recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - HD Homerun og Glenten (Odense)
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

HD Homerun og Glenten (Odense)

Besvar Besvar Side  <123
Forfatter
Besked
HamDenFede Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 01-April-2007
Status: Offline
Point: 350
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HamDenFede Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Maj-2013 kl. 13:07
På dit papir ser 50 db kontra de originale 60 db ikke så slemme ud, men det faktum at den omtalte db skala er logaritmisk er ikke helt ligegyldigt. Hver split svarer til ca. -3 db som på skalaen svarer til en halvering af styrken. Antallet af split i en 6-vejs fordeler sænker styrken med ca. 10-12 db afhængig af model. Hvis 60 db er udgangspunktet havner vi omkring de 50 db, svarende meget godt til 1/6 af styrken som det anføres ovenfor. Hertil skal du så lægge tab pga. modstand i kabler etc.

En antenneforstærker er heller et enten/eller apparat. Jeg bruger selv en forstærker, som blot er skruet ned på minimal forstærkning for at opretholde samme signalstyrke på alle udgange som på indgangen. Men det er sikkert også noget vrøvl Wink

EDIT: Fordømt. Noxity kom først.

Redigeret af HamDenFede - 08-Maj-2013 kl. 13:08
Mvh. HamDenFede
Til top
Mads Sørensen Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 09-August-2011
Sted: Denmark
Point: 460
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mads Sørensen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Maj-2013 kl. 19:41
Oprindeligt skrevet af noxity noxity skrev:

60 dB til 50dB -> ~3 * halvering = 1/8 af signalstyrken. Ret mig gerne hvis jeg tager fejl.

Nej det er ikke sådan man regner det ud... dB omregnet til gg (gange) udregnes sådan:

10^(10:20) = 3,16

Altså hvis du hæver dit signal 10 dB, så ganger du det med ca. 3 - Derfor skal man selvfølgelig dividere med 3 når man skal udregne et tab på 10 dB...

Summa summarum: -10 dB = 1/3 af indgangssignalet

I det her tilfælde har du pixeleringer uden brug af forstærker når signalet splittes, altså må signalstyrken være for lav. Derfor SKAL der bruges en forstærker hvis han nogensinde vil være fri for pixeleringer på alle 6 udgange.

Det behøver ikke at være indgangssignalet der er for lavt... Det kan være så simpelt som et af F-stikkene der er monteret forkert, og derfor sidder og støjer, og det vil, hvis det er det der er tilfældet, ikke hjælpe med en forstærker, da den som jeg skrev tidligere også forstærke støjen...

Det absolut vigtigste for at få et godt signal ud, er at benytte gode kabler (mindst dobbelt skærmede, Triax KOKA 500 er et godt bud - Det bruger vi selv når vi laver installationer) som har gode stik, som er monteret korrekt...

De metal F-stik der skrues på med fingrene er no-go, og i øvrigt heller ikke afskærmede for HF-støj som f.eks. 4G nettet. Det bedste er kompressions-stik, som man skal bruge en speciel tang til. Her kan den lokale installatør sikkert være behjælpelig, ellers kommer man langt med et kit som f.eks. dette: http://www.keas.dk/store/comersus_viewItem.asp?idproduct=1323

Det bedste ville selvfølgelig være at få en montør forbi med en feltstyrkemåler, da det så nemt kan konkluderes hvor fejlen ligger.
Til top
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mads Sørensen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Maj-2013 kl. 19:51
Oprindeligt skrevet af HamDenFede HamDenFede skrev:

På dit papir ser 50 db kontra de originale 60 db ikke så slemme ud, men det faktum at den omtalte db skala er logaritmisk er ikke helt ligegyldigt. Hver split svarer til ca. -3 db som på skalaen svarer til en halvering af styrken. Antallet af split i en 6-vejs fordeler sænker styrken med ca. 10-12 db afhængig af model. Hvis 60 db er udgangspunktet havner vi omkring de 50 db, svarende meget godt til 1/6 af styrken som det anføres ovenfor. Hertil skal du så lægge tab pga. modstand i kabler etc.

Vrøvl... Se formlen i mit tidligere indlæg... -3 dB er ikke en halvering... -6 dB er en halvering.

En antenneforstærker er heller et enten/eller apparat. Jeg bruger selv en forstærker, som blot er skruet ned på minimal forstærkning for at opretholde samme signalstyrke på alle udgange som på indgangen. Men det er sikkert også noget vrøvl Wink

EDIT: Fordømt. Noxity kom først.
Hvis du forstærker på udgangen, som du jo må gøre hvis du har samme signalstyrke på udgangene som på indgangen, ja så er det noget vrøvl... Man forstærker altid signalet så tidligt i installationen som muligt, altså før fordelere osv.
Til top
noxity Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 21-April-2011
Sted: Esbjerg
Point: 86
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér noxity Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Maj-2013 kl. 21:01
Det er rigtig nok hvis du snakker amplituden af signalet, men snakker du om styrken så skal der 3dB til en halvering. Men det er måske mig der fjumre rundt i begreberne.

Redigeret af noxity - 08-Maj-2013 kl. 21:03
Til top
HamDenFede Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 01-April-2007
Point: 350
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HamDenFede Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Maj-2013 kl. 21:52
Oprindeligt skrevet af Mads Sørensen Mads Sørensen skrev:

Hvis du forstærker på udgangen, som du jo må gøre hvis du har samme signalstyrke på udgangene som på indgangen, ja så er det noget vrøvl... Man forstærker altid signalet så tidligt i installationen som muligt, altså før fordelere osv.

Det lyder til jeg skal være heldig med overhovedet at have billede på mit tv så dum jeg er. Jeg har enemlig sat min antenneforstærker direkte på motoren til min emhætte og derefter via scart-kabel til min plæneklipper. Herved opnås en samlet forstærkning på 250 db...og jeg døjer aldrig med udfald Big smile

Læs nu hvad der står. Jeg bruger en forstærker med fire udgange i stedet for en splitter, lige efter mit Yousee stik, for at undgå tab.
Mvh. HamDenFede
Til top
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mads Sørensen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Maj-2013 kl. 07:25

Det er rigtig nok hvis du snakker amplituden af signalet, men snakker du om styrken så skal der 3dB til en halvering. Men det er måske mig der fjumre rundt i begreberne.
Styrken og Amplituden er da det samme... Så nej der skal ikke 3 dB til en halvering uanset hvad vi kalder det...
Til top
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mads Sørensen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Maj-2013 kl. 07:29

Oprindeligt skrevet af Mads Sørensen Mads Sørensen skrev:

Det lyder til jeg skal være heldig med overhovedet at have billede på mit tv så dum jeg er. Jeg har enemlig sat min antenneforstærker direkte på motoren til min emhætte og derefter via scart-kabel til min plæneklipper. Herved opnås en samlet forstærkning på 250 db...og jeg døjer aldrig med udfald Big smile

Læs nu hvad der står. Jeg bruger en forstærker med fire udgange i stedet for en splitter, lige efter mit Yousee stik, for at undgå tab.
Det fremgik ikke af det indlæg jeg citerede, og gad ikke læse hele tråden igennem. Men ja, dette er den korrekte måde at gøre det på hvis dit indgangssignal fra vejen er for lavt. Medmindre du har en dataudkobling (kunne være en DVU4 eller lign.), for så skal den sidde inden forstærkeren. Men jeg gætter på at dit første antennestik er med dataudtag.
Til top

Besvar Besvar Side  <123

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu