recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Min hjemmebiograf
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Harman Kælderbio
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Harman Kælderbio

Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
Besked
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 3451
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-November-2018 kl. 20:46
Oprindeligt skrevet af MaXer MaXer skrev:

Keep it coming! Det er guld værd til når jeg engang når så langt. Mit rum har meget samme størrelse. Har altid misundt din bio. Smile

Hvad er formålet med hyldeknægtene og de lange stolper der stikker direkte bagud på bagsiden af bafflewall'en?
Håber det kan bruges! Nu har jeg brugt så lang tid på planlægning så hvis det kan komme andre til gode er det bare fint.

Hyldeknægte er til at holde al det isolering der skal være til bass trapping.
Dette er det bedste billede jeg kan finde:

Til top
Annonce

Til top
Berdel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 02-Januar-2012
Sted: Bramming
Point: 974
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Berdel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-November-2018 kl. 09:00
Lækker tråd og blæret bio du har fået banket op Jonas!

ClapClapClap
Til top
Klaus.S Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 26-Januar-2010
Point: 155
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Klaus.S Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-November-2018 kl. 11:36
Rigtig fed bio og jeg kan slet ikke vente på at få en lytter. Smile
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-November-2018 kl. 13:17
Oprindeligt skrevet af Klaus.S Klaus.S skrev:

Rigtig fed bio og jeg kan slet ikke vente på at få en lytter. Smile
Det kræver jo at du får sat dig i bilen og kører herover :) men er spændt på at høre hvad du synes kontra din egen. Og hvad du synes om projektoren ift JVC .
Til top
Klaus.S Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 26-Januar-2010
Point: 155
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Klaus.S Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-November-2018 kl. 14:45
Var planen er jeg skulle have været på øen i oktober, men hvis nu man ikke skulle arbejde så meget vi alt være meget nemmere. 
Men kan garantere at det bliver i 2018 :-)

Er også meget spændt på at høre og se forskellen. 
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-November-2018 kl. 16:16

Stoframmer

Dette kan bruges til den dovne som ikke gider lave for meget selv!

Alle vægge i rummet er rammet beklædt med akustisk transparent stof.

I min gamle biograf lavede jeg rammerne selv, men (for mig) var det meget tidskrævende. Fandt derfor dette på nettet som gør det hele for én: https://www.jydskramme.dk/Udregn-og-bestil/Blindrammer-k66-i1141.html

Man kan bestille præcis de størrelser rammer man vil have og så klikker man det hele sammen når det kommer med posten  - det kan virkelig anbefales!

Man får alle rammerne usamlet:

De klikkes sammen og kan så betrækkes med stof

Klipser det på med en hæftepistol og så kan panelerne sættes på træskelettet hele vejen rundt. Største udfordring var, at mit loft af skævt. Så når det passer i den ene side, passer det ikke nødvendigvis i den anden side af rammen. Så det er nogle små skønhedsfejl der må skjules efter. (Billedet er roteret - er det ikke når man åbner link direkte)

Eksempel på ramme og hvordan sidevæggen bagved bliver til en ”næsten rigtig” væg at se på. (Det grå rør skal gøres sort… Her et år efter bioen er færdig, mangler jeg det stadig 😊 Når først projektoren er sat til, får man ikke lavet mere.

Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Point: 931
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-November-2018 kl. 21:55
Jeg vil i hvert fald meget gerne deltage, hvis du arrangerer et "åbent-bio" arrangement! Smile
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på AVS!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
steen m Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 22-September-2004
Sted: Denmark
Point: 163
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér steen m Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-November-2018 kl. 22:00
Oprindeligt skrevet af jacobe jacobe skrev:

Jeg vil i hvert fald meget gerne deltage, hvis du arrangerer et "åbent-bio" arrangement! Smile

Også mig 
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-November-2018 kl. 10:23
Mit arbejde er ikke ligefrem 8-16 og med en 9-måneders skrigebavian derhjemme, så tiden er desværre lidt knap til arrangementer :(

Men kunne da være sjovt at få lidt objektive øjne en dag på hvordan det er blevet. 
Til top
gammelgaard_mink Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 31-Juli-2012
Sted: Danmark
Point: 21
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér gammelgaard_mink Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-November-2018 kl. 14:02
Den er nu rimelig fed den hjemme bio - bliv ved med det gode arbejde! :)
Til top
JohnConnor Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 10-Januar-2015
Point: 399
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JohnConnor Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-November-2018 kl. 14:30
Det jeg igen finder imponerende er dit valg af akustik.
Lige hurtigt er der for flere penge på den del en mange bruger på deres samlede setup
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-November-2018 kl. 20:21
Akustik

Har gjort et ihærdigt forsøg på at optimere akustikken. 80% af det man hører kommer fra rummet, så det udgør en stor del af oplevelsen! 

Akustikbehandling kan deles op i to typer: Behandling af room modes (Bas) og behandling af reflektioner. Jo højere i frekvens jo mere opfører lyden sig som ”laserstråler” og kræver anderledes analyse end bassen.

Til reflektioner:

Det første jeg gjorde var at lave en analyse af reflektionerne fra højttalerne. Nogle reflektioner er gode og andre er dårlige og det er forskelligt hvad jeg gerne vil gøre ved dem. Jeg er ikke tilhænger af, at absorbere alt. Nedenstående giver et godt overblik over alle sæder og højttalere. Jeg valgte ikke at lave sammen analyse på baghøjttalere.

Jeg har ikke gemt "mit eget" billede, så målene er for en andens rum. Men konceptet er det samme.

Alt afhængigt af reflektionen kunne jeg placere de akustikpaneler jeg synes der skal til

Sidevæggen tæt på lærred. De sorte strips er sat på hvor jeg gerne vil bibeholde ekstra reflektion over en bestemt frekvens (bredden på strips afgør denne frekvens):

Sidevæg længere væk fra lærred (Argh, vendt om igen!)

Bag lyttepositionen:

Bagvæg (Denne er ændret lidt siden)

Produkter på billederne:
 - Auralex T'Fusor (Diffusor)
 - Visoustic MultiFusor (Diffusor)
 - Vicoustic CinemaRound (Absorber)
 - Vicoustic Wavewood (Absorber+Diffusor)
 - Custom paneler med huller boret ud fra en bestemt "maksimale tilfælde sekvens" formel.(Absorber+Diffusor)
Til top

Besvar Besvar Side  <1234>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu