Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
mcdanish
Ny bruger
Oprettet: 18-Oktober-2005
Status: Offline
Point: 11
|
Emne: Hastighed på netværksforbindelse Sendt: 20-November-2010 kl. 21:21 |
Jeg er på research og skal finde en medieboks der kan afspille mine film. Den må også gerne kunne spille de BluRay iso filer jeg har lavet af mine film, men jeg er lidt i tvivl om den mængde data der skal håndteres. Er en 10/100 LAN forbindelse mellem afspiller og pc nok eller skal afspilleren kunne håndtere en gigabit forbindelse?? Eller er løsningen en NAS disk og afspille dem derfra? Hjælp en stakkels mediecenterjomfru ;=)
|
 |
db89
Guld medlem
Oprettet: 10-December-2008
Sted: Fredericia, DK
Point: 1758
|
Sendt: 20-November-2010 kl. 21:53 |
Med gigabit så kan det næsten blive din pc og afspiller som sætter begrænsningen. Såvidt jeg husker så (ifølge min blu-ray afspiller) så kommer de fleste film vist op omkring de 40mb på nogle tidspunkter, så en 100mb burde vist være nok.
|
 |
strandvasker
Guld medlem
Oprettet: 30-September-2009
Sted: Denmark
Point: 2423
|
Sendt: 20-November-2010 kl. 23:00 |
Hvis vi tager udgangspunkt i at en rippet bluray fylder omkring 40GByte for en film på 1½ times tid, så får vi følgende regnestykke:
Der går 8 bit på en byte, så 40 GByte = 320 Gbit.
Der går 1024 Mbit på 1 Gbit, dvs. 320 Gbit = 327680 Mbit
1½ time = 90 minutter = 5400 sekunder.
327680 Mbit over 5400 sekunder = ca. 61 Mbit/sek.
Til de 61 Mbit/s filmen bruger ryger der noget ekstra til checksum og kommunikation mellem netkortene i netværket, som tommelfingerregel siger man der ryger ca. 15% til den slags. Det vil sige at på et 100 Mbit/s netværk har du ca. 85 Mbit/s at bruge til de data du vil have transporteret.
Med andre ord burde det lige akkurat kunne lade sig gøre at streame bluray film på et 100 Mbit/s netværk, forudsat at mine 40 GB for 1½ times film holder og forudsat at der ikke er for meget øvrig trafik på netværket.
Det skal dog siges at mine 40 GB for 1½ time kun er et kvalificeret gæt, prøv at fylde tal for spilletid og filstørrelse på et par af dine bluray iso'er ind i regnestykket i stedet.
|
 |
----OR----
Guld medlem
Oprettet: 09-April-2004
Point: 787
|
Sendt: 21-November-2010 kl. 02:10 |
Min Tvix har altid kunnet håndtere BD ISO uden stutter fra en NAS, og Tvix kører kun 100 Mb. Regnestykket fra "strandvasker" holder.
|
 |
Theilo
Guld medlem
Oprettet: 16-Marts-2010
Sted: Horsens,Danmark
Point: 1226
|
Sendt: 21-November-2010 kl. 08:23 |
Jeg har heller ikke problemer med et 100Mbit/s netværk.
Jeg kan overføre med 10Mbyte/s fra netværksharddisk igennem et 20meter cat5 kabel, dvs ca 36GB i timen (min maks hastighed på netværket og er konstant i de 7 timer jeg har overført noget fra den på en gang)
Så passer meget godt med strandvasker regnestykke
Theilo
|
 |
Bschmidt
Guld medlem
Oprettet: 05-November-2009
Sted: Virtual-utopia
Point: 3291
|
Sendt: 21-November-2010 kl. 10:05 |
så skal man lige huske at spørge sig selv om det kun er een bd (eller andet) der skal streames af gangen eller der skal kunne streames til flere klienter af gangen, også i fremtiden.
BS
|
|
 |
claus_jac
Guld medlem
Oprettet: 06-August-2008
Point: 5570
|
Sendt: 21-November-2010 kl. 10:43 |
nu er gigabit switche heldigvis ikke noget der er forbehold rige mennesker i dag. så selvom klienterne ikke kan klare mere end 100mbit/s - så kan du ligeså godt købe en switch med gigabit i dag. prisforskellene er så små at det ikke kan betale sig andet og som bschmidt siger - så er du sikret et godt stykke tid i fremtiden. - Det Kunne være en sådan som eksempel! http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=4192271
|
 |
Kandersen
Platin medlem
Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Point: 10964
|
Sendt: 22-November-2010 kl. 11:56 |
En tommelfingerregl, (teoretisk). Så udregnes den maximale hastighed fra Mega bit til Mega byte ved at flytte kommaet en tand til venstre. Dvs. på et 100 Mega bit netværk kan der flyttes 10 Mega byte i sekundtet. Dette er den teoretiske og "fejlagtige" tommefingerregel. Tallet skal retteligt divideres med 1024, plus der er noget overhead/stop bit, fejlkorrektion osv. Men det er forholdsvis nemt at regne med den "fejlagtige" hastighed, hvis man bare skal have en nogenlunde ide.
Så nej, theilo. Du flytter ikke 10MB/sek på et 100Mbit netværk. Det er slet ikke fysisk muligt.
Hvis du har noget software der fortæller dig det, så regn med det er forkert.
Problemerne med Gigabit net, det bunder ofte i levering af data. Terorien er den samme, dvs. samme fejlagtige tommerfingerregl siger, at man kan flytte 100MB/sek. Og allerede her bør man se nogle problemer, for det er mange harddiske og deres intereface/bus der slet ikke kan leverer data hurtigt nok til dette, ihvertfald ikke i normal mode.
Det skal dog ikke afholde folk fra at lave et Gigabit net, da det altid er godt at have mere båndbrede uanset om man kan udnytte det eller ej. Det kunne jo være flere enheder på een gang der skulle sende/modtage data.
100Mbit net burde være nok til BD film, specielt hvis de streams i og med det kræver væsentligt mindre af nettet. Men Det er tungt for nettet og ikke mindst den der skal leverer data, hvis det skal overføres som data.
|
|
 |
DrageMester
Guld medlem
Oprettet: 30-November-2004
Point: 1660
|
Sendt: 22-November-2010 kl. 14:36 |
Kandersen skrev:
Så nej, theilo. Du flytter ikke 10MB/sek på et 100Mbit netværk. Det er slet ikke fysisk muligt.
Hvis du har noget software der fortæller dig det, så regn med det er forkert. |
Nu modsiger du vidst dig selv. Allerede i sidste århundrede var det praktisk muligt at flytte 10 MB/s i gennemsnit fra en filserver til klienter over et 100 Mbit/s switchet Fast Ethernet, så mon ikke det stadigvæk er både teoretisk og praktisk muligt?!
|
Sony KDL-37W5500 + KDL-32W705B, YouSee tv-boks, Panasonic DMR-BCT820, Boxee Box, Chromecast, Synology DS414
|
 |
Theilo
Guld medlem
Oprettet: 16-Marts-2010
Sted: Horsens,Danmark
Point: 1226
|
Sendt: 22-November-2010 kl. 17:03 |
att kandersen, så syntes jeg det er underligt at : joblisten med fanebladet netværk passer, totalcommander passer og sidst men ikke mindst en filstørrelse og et stopur og en lommeregner, kommer alle med samme resultat = 10Mbyte/sek.
Theilo
|
 |
JordanDK
Guld medlem
Oprettet: 03-December-2009
Sted: Randers C
Point: 2327
|
Sendt: 22-November-2010 kl. 19:48 |
Det kan sagtens lade sig gøre at flytte 10Mbyte/sek. på en 100mbit forbindelse. Det bliver straks sværere når vi snakker gigabit forbindelse. Da harddiskene begynder ikke kunne følge med i mængden af data længere.
Jeg er har 5400rpm harddisk på den bærbar, og 7200rpm harddisk i mit mediecenter. Når jeg flytter noget fra bærbar til mediecenter som begge kører gigabit, så ligger jeg på max 70-80mbyte/sek.
Kablet jeg bruger er en halv meter og det uden switch eller router imellem.
Så 100mbit er rigeligt hvis man kun har en klient til at modtage, men hvis man pludselig skal have flere på, så er det klart anbefalet at køre gigabit.
|
65" B9 OLED, 5.2.1 Dali Lektor højtalere og Monolith df+ sub
Mess with the best, die like the rest.
|
 |