recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Har indstillet min Onkyo 607, men...
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHar indstillet min Onkyo 607, men...

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Chrizzy Se dropdown menu
Pause fra forummet
Pause fra forummet

Oprettet: 17-Juli-2009
Status: Offline
Point: 499
Direkte link til dette indlæg Emne: Har indstillet min Onkyo 607, men...
    Sendt: 17-Juli-2009 kl. 17:19
Hejsa!

Jeg har nu indstillet min Onkyo 607 receiver og testet den.

Så var det jeg løb ind i et par spørgsmål. så min bror foreslog mig at prøve at spørge herinde, så jeg oprettede mig en bruger i dag

Men her kommer det så.

Først så har jeg 5.1 surround højttalere.

Jeg gjorde følgende:
De 2 front højttalere i receiveren i "Front L og Front R".
Center satte jeg selvf. i "Center".

Og så var jeg i tvivl om hvor mine baghøjttalere skulle i, men jeg valgte at sætte dem i SURR SPEAKERS L+R, fordi ved at sætte dem i SURR BACK SPEAKERS OR FRONT HIGH SPEAKERS BI-AMP for FRONT SPEAKERS, synes jeg ikke rigtig de spillede, så var det rigtigt nok?

Så kommer vi til indstillingen af selve receiveren. Der læste jeg i manualen at denne såkaldte Audyssey 2EQ skulle anvendes, og jeg satte den til og kørte testen igennem. Fint nok. Den fandt da også alle min 5 højttalere og beregnede afstanden til dem og indstillede dem.
Jeg valgte at bruge
Speaker Impedance > 6 ohm
(Jeg læste i manualen at hvis ens højttalere var 4 ohm skulle man indstille receiveren til 4 ohm, men da der står 4-8 ohm på mine højttalere, så indstillede jeg dem på 6 ohm, var det ok?
Speaker Type > Normal
Powered Zone 2 > Not Act

Subwooferen satte jeg til receiveren med det phono-kabel der var med, og brugte de "basic settings" som de anbefalede i manualen for subwooferen.

Det var så det jeg foretog mig inden jeg tilsluttede min PS3 for at teste med en BRay film.

Resultatet var faktisk OK. Man kan godt høre ved at skrue op på 50+ at når der kommer noget fra venstre mod højre, så bevæger lyden sig den vej, men dog synes jeg at mine back-højttalere spiller lidt lavt i forhold til fronten, og det er efter de er indstillet med Audyssey 2EQ. Det skal lige siges at mine højttaler satelliter hænger 2.10 meter over gulvet, så det er lidt højt, og ikke i øre-højde selvfølgelig, men jeg synes alligevel at back-højttalerne er lidt lave i lyden, men burde Audyssey ikke ordne det?

En anden ting jeg lige undrede mig lidt over, er at når jeg spiller musik, så er bass'en fra subwooferen ikke særlig kraftig, og det er med samme indstillinger og lydstyrke, som jeg lige havde testet med til at se film, og ved filmen var bass'en klar og god, men ved musik hang den. Testede med rock og techno/trance og begge gange var bass'en svag. Jeg spillede musikken igennem PS3 og jeg brugte den der "All channels stereo"

Det var lige de første spørgsmål jeg rendte ind i, og det kunne være rart hvis jeg lige kunne få lidt bekræftelse.

Chris

Redigeret af Chrizzy - 17-Juli-2009 kl. 17:22
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Juli-2009 kl. 19:46

Det er rigtigt at du skal bruge surr speakers L+R til 5.1 setup.

Har du haft mikrofonen placeret i ørehøjde? Placér evt et par bøger oven på ryglænet for at få den op i højde. Men selv der kan surr højttalerne godt være for lave i lyden. Du kan prøve med testtonen skiftevis mellem alle højttalerne for at høre om de suser lige højt. Skruede selv 1-2 db op på mine surr, da jeg havde Onkyo.

Surr højttalerne skal helst ikke hænge højere end 1,60 m, og så skal de vinkles ned og ind mod Hot Spot.

Du skal sætte højttalerne til "small" for at sub'en får noget at arbejde med, og så skal LFE være slået til.

Redigeret af Kampus - 17-Juli-2009 kl. 19:47
Til top
Chrizzy Se dropdown menu
Pause fra forummet
Pause fra forummet

Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Juli-2009 kl. 22:59
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Det er rigtigt at du skal bruge surr speakers L+R til 5.1 setup.

Har du haft mikrofonen placeret i ørehøjde? Placér evt et par bøger oven på ryglænet for at få den op i højde. Men selv der kan surr højttalerne godt være for lave i lyden. Du kan prøve med testtonen skiftevis mellem alle højttalerne for at høre om de suser lige højt. Skruede selv 1-2 db op på mine surr, da jeg havde Onkyo.

Surr højttalerne skal helst ikke hænge højere end 1,60 m, og så skal de vinkles ned og ind mod Hot Spot.

Du skal sætte højttalerne til "small" for at sub'en får noget at arbejde med, og så skal LFE være slået til.

Jeg var også inde lige for at skrue lidt op for DB, de stod på -7 og ændrede til -10, men har så så egentlig skruet op for dem? kommer helt i tvivl nu.

Min stue i lejligheden og mine XTZ satellitter er "desværre" indrettet sådan at de ikke kan hænge lavere end 2 m. og det er svært at få dem til at pege ned mod hotspot, så det må jeg leve med, derfor jeg gerne ville skrue lidt op for dem.
Må lige prøve at køre en Audyssey test igen med mikrofonen stillet på et par bøger så.

Hvor sætter jeg højttalerne til "small" og hvor er det der LFE? Synes jeg har kigget over alt nu.
Vil denne ændring til LFE på sub'en også påvirke styrken når jeg spiller musik?
Til top
BalooDK Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 27-Januar-2005
Sted: Denmark
Point: 47
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Juli-2009 kl. 23:15

Hvid du er gået fra -7 til -10, så hat du skruet ned for den !!

På 607'eren kan du ikke vælge small, eller slå LFE til, men du kan justere delefrekvenserne

Samsung 55ES8005, LG HR925D HDD recorder m/ 3D Blu-Ray, Apple TV 2, Squeezebox Duet, Mac Mini, Onkyo TX-NR 818, Monitor Audio Silver RX6, RXFX, RX Center, Audio Pro Allroom Sub

Til top
--
--

Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Juli-2009 kl. 23:18

Nej større tal med minus skruer ned. Under højttaleropsætning kan du sætte dem til small. Kan ikke lige huske hvor du checker LFE, men det hele er naturligvis i menuen. Kig i manualen. LFE har kun betydning ved afspilning af BD film, da det er et separat lydspor, som kun findes i det format.

Men som sagt, det er vigtigt at få skruet op for surround højttalerne, og få sat alle højttalerne til small.

Til top
Chrizzy Se dropdown menu
Pause fra forummet
Pause fra forummet

Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Juli-2009 kl. 23:22

Så kan jeg sætte dem til "small" eller kan jeg ikke, der er lidt uenighed kan jeg forstå?  er ikke lige i nærheden af mine manualer nu nemlig

Og hvis det kun hjælper til BD film, hvad kan så skyldes det er svagt subwoofer bass ved musik? Synes ellers jeg smækkede til volumen.

DOH! Så jeg har altså skruet ned? Haha hvor dum er jeg?  

Når du siger skrue op for surround højttalerne, så mener du de bagerste? og så mener du at jeg justerer DB selv, eller skal audyssey gøre det for mig?

Redigeret af Chrizzy - 17-Juli-2009 kl. 23:23
Til top
--
--

Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Juli-2009 kl. 23:24
Oprindeligt skrevet af BalooDK BalooDK skrev:

Hvid du er gået fra -7 til -10, så hat du skruet ned for den !!

På 607'eren kan du ikke vælge small, eller slå LFE til, men du kan justere delefrekvenserne

Så er det ændret fra 605'eren. Men ok, så skal delefrekvensen sættes til mindst 120 Hz. Kan bare ikke passe hvis der slet ikke er et menu punkt med LFE, da det er så essentielt for HD lyd.

Til top
--
--

Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Juli-2009 kl. 23:27
Oprindeligt skrevet af Chrizzy Chrizzy skrev:

Så kan jeg sætte dem til "small" eller kan jeg ikke, der er lidt uenighed kan jeg forstå?  er ikke lige i nærheden af mine manualer nu nemlig

Du skal sætte delefrekvens i stedet til min. 120 Hz

Og hvis det kun hjælper til BD film, hvad kan så skyldes det er svagt subwoofer bass ved musik? Synes ellers jeg smækkede til volumen.

Det hjælper også ved stereo

DOH! Så jeg har altså skruet ned? Haha hvor dum er jeg?  

Når du siger skrue op for surround højttalerne, så mener du de bagerste? og så mener du at jeg justerer DB selv, eller skal audyssey gøre det for mig?

Ja. Du justerer selv surround kanalerne et par db op

Til top
BalooDK Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Juli-2009 kl. 23:29

Det eneste LFE menu punkt hedder: "LPF of LFE" og her kan man vælge fra 80Hz til 120Hz i 10Hz steps

Samsung 55ES8005, LG HR925D HDD recorder m/ 3D Blu-Ray, Apple TV 2, Squeezebox Duet, Mac Mini, Onkyo TX-NR 818, Monitor Audio Silver RX6, RXFX, RX Center, Audio Pro Allroom Sub

Til top
Chrizzy Se dropdown menu
Pause fra forummet
Pause fra forummet

Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Juli-2009 kl. 23:32

Okay tak for jeres svar - super. Glæder mig til at prøve det i morgen!

Så dvs. audyssey er bare til at finde højttalerne og måle med, hvor meget lyd der kommer ud af dem, men man bliver nødt til lige at ændre lidt selv på f.eks. DB'en som kampus foreslår?

Til top
--
--

Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Juli-2009 kl. 23:34
Oprindeligt skrevet af BalooDK BalooDK skrev:

Det eneste LFE menu punkt hedder: "LPF of LFE" og her kan man vælge fra 80Hz til 120Hz i 10Hz steps

Ok, så er den der jo. Kan den enables/disables? Det er et temperamentspørgsmål hvor dyb LFE skal være, og afhænger også af hvor god sub'en er, men prøv dig frem med 80 til 120 Hz 

Til top
BalooDK Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Juli-2009 kl. 23:36

Nej, den kan ikke slås til eller fra, kun justeres fra 80Hz til 120Hz

Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu