recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Min hjemmebiograf
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Har jeg det hele med?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHar jeg det hele med?

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Ladekarl Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 30-Juni-2004
Status: Offline
Point: 35
Direkte link til dette indlæg Emne: Har jeg det hele med?
    Sendt: 08-Marts-2010 kl. 22:32
Hejsa.

Jeg håber, der nogen der gider læse dette. Jeg vil gerne have i tjekker, om der er noget jeg har overset eller om der er noget, der er smartere at lave eller om der er noget der mangler.

Jeg er i gang med at renovere et hus, jeg lige har købt. Det er i to etager, og der er en stor gildesal i kælderen, og jeg har allernådigst fået lov til at bygge mig en hjemmebiograf - juhu!

På første sal skal jeg have varme i gulvet, derfor ligger gulvet nu frit og elektrikeren skal på besøg og tjekke EL. Han skal ligeledes trække TV kabler til de 6 værelser i huset samt Internetkabler (Kat 6a).

Jeg har et teknikrum i kælderen. Her er det meningen, at jeg vil lave en Rack til internettet sådan at hvert værelse kan tilsluttes internettet herfra. Jeg vil ligeledes have mit Stofa TV signal herned, da jeg bruger Zaptor og ikke gider have deres modem stående i stuen. Jeg skal også have en forstærker med retur signal til TV kablerne til de 6 værelser.
Endvidere er det meningen at min Mac Mini skal virke som mediacenter og den skal også stå i Teknikrummet. Fra den skal udgå et HDMI stik til en HDMI splitter der sender 4 HDMI kabler afsted. 2 stk. til stuen, et til kontoret og et til biografen. Mac mini´en er tilsluttet min Synology Server som også står i teknikrummet.

Jeg har tænkt mig at lydisolere gildesalen med rockwool og træloft samt gipsvægge. Jeg vil ikke købe et lærred - jeg har simpelthen ikke råd pt. Jeg har tænkt mig at male væggen, har læst noget om at man kan få et hæderligt resultat ud af det?? Forslag til hvordan modtages også gerne!

Alt hjælp er meget velkommen, da jeg NU har mulighed for at trække kablerne i gulvet, sådan at de bliver usynlige!

Tusinde tak.

Redigeret af Ladekarl - 08-Marts-2010 kl. 22:33
Til top
mm-bob Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 03-Marts-2010
Point: 436
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Marts-2010 kl. 22:50

Er ikke lige "Mac-man". Men hvordan fjernstyrer du Mac Mini?

Ang hdmi, så kan der opstå problemer ved længde over 10 meter. Og det er jo ikke meget i dit tilfælde.
Ved ikke lige om ikke det kan give problemer med en splitter til skærme med forskellig opløsning? Fx sovevær lcd er måske kun 720p mens stue lcd er full hd...?

Jeg har også renoveret flerplan hus og har teknikrum i kælder. Jeg har selvfølgelig også trukket ant og ethernet kabler rundt, men for at opnå max fremtidssikring har jeg derudover trukket 50 mm kabelrør til de steder der kan blive brug for multimedie udstyr. Så kan man også i fremtiden få lidt af hvert frem og tilbage. HDMI kabler har også typisk færdigconnecterede stik på kablet, og dette kan man ikke få gennem fx 20 mm rillerør... Og det er jo rart at have det i et rør... ;)

Til top
Junior bruger
Junior bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Marts-2010 kl. 23:02
hmmm jeg er heller ikke klar over om det giver problemer med en tv-skærm og en projektor opløsning? Jeg håber bare at mac´en selv kan finde ud af det, men bliver sku lidt i tvivl, når det går gennem en splitter???
Ang. længe på HDMI har jeg læst mig til, at visse HDMI kabler kan klar 15 og endda 20 meter. Det afhænger af kvaliteten på kablet! Jeg trækker 40 mm rillerør til HDMI kablerne!
Til top
Junior bruger
Junior bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Marts-2010 kl. 23:09
Ang. fjernstyring af Mac´en kan det gøres gennem min iPhone eller gennem bluetooth tastaturet.
Til top
mm-bob Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Marts-2010 kl. 23:14

Yep. Du skal købe kvalli kabler

Mht hdmi splitter, så ved jeg at de kan købes. Men har altid set lidt med skepsis på dem. Især nu med mht B-Ray afspiller. Fordi der forgår handshake kommunikation mellem afspiller og skærm (Eller bare signalgiver/Signal modtager) Dette sker for at vælge opløsning, men også pga "nej tak" til digital kopi... Men hvordan skal dette komme til at virke med en splitter og 4 skærme/projektor...
Glæder mig til at høre om det bare spiller...
Til top
mm-bob Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Marts-2010 kl. 23:16
Oprindeligt skrevet af Ladekarl Ladekarl skrev:

Ang. fjernstyring af Mac´en kan det gøres gennem min iPhone eller gennem bluetooth tastaturet.
Og snart IPad... Cool
Til top
Junior bruger
Junior bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Marts-2010 kl. 23:27
Det er sandt, men skal ikke have den. Tror apple denne gang er 1,5 år for sent ude. Jeg har allerede en mini notebook så har ikke brug for iPad´en. I øvrigt bryder jeg mig mindre og mindre om Apples overstyring af alt, men det er en anden sag og et andet forum!
Til top
brfcjon Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 03-Oktober-2009
Sted: Denmark
Point: 217
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Marts-2010 kl. 00:30
Det med handshake problematikken, betyder det så også at der er problemer med hdmi vægdåser?

FX med kabler i væggen og vægdåser både ved receiver og ved tv/projektor?
Til top
mm-bob Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Marts-2010 kl. 07:58
Oprindeligt skrevet af brfcjon brfcjon skrev:

Det med handshake problematikken, betyder det så også at der er problemer med hdmi vægdåser?

FX med kabler i væggen og vægdåser både ved receiver og ved tv/projektor?
Nej det skulle ikke have noget at sige. Vægdåsen er forbundet 1 til 1. Dvs reciever/afspiller tror, at de er direkte forbundet.

Dér hvor jeg ser et problem med hdmi splitter og "initial handshake" er at afspiller bliver forvirret over hvilken lcd/projektor den snakker med.
Men der er forresten noget med, at man kan købe en desideret hdmi switch. Hvor man vælger 1 og kun 1 ud af de på switchen tilsluttede enheder, som kilden har forbindelse til. Dette må virke uden problemer.

Men det er jo ikke sikkert at det er særlig ønskelig med kun 1 tilsluttet af gangen.... Og så er der jo også lige det med at den typisk ikke har fjernbetjening til at skifte mellem enheder. Eller i bedste fald infrarød fjernbetjening Confused Og den skal jo typisk placeres godt gemt væk i teknikrum i kælderen....
Til top
Junior bruger
Junior bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Marts-2010 kl. 08:51

Hmm er ved at undersøge handshake problematikken! Vender tilbage hvis jeg finder svar! Skulle i finde det før mig, vil det være super hvis i vil skrive løsningen her!

Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-September-2009
Sted: Denmark
Point: 2423
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Marts-2010 kl. 09:53
Jeg synes du skal kigge på det Patriarken beskriver her http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=77032&PN=3&title=mediecenter-til-hele-huset han bruger hdmi extendere i stedet for at trække hdmi kabler rundt i hytten og så har han en hdmi matrix hvor han nemt og bekvemt kan dirigere hvor signalerne går hen.

Du skriver noget om at trække hdmi, 2 til stuen, 1 til kontoret og 1 til biografen, men hvad så hvis ungerne en dag får lyst til hdmi eller du flytter kontoret til et andet rum?

Personligt ville jeg lave et krydsfelt i kælderen og så trække 3 stk Kat6 + 1 stk alm. antennekabel til samtlige værelser, evt. dobbelt til stuen så der er tilslutning i begge ender af stuen. Grunden til jeg ville vælge 3 stk Kat6 er at det giver plads til at bruge 2 af dem til hdmi extender og efterlader et til computerbrug.

Herefter ville jeg smide http://www.octavainc.com/HDMI%20Ethernet%20matrix%20switch%204x4.html i teknikrummet sammen med krydsfeltet til husets installation og en stribe http://www.octavainc.com/HDMI%20ethernet%20extender%20IR_Digital%20Audio.html så du også har mulighed for at sende infrarøde signaler mellem dine værelser og teknikrummet. Som jeg ser det, giver det fuld fleksibilitet, du kan fra teknikrummet bestemme hvor signalerne skal hen og den der matrix styrer om det skal være klonede hdmi signaler hvor alle ser det samme eller om der skal noget forskelligt ud til de forskellige tv. Du er så heller ikke bundet af kun at have hdmi til stuen, kontoret og biografen, du kan flytte rundt på tingene som du vil og du kommer ikke ud i noget med dårligt signal fordi hdmi'erne bliver for lange..

Redigeret af strandvasker - 10-Marts-2010 kl. 09:55
Til top
Junior bruger
Junior bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Marts-2010 kl. 11:18
Det ser rigtig fint ud, det du beskriver! Meeen det er en hel del dyrere end mit budget! Samlet koster det du forslår mellem 6000 og 8000 kroner!
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu