recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Har fået et sæt gamle Beovox 5000
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Har fået et sæt gamle Beovox 5000

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
claus64 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 16-Januar-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 693
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus64 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Har fået et sæt gamle Beovox 5000
    Sendt: 09-December-2020 kl. 12:31
Hej 
Min flinke nabo har foræret mig et sæt Beovox 5000 højtalere fra 1990 Big smile

Designet er LIGE mig, og tænker jeg vil sætte dem til en lille forstærker og så en Chromecast Audio og hænge dem op på en væg.
 Er der en kyndig person herinde der kan fortælle lidt om hvad jeg skal tænke på når jeg kigger på sådan en lille forstærker sag? Hvor mange watt skal forstærkeren kunne trække for at drive disse højtalere? 

Havde egentlig tænkt på en lille digital Kina forstærker, men måske nogle har nogle bedre forslag? 

MVH  Claus
Til top
gellert1962 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 15-Juli-2020
Sted: Middelfart
Point: 11
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér gellert1962 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-December-2020 kl. 13:14
Hej

Jeg mener de er på ca 90 w og 120 musik... og 8 ohm.
Du skal lægge mærke til om forstærkeren kan køre 8 ohm..... ellers tror jeg ikke der skal alverden til at trække dem :-)
What do you want to do ?
New mail< id="mailtovinduecopyClipboardEmail">Copy< id="mailtovindueclipboard">
Til top
claus64 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus64 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-December-2020 kl. 15:20
Mange tak - det vil jeg kigge på i aften. Måske jeg poster et par links :) 
Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Point: 23899
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hother Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-December-2020 kl. 15:23
Uha, dem skal du være glade for, sådan nogen havde jeg for mange år siden. Tillykke.
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
mnielsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 12-Maj-2017
Sted: Nordjylland
Point: 2205
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mnielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-December-2020 kl. 18:16
Oprindeligt skrevet af claus64 claus64 skrev:

Hej 
Min flinke nabo har foræret mig et sæt Beovox 5000 højtalere fra 1990 Big smile

Designet er LIGE mig, og tænker jeg vil sætte dem til en lille forstærker og så en Chromecast Audio og hænge dem op på en væg.
 Er der en kyndig person herinde der kan fortælle lidt om hvad jeg skal tænke på når jeg kigger på sådan en lille forstærker sag? Hvor mange watt skal forstærkeren kunne trække for at drive disse højtalere? 

Havde egentlig tænkt på en lille digital Kina forstærker, men måske nogle har nogle bedre forslag? 

MVH  Claus

Kan du tage frontsstoffet af dem, og se, hvordan membranophænget har det? Det KAN godt være mørnet på så gamle højttalere.
TV-kanaler: "PS-pakken" + Betal pr. kanal via Norlys Flex på gammel "TV2-antenne".
Radiokanaler: DAB, FM
Internet: YouSee Bredbånd via Kabel-TV-stikket
Favoritradiostationer: ABC, Solo og Classic Rock
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Online
Point: 19464
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-December-2020 kl. 18:19
Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Uha, dem skal du være glade for, sådan nogen havde jeg for mange år siden. Tillykke.

Dem her?

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Kasper_J Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-Marts-2007
Point: 2813
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kasper_J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-December-2020 kl. 18:19
De er rigtigt fine, jeg bruger selv et sæt 3000 som PC højttalere, med en NAD forstærker sat til, det spiller fint, kunne nok bruge en lille sub, men det går nu udmærket uden. Der sidder et prisskilt bag på hver der står 2495kr på mine:)
Til top
claus64 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus64 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-December-2020 kl. 09:36
Jeg skal afmontere og hente dem i morgen og så skal jeg nok tage billeder og komme med lidt mere info ☺️ glæder mig virkelig.

Har fået kvittering fra 1989. De er købt i Bella TV og Radio til 2545 DKK pr stk sammen med B&O anlæg. Ser ud til at listeprisen var 2999 DKK 

På eBay er der en der sælger en forstærker fra en beolab 5000. Kan man selv lave den om til en aktiv Beolab 5000 eller er det lige optimistisk nok? 

Redigeret af claus64 - 10-December-2020 kl. 09:41
Til top
millemis Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 16-Maj-2006
Point: 1791
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér millemis Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-December-2020 kl. 18:05
Ikke noget problem....men du skal ha’ én til hver!!!
Der går et ganske almindeligt højtalerkabel fra forstærkerdelen og til selve højtaleren.
Det sværeste bliver nok at finde de små forbinderled, der holder de to dele sammen (eller selv at DIY’e dem).

P.S. De forstærkere er ofte i stykker - eller går i stykker med tiden....i modsætning til højtaleren, der nok holder evigt.

MM
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu