recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hastighed på NAS kontra HP EX470
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHastighed på NAS kontra HP EX470

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Dennis59 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 21-September-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1
Direkte link til dette indlæg Emne: Hastighed på NAS kontra HP EX470
    Sendt: 21-September-2008 kl. 13:21

NAS kontra HP EX470 - hastigheder

Er der nogen der kan fortælle mig om hastigheden på en NAS kontra en Windowsbasseret PC / HP EX470 eller for den sags skyld en hjemmebygget Linuxmaskine.

Når jeg læser spec på f.eks. ReadyNAS Duo eller ReadyNas NV+ er der jo "kun" en 400Mhz cpu med 256mb ram installeret. Hvis man sammenligner det med en WindowsPC som HP EX470 vel kan betegnes, så har den ved leverance en 1.8 Ghz cpu installeret og den kan for ganske få penge udskiftes med en 2.6Ghz cpu med lavere strømforbrug til følge (garantien ryger) og der kan puttes masser af ram i.

Jeg har også svært ved at gennemskue om der er en hardware raidcontroller installeret i de forskellige NAS løsninger.

Det der bekymrer mig er, at når jeg lytter til mine venner og deres opstillinger (NV+ og Squeezebox Duet eller Qnap og Squeezebox Classic) så er der reaktionstider = vente på at musikken findes :-) som jeg endnu ikke har oplevet på min ganske almindelige WindowsPC.

Jeg er ude efter en løsning til at streame min musik .flac eller lignende samt gemme mine billeder der ligeledes skal kunne stilles til skue for familie og venner. Og så skal det selvfølgelig være nemt at arbejde med.

Hvis jeg f.eks ønsker en nem NAS løsning er der jo ReadyNAS - den har jo som default installeret SqueezeCenter ab fabrik. Og hvis man som mig intet kender til Linux falder man jo nemt til den løsning man kender... nemlig Windows basserede løsninger ala HP's EX470. Men alt det skriveri om højt strømforbrug, slettede data og manglende evne til at tage backup tænder mig af.

Redigeret af Dennis59 - 21-September-2008 kl. 13:37
Til top
mylle Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 08-Juli-2004
Sted: Hjallerup, DK
Point: 1299
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-September-2008 kl. 13:40

Hejsa,

Jeg gik væk fra min qnap 209 præcis fordi den var for langsom til de ting jeg laver og den NAS er endda i den hurtigere ende.

Max overførselshastighed på qnappen var 16mb i sek  og på min nuværende ubuntubox er den lige omkring 40mb i sek.

Det er jo ikke meget ved at de sætter gigabitkort i en NAS hvis den alligevel ikke er kraftig nok til at udnytte andet end 100mbit.

Mylle

Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Hillerød, DK
Point: 6062
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-September-2008 kl. 14:45
Det er ganske rigtigt at en NAS er noget langsom, og kan som regel ikke følge med til et 1Gbit netværk, så når du skal hente en kæmpe liste af mp3'ere ind i Squeezbox'en, så tager det noget længere tid end hvis det var fra en computer.
Men vil lige rette dig. Hvis du køber en computer, som fx HP EX470, så bortfalder garantien IKKE hvis du skiller den ad for at skifte CPU. Det skal nok passe at nogle mærkevare producenter prøver at bilde dig det ind, men du har fuld ud ret til selv at skifte hardware i den, uden garantien bortfalder.
Til top
sneppevej Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 04-Oktober-2005
Point: 78
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-September-2008 kl. 10:26

Hej.

Hastigheden er i hvertfald lang hurtigere på en WHS end på en Synology DS207+.

Overførselshastigheden til DS207+ var megalangsom. Fra VMC gik der op til 1 min før at alle thumbnails var opdaterede i musik over 1Gb net.

Nu går der 5 sec med WHS - ikke en EX470 men en hjemmebyg.

Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu