recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Harddisk stopper/hakker
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHarddisk stopper/hakker

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
centric Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 25-August-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 422
Direkte link til dette indlæg Emne: Harddisk stopper/hakker
    Sendt: 27-Juli-2009 kl. 20:48
Jeg har brug for hjælp til et meget irriterende problem.

Jeg har to 1 TB Samsung HD103UJ (Spinpoint F1) disks der i Vista Business er sat op til at virke som en stor harddisk på 2 TB (For at have alt liggende på "samme" drev med kun et link.) Styresystemet ligger på en Samsung HD501IJ GB harddisk hvor jeg ingen problemer har oplevet.

Mit problem er at når jeg f.eks. afspiller en film fra den samlet harddisk hakker filmen på tilfældige tidspunkter. Jeg har opdaget at når det sker læses der med 0 Mb/s fra disken og den står som 100% aktiv. Når den ikke hakker (altså normalt) læses der med 5-15 Mb/s og den er ikke 100% aktiv. Vista er sat til automatisk diskfragmentering som ser ud til at virke.

Hvorfor stopper harddisk lige pludselig og hvordan fixer jeg det?

På forhånd tak
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Point: 40765
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Juli-2009 kl. 20:58

Vista er sat til automatisk diskfragmentering. Det er rimelig sikkert problemet.

Tangent Ampster BT II - Technics SL 1210 MK2 - Technics SL PG 390 - Panasonic DMP-BD84EG-K - Google TV Streamer - Panasonic 55z80a - Klipsch Flexus CORE 200 - JBL Authentics 500.
Til top
MCenterFreak Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-Februar-2005
Point: 5446
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Juli-2009 kl. 23:17

Oprindeligt skrevet af centric centric skrev:

Jeg har brug for hjælp til et meget irriterende problem.

Jeg har to 1 TB Samsung HD103UJ (Spinpoint F1) disks der i Vista Business er sat op til at virke som en stor harddisk på 2 TB (For at have alt liggende på "samme" drev med kun et link.) Styresystemet ligger på en Samsung HD501IJ GB harddisk hvor jeg ingen problemer har oplevet.

Mit problem er at når jeg f.eks. afspiller en film fra den samlet harddisk hakker filmen på tilfældige tidspunkter. Jeg har opdaget at når det sker læses der med 0 Mb/s fra disken og den står som 100% aktiv. Når den ikke hakker (altså normalt) læses der med 5-15 Mb/s og den er ikke 100% aktiv. Vista er sat til automatisk diskfragmentering som ser ud til at virke.

Hvorfor stopper harddisk lige pludselig og hvordan fixer jeg det?

På forhånd tak

automatisk defragmentering på moderne diske er ikke nødvendigt!

De er så hurtige at du (hvis du vil) kan nøjes med at køre en defragmentering af og til (med måneders mellerum). Jeg har ikke selv defragmenteret en disk i flere år, og jeg har tonsvis af SD og HD materiale der bliver optaget løbende, og slettet. Så efter min mening er defragmentering (på data disken, man har jo altid en systemdisk og en eller flere datadiske) overflødig

DVBViewer klient/Server, LG Ultra HD TV 65", Digital Devices DVB-S2, 4 tunere IHC Net og Control, som magisk tænder og slukker alt
P.S. Hvis jeg har mest grej når jeg dør, så har jeg vundet!-)
Til top
Patriarken Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 12-April-2005
Sted: Parts Unknown
Point: 2872
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Juli-2009 kl. 06:17
Jeg tror ikke så meget at det er defrag, men mere at det er Indekseringsfunktionen (Windows Search) der spiller dig et puds...Dette kan slåes fra start>kør services.msc og disable servicen "Windows Search"
Mit Setup
The Horn of Helm Hammerhand shall sound in the deep one last time!
Til top
centric Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Juli-2009 kl. 08:30
Jeg vil prøve begge forslag og vende tilbage med et resultat.

Tak for hjælpen!
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Point: 10992
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Juli-2009 kl. 14:43
Oprindeligt skrevet af MCenterFreak MCenterFreak skrev:

automatisk defragmentering på moderne diske er ikke nødvendigt!

De er så hurtige at du (hvis du vil) kan nøjes med at køre en defragmentering af og til (med måneders mellerum). Jeg har ikke selv defragmenteret en disk i flere år, og jeg har tonsvis af SD og HD materiale der bliver optaget løbende, og slettet. Så efter min mening er defragmentering (på data disken, man har jo altid en systemdisk og en eller flere datadiske) overflødig

Øhh, det har intet at gøre med, hvor moderne en disk er. Det har noget at gøre med, hvilke data, hvor og hvordan de skrives til disken. Diskfragmentering er en irreterende nødvendighed på alle maskiner før eller siden.

Automatisk diskfragmentering er jeg derimod ikke tilhænger af. Hvorfor Microsoft har valgt det, det skal jeg lade være usagt. Men jeg anbefaler man slår det fra, og så selv laver fragmenteringen ind imellem.

Til top
MCenterFreak Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-Februar-2005
Point: 5446
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Juli-2009 kl. 18:47
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Øhh, det har intet at gøre med, hvor moderne en disk er. Det har noget at gøre med, hvilke data, hvor og hvordan de skrives til disken. Diskfragmentering er en irreterende nødvendighed på alle maskiner før eller siden.

Det jeg mener med moderne diske er hastighed, og Kim jeg ved alt om hvad defragmentering er. Jeg har arbejdet med det siden de første defragmenteringsprogrammer kom frem (MS DOS baseret).

Defragmnetering fremkommer når en fil f.eks. slettes markeres sektorerne som ledige, og næste fil bliver så placeret på de ledige sektorer, men det er sjældent at filen har samme størrelse som det hul de placeres i. Derfor opstår der flere huller. Den næste fil kan derfor risikerer at blive lagt i flere forskellige huller. Det gør at harddisken så må knokle noget mere, men det har ingen betydning på de moderne HURTIGE diske, når vi taler om datadiske. Jeg er enig i at systemdiske bør defragmenteres med jævne mellemrum, men datadiske med Video filer er det ikke nødvendigt. Som sagt har jeg mange optagelser på mine diske, og de bliver slettet med det samme jeg har set dem. Jeg defragmenterer dem ikke og har ingen problemer.

DVBViewer klient/Server, LG Ultra HD TV 65", Digital Devices DVB-S2, 4 tunere IHC Net og Control, som magisk tænder og slukker alt
P.S. Hvis jeg har mest grej når jeg dør, så har jeg vundet!-)
Til top
Platin medlem
Platin medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Juli-2009 kl. 11:24

Tro mig, du kan og VIL få problemer med din data disk på et tidspunkt, når dine applicationer pludselig bliver så krævende, at hastigheden har en betydning. Jeg har arbejde med harddisk recording i forbindelse med musik, og der er der ingen tvivl om, at en voldsom fragmenteret disk, det kan spolere timingen fuldstændig. Og det har man ikke lige lyst til, når man laver musik.

Til top
centric Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Juli-2009 kl. 12:04
Jeg har fået løst mit problem!

Jeg har slået Windows Search fra, men jeg tror forskellen var en gennemgående diskfragmentering som Vista udgaven åbenbart ikke havde foretaget selvom det modsatte stod i displayet.

Efter 20 timer med Vistas defragmnetering gav jeg op (skulle bruge computeren) og satte den til at analysere det resterende. En time(!) senere var analysen færdig og den mente der endnu var arbejde for servicen. Jeg fandt i stedet Auslogics Disk Defrag som er et fremragende program! Det har et super interface med nem og overskuelig grænseflade og er frem for alt hurtig. Ovenstående analyse tog 1 minut, og selve defragmenteringen er hurtig. Jeg startede med at defragmentere den fil jeg skulle bruge og derefter alle harddiskene, hvoraf den sorterede filerne til at lægge 30% bedre end Vistas udgave.

Tak for hjælpen
Til top
Platin medlem
Platin medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Juli-2009 kl. 12:18

Windows defragmentering har aldrig ligge i top ti af de bedste. Det gode (og det onde) med Windows i Vista og windows 7 er, at nu kan det køre automatisk. Det onde er, at det koster processor, når den så kører automatisk. Og det er ikke optimalt, når man skal bruge filerne realtime og i store mængder.

Hvis man sætter Windows defragmentering til, når man f.eks ikke rigtig laver noget særligt på computeren, så er det en god løsning.

Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu