, ellers kunne de jo heller ikke se deres DVD´er eller afspille deres MP3 Filer - vi er bare nogle som går lidt mere op i lige netop dét fremfor, at spille golf - Distribution og afspilning af HD-Materiale er et fantastisk skridt fremad IMO. Prøv at fremvise en ordentlig HD-Film på en ordentlig måde og se folk falde på halen - det er ganske fornøjeligt faktisk Springet er Enormt!

Det er jo en gentagelse af snakken omkring skiftet fra VHS til DVD - Det får Hr og Fru Danmark sandeligt aldrig brug for.. og de får det heller aldrig gjort - eller gjorde de? 

Jeg tror de fleste er ligeglad med om det er HD-materiale eller SD-materiale når de sider hjemme og skal se en film. De fleste køber det der er nemest og billigst, hvorfor jeg også tror at den eneste mulighed for BD (jeg huskede det) bliver det format alle vil købe er at prisen skal være billigere end DVD. Selve mediet i sig selv har ikke nyhedsværdi nok til at Hr og Fru DK vil tage det til sig, der skal noget andet til end bare at det er HD video og audio. Jeg tror at BD vil blive den nye Laser Disk, noget som vil være for en mindre skare af "billednørder", jeg har faktisk stadig min gamle Laser Disk afspiller nede i kælderen sammen med en stak film LP'er det ku sku være jeg snart skulle prøve at se hvordan det egentlig så ud billedet dengang.

Til top
xcardman Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Marts-2005
Point: 8672
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-August-2009 kl. 21:49
Jeg har også stadig en båndoptager et sted, men det bliver det nok ikke bedre af.

Men jeg synes det er lidt underligt, de fleste som ikke ser en fremtid i blu-ray ikke kommer med forslag til alternativer. Ja download på sigt.
Som hr og fru tager imod med kys hånd og alle synes er en bedre ide
især når de skal betale for fiber og overpriser fra microsoft eller en anden stor udbyder først. + en 360 box

kom nu med nogle bedre forslag til kvalitets HD

Der er nok en grund til at bånd og lp og laser disk står i en kælder.
nemliig kvaliteten.

Redigeret af xcardman - 07-August-2009 kl. 21:58
Til top
hedberg Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-April-2006
Point: 2911
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-August-2009 kl. 22:15

Oprindeligt skrevet af t-h-k t-h-k skrev:

Jeg tror at BD vil blive den nye Laser Disk, noget som vil være for en mindre skare af "billednørder", [....]

Blu-ray har for længst overhalet Laser Disk og er på mange måder ved at nærme sig mainstream. Selv supermarkeder er så småt begyndt. Det nåede Laser Disk aldrig.

Med venlig hilsen,
Thomas
Til top
Flemming Larsen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: 2630 Taastrup
Point: 24817
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-August-2009 kl. 22:17
Oprindeligt skrevet af hedberg hedberg skrev:

Oprindeligt skrevet af t-h-k t-h-k skrev:

Jeg tror at BD vil blive den nye Laser Disk, noget som vil være for en mindre skare af "billednørder", [....]

Blu-ray har for længst overhalet Laser Disk og er på mange måder ved at nærme sig mainstream. Selv supermarkeder er så småt begyndt. Det nåede Laser Disk aldrig.

Der er også en statoil tank i ishøj som har, så de er godt på vej.

Mvh
Flemming Larsen
Til top
hedberg Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-April-2006
Point: 2911
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-August-2009 kl. 22:31
Oprindeligt skrevet af flemming larsen flemming larsen skrev:

Der er også en statoil tank i ishøj som har, så de er godt på vej.

Det overrasker mig alligevel at de allerede er med på vognen, men det er meget positivt.

Nu er vi selvf. lidt bagud i Danmark, men her er lidt salgstal fra USA og vi plejer jo at følge efter en 6-12 mdr. efter.

BD Sales Information: July 20-26 (Update)

Lidt citater:

'Watchmen' got a record-braking 36% of its total sales on Blu-ray

'Coraline' got a respectable 18%.

Total revenue from BD sales was $35.21 million, up 471.79% from the same week last year. In turn, DVD revenue was $183.30 million, down 14.75% year-on-year.

BD accounted for 16.1% of total packaged-media sales revenue.

Redigeret af hedberg - 07-August-2009 kl. 22:32
Med venlig hilsen,
Thomas
Til top
Schjelde Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 11-Juni-2007
Point: 695
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-August-2009 kl. 22:40

SACD og DVD audio er ikke nået frem til supermarkeder og hvor mange decideret SACD afspillere var i det ugentlige katalog fra Fona, Expert osv.?

EDIT: og jeg har selv en smule indsigt svarende til mit hjemmebehov for HiFi og jeg vidste ikke at Playstaton3 kunne SACD ved realease. En CD afpiller i den lokale ikke high-end hedder også typisk CD Afspiller og ikke SACD afspiller, hvorimod en Blu-Ray afspiller hedder sku Blu-Ray afspiller.

Der er Blu-Ray allerede nået meget længere end det.

Husk tilbage til da DVD skulle overtage. Samme med Hdd optagere. Alle folk skiftede ikke deres fint fungerende VHS maskine som blev brugt til almindelig optagelse af dårlig kvalitets TV ud med en Hdd optager. Dog er der mange der gør det nu når VHS maskinen går i stykker. Samme kan meget vel ske når DVD maskinen går i stykker om 1,2,3 år, så skiftet den måske ud med en almindelig Sony, Panasonic el.lign Blu-Ray afspiller som til den tid måske koster 699,- og kan såvel DVD som Blu-Ray.

Hvorfor så købe filmene i HD om 2-3 år når hr. og fr. danmark har afspilleren når DVD er billigere ?? Nej måske nogle vil betale for SD materiale som er ringere end den gratis film på TV2 Film HD, TV1000 HD og de kommende kanaler...

Redigeret af Schjelde - 07-August-2009 kl. 22:42
Sony AF8 65
Onkyo 676
HDFury Vertex 2
ATV4K
B&O A9
Sonos rundt i huset
Til top
Haugboelle Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 18-April-2008
Point: 527
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-August-2009 kl. 23:20
Mine forældre samt deres venner er alle +50 år, og der er en god håndfuld af dem, som har +40" fladskærme, blu ray afspillere og +10 blu ray film.

Samt ved en del af mine venners forældre har.

Det siger da lidt om at (medmindre det et rent tilfælde) det trodsalt er kommet ud til en del "hr og fru danmark" allerede.

Forstår slet ikke al den snak om at det er dødt inden det startet og bla bla. Hvis jeg kan få et godt alternativ, så jeg lutter øre. Kan bare ik lige se hvor det er ?

Ved at en del henter HD film på nettet (pirat download) men har set det hos en af gutterne, og jo det er flot og bedre end dvd, men det kommer ikke i nærheden af den detalje grad som HD formatet har på blu ray skiverne. Men det kan selvfølgelig være med til at sænke salget lidt.

Til top
t-h-k Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-August-2009 kl. 07:52

Oprindeligt skrevet af xcardman xcardman skrev:

Jeg har også stadig en båndoptager et sted, men det bliver det nok ikke bedre af.

Men jeg synes det er lidt underligt, de fleste som ikke ser en fremtid i blu-ray ikke kommer med forslag til alternativer. Ja download på sigt.

Jeg tror ikke det er nødvendigt med alternativer, da DVD'en er "god" nok til de fleste. Ligesom CD'en er "god" nok til musik selv om formatet er ved at være en gammel svend og det kan gøres langt bedre nu. Download i sin nuværende form tror jeg heller ikke vil slå igennem, hvis det skal virke skal det gøres på en hel anden måde. Jeg tror heller ikke at Blu ray vil forsvinde, men det vil bare ikke blive DVD'ens avtager. Jeg tror at om nogle år vil det finde sin plads (som et nishe-produkt, ligesom SACD), som jo også stadig findes
Som hr og fru tager imod med kys hånd og alle synes er en bedre ide
især når de skal betale for fiber og overpriser fra microsoft eller en anden stor udbyder først. + en 360 box

kom nu med nogle bedre forslag til kvalitets HD

Der er nok en grund til at bånd og lp og laser disk står i en kælder.
nemliig kvaliteten.

Lp'en står ikke i kælderen, da kvaliteten er langt bedre end en CD efter min mening, men det er en helt anden snak

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-August-2009 kl. 08:35
t-h-k

har du hørt en live koncert med HD LYD på blu-ray. så glæd dig. Har aldrig hørt noget bedre hverken fra cd eller lp.

Blu-ray bliver i så fald et kæmpe nicheprodukt, med alle de skiver som allerede er udgivet. Samt jeg skal på stor indkøb til efteråret.  

Blu-ray behøver alså ikke at overgår dvd, for at slå igennem. Så skulle plasma tv også være en død sild i forhold til lcd. Hvis man kun kigger på salgstal.
Flere og flere køber en større skærm eller projektor og der er dvd alså ikke nok.
Men om 10 år sidder vi sikkert med noget andet, sådan har udviklingen hele tiden kørt.
Men som det er nu findes der ikke noget alternativ til ordenligt HD materiale.
Men dem som tror at Se HD materiale bliver billigere end blu-ray, skal nok spare en masse penge sammen. Det bliver i hvertfald ikke billigere end blu-ray er nu.

LP har aldrig sagt mig noget, men for nogen kan musiken sikkert lyde mere levende på en måde. Med eller uden støj og hak.
smag og behag.  

Til top
t-h-k Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-August-2009 kl. 10:11

Oprindeligt skrevet af xcardman xcardman skrev:

t-h-k

har du hørt en live koncert med HD LYD på blu-ray. så glæd dig. Har aldrig hørt noget bedre hverken fra cd eller lp.
Der har jeg sku nok noget til gode, det må prøvet her engeng når jeg får efterårsferie
Blu-ray bliver i så fald et kæmpe nicheprodukt, med alle de skiver som allerede er udgivet. Samt jeg skal på stor indkøb til efteråret.  

Blu-ray behøver alså ikke at overgår dvd, for at slå igennem. Så skulle plasma tv også være en død sild i forhold til lcd. Hvis man kun kigger på salgstal.

Plasma TV er også noget flere og flere producenter fravælger, pga at de kan tjene flere penge på LCD. Senest har LG også meldt ud at de stopper udviklingen på plasma, og måske helt stopper med produktionen.
Flere og flere køber en større skærm eller projektor og der er dvd alså ikke nok.
Men om 10 år sidder vi sikkert med noget andet, sådan har udviklingen hele tiden kørt.
Men som det er nu findes der ikke noget alternativ til ordenligt HD materiale.
Men dem som tror at Se HD materiale bliver billigere end blu-ray, skal nok spare en masse penge sammen. Det bliver i hvertfald ikke billigere end blu-ray er nu.

LP har aldrig sagt mig noget, men for nogen kan musiken sikkert lyde mere levende på en måde. Med eller uden støj og hak.
smag og behag.  
Når jeg skal side og rigtig "hyggelytte" så er det det bedste (for mig), men CD'en er nu nemmere at bruge i det daglige, selv om det ikke lyder så godt.

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-August-2009 kl. 11:50
Der bliver nok kun samsung og panasonic tilbage som laver plasma tv.
igen så som alt andet, endnu et tilbage skridt af kvalitet.
heldigvis går der forhåbenligt ikke mange år før OLED kommer. Men det skal også lavet ordenligt før det virker optimalt. Så der går nok en rum tid før det overtager markedet.

vi må se hvad fremtiden bringer, men skal dog også huske og nyde det udstyr man nu en gang har. 

Til top
Allan Olesen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 08-Juli-2008
Point: 3249
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-August-2009 kl. 16:23
Flere i tråden bruger SACD som eksempel på, at medier med bedre kvalitet ikke kan sælges til pøbelen. Jeg har to spørgsmål til jer:

1. Kan en normal person se forskel på BD og DVD, hvis han slutter det til et TV til 5000 kroner?

2. Kan en normal person høre forskel på SACD og CD, hvis han slutter det til et anlæg til 5000 kroner?

Hvis ikke I svarer "Ja" og "Nej", vil jeg gerne høre jeres argumenter.
Til top

Besvar Besvar Side  <1 9101112>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu