recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - harddiske
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketharddiske

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Treated Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 22-Januar-2010
Sted: Horsens
Status: Offline
Point: 1639
Direkte link til dette indlæg Emne: harddiske
    Sendt: 09-Oktober-2010 kl. 13:06
Hejsa alle.

Jeg er ved at skifte mine harddiske til større hdd så vil godt lige vide lidt forskellige ting.

2 TB diske fra enten WD eller samsung (eco green)

Kan de give problemer hvis man streamer meget, altså fordi de ikke kører med 7200 rpm?

kan linux systemer tage 64mb cache (ubuntu som eks her) ?

er de eco green diske ok til server brug, har hørt at WD 2 tb diskene går hurtig døde da de spinder meget op osv?

muligheder er jo at skifte til RE4 diske fra WD med de koster det dobbelte, det er bare om det er det værd?

Er der andre hensyn eller forbehold man skal tage må i gerne komme med det os.

takker for super forum endnu en gang

Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Oktober-2010 kl. 17:53
Oprindeligt skrevet af Treated Treated skrev:

2 TB diske fra enten WD eller samsung (eco green)

Kan de give problemer hvis man streamer meget, altså fordi de ikke kører med 7200 rpm?

kan linux systemer tage 64mb cache (ubuntu som eks her) ?

5400rpm er intet problem hvis vi taler om et normalt antal streams på samme tid.

Om der er 32mb eller 64mb cache har intet med dit OS at gøre.

Men WD EARS diskene og den nye Samsung 2TB HD204UI disk har 4k sektorer internt men rapporterer 512 bytes sektorer til dit OS, så det er vigtigt at dine partitioner starter på en 512-bytes sektor som er delelig med 8 (ikke sektor 63 som normalt på Linux). Windows Vista og Ubuntu Lucid 10.04 (og senere) placerer den første partition på 1mb grænsen (sektor 2048 i "512 bytes sektorer" termer).

Google lidt på "advanced format" hvis du vil læse mere. Det har ikke sindsygt stor betydning hvis du har store filer som læses sekventielt (som media streaming), men man kan lige så godt gøre tingene rigtigt.

Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
Treated Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 22-Januar-2010
Sted: Horsens
Point: 1639
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Oktober-2010 kl. 18:46
takker for lidt info, jeg er os ny til ubuntu, men regner med at teste det på en bærbar for at se hvordan og hvorledes det kører, samt om den kan køre de programmer som den skal, så det bliver lidt af en udfordring for mig som aldrig har leget med sådan noget før.
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu