recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Min hjemmebiograf
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Harman Kælderbio
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Harman Kælderbio

Besvar Besvar Side  <1 678910 14>
Forfatter
Besked
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4162
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-April-2020 kl. 16:57
Oprindeligt skrevet af andersmi andersmi skrev:

Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Super fedt setup du har fået lavet Thumbs Up

Tror du de LSR705'er kunne spille den biograf op som jeg har planer om at lave ude i haven?
Tak!

Nej, de vil være underdimensionerede til dit rum. Hvis du vil bibeholde identisk klang med M2'erne og kunne spille dit rum op, skal du op i 708'erne eller JBL SCL-serien. 708'erne er dog meget dybe, så de er svære at skjule.

Procella-højttalere er også et godt match som bagkanaler. De er kun 12cm dybe og spiller godt.

Ingen af dem kan dog spille så højt som dine nuværende bagkanaler Smile

Tror jeg bliver nød til at købe et set M2'er og et sæt 708'er inden jeg bygger biografen i haven, så jeg ved præcist hvordan de forskellige højtalere matcher og så vurdere hvilken vej jeg skal gå ud fra det.
Sig til hvis du skal have en M2 demo og om det er opgraderingen værd. Jeg havde som sagt dine gamle højttalere og ren "lydkvalitet pr. krone" betragtning, så er ScreenArray bedre. Dog er M2 lydmæssigt bedre på alle punkter.

Ift match, så vil alle de JBL der er nævnt matche godt. Det er langt vigtigere at akustik, højttalerplacering og kalibrering er i orden ift. om det lydmæssigt hænger sammen kontra samme højttalere hele vejen rundt.
Til top
andersmi Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 11-Februar-2008
Point: 136
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér andersmi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-April-2020 kl. 17:19

Super fedt setup du har fået lavet Thumbs Up

Tror du de LSR705'er kunne spille den biograf op som jeg har planer om at lave ude i haven?
Tak!

Nej, de vil være underdimensionerede til dit rum. Hvis du vil bibeholde identisk klang med M2'erne og kunne spille dit rum op, skal du op i 708'erne eller JBL SCL-serien. 708'erne er dog meget dybe, så de er svære at skjule.

Procella-højttalere er også et godt match som bagkanaler. De er kun 12cm dybe og spiller godt.

Ingen af dem kan dog spille så højt som dine nuværende bagkanaler Smile

Tror jeg bliver nød til at købe et set M2'er og et sæt 708'er inden jeg bygger biografen i haven, så jeg ved præcist hvordan de forskellige højtalere matcher og så vurdere hvilken vej jeg skal gå ud fra det.
Sig til hvis du skal have en M2 demo og om det er opgraderingen værd. Jeg havde som sagt dine gamle højttalere og ren "lydkvalitet pr. krone" betragtning, så er ScreenArray bedre. Dog er M2 lydmæssigt bedre på alle punkter.

Ift match, så vil alle de JBL der er nævnt matche godt. Det er langt vigtigere at akustik, højttalerplacering og kalibrering er i orden ift. om det lydmæssigt hænger sammen kontra samme højttalere hele vejen rundt.

Det vil jeg da helt sikkert gerne en dag. Thumbs Up

Ja okay, jeg har fået svar fra Acoustic Frontier, men de er desværre fuldt booket lige nu, så må vente lidt før jeg får dem ind over projektet.
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-April-2020 kl. 21:26
Lidt opdateringer fra mit påskeprojekt. Har længe gerne ville grave et skridt længere ned i akustikanalysen af mit rum, så gik kode-amok med nedenstående program. 

Man kan plotte højttalere og sæder ind i rummet og den beregner alle reflektionspunkterne. Udover at finde punkterne, viser den også reflektionens forsinkelse og SPL ift. direkte lyd som er information som kan bruges til at afgøre akustiskbehandling. Alt behandles i 3D men kan pt. kun vises fra siden og fra oven.

Grafen er lånt af Floyd Toole fra bogen "Sound Reproduction". Når jeg indsætter akustikpaneler i programmet vil "prikkerne" falde baseret på hvor meget de paneler jeg sætter ind absorberer.

Baseret på ovenstående analyse valgte jeg at lave lidt om i min akustik i rummet. 
Har købt 8 stk Vicoustic WaveWood Premium Diffusor og ændret lidt på placeringen af eksisterende paneler.

Sidevæggen bag sofa. Væggen overfor er identisk behandlet. Har ikke ændret noget ved sidevægge foran sofa.

Ikke en dag/nat forskel men bilder mig selv ind, at det har givet et lille løft.

Jeg er efterhånden meget tilfreds med bio'en, men tror aldrig jeg stopper med at nørde med det. 

Min næste store opgradering bliver en JBL SDP-55 surround processor som har digital udgang til min BSS DSP. Har ikke fastlagt mig på hvornår endnu.
Til top
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér andersmi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-April-2020 kl. 21:42
Det er fandme fedt, godt gået Thumbs Up Hvilke data skal du indtaste på højtaleren for at du kan lave beregningerne?

Jeg følger lidt med i owner tråden på SDP-55'eren og de har en del problemer med den, men mon ikke de får dem udbedret på et tidspunkt, du har ikke overvejet at få SDP-75'eren i stedet?
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-April-2020 kl. 21:52

Det er fandme fedt, godt gået Thumbs Up Hvilke data skal du indtaste på højtaleren for at du kan lave beregningerne?

Jeg følger lidt med i owner tråden på SDP-55'eren og de har en del problemer med den, men mon ikke de får dem udbedret på et tidspunkt, du har ikke overvejet at få SDP-75'eren i stedet?
Tak! :)

Pt. taster man kun positionen på højttaleren ind. Men på sigt skal jeg sørge for, at det også kender spredningen så det kan tage dette med i betragtningen (jo mere off-axis, jo mere afviger den indirekte lyd fra den direkte hvilket kan kræve anden akustikbehandling).

Det er netop pga. børnesygdommene på SPD-55 jeg venter - og det faktum at jeg har forsøgt at holde mig til én "stor" opgradering om året. Bestilte nye baghøjttalere den 3. januar hvor jeg brugte årets opgradering :D

Trinnov/SDP er over mit budget... Har en eller anden grænse som siger, at 50.000kr er max for et bio-komponent. Så vidt jeg husker starter Trinnov på 200k? 
Til top
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér andersmi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-April-2020 kl. 22:31
Cool, det ser super lækkert ud.

Jeg har købt en RMC-1, men den har sine begrænsninger og har også haft en del børnesygdomme, men er efterhånden ved at være ret stabil i hvert fald for mig, men har også været i direkte kontakt med udvikleren en del gange for at få fikset mine problemer Smile Har fået den til 25000 da jeg for mange år siden købte et kort af en på DBA så jeg kunne få 40% rabat på den, jeg har stadig mulighed for at levere den tilbage da de 30 dags returret først begynder når de bliver færdige med Dirac, medmindre de ikke kan få det til at fungere, så regner jeg med at beholde den. Men kunne godt tænke mig at opgradere til en Trinnov på et tidspunkt. Jo de er ret pebret fra ny, men de dukker op brugt for omkring 75.000, hvilket jeg godt kunne finde på.
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-April-2020 kl. 10:08
Jeg kiggede også meget på RMC-1, men turde ikke grundet bugs. For mig er bio/film en måde at afstresse på i en travl hverdag og hvis jeg skal stresse over diverse ting som pludselig ikke virker, så bliver jeg sindssyg. Man kan sige meget om Yamaha, Denon, Onkyo osv men de har styr på deres software i enhederne.

Men SDP-55 ser allerede ud til at være en del bedre og hvis jeg tilmed får mulighed for, at køre digitalt ud til min DSP får jeg den "drøm" checket af. Mit svageste led i kæden lige nu vil jeg skyde på er analog til digital converterne i DSP'en, så den del ville jeg gerne af med.
Til top
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér andersmi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-April-2020 kl. 17:35
Jeg har det på samme måde, det skal helst bare virke. Heldigvis jeg har ikke haft kæmpe problemer, det største problem jeg har haft var at hvis man ikke startede udstyret i rigtig rækkefølge fik den ikke synkroniseret ordenligt med min projektor så der ingen billed kom, det kunne fikset ved at skifte inputtet frem og tilbage. Ja tror ikke man finder noget som er mere stabilt end dem, ingen gang i 200k klassen.

Er det fordi du tænker converteren i din DBX TR1616 ikke er så god?
Edit: 
Nej det bliver selvfølgelig konverteret i din Yamaha, bliver det så igen konverteret til digital i din DBX TR1616 og sendt op til BSS'en og konverteret på vejen tilbage igen? Var det ikke bedre at sende et analog signal op til BSS'en så det ikke skal konverteres så mange gange?

Sad lige og kiggede på din Hush box, har du ingen køler i den?

Redigeret af andersmi - 21-April-2020 kl. 18:17
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-April-2020 kl. 19:35
Yamaha -> DBX: D/A -> A/D
DBX -> BSS: Ingen konvertering - digitalt
BSS -> Amps: D/A konvertering.

Dvs. en ekstra A/D -> D/A konvertering ift. "normale" setups. Med JBL processoren ville jeg kunne nøjes med en enkelt D/A konvertering som normale setups. Om man kan høre forskel, ved jeg dog ikke. Men tanken om at slippe for én er rar :)

Der er ingen køling i hush box. Den er 100% åben ud til det tilhørende rum og boksen er væsentligt større end projektoren. Så det har ikke været nødvendigt med køling. 
Til top
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér andersmi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-April-2020 kl. 09:00
Hehe ja den følelse kender jeg godt  Smile

Jeg havde nemlig selv tænkt at jeg skulle lave sådan en box i min nye biograf, men troede jeg blev nød til at have blæsere på. Når jeg ser på din box ser den ikke ud til at være mere end 3 gange så stor så ville tro den hurtigt kunne varme den op, men den producere måske ikke så meget varme fordi det er en laser projektor?

Jeg kan se du har et 2,35:1 lærred og at din projekter kun har manuel zoom, hvordan får du tilpasset billedet hvis du har en 16:9 film?

Redigeret af andersmi - 22-April-2020 kl. 16:18
Til top
tabbycph Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 07-Februar-2014
Sted: Kbh S
Point: 89
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tabbycph Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-April-2020 kl. 18:56

Lidt opdateringer fra mit påskeprojekt. Har længe gerne ville grave et skridt længere ned i akustikanalysen af mit rum, så gik kode-amok med nedenstående program. 
Hvad hedder programmet og hvor kan det hentes henne, har googlet og kan ikke finde "theater assistant"
Til top
tabbycph Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 07-Februar-2014
Sted: Kbh S
Point: 89
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tabbycph Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-April-2020 kl. 18:58

Cool, det ser super lækkert ud.

Jeg har købt en RMC-1, men den har sine begrænsninger og har også haft en del børnesygdomme, men er efterhånden ved at være ret stabil i hvert fald for mig, men har også været i direkte kontakt med udvikleren en del gange for at få fikset mine problemer Smile Har fået den til 25000 da jeg for mange år siden købte et kort af en på DBA så jeg kunne få 40% rabat på den, jeg har stadig mulighed for at levere den tilbage da de 30 dags returret først begynder når de bliver færdige med Dirac, medmindre de ikke kan få det til at fungere, så regner jeg med at beholde den. Men kunne godt tænke mig at opgradere til en Trinnov på et tidspunkt. Jo de er ret pebret fra ny, men de dukker op brugt for omkring 75.000, hvilket jeg godt kunne finde på.

Nice, jeg har også købt en RMC-1 sidste forår, lige da de kom til landet og har også levet med børnesygdommene, men den kører fejlfrit og har gjordt det i et stykke tid efterhånden.
Til top

Besvar Besvar Side  <1 678910 14>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu