|
HD Homerun og Glenten (Odense) |
Besvar ![]() |
Side <123 |
Forfatter | ||
HamDenFede ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 01-April-2007 Status: Offline Point: 350 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
På dit papir ser 50 db kontra de originale 60 db ikke så slemme ud, men det faktum at den omtalte db skala er logaritmisk er ikke helt ligegyldigt. Hver split svarer til ca. -3 db som på skalaen svarer til en halvering af styrken. Antallet af split i en 6-vejs fordeler sænker styrken med ca. 10-12 db afhængig af model. Hvis 60 db er udgangspunktet havner vi omkring de 50 db, svarende meget godt til 1/6 af styrken som det anføres ovenfor. Hertil skal du så lægge tab pga. modstand i kabler etc. En antenneforstærker er heller et enten/eller apparat. Jeg bruger selv en forstærker, som blot er skruet ned på minimal forstærkning for at opretholde samme signalstyrke på alle udgange som på indgangen. Men det er sikkert også noget vrøvl ![]() EDIT: Fordømt. Noxity kom først.
Redigeret af HamDenFede - 08-Maj-2013 kl. 13:08 |
||
Mvh. HamDenFede
|
||
![]() |
||
Mads Sørensen ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 09-August-2011 Sted: Denmark Status: Offline Point: 460 |
|
Nej det er ikke sådan man regner det ud... dB omregnet til gg (gange) udregnes sådan: 10^(10:20) = 3,16 Altså hvis du hæver dit signal 10 dB, så ganger du det med ca. 3 - Derfor skal man selvfølgelig dividere med 3 når man skal udregne et tab på 10 dB... Summa summarum: -10 dB = 1/3 af indgangssignalet
Det behøver ikke at være indgangssignalet der er for lavt... Det kan være så simpelt som et af F-stikkene der er monteret forkert, og derfor sidder og støjer, og det vil, hvis det er det der er tilfældet, ikke hjælpe med en forstærker, da den som jeg skrev tidligere også forstærke støjen... Det absolut vigtigste for at få et godt signal ud, er at benytte gode kabler (mindst dobbelt skærmede, Triax KOKA 500 er et godt bud - Det bruger vi selv når vi laver installationer) som har gode stik, som er monteret korrekt... De metal F-stik der skrues på med fingrene er no-go, og i øvrigt heller ikke afskærmede for HF-støj som f.eks. 4G nettet. Det bedste er kompressions-stik, som man skal bruge en speciel tang til. Her kan den lokale installatør sikkert være behjælpelig, ellers kommer man langt med et kit som f.eks. dette: http://www.keas.dk/store/comersus_viewItem.asp?idproduct=1323 Det bedste ville selvfølgelig være at få en montør forbi med en feltstyrkemåler, da det så nemt kan konkluderes hvor fejlen ligger. |
||
![]() |
||
Mads Sørensen ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 09-August-2011 Sted: Denmark Status: Offline Point: 460 |
|
Vrøvl... Se formlen i mit tidligere indlæg... -3 dB er ikke en halvering... -6 dB er en halvering.
|
||
![]() |
||
noxity ![]() Bruger ![]() Oprettet: 21-April-2011 Sted: Esbjerg Status: Offline Point: 86 |
|
Det er rigtig nok hvis du snakker amplituden af signalet, men snakker du om styrken så skal der 3dB til en halvering. Men det er måske mig der fjumre rundt i begreberne.
Redigeret af noxity - 08-Maj-2013 kl. 21:03 |
||
![]() |
||
HamDenFede ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 01-April-2007 Status: Offline Point: 350 |
|
Det lyder til jeg skal være heldig med overhovedet at have billede på mit tv så dum jeg er. Jeg har enemlig sat min antenneforstærker direkte på motoren til min emhætte og derefter via scart-kabel til min plæneklipper. Herved opnås en samlet forstærkning på 250 db...og jeg døjer aldrig med udfald ![]() Læs nu hvad der står. Jeg bruger en forstærker med fire udgange i stedet for en splitter, lige efter mit Yousee stik, for at undgå tab.
|
||
Mvh. HamDenFede
|
||
![]() |
||
|
|
||
![]() |
||
|
|
||
![]() |
Besvar ![]() |
Side <123 |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |