|
|
Besvar ![]() |
Side <12 |
Forfatter | ||
spawn ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 30-November-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 6822 |
![]() |
|
Helt enig Rasmus Jeg syntes også debatten lidt for ofte udelukkende forholder sig til skærmstørrelse kontra afstand og de teorier der er opstillet her af en eller anden "øjenekspert" jeg kan på 1 meters afstand se forskel på om min 2" mobil skærm har en opløsning på 176x144 eller 320x240 pixels, eller om min PDA's 4" skærm har en opløsning på 320x240 eller 640x480 - så kan jeg selvfølgelig også se forskel på 3 meters afstand fra en 40" skærm om denne viser et pixelmappet 1080p billede eller et nedskaleret 768p billede. Det vil jeg sværge på til min dødsdag uanset hvor mange øjeneksperter der opstiller teoretiske regneark eller grafer der skal dokumentere at jeg ikke kan. Men - det der er langt mere vigtig i debatten end størrelser og afstande - er alle de andre faktorer der udgør den samlede billedkvalitet og hvordan de er opfyldte inden man vurderer forskellen på FullHD eller ej. Hvis sortniveau/gråtoneskale/farveskala osv. er helt forkert på en skærm så er det fuldstændig ligegyldigt om det er fullHD eller ej, men hvis disse faktorer omvendt er optimale på skærmen så gør FullHD en forskel også på mindre skærme, eller større afstande end det der normalt reklameres med og så har det klart sin berettigelse. Eller sagt på en anden måde, hvis valget står mellem en 768p skærm med supergode egenskaber for disse faktorer, kontra en 1080p skærm med elendige egenskaber for disse faktorer, så er valget ikke svært. Så vil jeg til hver en tid foretrække 768p skærmen. Redigeret af spawn - 10-Maj-2007 kl. 16:24 |
||
Philips 65OLED705/12 - ATV4K
|
||
![]() |
||
clembourn ![]() Junior bruger ![]() Oprettet: 22-August-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 20 |
![]() |
|
Og hvad nu hvis valget står mellem en Sony KDL 40V2500 (720p) eller en
Sony KDL 40W2000 (1080p). |
||
![]() |
||
OleA ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 19-Februar-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 666 |
![]() |
|
hvis økonomi ikke spiller nogen rolle, så køb w2000. Men du bør da tage ud og se begge skærme live et sted hvor de har stillet dem ordentligt op.
Har du prøvet at besøge et sony-center? |
||
Panasonic HZ1000 65", Panasonic DMR-UBC80, Sony HT-ST5000, Nvidia Shield.
|
||
![]() |
||
lunddal ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 09-Februar-2006 Sted: Danmark Status: Offline Point: 8685 |
![]() |
|
Nu handler det jo ikke om skærmens størrelse, men om de pixels, der er på skærmen, så 320x240 på en 4" skærm kan sagtens have større pixels på 1 meters afstand end 1280x720 på en 42" skærm har på 3 meters afstand. |
||
![]() |
||
rasmuslarsen ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 07-September-2005 Status: Offline Point: 259 |
![]() |
|
En 3.6 tommer - beskrives tit som 4 tommer - med en opløsning på 320x240 har en pixelpitch på 0,076 x 0,228 mm. Det er langt under hvad et Full HD i 42 tommer har, hvilket er knap og nap 0,5 mm. Derudover forstår jeg personligt ikke din pointe. |
||
www.Flatpanels.dk - Guide til fladskærme
|
||
![]() |
||
lunddal ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 09-Februar-2006 Sted: Danmark Status: Offline Point: 8685 |
![]() |
|
Pointen var at spawn sammenligner pærer med bananer.
At han kan se forskelle på to mobiltelefoner, som han sidder med i hånden, er jo ikke ensbetydende med at han kan se forskelle på to tv fra flere meters afstand. De fleste kan nu nok se forskel på et billede i en avis og et i et magasin, men to plakater trykt med samme linjeafstand som henholdsvis avis og magasin kan man sjældent se forskel på, hvis plakaten ses fra "normal" afstand. |
||
![]() |
||
Otto J ![]() Platin medlem ![]() Branchemedlem Oprettet: 04-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 11218 |
![]() |
|
Jo, det er faktisk lige præcist dét man har gjort! Man har langt om længe lavet et format der er godt nok til at _alle_ kan være tilfredse med det, uanset hvor kræsen man er. Det betyder ikke at der ikke er mere end 1% der har _gavn_ af det, men hvis man gøre 100% tilfreds med 1080P signaler, så er det bedre end at gøre 95% tilfreds med 720P, eller gøre 80% tilfreds med 576P osv. Så jo, 1080P formatet er lavet til at selv den sidste procent også er glade og tilfredse, hvilket samtidig betyder at 99% af befolkningen principielt kunne have nøjes med mindre. På "billedkvalitet for begyndere" arrangementet for et par uger siden, viste jeg en 720P vs. 1080P demonstration, med 1080P materiale. På et 84" var samtlige deltagere, på kigge-afstand fra 4 til 7 meter, enige om at forskellen var fra minimal til ikke-eksisterende. Dette var på high-end udstyr i 100.000,-s klassen, der om noget er i stand til at udnytte 1080P formatet - hvilket flertallet af 1080P fladskærme ganske enkelt ikke er, pga. forskellige begrænsninger i teknologien. Mht. den ene procent af befolkningen, så skal man lige huske at folk i USA generelt har langt større billeder end i Europa, og derovre er der derfor generelt langt flere der har glæde af den høje opløsning. |
||
![]() |
||
Otto J ![]() Platin medlem ![]() Branchemedlem Oprettet: 04-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 11218 |
![]() |
|
Disse to skærme er stadig forskellige på andre punkter end opløsning. |
||
![]() |
Besvar ![]() |
Side <12 |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |