recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Har Matrox bedst TV-out der findes?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHar Matrox bedst TV-out der findes?

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
tychsen Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 18-November-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 476
Direkte link til dette indlæg Emne: Har Matrox bedst TV-out der findes?
    Sendt: 31-Oktober-2005 kl. 21:08

Har Matrox de bedste TV-out der findes? Eller er der reelt set ingen forskel på et Matrox og fx. et billigt nVidia-kort?

Til top
tychsen Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-November-2005 kl. 20:57

Hallo?

Til top
ziphnor Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 09-Juni-2005
Point: 306
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-November-2005 kl. 23:41
Oprindeligt skrevet af tychsen tychsen skrev:

Hallo?

Engang var der en væsentlig forskel, men nu om dage tror jeg ikke at der er nogen væsentlig forskel. I forbindelse med TV-out tror jeg det er meget mere vigtigt hvordan man forbinder sig til sit TV og om man sætte diverse codecs og filtre ordentlig op.

Til top
tychsen Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-November-2005 kl. 07:40
Jeg har selv undersøgt sagen lidt nærmere på bl.a. exp.dk og usenet. Jeg har fundet ud af, at man via et kort kaldet SigmaDesigns XCard kan køre direkte SCART fra PC til TV i RGB. Det må være det mest optimale, hvis man har billedrørstv.

XCard kan kun vise video-signalet fra PC'en (samt en MCE-brugerflade), så der skal være et alm. grafikkort i maskinen også, hvis man vil se Windows-fladen. Kortet står selv for hardwaredecodning, og afspilning af DVD og DivX m.m. belaster ikke CPU'en.

Ydermere har kortet HDTV-out og virker virkelig som hjertet i en HTPC. Nogle der har erfaringer med kortet?

Det kan ses her: http://www.sigmadesigns.com/products/xcard.htm
Til top
pnr.dk Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 28-Juli-2004
Point: 135
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-November-2005 kl. 06:04

Jeg vil sige at Matrox grafikkort har et super godt tv-out. Jeg har selv kørt med det i et års tid. Men det var desværre heller ikke helt billigt, jeg tror jeg gav ca. kr. 800,-  for kortet og ca. kr. 400,- for et vga til scart kabel. Det er sådan med Matrox at man kan køre RGB direkte fra vga udgangen til et scart stik!

Matrox kortet bruger et specielt filter når man afspiller film via den og det giver et super godt billede! der er dog et problem med dette filter, det er at når den viser film kan den ikke vise grafik. Det vil sige at i Sage tv som jeg bruger på min HTPC, kan den bla. ikke vise information om hvorlangt inde i filmen jeg er. Men det har jeg lært at leve med, det vigtigste for mig er billedekvaliteten!

Til top
tychsen Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-November-2005 kl. 18:17

Okay... det var da en praktisk ting at få at vide.

Vi snakker om, at Matrox (og nok også XCard) giver det bedste TV-out... til konventionelt TV.. Men hvad med fladskærme?

Så vidt jeg ved, så kan man på alle nyere fladskærme modtage rent digitalt signal - hvorfor TV-out vel bliver lidt overflødigt, da fladskærmen praktisk talt kan bruges som en PC-skærm (godt nok med en noget lav opløsning ift. en PC-monitor). Så er hele TV-out-problematikken vel væk - når signalet alligevel ikke skal omformes, men kan holdes rent digitalt?

Til top
ziphnor Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 09-Juni-2005
Point: 306
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-November-2005 kl. 22:37
TV-out er fuldstændig ligegyldigt hvis man bruger en fladskærm med DVI, VGA eller HDMI input.(den sidste er jeg ikke helt sikker på, men har ihvertfald set DVI-HDMI mange steder). Hvis man bruger component er TV-out stadig relevant.

VGA->SCART løsningen er slet ikke så dårlig selv den kræver en del roden-rundt. Men så er det er ikke noget problem at få et billede der er lige så godt som en helt normal billig DVD afspiller.

Xcard'et er fint, men det eneste den kan er at decode en MPEG-2 strøm og sende billedet til skærmen, det er ikke et rigtig grafikkort hvilket komplicerer ting som GUI i programmer som MCE, media portal og lignende. Der findes dog et medie center agtigt program der understøtter Xcard, kan ikke lige huske hvilket. Er ret sikker på at det ikke vil virke i MCE og media portal.
Til top
pekr Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 09-Januar-2005
Point: 181
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-November-2005 kl. 09:29

Ved fladskærm med VGA, DVI eller HDMI indgang, er TV-out slet ikke aktuelt. Hvis du derimod har et CRT tv med Scart RGB indgang så køb dig et vga -> scart RBG kabel, giver et flot billed, hvorimod TV-out (S-video og Composite i virkeligheden er meget dårligt)

Scart RGB virke på ATI kort og visse Matrox kort. Se evt. mere på AV connections hjemmeside.

Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu