recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Har jeg brug for en sub?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Har jeg brug for en sub?

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
spoxy Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 12-August-2006
Sted: Brøndby,Denmark
Status: Offline
Point: 1231
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér spoxy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Har jeg brug for en sub?
    Sendt: 29-Juni-2014 kl. 14:22
Jeg anvender 2 stk Beolab 9 som fronter, og kører lige nu uden sub.
I følge specifikationerne spiller de ned til 28 Hz, og jeg synes selv, at de giver en god bas oplevelse ved film.
Men jeg vil selvfølgelig gerne have det hele med.
Jeg overvejer derfor at købe en brugt B&W PV1, som efter sigende spiller ganske lavt (7,5 Hz).
Vil det give mig en wow oplevelse ved filmkigning?
I er også velkomne til at foreslå andre subwoofere, men de skal have lige så høj waf,
Da vores setup står i opholdsstuen og i forvejen er et kompromis imellem ydelse og udseende.

Med venlig hilsen

Søren
OLED77C8 - Marantz SR5013 - Apple TV 4K - Nintendo wii
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Juni-2014 kl. 15:16
Til film vil jeg sige ja! Selvom dine fronter på papiret spiller ned til 28 Hz, ruller de af længe inden, så du ikke får det samme punch i dybbassen, som en sub kan give.

Omvendt synes jeg en sub er for kontant i bassen til stereomusik. Så med de fronter får du den bedste lyd u d e n sub.
Til top
spoxy Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 12-August-2006
Sted: Brøndby,Denmark
Point: 1231
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér spoxy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Juli-2014 kl. 10:19
Hej Kampus

Tak for dit svar

Jeg håber, at flere har lyst til at byde ind.

Med venlig hilsen

Søren
OLED77C8 - Marantz SR5013 - Apple TV 4K - Nintendo wii
Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Sted: Denmark
Point: 23900
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hother Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Juli-2014 kl. 10:29
Jeg er nok lidt atypisk i min måde at vurdere behovet, jeg er nemlig ikke særligt "Basset". For mig skal det lyde naturligt - eller rigtigt om du vil. Jeg benytter bestemt ikke sub til stereo.

Men til film kan der være behov for det lidt ekstra "Punch", og dog uden at det lyder overdrevent. jeg vil såmænd ikke kigge på så meget mere end på den nævnte PV1, som er en ganske fornem sub.
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Juli-2014 kl. 10:31
Oprindeligt skrevet af spoxy spoxy skrev:

Hej Kampus

Tak for dit svar

Jeg håber, at flere har lyst til at byde ind.

Med venlig hilsen

Søren

For at udrydde evt misforståelse, så vil jeg anbfale en sub! Og den nævnte skulle være af de bedre.
Til top
filmfreak Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 27-April-2005
Sted: Denmark
Point: 1398
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér filmfreak Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Juli-2014 kl. 10:34
Jeg er helt enig med Kampus.
De opgivne 28Hz for Beolab 9 er målt ved -10db (normalt opgives det med +- 3dB) så du vil helt sikkert få en bedre basgengivelse med en god sub til film med 5.1 lyd (Bluray og DVD)
B&W P1 er et godt valg - den er dog kke helt billig - men det er Beolab 9 jo heller ikke Smile

Til top
dpny Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-Juli-2013
Point: 570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dpny Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Juli-2014 kl. 11:10
Du skal seriøst ikke hoppe på den med 7,5Hz -3db. Det er fuldkommen latterligt, da den aldrig nogen sinde vil kunne spille så dybt ved et lydtryk der kan bruges til noget eller i det hele taget høres. Om det i øvrigt er en god subwoofer ved jeg ikke ret meget om, men jeg kan ikke forestille mig at den kan flytte ret meget luft, ved det at to 8" enheder i lukket kabinet sætter en naturlig begrænsning for hvad der er muligt.
Til top
André S Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 13-December-2013
Sted: Danmark
Point: 745
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér André S Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Juli-2014 kl. 12:14
Den PV1D vil helt sikkert passe rigtigt godt ind til dine Beolab 9. 
Mine forældre har selv Beolab 9 her hjemme og de kan uden problemer levere bas nok til film men der også en naturlig grænse for hvad de kan levere.

Har du det tilsluttet til et B&O fjernsyn?
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 11-Marts-2011
Point: 4475
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Juli-2014 kl. 10:52
De 7.5hz skal du bare ignorere. Det er marketing-løgne :) Jeg har heller aldrig hørt subwooferen men er enig med DPNY om, at det er svært at omgå fysikkens love og så er 8" enheder i lukket kabinet en begrænsende faktor.

Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Jeg er nok lidt atypisk i min måde at vurdere behovet, jeg er nemlig ikke særligt "Basset". For mig skal det lyde naturligt - eller rigtigt om du vil. Jeg benytter bestemt ikke sub til stereo.
I de 90% af setups jeg har hørt med sub, vil jeg faktisk delvist give dig ret. Men det er alene af den grund, at det er sat dårligt op. At få subs og fronter til at integrere godt er svært, men bliver det gjort rigtigt, hører man ikke hvad der er sub og hvad der er fronter - det spiller bare sammen og der er ikke noget "basset" eller unaturligt over det.

Jeg har 4x18" subs, og jeg tror faktisk at jeg har mindre bas til stereo end minimum 50% herinde :)

Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu