|
Har købt nyt TV hos Power, men mangler mit TV |
Besvar ![]() |
Side <123> |
Forfatter | ||
csell ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 16-Juni-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4747 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Det kan vi sagtens blive enige om. Men jeg forstår ikke hvordan det kan gøres på forhånd når de ikke har mulighed for at kende til lysforholdene i min stue? Hilsen Carsten. |
||
![]() |
||
Radiomanden ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 17-Maj-2004 Sted: 4100 Status: Offline Point: 40543 |
|
Der måles på skærmen, ikke hvor meget lys der er/ikke er i omgivelserne. |
||
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
|
||
![]() |
||
Mefisto ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 18-August-2016 Status: Offline Point: 1695 |
|
Det er lidt af et stridsspørgsmål om det er nødvendigt. Problemet er at lyset i en normal stue ingen lunde er konstant alligevel. Dag til aften og sommer til vinter varierer lyset i en normal stue med faktor 10 eller mere, så man er nok i virkeligheden bedre stillet med to kalibrerede indstillinger. Dag og nat, sådan som isf også håndterer det. Man kan så diskutere fra nu og til jule aften om det så er en ægte kalibrering hvis man ikke har en stue hvor man kan styre lyset og hvor kalibreringen er lavet til netop det rum, men det er lidt som at sælge elastik i meter mål at kalibrere efter en måling der alligevel ikke passer 4 timer eller 2 måneder senere. Det får man dog aldrig en pro kalibrator til at indrømme. "Hvor meget lys kommer fra solen og himlen? Det største dagslysindfald i en bolig kommer fra syd, men der kommer også meget lys fra både øst og vest, når solen står lavt på himlen formiddag og eftermiddag. På overskyede dage kommer der lige meget dagslys ind fra alle 4 verdenshjørner. Man måler belysningsstyrken fra solen i enheden lux. På en sommerdag med stærkt solskin kan belysningsstyrken komme op på 100.000 lux målt på en vandret flade. Heraf kommer de 12.000 lux fra himmellyset og 88.000 lux fra den direkte sol. På en overskyet dag vil belysningsniveauet være 7.500 lux om vinteren og 30.000 lux om sommeren." https://www.bolius.dk/dagslysindfald-luk-solen-ind-i-dit-hus-37396/ Redigeret af Mefisto - 09-December-2017 kl. 13:14 |
||
![]() |
||
Steffen32 ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 26-Juli-2006 Sted: Hadsten Denmark Status: Offline Point: 771 |
|
Jeg købte tv i elgiganten for et par år siden. Her betalte jeg for opdatering og kalibrering. Det så dog ud af helvede til, og jeg instillede efterfølgende tv. Så hos Elgiganten er det penge ud af vinduet, at betale for de ekstra ydelser.
|
||
![]() |
||
dr_schlemer ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 21-Marts-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1023 |
|
|
||
LG C7 65” OLED * NAD T577 * NAD C658 * NAD C298 * Sanyo Q60 plus pladespiller * Apple TV4K * Dali Rubicon 6 * QNAP TS431+
|
||
![]() |
||
bphhm ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 28-Marts-2006 Status: Online Point: 1145 |
|
I min verden er sådan en pre-kalibrering spild af penge fordi den netop ikke foretages onsite. Og jeg ville endda sige at man kan diskutere værdien hvis den er foretaget onsite, medmindre man ikke forventer sig andet end den kun er lige i skabet ved de lysforhold den er foretaget under.
|
||
![]() |
||
Hampenberg ![]() Bruger ![]() Oprettet: 20-November-2017 Status: Offline Point: 69 |
|
Nu handler en kalibrering mindre om lysstyrke, og mere om korrekt farve- og billedgengivelse. Så kan man altid selv tilføje mere lysstyrke bagefter, ved dagskigning....
|
||
![]() |
||
jjdk ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 06-Oktober-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 649 |
|
Ny status.
TV'et blev leveret i går og blev også opsat i går aftes. Hold da op for en billedkvalitet. Det er helt vild i forhold til min gamle Sony Full-HD TV. Jeg er imponeret. Jeg har prøvet med nogle af mine egne Drone og GoPro 4k videoer i fuld kvalitet, samt forskelligt Youtube indhold. Selv programmer fra Yousee fremstår flot. ![]() Der fulgte en kalibreringsrapport med, hvor status vises før og efter kalibrering. Power kalder deres kalibrering for "Premium picture Experience" og koster normalt 1.499 kr. De oplyser også de kalibrerede værdier. De skriver sådan her: Billedtilstand: Personlig, Farvetemp: Varm, Kalibreret input: HDMI2, Pindkode 1234 Kontrast: 90, Lys: 12 Hvidbalance (RGB): Mørk: -7 -12 1, Lys: MAX -2 -17 Det efterlader mig lidt forvirret, da jeg tolker det derhen, at det kun er HDMI-port nr. 2, der er blevet kalibreret. Jeg har en Apple-TV 4K og Yousee's boks, der er tilsluttet hver sin HDMI-port. Skal jeg så indstille den anden HDMI-port på samme måde? Og hvad med indhold, der afspilles via indbygget Android Smart-tv? Fx. afspiller jeg Youtube 4K via Smart-TV, da Apple (de slyngler), ikke vil understøtte Youtube's 4K-format. |
||
iPhone 13, OS 15.3
|
||
![]() |
||
Mefisto ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 18-August-2016 Status: Offline Point: 1695 |
|
Med forbehold for at jeg ikke kender dén model, så kan jeg sige, at nogle TV godt kan have forskellige indstillinger for hver HDMI port og for TV. Det kan du selv lægge mærke til, ved at skifte over på en anden HDMI port og se om værdierne ændrer sig. Hvis de gør, kan du bare kopiere værdierne fra HDMI2.
|
||
![]() |
||
Radiomanden ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 17-Maj-2004 Sted: 4100 Status: Offline Point: 40543 |
|
Mon der er TVer i dag uden at der er seperat indstilling for alle tilslutninger, det tvivler jeg på. |
||
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
|
||
![]() |
||
lunddal ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 09-Februar-2006 Sted: Danmark Status: Offline Point: 8660 |
|
På visse tv kan man vælge at kopiere indstillinger fra én HDMI-indgang til de andre. Prøv at se om det er muligt. |
||
![]() |
||
Nagash ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 24-Oktober-2007 Sted: Hillerød, DK Status: Offline Point: 6062 |
|
Jeg tænker nu også bare, at man har brugt HDMI2 under kalibreringen og så kopieret de indstillinger til de andre indgange :)
Men i det mindste lyder det til, at det ikke bare er en forindstilling, men en rigtig kalibrering der er foretaget. Surt det skulle tage så lang tid at få leveret dog. Fik du dit gavekort med som lovet? |
||
![]() |
Besvar ![]() |
Side <123> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |