recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hauppauge PVR150 - akut behov for hjælp
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHauppauge PVR150 - akut behov for hjælp

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Behs Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 22-Januar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 39
Direkte link til dette indlæg Emne: Hauppauge PVR150 - akut behov for hjælp
    Sendt: 14-August-2005 kl. 18:51

Hjælp - jeg kan ikke få Tunerkortet til at virke rigtigt.

Problemet er MPEG2 kodningen. Når jeg med programmet WinTV2000" overspiller VHS bånd til PC - med enten indstillingen "DVDstandard play" eller "DVD long play" skulle man så vidt jeg ved kunne brænde filerne til DVD uden, at der skal ske en rekodning.

Når jeg forsøger med NERO - går programmet igang med en "transcoding" - som tager ca. lige så mange minutter, som optagelsen varer.                  Forsøger jeg istedet med Ulead Moviefactory3 - sker noget tilsvarende, i dette program kalder man det bare "rendering".

Jeg er godt klar over, at man også kan optage med Moviefactory3 - endda direkte til DVD - men jeg kan ikke få lyden til at fungere med dette program - en indstallation af en speciel hauppauge patch til capturing har ikke hjulpet.

Jeg krydser fingre for, at der er en der kan hjælpe - fordi jeg har brugt mange timer på "Happauge" efterhånden - jeg havde først forsøgt med deres USB2.0 tunerkort (ekstern boks) - men efter 2 dage måtte jeg opgive - da det kun ville fungere med USB1.1 hastigheden.

 

BHS
Til top
calu Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 17-Oktober-2003
Status: Offline
Point: 166
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-August-2005 kl. 21:05
Oprindeligt skrevet af Behs Behs skrev:

Hjælp - jeg kan ikke få Tunerkortet til at virke
rigtigt.


Problemet er MPEG2 kodningen. Når jeg med programmet
WinTV2000" overspiller VHS bånd til PC - med enten indstillingen
"DVDstandard play" eller "DVD long play" skulle man så vidt jeg ved
kunne brænde filerne til DVD uden, at der skal ske en rekodning.


Når jeg forsøger med NERO - går programmet igang med en
"transcoding" - som tager ca. lige så mange minutter, som
optagelsen   varer.    &n bsp;     &nbs p;        Forsøger jeg istedet med
Ulead
Moviefactory3 - sker noget tilsvarende, i dette program kalder man
det bare "rendering".


Jeg er godt klar over, at man også kan optage med Moviefactory3
- endda direkte til DVD - men jeg kan ikke få lyden til at fungere
med dette program - en indstallation af en speciel hauppauge patch
til capturing har ikke hjulpet.


Jeg krydser fingre for, at der er en der kan hjælpe - fordi jeg har
brugt mange timer på "Happauge" efterhånden - jeg havde først
forsøgt med deres USB2.0 tunerkort (ekstern boks) - men efter 2
dage måtte jeg opgive - da det kun ville fungere med USB1.1
hastigheden.


 



Hej Behs

Der er ikke noget galt med dit system - selvom dit Hauppauge kort
encoder i mpeg2 - og DVD ligeledes er mpeg2, kan filen ikke sådan
uden videre brændes over men skal konverteres. Jeg har den
eksterne USB2 boks - Win Tv PVR2 fra Hauppauge som du også har
prøvet, og det er det samme her. I WinTV2000 er en funktion, hvor
du kan optage i vcd format (mpeg1). Her kan du derimod brænde
direkte til
CD.

calu

Redigeret af calu
Til top
Behs Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 22-Januar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 39
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-August-2005 kl. 21:34

Hej Calu

Tak for dit svar.

Jeg havde egentligt håbet på en driverfejl eller lign - Øv så har jeg da i den grad taget fejl - jeg troede netop, at hauppage var en kæmpe fordel - fordi kortet angiveligt skulle kode i det rigtige format fra starten.

Da du har USB-udgaven har du vel så også softwaren jeg har nævnt "Ulead Moviefactory3"? I dette program er der en indstilling der hedder "direct to disc" - når man klikker på denne er der mulighed for, at vælge mellem DVD!, VCD og SVCD. Jeg er ikke helt sikker - men jeg mener, at jeg nåede at kopiere direkte til disk (DVD) da jeg havde USB-udgaven.

Det er helt klart den direkte kopiering jeg har satset på - i hvertfald ikke en ny konvetering.

 

BHS
Til top
calu Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 17-Oktober-2003
Status: Offline
Point: 166
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-August-2005 kl. 22:01
Oprindeligt skrevet af Behs Behs skrev:


Da du har USB-udgaven har du vel så også softwaren jeg har
nævnt "Ulead Moviefactory3"? I dette program er der en indstilling
der hedder "direct to disc" - når man klikker på denne er der
mulighed for, at vælge mellem DVD!, VCD og SVCD. Jeg er ikke helt
sikker - men jeg mener, at jeg nåede at kopiere direkte til disk
(DVD) da jeg havde USB-udgaven.


Det er helt klart den direkte kopiering jeg har satset på - i
hvertfald ikke en ny konvetering.


 



Hej Behs

Jeg har åbnet MovieFactory2 SE, Direct to Disk og jeg kan se, hvad
du mener.

Her står: "Direct to Disc: Choose an output disc format and setup
the menu: Next, capture videos from your camcorder, VCR or other
video device and directly burn onto the output disc."

Når jeg går videre siger den at der enten ikke er en videocapture-
driver installeret - eller ingen device er forbundet.

Jeg tror denne funktion, mest er til at overfører DV materiale til disk,
men i princippet burde signalet fra kortet gå igennem.

Men alligevel tror jeg, at MovieFactory skal arbejde på sagen, selvom
det så bliver gjort i en arbejdsgang.

Så vidt jeg ved, skal mpeg2 strømmen splittes op i video og lyd for
sig som VOB-filer. Derfor tror jeg ikke at programmet kan gøre
dette i real time.

calu

Redigeret af calu
Til top
ehelmer Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 06-Januar-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 333
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-August-2005 kl. 23:18

Hej BEHS

Med det kort du bruger er du bundet til dets indbyggede MPEG2 kodning.
Et andet kort havde givet dig langt flere muligheder.

Selvfølgelig skal du kunne lave en DVD ud fra din MPEG2 fil uden omkodning.
Du skal altså indlæse i den opløsning, som din DVD skal have.

Det bedste program hertil er TMPGenc DVDauthor.
Men du kan også godt bruge Ulead DVD MoviMaker,
du skal blot under 'Project Setting' sætte hak ved
'Do not convert complient MPEG file'.
Så skulle det fungere.

Erik Helmer Nielsen

 

 


 

< =text/>
Til top
Behs Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 22-Januar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 39
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-August-2005 kl. 19:47

Tak Erik

Jeg tror nu stadig jeg har et driverproblem eller lignende.

Årsagen til min mistanke er, at Ulead Moviefactory3 har nøjagtig samme indstillingsmulighed, som den du nævner ang. Ulead DVD Moviemaker. Jeg har forsøgt at brænde flere gange - og hele tiden har der været sat hak ud for " Do not convert complient MPEG file" - så programmet må jo mene, at min MPEG fil ikke er "complient" eftersom progr. starter med en rekodning.  De filer jeg har forsøgt at brænde - er dog lavet via WinTV - fordi jeg som før nævnt ikke har kunnet få lyden med i Moviefactory. Desuden har jeg lige konstateret, at jeg ikke engang kan lave et forsøg uden lyd - fordi programmet ikke fungerer rigtigt ved capturing.  WinTV har iøvrigt været indstillet til "DVD standard play" (1:30 timer) eller "DVD long play" (1:50 timer)

Jeg kan som nævnt ikke benytte MovieFactory til at lave MPEG filerne med - det nægter, at starte optagelsen - jeg får en fejlmelding der går på, at det ikke kan "capture streaming video". Det ved jeg, at programmet skal kunne - idet der ikke var problemer med det i forbindelse med, at jeg havde tilsluttet Hauppauge's USB2.0 udgave.

Er der nogen der har brugt Ulead Moviefactory mht. brænding af dvd - uden efterfølgende rekodning af MPEG-filerne?         ;           ;           ;           ;           ;           ;           ;           ;           ;           ;   Jeg vil også gerne vide om der er nogen der har anvendt WinTV2000 til, at lave MPEG2 filerne med - og derefter har kunnet brænde filerne uden rekodning?

Bud på, hvad der ellers kan være galt med mit tunerkort, driver eller andet ville selvfølgelig også være velkomment.

 

 

BHS
Til top
ehelmer Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 06-Januar-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 333
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-August-2005 kl. 22:38

Hej igen Behs

Vi må nok gå lidt mere i dybden med dine problemer.

Du vil gerne bruge Ulead DVD MovieFactory 3 (jeg skrev ved en fejl MovieMaker sidst).
Det er et udmærket program, som jeg gerne vil anbefale.
Det ene program kan dække alle dine behov, det kan indlæse/capture video fra mange forskellige enheder, det kan redigere, lave menuer og brænde din færdige DVD m.m.

Dit problem er at du forsøger at bruge det sammen med Hauppauge PVR150.
PVR150 har indbygget hardware koder og kan kun levere et kodet MPEG2 signal til din PC.
Du kan altså -IKKE- bruge MovieFactory til at optage/capture med, når du bruger PVR150.

Du har så forsøgt at indlæse PVR150's MPEG2 fil i MovieFactory. 
Det fungerer heller ikke, årsagen er at PVR150 koder lyden i AC3 kode,
og den lydkodning kan Ulead MovieFactory -IKKE- læse.
TMPGenc DVDauthor kan heller ikke i sig selv indlæse AC3 lyd, kun med en ekstra AC3 plugin.

Du har kort sagt et TV kort, som overhovedet ikke kan bruges sammen med MovieFactory.

Jeg ville smide Hauppauge  PVR150 langt væk og købe et andet kort, uden den problematiske indbyggede hardware koder.
Sådan et kort er ovenikøbet billigt, ca. 400 Kr, eller endnu mindre.
Så kan bruge dit udmærkede Ulead DVD MovieMaker program.
Du vil også kunne optage i AVI format (DivX, Xvid, PicVideo, DV m.m.) hvis du engang skulle få brug for det.

Erik Helmer Nielsen

Til top
Behs Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 22-Januar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 39
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-August-2005 kl. 23:33

Ja det tyder på, at du har fat i det rigtige - jeg forstår bare ikke, hvorfor jeg så kunne få programmet til at brænde direkte til en dvd - med USB2.0 udgaven fra Hauppauge - og iøvrigt kunne jeg også få lyd på optagelserne med MovieFactory - da jeg brugte USB-udgaven.

Hvilket kort til ca. 400,- vil du iøvrigt anbefale (det skal være med stereo-og med god billedkvalitet som output) - og så selvfølgelig som beskrevet - kunne capture i det rigtige MPEG2 format fra starten - så rekodningen undgås.

Jeg kan næsten regne ud, at der vil være tale om et kort, hvor der bliver tale om en software-enkodning, fremfor hardwareencoding som med Hauppauge. Jeg er godt træt af Hauppauge nu - så jeg vil sælge kortet hurtigst muligt - hvis jeg kan få noget brugbart istedet for.

BHS
Til top
JorgenR Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 18-Maj-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 37
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-August-2005 kl. 09:44

Har du behov for at lave DVD-menuer m.v.? Hvis ikke er der måske en lettere løsning. Jeg har tidligere anvendt et PVR-350 (samme HW som PVR-150) til samme formål og min DVD-afspiller var i stand til at afspille MPEG2 filen direkte. Prøv derfor at brænde en data-DVD med en af de MPEG2 filer, du har captured.

Hvis du har behov for at redigere materialet, kan du anvende Hauppauges egen utility, som ligger på http://www.hauppauge.com/pages/support/support_pvr150.html

 

Til top
xcardman Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Marts-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 8672
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-August-2005 kl. 10:21

til behs

PVR-150 optager ikke i ac3 lyd, så det du kan godt bruge MovieFactory.
men Nero er et langt bedre program til at redigere i, den fulde version
har ac3 plug in. Derfor kan lyden laves om til 2ch dolby digital lyd, så kan
alle dvd afspiller læse en mpeg2 fil direkte. Det tager ca 3-4 minutter for 2 timer film. Programmet er også nemt at redigere materialet med. Bruger det både til min sony 710 og pvr 150. Det er et rigtigt godt kort, jeg kan ikke se forskel når der køres med 5000 bit rate i forhold til sony.
det vil altid tage et lille stykke tid, når der skal laves DVD-menuer, det tager ca 40 minutter med brænding af dvd.   

Husk at bruge MCE driver til dit kort, selvom du ikke har MCE installeret. Disse driver er meget bedre end dem der følger med kortet.

Hvis du køber et kortet uden den problematiske indbyggede hardware koder. skal du have en meget hurtig pc, du kan heller ikke lave andet, når der optages. 

her er nogle links du kan kigge på

http://www.hauppauge.co.uk/board/forumdisplay.php?f=13

http://htpcnews.com/forums/index.php?showforum=21


 

 

 

 

 

 

 

Til top
Behs Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 22-Januar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 39
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-August-2005 kl. 23:00

Tak til for alle for de gode input - jeg er helt overvældet, og har fået en del at arbejde videre med. 

Min mission mht, at undgå rekodning lykkedes. Efter en langsommelig opdatering af drivere mv. (5-6 genstarter undervejs) - fungerer det med, at capture MPEG2 filer via WinTv og efterfølgende brænde til DVD (med MovieFactory) uden, at rekodning sker.  Jeg fandt opdateringer og gode vejledninger via et af de links som Xcardman sendte.

Til gengæld kan jeg stadig ikke få MovieFactory til, at fungere mht. capturing. Jeg vil helst kunne bruge MovieFactory - og bruge en indstilling med "Long Play" på ca. 2 timer - fremfor WinTv's 1:50 t ved "Long Play". Heller ikke forslagene mht til NERO har jeg kunnet afprøve - da jeg hverken får lyd eller billede frem når jeg vælger mit Hauppauge-kort - så der er stadig nok at arbejde med, men det må komme hen ad vejen.

BHS
Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem


Oprettet: 04-Februar-2004
Status: Offline
Point: 10304
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-August-2005 kl. 09:33

Du kan i WinTV indstille lige nøjagtig den kvalitet du ønsker, både opløsning og bitrate er frit valgbar. Du kan ikke bruge Nero til at optage med, da dit kort har hardwareencoding og Nero kun har software ditto. Selv om du kunne ville Nero også give en væsentlig dårligere kvalitet med samme indstillinger. Du kan sagtens brænde dine filer direkte til DVD. Vælg DVD data og UDF (er nødvendigt hvis filen er større end to GB). Du får på denne måde en lang film uden kapitler m.v. og altså uden mulighed for at hoppe direkte til et bestemt sted, og det er vel ikke det du ønsker. Ved dannelse af en "rigtig" DVD, den såkaldte authoring,  sker der ikke som du antager en omkodning sted, men strukturen omdannes til at være DVD-video compliant og det er den ikke i en rå Mpeg2 fil.  Jeg tvivler stærkt på at du vil kunne få Moviefactory eller noget andet program til at optage direkte på et DVD medie. Det ville være meget krævende for al hard- og software i PCen.

Flemming

 

 

Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu