recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hardware til HD-output
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHardware til HD-output

Besvar Besvar Side  <123
Forfatter
Besked
Ken_T Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1757
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Maj-2008 kl. 17:45
Med hensyn til ram er 1GB faktisk tilstrækkelig, men det kan nok godt betale sig at have lidt mere til en HTPC, fx 2 GB (2x1) Der er jo opgaver der kunne kræve lidt mere og som ville afvikle bedre. Vista kunne jo klart nok trænge til mindst 2 GB fx.

Og man er nok nødt til bøje sig for den udvikling der er og som tager højde for de nye udfordringer der er. Det jeg siger er at det næppe kan betale sig at lappe på gamle ting, man bliver faktisk nødt til at skifte alt på et tidspunkt, så som bundkort, ram og CPU. Selv en harddisk kan det være en fordel at skifte ud til fx en SATA. Det samme kan siges om grafikkort.

Selvfølgelig, laver man bare det man altid har gjort, kan man udsætte at skifte, men kaster man sig over noget af det nyere, kan man blive nødt til at skifte alt.

Hvorfor er man nødt til at skifte det hele? Fordi der anvendes nye sokler til både RAM, CPU og grafikkort. Det er surt måske økonomisk, men det er hvad man står sig ved. Sælg det gamle mens det endnu har en vis værdi og køb nyt.  Det er det der overvinder vanskeligheder og problemer.

Med hensyn til de nyeste grafikkort fx fra ATI, så har de alle hardware acceleration for HD (også H264) og man behøver ikke at bruge Coreavc. Det er tværtimod ikke nødvendigt, da løsningen ikke kan hamle op med en hardware acceleration. Tag nu blot Media Player classic i HD versionen. Jeg har et svært videoklip i H264. Uden hardwareacceleration og med en x2 3800+ rammer CPUen 100% i forbrug til tider, mens den samme afvikles med blot 2-7 % når der bruges acceleration i MPC HD. (ingen lyd på filen) Selv et billigt kort som HD 3450 gør det lige så godt som et af de hurtigere fra samme firma.

Det er nok ikke lovligt at kopiere Blu-Ray disk over på harddisk, men der er ikke noget at sige til at man har lyst. Det fylder dog ret meget faktisk og det kan jo godt være et problem. Og det kan hellere ikke uden videre gøres på grund af kopisikring.

Til top
amorbavian Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-April-2008
Sted: Sweden
Point: 3010
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Maj-2008 kl. 10:06
Jeg mener bare at jeg ikke kunne afspille nogle af de film jeg havde, uden at jeg havde CoreAvc. Jeg må lige prøve at afinstallere den og se..

BORING!
Til top
Dallian Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 15-Maj-2008
Point: 34
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Maj-2008 kl. 12:56

Bemærk når I bruger coreavc codec så er det altid CPU'en som skal trække det hele. Så grafikkortet vil ikke have den store betydning.

Og det undre mig at man ikke kan bruge GPU'en til at decode blu-ray film fra harddisken med. Man kan i hvert fald godt hvis de bliver encodet med x264.

__

Når du skriver dette, vil det så sige hvis man encoder det i x264 (altså den film man har lagt ind??) så kan den godt bruge hardware acc?

__

Med hensyn til de nyeste grafikkort fx fra ATI, så har de alle hardware acceleration for HD (også H264) og man behøver ikke at bruge Coreavc. Det er tværtimod ikke nødvendigt, da løsningen ikke kan hamle op med en hardware acceleration. Tag nu blot Media Player classic i HD versionen. Jeg har et svært videoklip i H264. Uden hardwareacceleration og med en x2 3800+ rammer CPUen 100% i forbrug til tider, mens den samme afvikles med blot 2-7 % når der bruges acceleration i MPC HD. (ingen lyd på filen) Selv et billigt kort som HD 3450 gør det lige så godt som et af de hurtigere fra samme firma.

^^ så dvs. at man fkatisk ikke rigtig ved hvilken hardware (og om noget kan afvikle 1080p??) der skal bruges til at afspille filer der ligger på ens pc  - som man har lagt ind??

.. Og igen, er jeg meget taknemmelig for at i levere så meget data : )
Til top
Boosterx Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 18-September-2007
Point: 76
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Maj-2008 kl. 12:36

Hej Dallian

Jeg kan se at der er flere der synes du skal købe et Radon 3450, hvilket også er et godt kort.

Men jeg tror ikke din PC'er kan køre med det, idet Radon 3450 er PCI express 2,0/1,1 kompatibelt og dit bundkort er rimeligt sikker PCI express 1,0a kompatibelt, da det har et par år på bagen.

Hvis du vil chekke om dit chipset er PCI express  kompatibelt 1,1 eller 1,0a skal du gå ind på chip producentens hjemmeside (INTEL/AMD/VIA/mm).

For at køre med PCI express 2,0 (Radon 3450) skal dit bundkort understøtte PCI express 2,0 eller 1,1, hvis du har PCI 1,0a fungere det måske ikke.

Hvis du køber er Radon 2400PRO, vil din computer helt sikkert virke, idet Radon 2400PRO er født med PCI express 1.0a/1.1.

Radon 2400PRO og 3450 er nogenlunde lige hurtige, så det er ikke nogen ulempe at vælge dette lidt ældre kort.

Det er sku ikke let at bygge PC'er længere, håber du ikke er blevet helt rundtosset :-)

Redigeret af Boosterx - 26-Maj-2008 kl. 12:38
HTPC 1, GA-P31-S3L, Core 2 Duo E4300 1.8 GHz, ATI HD4350, Cinergy 2400i DT, Technisat cablestar, hFX® Classic
HTPC 2, GA-P35C-DS3R, Quad Q8400 2.66 GHz, AMD Radon 5750, Nova-DT dual, Silverstone
Til top
Dallian Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 15-Maj-2008
Point: 34
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Maj-2008 kl. 17:02
Hejsa Boosterx ..

Ja man bliver sku en smule rundtosset :-)

Men jeg er kommet frem til det at for at det vil kører både at jeg lægger nogen bluray filer ind på min harddisk, og jeg afspiller fra mit bluray drev i pcen, så køber jeg mig noget nyt hardware ..
Men det er bare om nogen har nogen ide om hvad det skal være, da det jo kræver en del mere at afspille bluray film i 1080p hvis man ikke kan kører med hardware acc. (hvis man har f.eks. lagt bluray film ind på ens pc)

Så hvis nogen en ide om hvor vildt en hardware skal være, for at jeg kan kører både filer liggende fra min harddisk, og mit bluray drev i pcen, må i meget gerne skrive hvad jeres forslag kunne være, da jeg står for at skal bestille lidt hardware snartest : )
Til top
Ken_T Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-April-2006
Point: 1757
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Maj-2008 kl. 19:58
Oprindeligt skrevet af Boosterx Boosterx skrev:

Hej Dallian

Jeg kan se at der er flere der synes du skal købe et Radon 3450, hvilket også er et godt kort.

Men jeg tror ikke din PC'er kan køre med det, idet Radon 3450 er PCI express 2,0/1,1 kompatibelt og dit bundkort er rimeligt sikker PCI express 1,0a kompatibelt, da det har et par år på bagen.

Hvis du vil chekke om dit chipset er PCI express  kompatibelt 1,1 eller 1,0a skal du gå ind på chip producentens hjemmeside (INTEL/AMD/VIA/mm).

For at køre med PCI express 2,0 (Radon 3450) skal dit bundkort understøtte PCI express 2,0 eller 1,1, hvis du har PCI 1,0a fungere det måske ikke.

Hvis du køber er Radon 2400PRO, vil din computer helt sikkert virke, idet Radon 2400PRO er født med PCI express 1.0a/1.1.

Radon 2400PRO og 3450 er nogenlunde lige hurtige, så det er ikke nogen ulempe at vælge dette lidt ældre kort.

Det er sku ikke let at bygge PC'er længere, håber du ikke er blevet helt rundtosset :-)

PCI express 2.0 kort virker alligevel, men man mister nogle fordele

Til top
jesperc Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 22-Januar-2007
Point: 13
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Maj-2008 kl. 00:04
Oprindeligt skrevet af Dallian Dallian skrev:

Bemærk når I bruger coreavc codec så er det altid CPU'en som skal trække det hele. Så grafikkortet vil ikke have den store betydning.

Og det undre mig at man ikke kan bruge GPU'en til at decode blu-ray film fra harddisken med. Man kan i hvert fald godt hvis de bliver encodet med x264.

__

Når du skriver dette, vil det så sige hvis man encoder det i x264 (altså den film man har lagt ind??) så kan den godt bruge hardware acc?

__

Ja for mig virker det med både et ATI HD2400 og HD2500. Men det kræver et codec fra PowerDVD og måske Vista med EVR, hvis du skal få det til at virke i andre programmer end Media player classic homecine.

Redigeret af jesperc - 27-Maj-2008 kl. 00:05
Til top

Besvar Besvar Side  <123

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu