|
|
Besvar ![]() |
Side 123> |
Forfatter | ||||||
janelne ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 20-November-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 309 |
![]() Sendt: 06-Marts-2008 kl. 17:38 |
|||||
Jeg påtænker at gøre brug af en af de "online lagertjenester" der findes på nettet, til løbende backup af alle mine vigtige filer (min digitale fotosamling m.v.).
Er der nogen af Jer der har prøvet det danske Keepit.com? Jeg har tidligere læst en omtale hvor der blev "øffet" lidt over funktionalitet og performance, men måske det er blevet bedre sidenda? Jeg ved der findes flere alternativer til Keepit.com (bl.a. Idrive.com), men Keepit er dansk, med dansk brugergrænseflade, hvilket tiltaler mig, sammen med den rimelige pris (kr. 29,- pr. mdr, for ubegrænset plads). Erfaringer/respons ønskes! P.f. tak |
||||||
![]() |
||||||
spawn ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 30-November-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 6822 |
![]() |
|||||
Efter min mening er alle disse former for online backup løsninger latterlige og jeg forstår ikke at nogen ligefrem vil betale penge for dem - ja undskyld jeg siger det så direkte. Der er så mange ulemper og stort set ingen fordele sammenlignet med lokal backup. Backuphastigheden er begrænset af upload hastighed som oftest ikke er så høj ved asynkron adsl - det gør det langsommeligt og "besværligt" hvorved der er større risiko for at man ikke lige får det gjort. Der findes utallige lokale backupløsninger der er mere sikre og langt hurtigere, og uden at fremmede skal have adgang til dine data - og der findes gratis synkroniseringsværktøjer som kan styre backup af dine data simpelt og nemt. Du kan købe en (eller flere) billige 4-8gb usbstick der er stort set uforgængelige og lave backup på den/dem - bare for at nævne en helt simpel og billig løsning. Der findes utallige andre løsninger mere eller mindre avancerede, men det behøver hverken være svært eller dyrt. Efter min mening er den slags online løsninger varm luft, bøvlede i brug, usikre og ikke værd at bruge 1 kr. på.
|
||||||
Philips 65OLED705/12 - ATV4K
|
||||||
![]() |
||||||
Matzon ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 28-November-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 345 |
![]() |
|||||
Jeg har et raid-1 setup til backup - samt generel "storage" (før havde jeg bare et maxtor nas, men det crashede
![]() Simpelt og virker. Jeg vil i øvrigt anbefale at folk husker at lave off-site backup, og der er båndbredden på sådan en transportabel disk altså noget sjovere end 512 kb/s up! Redigeret af Matzon - 06-Marts-2008 kl. 20:27 |
||||||
![]() |
||||||
Muele ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 14-August-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 747 |
![]() |
|||||
Jeg signede op til en gratis account hos keepit med det samme da jeg hørte om dem. Bare for at prøve det inden jeg evt købte en rigtig konto. Som spawn skriver, så handler det meget om tillid. Jeg har reelt ingen måde at tjekke om de behandler mine data fortroligt og forsvarligt. Og jeg oplevede flere ting der rokkede ved den tillid. Signup fejlede et par gange inden det lykkedes. I selve programmet driller det af og til med at til-/fravælge mapper. Disse småting gør giver en lille brist i min tillid til firmaet/programmet. Men værst af alt, så tager den ikke en ny backup af en fil, hvis den bliver ændret. Dvs hvis jeg opretter et dokument med familiens husholdningsregnskab, som ændres dagligt, så tages der kun backup af den den første dag. Det holder ikke. Det er sikkert også en fejl i programmet, da tekster både på hjemmesiden og i programmet antyder at filer backes op når de ændres. Summa summarum: Den har (endnu) ikke bestået for mit vedkommende, men jeg bruger den alligevel fortsat til remote backup af familiens fotos indtil der tages den sædvanlige remote backup, som jeg kun gør med mellemrum. Bemærk i øvrigt at den ikke kan/vil backe op fra netværksdrev. Men jeg tror at online backup er fremtiden for mig. Og Keepit ER nemt og billigt. mvh Mogens |
||||||
![]() |
||||||
niepe ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 22-Januar-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1120 |
![]() |
|||||
Ingen fordele? Jeg har en backup der virker.. Jeg har backup hvis huset brænder eller tyve løbe med mit udstyr Jeg har en backup jeg kan restore hvilket som helt sted på kloden med en internet forbindelse. Jeg har en automatiseret backup. Det er pt gratis for mig da de første 12 GB er gratis. Det skal desuden sige at jeg aldrig kunne finde på at bruge keepit, men jeg bruger idrive som jeg kan anbefale andre at prøve.. En online backup udelukker jo ikke også en lokal USB disk.. That's all... |
||||||
![]() |
||||||
niepe ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 22-Januar-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1120 |
![]() |
|||||
+ Den tager backup af netwærksdrev.....
|
||||||
![]() |
||||||
![]() |
|||||
og en ubegrænset konto koster pt ca 20 kr om måneden..
|
||||||
![]() |
||||||
spawn ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 30-November-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 6822 |
![]() |
|||||
jeg kan jo besvare alle dine "fordele" med -Det kan jeg også med min USB stick Og bortset fra indkøbsprisen er den gratis i drift - for ever. Derudover er jeg sikret mod at tjenesten ikke er tilgængelig den dag jeg skal bruge mine data - den risiko er nok større end at mit hus brænder. Derudover er der spørgsmålet om hvilke data det virkeligt er vigtigt at gemme - de allermest vigtige er oftest data der er meget personlige. Sådanne data skal jeg aldrig have til at ligge og flyde ude på internettet. Så kan man sortere og kun tage backup derude af mindre personlige data - men så er hele ideen jo omsonst, for så skal du stadig tage en alternativ backup af de vigtige personlige data. Hvad handler backup om ? - det handler om sikkerhed. Jeg har været i IT-branchen i 25 år og er der noget de år har lært mig så er det at internettet nok er det mest usikre man kan tænke sig. Men hver sin smag |
||||||
Philips 65OLED705/12 - ATV4K
|
||||||
![]() |
||||||
janelne ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 20-November-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 309 |
![]() |
|||||
"Forever" ... bob bob ... nu er det før set af en USB-stick eller ekstern HD går i stykker.
Jeg kan da godt følge din tanke, men jeg tror du, ligesom jeg, vil tude den dag at du mister dine 50GB digitale familiefotos, fordi din fysiske backup går i stykker, eller huset brænder.
Sikkerhed, nemlig. Hvor sikker synes du selv din egen backup er?
Nemlig, hver sin smag |
||||||
![]() |
||||||
JesperLund ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 21-Januar-2006 Sted: Darknet Status: Offline Point: 8022 |
![]() |
|||||
Jeg vil anbefale eksterne harddiske (USB, firewire, eSata eller hot-swap SATA) til backup, ikke billig flash. Min egen løsning er to stk. 2.5" 160 GB harddiske og incremental image backup et par gange om ugen via Acronis TrueImage. Nemt, men selvfølgelig ikke gratis. Visse typer data bliver der ikke lavet backup af, primært mediefiler som enten kan rekonstrueres eller anskaffes igen, hvis det skal være. Et par GB er meget vigtige data, som bliver skrevet på DVD medier og opbevaret forskellige steder. Derudover har jeg et par GB plads hos rsync.net, hvor jeg nok vil uploade dem når jeg får kryptering på plads. Den sidste detalje er meget vigtig inden man overlader sine vigtige data til andre. |
||||||
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
|
||||||
![]() |
||||||
JesperLund ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 21-Januar-2006 Sted: Darknet Status: Offline Point: 8022 |
![]() |
|||||
Kryptering. Så kan Lene Espersen og Bin Laden, eller hvem der nu vil snage i dine data, rende og og hoppe! |
||||||
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
|
||||||
![]() |
||||||
popcorn ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 04-December-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 316 |
![]() |
|||||
Jeg har faktisk aldrig set en USB stick gå i stykker - en USB stick er praktisk talt uforgængelig ved almindelig brug - og der er jo intet der forhindrer mig i at lave backup til 2 sticks og gemme den ene i en bankboks eller på arbejdet hvis jeg er bange for den ene skulle gå i stykker. En almindelig ekstern HD er mere følsom - men en USB stick - nej. Men nu var en usb stick også blot et eksempel - der er masser af metoder der kan benyttes til at sikre sig mod fysiske nedbrud af det backupmedie man nu end vælger
Ikke mere end du vil tude den dag internet tjenesten lukker og du ikke længere kan få adgang til dine data. Jeg har set tusinder eller millioner af internet tjenester åbne og lukke igen - men jeg har aldrig set mit hus brænde. Hvad tror du der er størst risiko for ? at dit hus brænder eller at Keepit.com en dag lukker fordi det pludselig ikke længere er rentabelt at tilbyde tjenensten eller de går konkurs? Hvad er det helt præcist der får dig til at stole så blindt på en tilfældig internet tjeneste at du vil overlade dem dine data og mener der er større risiko for at dit hus brænder end at tjenesten lukker igen en dag ?
Mere sikker end ved at de ligger hos et eller andet tilfældigt internet bureau hvor jeg ingen anelse har om deres sikkerhedsprocedurer eller backup procedurer, eller min mulighed for at få adgang til mine data når firmaet en dag lukker, eller deres servere crascher eller deres internetadgang er nede. Jeg forstår simpelthen ikke at man vil betro sine allermest personlige og allermest vigtige data til et tilfældigt fremmed internet bureau - jeg forstår ikke hvorfor man lader sig forblænde fordi der kommer en reklame i fjernsynet af det ene eller det andet popsmarte internet koncept - når man konstant ser det ene efter det andet internet koncept lukke eller blive hacket og såkaldte beskyttede private data kan findes de mest mærkelige steder på nettet. Jeg forstår ikke hvorfor man stoler mere på tjenester som disse end på sig selv. For mig er dotcom løsninger altid flydende størrelser - de kan bruges til at løse forskellige flydende behov for at hente eller viderebringe information, for at kommunikere, eller sende data fra et sted til et andet og lignende formål. Men det er og bliver aldrig et sted jeg vil betro ansvaret for mine vigtige personlige data. Disse ligger hos mig, nogle i krypteret form, og jeg sørger selv for at tage den nødvendige backup. |
||||||
Popcorn Hour NMT A-100/A-110/C-200
(Spawn på job) |
||||||
![]() |
Besvar ![]() |
Side 123> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |