|
|
Besvar ![]() |
Forfatter | |
tychsen ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 18-November-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 476 |
![]() Sendt: 31-Oktober-2005 kl. 21:08 |
Har Matrox de bedste TV-out der findes? Eller er der reelt set ingen forskel på et Matrox og fx. et billigt nVidia-kort? |
|
![]() |
|
tychsen ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 18-November-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 476 |
![]() |
Hallo? |
|
![]() |
|
ziphnor ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 09-Juni-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 306 |
![]() |
Engang var der en væsentlig forskel, men nu om dage tror jeg ikke at der er nogen væsentlig forskel. I forbindelse med TV-out tror jeg det er meget mere vigtigt hvordan man forbinder sig til sit TV og om man sætte diverse codecs og filtre ordentlig op. |
|
![]() |
|
![]() |
Jeg har selv undersøgt sagen lidt nærmere på bl.a. exp.dk og usenet. Jeg har fundet ud af, at man via et kort kaldet SigmaDesigns XCard kan køre direkte SCART fra PC til TV i RGB. Det må være det mest optimale, hvis man har billedrørstv.
XCard kan kun vise video-signalet fra PC'en (samt en MCE-brugerflade), så der skal være et alm. grafikkort i maskinen også, hvis man vil se Windows-fladen. Kortet står selv for hardwaredecodning, og afspilning af DVD og DivX m.m. belaster ikke CPU'en. Ydermere har kortet HDTV-out og virker virkelig som hjertet i en HTPC. Nogle der har erfaringer med kortet? Det kan ses her: http://www.sigmadesigns.com/products/xcard.htm |
|
![]() |
|
pnr.dk ![]() Bruger ![]() Oprettet: 28-Juli-2004 Status: Offline Point: 135 |
![]() |
Jeg vil sige at Matrox grafikkort har et super godt tv-out. Jeg har selv kørt med det i et års tid. Men det var desværre heller ikke helt billigt, jeg tror jeg gav ca. kr. 800,- for kortet og ca. kr. 400,- for et vga til scart kabel. Det er sådan med Matrox at man kan køre RGB direkte fra vga udgangen til et scart stik! Matrox kortet bruger et specielt filter når man afspiller film via den og det giver et super godt billede! der er dog et problem med dette filter, det er at når den viser film kan den ikke vise grafik. Det vil sige at i Sage tv som jeg bruger på min HTPC, kan den bla. ikke vise information om hvorlangt inde i filmen jeg er. Men det har jeg lært at leve med, det vigtigste for mig er billedekvaliteten! |
|
![]() |
|
![]() |
Okay... det var da en praktisk ting at få at vide. Vi snakker om, at Matrox (og nok også XCard) giver det bedste TV-out... til konventionelt TV.. Men hvad med fladskærme? |
|
![]() |
|
ziphnor ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 09-Juni-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 306 |
![]() |
TV-out er fuldstændig ligegyldigt hvis man bruger en fladskærm med DVI, VGA eller HDMI input.(den sidste er jeg ikke helt sikker på, men har ihvertfald set DVI-HDMI mange steder). Hvis man bruger component er TV-out stadig relevant.
VGA->SCART løsningen er slet ikke så dårlig selv den kræver en del roden-rundt. Men så er det er ikke noget problem at få et billede der er lige så godt som en helt normal billig DVD afspiller. Xcard'et er fint, men det eneste den kan er at decode en MPEG-2 strøm og sende billedet til skærmen, det er ikke et rigtig grafikkort hvilket komplicerer ting som GUI i programmer som MCE, media portal og lignende. Der findes dog et medie center agtigt program der understøtter Xcard, kan ikke lige huske hvilket. Er ret sikker på at det ikke vil virke i MCE og media portal. |
|
![]() |
|
pekr ![]() Bruger ![]() Oprettet: 09-Januar-2005 Status: Offline Point: 181 |
![]() |
Ved fladskærm med VGA, DVI eller HDMI indgang, er TV-out slet ikke aktuelt. Hvis du derimod har et CRT tv med Scart RGB indgang så køb dig et vga -> scart RBG kabel, giver et flot billed, hvorimod TV-out (S-video og Composite i virkeligheden er meget dårligt) Scart RGB virke på ATI kort og visse Matrox kort. Se evt. mere på AV connections hjemmeside. |
|
![]() |
Besvar ![]() |
|
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |