|
|
Besvar ![]() |
Side 123 4> |
Forfatter | ||
Ken_T ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 14-April-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1757 |
![]() Sendt: 10-Marts-2008 kl. 20:03 |
|
Til HTPC byg er der nu et meget velrenommeret chipset, der stort set opfylder de krav man kunne stille til en HD HTPC der skal kunne afvikle HD, herunder Blu-Ray. Det hedder 780G og benyttes i flere bundkort. det overflødiggør et separat grafikkort idet det har hardwareunderstøttelse for de HD codec der er fremme.
Ja, det er ikke nogen nyhed selvfølgelig, heller ikke at der findes et bundkort fra Gigabyte der nu har fået meget ros. Jeg har erstattet tidligere anbefalinger på min hjemmeside med dette bundkort. Der kan man også finde links til flere anmeldelser og tests af bundkortet, der ser endda meget lovende ud. Næsten perfekt måske? Bedste bud alt i alt lige nu i det mindste. Se fx linket til youtube med en demo og præsentation (Jeg har ikke en side med økonomiske interesser for mig, den er der blot for at hjælpe med HTPC byg, som nu ser betydelig lysere ud end før) Ken_T Link (tilføjet) Redigeret af Ken_T - 10-Marts-2008 kl. 22:26 |
||
![]() |
||
nfspower ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 18-April-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 283 |
![]() |
|
hvad for et link ?
|
||
Jeg er ikke kommet længere end ideen til et HTPC !
|
||
![]() |
||
martinbf ![]() Bruger ![]() Oprettet: 29-November-2007 Sted: Tilst Status: Offline Point: 61 |
![]() |
|
Klik på 'www' knappen under hans indlæg eller her http://home20.inet.tele.dk/wicb/ kanon god hjemmeside, man får jo helt lyst til at bygge en selv... |
||
![]() |
||
Bygone ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 04-September-2006 Sted: Kolding,Denmark Status: Offline Point: 973 |
![]() |
|
Nu vil jeg jo som den normale fortaler for Intel jo gerne komme med en modpol til ken_t's amd forkærlighed. Selvom det nye chipsæt fra AMD er nice er det ikke i mine øjne det bedste der kan fås på markedet pt. Det ligger sig nu lige op og ned at Intels G35 og Nvidias 8200 onboard chipsæt. Strømforbruget på AMD er ikke mærkbart mindre...læs bl.a. anmeldelse og sammeligning mellem de 3 her: http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=3258 citat fra konklussionen: Jeg ville stadig til enhver tid anvende en core2duo cpu (E8200 el. E8300 til HTPC'ere) fremfor de total forældede amd'ere, også selvom der er en mindre og næste ubetydelig prisforskel på dem. Du får noget tidssvarende og skal ikke "nøjes" med gammel teknologi. Og selvom du nu kan sige jeg får ikke brug for mere en den forældede amd teknologi, hvorfor så bruge penge på en golf fra 1980 når du kan få passat fra 2007 til de samme penge. Redigeret af Bygone - 12-Marts-2008 kl. 12:05 |
||
![]() |
||
fltk ![]() Platin medlem ![]() Oprettet: 04-Februar-2004 Status: Offline Point: 10608 |
![]() |
|
Jeg er også mest hooked på f.eks. E8300, men hvilken køler, max. 37 mm høj (effektiv og lydsvag) kan bruges i et 6 centimeter højt Silverstone kabinet. Til AMDen findes der en udmærket Hiper køler, men jeg har hidtil søgt forgæves efter en til ovennævnte Intel CPU. Flemming |
||
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix Dune HD Realbox 4K HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer Thomson THA100 |
||
![]() |
||
Bygone ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 04-September-2006 Sted: Kolding,Denmark Status: Offline Point: 973 |
![]() |
|
Det er vel lidt off topic for denne tråd. Jeg syntes du skal oprette en ny tråd til det spørgsmål. |
||
![]() |
||
Ken_T ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 14-April-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1757 |
![]() |
|
Ok ![]() Da du ikke har noget imod billeder, så lad mig give dig et andet end dit. Hvis man skal have en motoriseret græsslåmaskine til sin plæne, køber man jo ikke en traktor, blot fordi der er flere kræfter i den, vel? Gør man? Nej, man køber efter behov. Det er der samtidig god økonomi i. Sådan er det også med en HTPC. Man køber efter behov og samtidig er økonomien ikke at foragte. Og lige nu findes der ikke noget bedre end 780G. Har du ikke læst den overskrift Anandtech har på deres artikel? "AMD 780G: Preview of the Best Current IGP Solution" (Anandtech) Du siger "Det ligger sig nu lige op og ned at Intels G35 og Nvidias 8200 onboard chipsæt", men er det nu rigtigt? I HTPC sammenhæng er G35 ikke engang interessant, da den helt mangler hardwareunderstøttelse for H264. Det betyder at den "banker mod loftet med 100% CPU load" i mange situationer og det er ikke acceptabelt. Derfor henviser Anandtech den til brug i kontormaskiner og lignende. Du antyder jeg er AMD mand ![]() Så er der Nvidias 8200 chip. Ja, til mange ting er denne Chip lige så god eller næsten, når vi taler om HD afvikling, den har som 789G også understøttelse for H264. (betydningsløs forskel) Men når det kommer til hastighed ved fx spil, er der en betydelig forskel. Nogle tests viser at der kun er en ringe forskel på et chipset som 690G og 8200, som alligevel ikke kan bruges til noget nyttigt. For at afvikle et spil skal man op over 30 frames, ellers hakker spillet og kan ikke spilles. Og 780G kan levere en 2.4 gange så god afvikling i spil sammenlignet med 690G. Og komme over 30 frames ved lav indstillig i spil der slet ikke kan spilles med 8200. Det kunne godt være at det var noget nogle ville bruge, ikke? Selv om naturligvis, at en god spille maskine skal laves med core2 fx og måske et GF8800GTS kort eller bedre. Jeg bruger selv et 8800GTS kort til den slags. Med hensyn til strømforbruget har jeg vist ikke påstået at en AMD skulle have et lavere strømforbrug end en INTEL løsning. men det er lavt i praksis. Tomshardware måler det til 45 watt idle og 74 ved afvikling af blu-ray med en x2 3800+. Det er ok, ved ikke om det er det samlede system. Hvorfor tror du at der så mange tests af 780G, men næsten ikke noget om 8200? Fordi det er så meget mere interessant simpelthen, ikke? Det er da ikke en perfekt chip, lydsiden er ikke det bedste og noget kunne være bedre, men lige er det bedste bud. Derfor går jeg ind for dette chipset, ikke fordi jeg er AMD mand som du antyder. Er du forresten med dine overvejelser ikke INTEL mand? Eller hvad? ![]() Jeg har ligget underdrejet en tid (nogle måneder) fordi jeg ikke fandt at de løfter der blev udtrykt omkring 690G syntes at holde vand. Men nu syntes jeg så til gengæld det begynder at lige noget. Og det hedder 780G. ![]() Redigeret af Ken_T - 12-Marts-2008 kl. 22:37 |
||
![]() |
||
![]() |
|
Bygone:
Jeg vil godt stille et kritisk spørgsmål til dig , Bygone, i forbindelse med noget du skriver. Du siger: "Jeg ville stadig til enhver tid anvende en core2duo cpu (E8200 el. E8300 til HTPC'ere) fremfor de total forældede amd'ere, også selvom der er en mindre og næste ubetydelig prisforskel på dem. Du får noget tidssvarende og skal ikke "nøjes" med gammel teknologi." Er det sådan at du mener at hastighed alene er det der afgør om noget er "forældet og gammel teknologi"? Det er det indtryk du efterlader. Og så i parentes bemærket er Asus bundkortet med dets 8200 chip sjov nok også til de "gammeldags forældede" AMD CPUer - LINK. Og det er så lige det moderne bundkortfabrikanter satser på? Gammeldags og forældede CPUer? Det lyder da virkelig meget sandsynligt, ikke? Gigabytes kort er også til AMD. De følger ikke så godt med, eller hvad? De har ikke fingeren på pulsen klart nok. Og tænk over at Anandtech, tomshardware eller Bit-Tech overhovedet gider at beskæftige sig med noget så "gammeldags" som bundkort til AMD processorer. Hvad har de gang i? Følger de slet ikke med? Send dem en protestmail og forklar dem lige hvad det hele handler om! ![]() |
||
![]() |
||
fltk ![]() Platin medlem ![]() Oprettet: 04-Februar-2004 Status: Offline Point: 10608 |
![]() |
|
Jeg kan bare ikke lide at de er begyndt at måle strømforbruget i grader. Det virker lidt useriøst. Flemming |
||
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix Dune HD Realbox 4K HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer Thomson THA100 |
||
![]() |
||
finnogangela ![]() Bruger ![]() Oprettet: 06-September-2004 Status: Offline Point: 62 |
![]() |
|
Ken_T
Er enig i, at chipsettet og Giagabyte Mb´et ser yderst lovende ud; det er fristende (især med de nuværende ram-priser) at tænke i en alt-i-et løsning til afspilning af HD materiale. Men véd du, hvad Anandtech mener, når de skriver: "The G35 and GeForce 8200 certainly hold an advantage when it comes to providing multi-channel LPCM audio over the HDMI interface, and that one item is enough for us to go back to our original opening comments that AMD got it right... almost right. From an HTPC perspective, it is hard to argue with the video results from the HD 3200, but the audio capabilities of the G35 and GeForce 8200 still sway us at times to the other side."? Kan G35/geForce 8200 noget med lyd, som 780G ikke kan? Redigeret af finnogangela - 12-Marts-2008 kl. 22:09 |
||
![]() |
||
![]() |
|
Ov, ja, det skulle da vist være watt. ![]() ![]() |
||
![]() |
||
Pizzabager ![]() Redaktionen ![]() ![]() Oprettet: 08-Januar-2007 Status: Offline Point: 1964 |
![]() |
|
fatter ikke du på nogen måde kan sige der ikke er forskel på 780G og G35, G35 får røv i samtlige test. Ang. N8200 vil jeg give dig ret, det virker som en værdig modstander.. men G35 er helt tabt, og failer stort når det kommer til HD video. deres strøm målinger tvivler jeg ærligt lidt på G35 i sig selv bruger en del mere strøm end 780G, og når 780G i den ene test ligger på 25% og G35 med E8200 ligger på 89%, så bruger intel altså ikke mindre watt.. ikke engang i nærheden.. kan godt være intels cpu'er er bedre, men deres chipsæt stinker fælt, og hvad skal man så bruge det til.. det er til et medie center ikke en gamer computer, selvom i det her tilfælde slog 780G altså også G35 med E8200, slemt i gaming, selvom de begge lå for lavt i FPS.. Og der er altså forskel i priser på intel og amd, hvorfor vælge en dyrere dårligere intel løsning, når amd løsningen gør det bedre???? Redigeret af Pizzabager - 13-Marts-2008 kl. 00:00 |
||
![]() |
Besvar ![]() |
Side 123 4> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |