|
Har nogen erfaring med selv at nedgrave fiberrør? |
Besvar ![]() |
Forfatter | |
AlexanderM ![]() Ny bruger ![]() Oprettet: 07-November-2009 Status: Offline Point: 19 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 04-August-2015 kl. 23:24 |
Jeg har købt et hus i Herlev (Hjortespring området), og inden jeg skulle flytte ind for nylig, bestilte jeg YouSee kabel-tv. Efter lidt tid blev jeg så ringet op af Dansk Kabel-TV der fortalte mig, at vi skulle til at arrangere nedgravning af rør til fiberkabler. Say what? YouSee vil åbenbart kun levere kabel-tv via fiber i Herlev, ikke via kobber, så jeg skal have fiber nedgravet. Dansk Kabel-TV sagde, at det kunne gøres for 375 kr. per meter, og det nægter jeg at betale, dels da det er ågerpris, og dels fordi jeg har en lang indkørsel på omkring 20 meter, på en "koteletgrund". Jeg aflyste hele YouSee bestillingen, da jeg ikke engang ejede huset endnu på det tidspunkt. Indtil videre kører jeg bare med gratis DVB-T kanaler, altså DR, men på sigt vil jeg gerne have noget mere.
Jeg har googlet en del og har fundet nogle PDF'er og guides fra andre fiberselskaber, f.eks: http://fiber-net.dk/guide-til-installation/ http://fiber.aura.dk/docs/default-source/vejledninger-og-vilk%C3%A5r/s%C3%A5dan-nedgraver-du.pdf?sfvrsn=26 Det er dog ikke helt sikkert, at YouSee og Dansk Kabel-TV vil have det på præcis samme måde, og jeg er bekymret for, om man måske støder på vand- eller gasrør. Måske er det også ulideligt hårdt at grave så dybt og langt selv med en spade? Har nogle derude erfaring med at gøre dette selv, eller måske et bedre alternativ, altså udover blot at køre på satellit i stedet? Grunden til at jeg helst vil have YouSee DVB-C er, at man slipper for bokse og kort. Redigeret af AlexanderM - 04-August-2015 kl. 23:25 |
|
![]() |
|
hansie ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 01-Juli-2004 Sted: Køge egnen Status: Offline Point: 7187 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Syntes nu ikke prisen på 375 pr meter er urimlig.
Kørsel, mini graver arbejds løn osv. Det er en hård opgave med spade. Men så har du da sparet nogle penge og ender med måske dårlig ryg. At få skudt et kabel er sikkert ikke billigere. Ellers skal du selv leje en mini graver. Tegninger over gas vand og el fåes fra selskaberne. |
|
![]() |
|
hansie ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 01-Juli-2004 Sted: Køge egnen Status: Offline Point: 7187 |
En mini graver kan nok lejes for ca 3000.- pr weekend incl levering.
|
|
![]() |
|
Potter ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 23-Juni-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 3353 |
Da jeg fik lagt fiber rør ned tilbage i 2008 eller 2009, blev det skudt ind med en "raket" ca 20m der var kun grave arbejde der hvor røret møder huset Jeg mener kun at det ligger 40-50cm nede.
|
|
4 stk.JLAudio Fathom F113v2 SUBWOOFERE| LG OLED 83 | OPPO UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 4 stk. SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |2 stk. Primare A60 Effektrin
|
|
![]() |
|
Potter ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 23-Juni-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 3353 |
Den optiske fiber fik jeg dog først blæst ind for nyligt, det tog kun et øjeblik. Jeg fik gravede ned til der hvor telefon og el-instalationer føres i gennem fundamentet til mit teknikskab, og herved blev fiberrøret trukket i gennem og jeg sparet at der skulle bores hul i huset.
|
|
4 stk.JLAudio Fathom F113v2 SUBWOOFERE| LG OLED 83 | OPPO UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 4 stk. SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |2 stk. Primare A60 Effektrin
|
|
![]() |
|
KlausDM ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 12-Marts-2010 Sted: Hammel, Jylland Status: Online Point: 19650 |
375 pr meter er absolut ikke ågerpris, det er yderst rimeligt.
Du kan altid spørge dig selv om du koster 7500 for en weekends arbejde. Husk at køb en kanelspade/drænspade til arbejdet. Den er genial og kan bruges til meget andet bagefter. 40 cm nede, de løber du ikke ind i vand og kloak, men din telefonledning kan være i fare. Vælger du at betale dig fra gravearbejdet, skal du ikke bekymre dig om sådanne ting.... Klaus |
|
![]() |
|
Radiomanden ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 17-Maj-2004 Sted: 4100 Status: Offline Point: 40543 |
Husk også lige på, at når leveringen er via Fiber, så er der et tillæg på Kr. 99/måned for den type levering. |
|
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
|
|
![]() |
|
Nu har jeg godt nok SEAS/Fibia og de har lagt fiberrøret ned tilbage i 2008/2009 uden omkostninger for boligejeren. Jeg har godt ikke tv med, men kun internet da jeg syns at deres tv-pakker alt for dyre. Jeg benytter her Canal Digital via parabol til 4 tv "Family med C more og TV3 sport 1 til en ganske fornuftig pris.
|
|
|
|
![]() |
Besvar ![]() |
|
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |