recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Blu-ray afspillere
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - HD DVD i 1080i
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHD DVD i 1080i

Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
Ullum Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-Juli-2006
Status: Offline
Point: 1004
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Marts-2007 kl. 11:48

Oprindeligt skrevet af HansHenrik HansHenrik skrev:

Oprindeligt skrevet af pilehave pilehave skrev:

Oprindeligt skrevet af Bjur Bjur skrev:

Panasonic PV60E har vel 1080i som native right?
Eftersom panelopløsningen er 1024x768 er 720p den mest "native" opløsning.

Dog ikke helt, da 720p er 1280 x 720. Ovennævnte panel har faktisk pixels svarende til en 4:3 skærm, så den vil mangle noget horisontal opløsning for at vise fuld 720p.

Nej for pixels på plasma er ikke kvadratiske men aflange - skærmopløsningen svarer til 16:9

Til top
HansHenrik Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 08-August-2006
Sted: Denmark
Point: 162
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Marts-2007 kl. 14:14
Oprindeligt skrevet af Ullum Ullum skrev:

Oprindeligt skrevet af pilehave pilehave skrev:

Oprindeligt skrevet af Bjur Bjur skrev:

Panasonic PV60E har vel 1080i som native right?
Eftersom panelopløsningen er 1024x768 er 720p den mest "native" opløsning.
Dog ikke helt, da 720p er 1280 x 720. Ovennævnte panel har faktisk pixels svarende til en 4:3 skærm, så den vil mangle noget horisontal opløsning for at vise fuld 720p.

Nej for pixels på plasma er ikke kvadratiske men aflange - skærmopløsningen svarer til 16:9

Ja, den fysiske skærm er 16:9, men skærmopløsningen er det altså ikke.

1024/768 = 1,3333 = 4/3
1280/720 = 1,7777 = 16/9

Skærmen vil derfor ikke kunne vise 720p uden tab i horisontal opløsning.
Til top
Vanderlay Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 01-Juni-2006
Point: 1168
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Marts-2007 kl. 14:47

Tjaa, faktisk lidt mere tricky, for XE1 interlacer selv. Den læser 1080p som ligger lagret på skiven, omkoder det til 1080i og omkoder det derefter igen til 1080p i Reon chippen.

Ja, ok, men så længe der kommer 1080p ud af maskinen bliver det forhåbentlig ikke deinterlacet i skærm/projektor bagefter, som det blev antydet ovenfor.

Når det er sagt, så forstår jeg meget lidt af, hvorfor Toshibaen er konstrueret til at lave den dobbeltproces, som du beskriver. Det virker da ikke ligefrem som den mest logiske måde at nå frem til et perfekt signal?

Til top
HansHenrik Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 08-August-2006
Point: 162
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Marts-2007 kl. 20:04
Oprindeligt skrevet af Vanderlay Vanderlay skrev:

Når det er sagt, så forstår jeg meget lidt af, hvorfor Toshibaen er konstrueret til at lave den dobbeltproces, som du beskriver. Det virker da ikke ligefrem som den mest logiske måde at nå frem til et perfekt signal?

Nej enig - det er en underlig måde at gøre det på. Sådan som jeg har forstået det, så kan den chip der bruges i XE1'eren (Broadcom) kun dekode op til 1080i, og derfor bliver det sendt til Reon chippen på den måde.

Uden at jeg ved det, kan det også have betydning at menuer mv. måske genereres i interlace tilstand.
Til top
moho Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 27-April-2006
Point: 3069
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Marts-2007 kl. 12:54

Tak til Hogarth

Det med hvor glade folk er for deres Nye Fladskaerme, og kun savner Indhold (igen citeret fra en amerikansk hjemmeside).

Spaendende hvordan billederne bliver at se paa skaermene.

Hvordan er det loest de steder hvor man viser Filmene i Biograferne  digitalt? Altsaa vises saadan som de nu skal ses.

Jeg mener princippet maa vel smitte af paa Blu Ray og HD DVD teknologien! Og her har jeg ingen forudfattet mening, blot et ærligt spoergsmaal [ Første aerlige spm jeg har stillet, ever].

Redigeret af moho - 15-Marts-2007 kl. 12:55
Til top

Besvar Besvar Side  <12

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu