recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Har størrelsen noget af sige?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHar størrelsen noget af sige?

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
henriksommer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 26-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 763
Direkte link til dette indlæg Emne: Har størrelsen noget af sige?
    Sendt: 03-Juni-2009 kl. 19:11
hehe.. ved godt det er en sjov overskrift.. og der er sikkert en masse fyre der liiige skal tjekke ;D
men har intet med en fyrs udstyr af gøre ;)

ville bare høre om der var nogle fordele og ulæmper ved at have lille eler stor harddisk i sit media center.
jeg har selv planer om at smide en 1 tb disk i mit media center som jeg skal bygge sidst på måneden. er det en dårlig ting?
Philips 65" 754 Oled
Panasonic 55" CX800E
Nvidia Shield Android Tv
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Juni-2009 kl. 19:17
Eneste ulempe ved store harddiske er at du mister flere data når de står af.

Derudover kan købsprisen for 2 x 1TB være lavere end 2TB. Sådan er det typisk i starten, altså lige efter introduktionen af 2TB. Strømforbruget taler for få store diske i stedet for mange små.

Som prisudviklingen er p.t. (og altid har været), skal man overveje at købe diske som dækker det aktuelle behov plus lidt til. Du skal ikke købe diske der kan indeholde alt det som du kommer til at downloade eller rippe over de næste 2-3 år. Det er som regel billigere at opgradere hen ad vejen, også selvom du får nogle diske i overskud. De kan sælges eller foræres væk.
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
henriksommer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 26-Juni-2008
Point: 763
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Juni-2009 kl. 21:27
takker for de vise ord..
regnede heller ikke med at søgetid osv havde meget af sige i et media center. ;)

for ikke at oprette en ny tråd bare for et lille spørgsmål:
hvad med ram?
kan jeg bare købe 2 gb af de billigste ram til 175 kroner? burde de virke fint i en media pc. eller skal der helst noget kvalitets ram til?
Philips 65" 754 Oled
Panasonic 55" CX800E
Nvidia Shield Android Tv
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Juni-2009 kl. 21:31
Kingston & Corsair er normalt gode mærker i RAM. Et mediecenter stiller ikke specielle krav til RAM.

Redigeret af JesperLund - 03-Juni-2009 kl. 21:32
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
Patriarken Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 12-April-2005
Sted: Parts Unknown
Point: 2872
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Juni-2009 kl. 22:05
Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Eneste ulempe ved store harddiske er at du mister flere data når de står af.

Derudover kan købsprisen for 2 x 1TB være lavere end 2TB. Sådan er det typisk i starten, altså lige efter introduktionen af 2TB. Strømforbruget taler for få store diske i stedet for mange små.

Som prisudviklingen er p.t. (og altid har været), skal man overveje at købe diske som dækker det aktuelle behov plus lidt til. Du skal ikke købe diske der kan indeholde alt det som du kommer til at downloade eller rippe over de næste 2-3 år. Det er som regel billigere at opgradere hen ad vejen, også selvom du får nogle diske i overskud. De kan sælges eller foræres væk.

I second that....Men skal du bruge 1 TB så køb to 1tb diske og sæt dem i RAID 1. Så har du datasikkerhed.

Redigeret af Patriarken - 03-Juni-2009 kl. 22:06
Mit Setup
The Horn of Helm Hammerhand shall sound in the deep one last time!
Til top
MCenterFreak Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-Februar-2005
Point: 5446
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Juni-2009 kl. 23:46

Oprindeligt skrevet af Patriarken Patriarken skrev:

Så har du datasikkerhed.

Nu ikke for at trampe i det, men sikkerheden er altså begrænset til at alt virker og er til stede. Bliver udstyret stjålet eller "går dødt" så er der ingen sikkerhed. Så en ekstern Harddiske med en kopi er altid god politik

WAF faktoren bliver utrolig lav når man fortæller at det fantastiske MediaCenter har spist alle digital fotoene fra lille Esmeraldas  2 års føsdag

DVBViewer klient/Server, LG Ultra HD TV 65", Digital Devices DVB-S2, 4 tunere IHC Net og Control, som magisk tænder og slukker alt
P.S. Hvis jeg har mest grej når jeg dør, så har jeg vundet!-)
Til top
Patriarken Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 12-April-2005
Sted: Parts Unknown
Point: 2872
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Juni-2009 kl. 05:01
Oprindeligt skrevet af MCenterFreak MCenterFreak skrev:

Så har du datasikkerhed.

Nu ikke for at trampe i det, men sikkerheden er altså begrænset til at alt virker og er til stede. Bliver udstyret stjålet eller "går dødt" så er der ingen sikkerhed. Så en ekstern Harddiske med en kopi er altid god politik

WAF faktoren bliver utrolig lav når man fortæller at det fantastiske MediaCenter har spist alle digital fotoene fra lille Esmeraldas  2 års føsdag

Du tramper ikke!Du har helt ret....
Mit Setup
The Horn of Helm Hammerhand shall sound in the deep one last time!
Til top
Henrikmh Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 16-Januar-2008
Point: 63
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Juni-2009 kl. 09:09
Oprindeligt skrevet af MCenterFreak MCenterFreak skrev:

Så har du datasikkerhed.

Tilgengæld stiger WAF faktoren endnu mere når man har sørget for en online backup, f.eks. igennem http://mozy.com/, så billederne stadig kan findes frem, selvom hele hytten er brændt ned. Jeg har ikke selv fået prøvet Mozy endnu, men til 5$ om måneden virker det som et kanon tilbud.

Ang. størrelse af harddisk, så er min erfaring, at harddisken altid bliver for lille hurtigere end man tror. Jeg ville snuppe en 1.5 TB harddisk istedet, de koster såvidt jeg husker en 300kr mere end 1 TB diskene, tilgengæld får du også 50 % mere plads :)
Til top
MCenterFreak Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-Februar-2005
Point: 5446
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Juni-2009 kl. 10:08

Oprindeligt skrevet af Henrikmh Henrikmh skrev:

Tilgengæld stiger WAF faktoren endnu mere når man har sørget for en online backup, f.eks. igennem http://mozy.com/, så billederne stadig kan findes frem, selvom hele hytten er brændt ned. Jeg har ikke selv fået prøvet Mozy endnu, men til 5$ om måneden virker det som et kanon tilbud.

Jo men WAF vil falde betragteligt når Mozy går konkurs, og du pludselig får en 404 fejl, når du prøver at besøge deres hjemmeside 

DVBViewer klient/Server, LG Ultra HD TV 65", Digital Devices DVB-S2, 4 tunere IHC Net og Control, som magisk tænder og slukker alt
P.S. Hvis jeg har mest grej når jeg dør, så har jeg vundet!-)
Til top
Crockie Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 31-December-2006
Point: 159
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Juni-2009 kl. 10:29
Jeg prøvede mozy på et tidspunkt hvor jeg ledte efter en online backup løsning. Jeg syntes dog at det var for langsomt, og valgte i stedet at flytte min HP til servage, hvor man fik 750 GB diskplads oveni.
Kører så incremental backup hver nat over sftp.
Ellers prøvede jeg elephant drive, hvilket virkede ok, men jeg synes at manglen ved disse løsninger er, at man ikke får nogle notifikationer f.eks. over mail eller sms.
Til top
Delphi Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 29-Januar-2006
Point: 438
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Juni-2009 kl. 12:41

Jeg bruger www.diino.com til backup

100GB storage og ubegrænset backup plads.

DVBViewer og DVBViewer Media Server.
Xepg og XgrabDMS download: a123.dk
Til top
pilehave Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 01-Marts-2006
Point: 1271
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Juni-2009 kl. 09:06
Køb en billig 1 TB USB-disk og lad svigermor opbevare den. Så kan konen altid få sine feriebilleder, uanset om hun sparker dig ud ;)
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu