recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Min hjemmebiograf
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Harman Kælderbio
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Harman Kælderbio

Besvar Besvar Side  <1 234
Forfatter
Besked
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 3451
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-November-2018 kl. 20:43
Til bassen

Jeg har gjort to ting til at styre bassen. Har lavet den hybride baffle wall som bruger hulrummet bagved som en bass trap og bagvæggen er også fyldt med blød isolering. Jeg skulle alligevel bruge noget plads til projektor osv i bagvæggen, så det var ikke direkte spildt.

Min sofa er placeret tæt på midten af rummets længde hvilke er det absolut værste sted at placere seating. Det giver en udfasning pga room modes og dette kan ikke fixes med EQ. I mit tilfælde var det omkring 28hz hvilket heller ikke kan fixes med akustisk materiale.

Løsningen er, at ”eliminere” den room mode der er problemet vha. En ekstra subwoofer. Så det var der naturligvis gjort plads til 😊

Billederne har sit eget liv ift. rotation - håber I kan regne ud når de er roteret forkert :)

Det er den absolut mest effektive måde at få styr på bassen og målinger viser en imponerende waterfall-graf helt ned til de dybeste toner.

Jeg kørte en måneds tid i bioen inden jeg fik den bagerste sub og 30hz fik rummet til at ryste fuldstændig i den ene ende og i sofaen var der absolut ingen lyd (pga udfasningen). Efter jeg fik den bagerste sub på, var det fuldstændig konsistent over et stort område og behovet for EQ væsentligt minimeret.

Håber virkelig, at det snart er almen viden, at flere subwoofere _ikke_ er til for at få mere bas men for at få bedre og mere jævn bas. Har læst så mange på forums skrive "Jeg har rigeligt med bas, så behøver ikke en subwoofer nummer to" men det er virkelig misforstået. 

Til top
Annonce

Til top
Zuppe Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 18-April-2007
Sted: Aalborg
Point: 318
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Zuppe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-November-2018 kl. 20:48
Det er skønt man ikke skal vente på at arbejdet bliver udført, så der er hurtigt updates. 
Hvornår kommer alle graferne?Embarrassed
Til top
JohnConnor Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 10-Januar-2015
Point: 398
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JohnConnor Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-November-2018 kl. 22:48
I forhold til akustik hører man ofte at det ikke skal “overdrives” da for meget kan skabe et dødt rum. De oplever jeg ikke at dit rum er ved lyt men når man ser dine billeder har du næsten alle vægge dækket med absorber eller diffuser. Kan du sige noget omkring det valg?

Og anden spørgsmål. Hvor meget har du målt imens du har sat akustik delen op for at se hvornår du havde nok eller har du gjort det hele og tjekket resultatet?

Er nysgerrig på processen. Du ved jeg selv er i gang ogsåSmile
Til top
bphhm Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 28-Marts-2006
Point: 806
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bphhm Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-November-2018 kl. 07:45
Super fed bio, tillykke med det!

Desværre har jeg ikke selv samme rammer (dedikeret rum) men din gennemgang af rummets akustik og de optimeringer du har foretaget er en inspirationskilde.

De JBL'er ser bare så proff ud og lyder helt sikkert kanon Smile
Til top
JohnConnor Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 10-Januar-2015
Point: 398
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JohnConnor Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-November-2018 kl. 08:11
Oprindeligt skrevet af bphhm bphhm skrev:

Super fed bio, tillykke med det!

Desværre har jeg ikke selv samme rammer (dedikeret rum) men din gennemgang af rummets akustik og de optimeringer du har foretaget er en inspirationskilde.

De JBL'er ser bare så proff ud og lyder helt sikkert kanon Smile

Ville bare lige sige at dit setup er mega fedt lavet og en klar inspiration til hvad der er muligt i en stue hvor det er gennemført og gennemtænkt! Clap
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 11-Marts-2011
Point: 3451
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-November-2018 kl. 09:26
Oprindeligt skrevet af JohnConnor JohnConnor skrev:

I forhold til akustik hører man ofte at det ikke skal “overdrives” da for meget kan skabe et dødt rum. De oplever jeg ikke at dit rum er ved lyt men når man ser dine billeder har du næsten alle vægge dækket med absorber eller diffuser. Kan du sige noget omkring det valg?

Og anden spørgsmål. Hvor meget har du målt imens du har sat akustik delen op for at se hvornår du havde nok eller har du gjort det hele og tjekket resultatet?

Er nysgerrig på processen. Du ved jeg selv er i gang ogsåSmile

Jeg tror jeg har overdrevet det en smule, men jeg havde panelerne liggende så synes det var ærgerligt at lade dem gå til spilde.

Men derudover har jeg altid været glad for rum som har en forholdsvis lav efterklang - jeg synes det giver en fokuseret og meget biografagtig lyd.

Det vigtige her er, at der er fokus på at efterklangstiden er jævn! Dér hvor det virkelig kan blive noget møg er, hvis den målte efterklangstid er ujævn og f.eks. ekstremt kort ved 5khz og lang ved 800hz. Så bliver lyden "dull" og unaturlig. Og det sker hvis man bare blindt smider en masse rockwool ind som mange gør.

Tror det svage led i mit rum er stereogengivelse hvor den naturlige "udklingning" i rummet ikke er tilstede på samme måde som et godt stereorum. Jeg har optimeret til film hvor der er surroundhøjttalere til at varetage den opgave.

Og jeg har lavet det af to omgange. Alt blev sat op, kalibreret og kørt nogle måneder med en masse film til at danne et indtryk. Jeg synes det var en kende for dødt og specielt "soundstage" synes jeg var for smal. Det gjorde at jeg tilføjede strips på sidevæggene til left/right højttalerne og absorberede lidt mindre på centerhøjttaleren (Havde sat det op weekenden inden du kom på besøg Smile). Afviser ikke at der er placebo involveret men jeg synes det hjalp og har ikke tænkt over de samme ting siden.
Til top

Besvar Besvar Side  <1 234

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu