recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - HD film redigering på PC??
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHD film redigering på PC??

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
lizet Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 05-April-2010
Sted: danmark
Status: Offline
Point: 1
Direkte link til dette indlæg Emne: HD film redigering på PC??
    Sendt: 05-April-2010 kl. 10:40
Kære alle

Håber der et et par venlige mennesker, som har tid og lyst til at hjælpe med at besvare et par spørgsmål. Håber også jeg har oprettet i rette forum.

Indtil nu har jeg taget mindre filmsekvenser med mit digitalkamera i alm. HQ, men da jeg har brug for at kunne filme i ofte lidt ringe belysning på 0-50 m afstand af objekter i bevægelse (ridehus) - overvejer jeg nu efter megen søgen rundt at købe et videokamera med full HD.
Jeg har kig på et brugt Sony UX7e.

Lige dette valg er pga. det virker til at jeg får en rimelig kvalitet for det beløb som passer min pengepung i forhold til at produktet har nogle år på bagen.

Sony UX7e optager på 8 cm DVD og det er slet ikke noget jeg har stiftet bekendskab med før. Min søgen har bragt mig så langt, at jeg ser ud til at have fundet ud af at der efter jeg er færdig med at filme, vil være Vob filer på DVD´en??

I forvejen bruger jeg Movie Maker og det er jeg rigtig godt tilfreds med, da det fuldt ud opfylder mit behov. Jeg har faktisk kun brug for at lave små film på 5-15 min. til brug på nettet/PC.
Men mit store spørgsmål er så om det er nemt at arbejde med Vob filerne på min PC i Movie Maker, og om min PC i det hele taget har den fornødne kraft til at jeg arbejder med video i full HD??

Skal Vob filerne konveteres til et andet format for at kunne bruges i Movie Maker? og mister jeg derved kvalitet i full HD?

Min PC er en Pentium (R) 4 CPU 3.20 GHz med 2.0 GB RAM.
Jeg har en 186 GB HD med 133 GB ledig plads.
XP og arbejder helst med Movie Maker.

Jeg er ikke helt teknisk analfabet og læser gerne vejledninger osv., men vil selvfølgelig også gerne have det er forholdsvist nemt at gå til.
Vil jeg kunne købe det ønskede kamera og få stor glæde at mindre film i full HD, eller vil jeg komme til at sidde og bande over resultatet og arbejdet med det?

På forhånd tak for hjælpen.

Lizet Tongue
Til top
Niels Ebbesen Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 20-Oktober-2009
Point: 76
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-April-2010 kl. 10:48
Inden der er nogen som svarer specifikt på spørgsmålet om vob-filer, vil jeg lige gentage det link som Asparigus kom med forleden i tråden

http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=78509&PID=794248&title=f-styr-p-videoredigerings-junglen#794248

nemlig

http://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_video_editing_software

P.S. Din computer ser efter min bedømmelse ud til at være rimelig stærk. Den har ihvertfald bedre specs end min

Redigeret af Niels Ebbesen - 05-April-2010 kl. 10:50
Til top
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
recordere.dk teamet

Oprettet: 19-Januar-2007
Sted: Århus
Point: 5990
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-April-2010 kl. 12:01
mig bekendt kan redigeringsprogrammet powerdirector 8 http://www.cyberlink.com/products/powerdirector/overview_en_US.html godt importere film fra minidvd skiverne og derefter redigere i dem, og det kan også klare avchd filer som er de full hd filer som de nye kameraer spytter ud i dag.. hvis du senere vælger at gå den vej.

faktisk er der også mulighed for at kompensere for lys og andre dårligdomme der er kommet med i en optagelse... det er dog noget som tager tid når den står og renderer på de filer.

Det er et program jeg selv bruger og er vældig glad for netop fordi at det er et program der under selve redigeringen ikke belaster computeren ret meget.. som visse andre programmer jeg prøvede (især det som fulgte med mit canon kamera)... og det er så kun når der produceres det tager tid... men der er en sluk knap, så den selv slukker computeren når den er færdig... så man kan sætte den til at producere projektet om natten når man ikke bruger computeren.

programmet koster 100usd på hjemmesiden, men brugeren -C5- fandt det såvidt jeg husker på amazon til omkring 300,- kr så altså også et relativt billigt program mulighederne taget i betragtning.

lidt mere ram vil altid være godt... 2gb er i underkanten.

Iøvrigt er der mulighed for at gemme i en masse formater i powerdirector... og det er både til net/computer/dvdskiver/blu ray
Mvh

René
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Point: 5570
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-April-2010 kl. 15:56
hej Lizet - hvorfor vil du overhovedet op i HD? - blot fordi det er HD-format får du ikke en bedre kvalitet af filmen hvis det er lyssætningerne og andre ting der spiller ind. her ville jeg egentlig hellere gå efter et brugt highend SD kamera (SD=standard definition) som nok snart kan fås for en slik. Her vil du sikkert få et bedre objektiv som kan håndtere lige netop de fejlkilder bedre end et "jævnt" fHD-kamera. ikke mindst for at få et bedre udgangspunkt modsat at skulle forsøge at korrigere det alt for meget i softwaren senere hen.
 Personligt synes jeg at en pentium4 med 2GB ram er en hel del for lidt med mindre du drikker meget kaffe, men det er min personlige holdning. Ikke en du nødvendigvis skal rette dig efter. Men ellers som rhsin siger hvad angår softwaren. Det kunne godt være det var på tide at komme over i et andet program. movie maker er nok så basalt som man overhovedet kan få det, og selvom den kan de fleste ting til husbehov, så er det altså et temmelig lille hus! :-)
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu