recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Min hjemmebiograf
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Harman Kælderbio
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Harman Kælderbio

Besvar Besvar Side  123 4>
Forfatter
Besked
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 3451
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Harman Kælderbio
    Sendt: 03-November-2018 kl. 22:54
Min bio har været færdig et års tid, men fik aldrig lavet en tråd omkring processen mens det stod på. Tog dog en masse billeder, så bedre sent end aldrig at få lavet én hvor jeg håber andre kan bruge lidt inspiration til lignende projekter. 😊

Det færdige resultat:

(Beklager at racket er vendt på siden Smile)

Udstyr:

Min udstyrsliste kunne godt virke som om kun går op i lydtryk og unga-bunga bas, men generelt er mit valg af udsytr været fokuseret mod minimal forvrængning og korrekt gengivelse. Specielt højttaler og subs er valgt da de har enheder med ekstraordinær lav forvrængning. Resultatet er en klar, detaljeret og behagelig lyd.

Rummet:

• ·       Rummet er en kælder – så mursten alle steder på nær bagvæg, som er gips. Loft er ligeledes gipsloft.
  • ·        Længde: ~7m
  • ·        Bredde: ~3.6-4.0m (rummet er skævt)
  • ·        Højde: 2.0m
  • ·        Biografen har to rækker hvor første række er den optimale. Første række er en stor flydersofa og anden række er tre Jysk reclinerstole. Synes ikke stolene er noget at råbe hurra for, men de var billige og tillader ekstra gæster.

Højttalere:

• ·        LCR: JBL M2 (3 stk)
  • ·        Subs (bag lærred): JBL SUB18 (2 stk)
  • ·        Sub (på bagvæg): JBL 5628 – samme enheder som SUB18 (1 stk)
  • ·        Surrounds og Atmos: JBL Control1 Pro (8 stk)

Forstærkere:

Billede:

• ·        Optoma UHZ65 projektor. 4K DLP projektor med laserlyskilde
  • ·        Lærred: 3.5m bredt 2.35:1 akustisk transparent lærred. Sheerweave vævet dug.
  • ·        Afspiller: Nvidia Shield

Resterende elektronik:

• ·        Surround processor: Yamaha CX-A5100 (Bruges kun til dekodning/upmix)
  • ·        DSP: BSS Soundweb London BLU160 (Bruges til rumkorrektion, delay, bass management, delefilter til LCR)
  • ·        AD/DA converter: DBX TR1616 (Mellem Yamaha og DSP. Forbindes digitalt til DSP’en)
  • ·        Strøm: Furman CN3600SE (2 stk. Bruges til at tænde udstyr automaitsk i en sekvens så sikringerne ikke sprænger 😊).

Jeg har været mange højttalere igennem efterhånden og har hørt meget forskelligt og M2’erne opfylder alt hvad jeg har ledt efter. De er aktivt delte og har derfor intet delefilter og kræver enten Crown amps med indbygget digitalt delefilter eller BSS DSP som også har de korrekte presets til delefilter.

Tilføjer lidt mere om process, akustik, kalibrering osv når tiden er (og når jeg får forum til at fungere ordentligt med billeder :)).

Relevante posts:

1. Rumopbygning
 2. Design (Tæppe, møbler osv)
 3. Scene
 4. Baffle wall
 5. Stoframmer

Redigeret af Jonas_h - 08-November-2018 kl. 16:17
Til top
Annonce

Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-November-2018 kl. 23:00

Rumopbygning:

Kælderrummene var til at starte med inddelt på en ikke-biooptimal måde så første step var at slå en væg ned og lave en ny. Hele rummet uden den nye væg (og med lidt rester af den gamle væg). Den nye væg skal være ved det blå tape.

Udstyret pakket væk i skabet:

Planlægning af den nye væg. Hullet er lavet, da projektoren skal være udenfor rummet for at have nul blæserstøj.

Og efter håndværkerbesøg – voila!

Højttalere og subs i indpakning:

Næste step er at designet skallen på rummet. Jeg er på ingen måde håndværker, så det er en simpel opbygning med træskelet rundt i alle sider af rummet som derefter kan beklædes med stoframmer. Afstand fra yderkant af træskelet til væg er 15cm som er dybden på de dybeste akustikplader jeg skal bruge. Baghøjttalere skal også skjules så kan max vælge 15cm dybe højttalere til dette.

Fra design til byg:

Redigeret af Jonas_h - 04-November-2018 kl. 19:54
Til top
armani-thomas Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 16-September-2013
Point: 1481
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-November-2018 kl. 08:58
Noget nær det ultimative, og fed størrelse rum du også har Clap
Til top
Pony65 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 20-September-2008
Sted: Silkeborg
Point: 1715
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Pony65 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-November-2018 kl. 13:45

Ingen problem
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-November-2018 kl. 14:30
Oprindeligt skrevet af Pony65 Pony65 skrev:

Ingen problem
Det er vel stadig et problem medmindre man uploader dem til Recordere som du har gjort? 
Til top
JakobSkaarup Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-Juli-2011
Point: 803
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JakobSkaarup Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-November-2018 kl. 14:51
Glæder mig til en demo ;-)
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-November-2018 kl. 19:56
Så fik jeg fundet en løsning ift. billederne (dog laver Recordere stadig om på links fra OneDrive/Dropbox når jeg gør det).
Har opdateret denne post samt første post med billeder.

Redigeret af Jonas_h - 04-November-2018 kl. 19:56
Til top
JohnConnor Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 10-Januar-2015
Point: 398
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JohnConnor Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-November-2018 kl. 21:06
Det ser tæskelækkert ud og anede faktisk ikke du brugte så meget vicoustic bag alle rammerne :) 
Lyden er jo uden sammenligning noget af det bedste jeg har hørt og kalibrering er så smooth at man hører alt helt afstemt og roligt. 
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-November-2018 kl. 07:31
Oprindeligt skrevet af armani-thomas armani-thomas skrev:

Noget nær det ultimative, og fed størrelse rum du også har Clap
Der mangler lidt et par ting før det ultimative er nået, men synes det er godt på vej :)

Oprindeligt skrevet af JakobSkaarup JakobSkaarup skrev:

Glæder mig til en demo ;-)
Ja, skylder en demo! Jakob var så flink at lægge lærred til projektortest da jeg havde købt en Acer V9800 hjem - den dumpede desværre på sortniveau så blev leveret tilbage. Når de lancerer en opdateret model med bedre iris har den stort potentiale - har aldrig set så skarpt et billede før.

Oprindeligt skrevet af JohnConnor JohnConnor skrev:

Det ser tæskelækkert ud og anede faktisk ikke du brugte så meget vicoustic bag alle rammerne :) 
Lyden er jo uden sammenligning noget af det bedste jeg har hørt og kalibrering er så smooth at man hører alt helt afstemt og roligt. 
Takker! Jo, er stor fan af Vicoustic - de er så nemme at arbejde med. Det eneste de ikke kan er, at dæmpe så dybt men de problemer kan man løse på andre måder. 
Og godt at høre, at de sene kalibreringstimer har givet pote. Så kan man altid debattere om der er for lidt bas, men vi kan jo ikke allesammen være bass-freaks LOL
Til top
Zuppe Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 18-April-2007
Sted: Aalborg
Point: 318
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Zuppe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-November-2018 kl. 13:19
Det ser godt ud!. Fik du egentlig lavet nogle slam absorbere? Eller er du gået fra den idé igen?

Redigeret af Zuppe - 05-November-2018 kl. 13:20
Til top
Stereolab Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 27-Januar-2012
Point: 794
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Stereolab Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-November-2018 kl. 17:15

Så kom der endelig en byggetråd!Clap

Dette er klart en af de fedeste hjemmebiografer som jeg nogensinde har lyttet til og bedste Atmos-oplevelse overhovedet. Fedt, at se lidt fra byggeprocessen. Sketchup-tegningen vidner om, at ikke en eneste detalje er overset, og det bærer lyden i den grad præg af.

Til top
Stereolab Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 27-Januar-2012
Point: 794
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Stereolab Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-November-2018 kl. 17:16
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

NukeHeart

Til top

Besvar Besvar Side  123 4>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu